Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klart det blir en överlappande hyrestid då han ansöker om en ny lägenhet med ett fast tillträdesdatum, samt har tre månaders uppsägningstid på den gamla lägenheten. Det är inte direktbyte det handlar om, då måste han ju hitta någon som vill flytta in i hans gamla lägenhet och har en lägenhet att byta som TS vill flytta in i. Det är hyfsat normalt att man ändå kan förhandla om uppsägningstiden vid byte, men det är inget som medges i ABKs policy. Undantaget du kan få vid bostadsbyte är bara om du varit hyresgäst hos ABK i tio, tjugo eller trettio år, då kan du få 2 månaders, 1 månad eller ingen uppsägningstid. Sen kan man ju alltid höra av sig vilket som och fråga om de inte kan göra ett undantag, men det är inte att räkna med att de kan.

Låter helt orimligt att hyresvärden skulle vara så dum. Han ska vara glad att hyresgästen inte har valt en annan hyresvärd då det inte är lägenheten det är fel på utan miljön utanför som inte är ok.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Själv bott inom ABK i Kristianstad senaste 12 åren.
Dubbelhyror är något man oftast inte kommer ifrån vid flytt, hos ABK kan du välja att sätta ut din gamla lägenhet för tidigare inflytt och sen är det bara hoppas nya hyresgästerna vill flytta in tidigare och då slippa dubbelhyra.

Socialen kommer inte hjälpa med någon dubbelhyra, inte heller försäkringskassan.

Att ens kunna flytta inom ABK är väldigt svårt då det är skyhöga ködagar som behövs.
Bytestorget är ett alternativ, dock oftast folk som vill ha större lägenheter.

Jag själv skulle ha ny lägenhet här men har typ 600 dagars köpoäng inom ABK nu bara så det är bar att glömma dom typ.

Lite nyfiken på vart du bor idag, i vilket område.

Jag har bott på Näsbychaussen 88 (höghusen), det är ju mindre trevligt område med mest utlandsfödda och en massa stök och skit.
Bodde på Sommarlust (gula höghusen) stormtrivdes där. Men skit hände så fick byta lägenhet och hamnade på Lyckans väg.
Små nyrenoverade lägenheter men också en del stök här på kvällarna (en hel del utlandsfödda här som ofta har folk över och inte sover på nätterna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Låter helt orimligt att hyresvärden skulle vara så dum. Han ska vara glad att hyresgästen inte har valt en annan hyresvärd då det inte är lägenheten det är fel på utan miljön utanför som inte är ok.

Det blir nästan alltid dubbelhyra 1 månad när man byter lägenhet, spelar ingen roll om det är inom samma hyresvärd.
3 månaders uppsägning är det som gäller på dom flesta ställen gällande bostad.

Däremot kan man önska möjlighet till tidigare inflytt med 1 månad, och om nya hyresgästerna önskar flytta in 1 månad tidigare kan dom det, och då slipper man även 1 månad vilket brukar vara den dubbelhyran man får betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt så jag trodde det skulle vara, typ allt kommer att fortsätta som vanligt fast med en annan summa på den nya hyran.

Om du fick din nuvarande lägenhet med deposition.
Då antar jag att du inte bott i samma lägenhet längre än 2 år.
För deposition betalas ut i hyra efter 2 år.

Flyttar du innan dessa 2 åren så betalas pengarna tillbaka till dig, detta gäller även om du byter lägenhet inom ABK.
Och det kommer inte behövas någon ny deposition om du byter lägenhet inom ABK, så länge du har skött dina hyresinbetalningar så kräver dom ingen säkerhet om du byter inom ABK.

Själv varit om exakt detta tidigare.

offtopic: Blev fler svar här, så ber om ursäkt för jag inte använde citera flera från början, bara att det var en del här som inte stämmer med vad som sagts

Permalänk
Medlem

Så du vill flytta och tycker att någon annan ska betala kostnaderna det tillför eftersom du har haft noll koll på din ekonomi och därför hamnat hos kronofogden b.la? Låter rimligt.......

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Om du fick din nuvarande lägenhet med deposition.
Då antar jag att du inte bott i samma lägenhet längre än 2 år.
För deposition betalas ut i hyra efter 2 år.

Flyttar du innan dessa 2 åren så betalas pengarna tillbaka till dig, detta gäller även om du byter lägenhet inom ABK.
Och det kommer inte behövas någon ny deposition om du byter lägenhet inom ABK, så länge du har skött dina hyresinbetalningar så kräver dom ingen säkerhet om du byter inom ABK.

Själv varit om exakt detta tidigare.

offtopic: Blev fler svar här, så ber om ursäkt för jag inte använde citera flera från början, bara att det var en del här som inte stämmer med vad som sagts

Jo, jag har bott här i ca 6 år nu.

Jag har kontaktat försäkringskassan och de kommer ej att hjälpa mig med mer än det aktuella bostadsbidraget eller tillägg.

Positiva är att jag kan få hyran på delbetalning under 3 månader, samt att det finns en chans att slippa dubbelhyra om jag får en nybyggd lägenhet.

Så än sålänge finns det hopp om att få ett lugnare liv.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Så du vill flytta och tycker att någon annan ska betala kostnaderna det tillför eftersom du har haft noll koll på din ekonomi och därför hamnat hos kronofogden b.la? Låter rimligt.......

Om man har läst hela tråden förstår man att det inte bara handlar om någon som har "noll koll" på ekonomin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Låter helt orimligt att hyresvärden skulle vara så dum. Han ska vara glad att hyresgästen inte har valt en annan hyresvärd då det inte är lägenheten det är fel på utan miljön utanför som inte är ok.

Varför låter det orimligt? De är inte ensamma, utan det är vad som händer när man inte direktbyter lägenheter generellt sett. I hyresgästens situation ska han vara glad om han kan flytta till en lika stor lägenhet han bor i med skulder hos Kronofogden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Själv bott inom ABK i Kristianstad senaste 12 åren.
Dubbelhyror är något man oftast inte kommer ifrån vid flytt, hos ABK kan du välja att sätta ut din gamla lägenhet för tidigare inflytt och sen är det bara hoppas nya hyresgästerna vill flytta in tidigare och då slippa dubbelhyra.

Socialen kommer inte hjälpa med någon dubbelhyra, inte heller försäkringskassan.

Att ens kunna flytta inom ABK är väldigt svårt då det är skyhöga ködagar som behövs.
Bytestorget är ett alternativ, dock oftast folk som vill ha större lägenheter.

Jag själv skulle ha ny lägenhet här men har typ 600 dagars köpoäng inom ABK nu bara så det är bar att glömma dom typ.

Lite nyfiken på vart du bor idag, i vilket område.

Jag har bott på Näsbychaussen 88 (höghusen), det är ju mindre trevligt område med mest utlandsfödda och en massa stök och skit.
Bodde på Sommarlust (gula höghusen) stormtrivdes där. Men skit hände så fick byta lägenhet och hamnade på Lyckans väg.
Små nyrenoverade lägenheter men också en del stök här på kvällarna (en hel del utlandsfödda här som ofta har folk över och inte sover på nätterna)

Jag har 1052 köpoäng, inte mycket men inte så lite heller.

Jag bor ner mot Göingegatorna, en massa småbarn och föräldrar som inte tar ansvar för sina barn, och tyvärr kan de inte svenska. De låter sina barn göra exakt som de vill, säger man till föräldrarna kommer deras polare senare på kvällen och hotar mig och säger ''barn är barn, de får lov att göra vad de vill'' Fast på dålig svenska. Securitas gör inget, ABK gör inget, polisen gör inget, så enda jag kan göra är att fly slagfältet...

Får jag inte hjälp med en ny lägenhet funderar jag på att bo på gatan igen, för det är extremt mycket skönare just nu än att höra ~10st barn konstant springa på ens tak, eller ut och in i trapphuset, låter som ett i-landsproblem men man blir knäckt tillslut.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Varför låter det orimligt? De är inte ensamma, utan det är vad som händer när man inte direktbyter lägenheter generellt sett. I hyresgästens situation ska han vara glad om han kan flytta till en lika stor lägenhet han bor i med skulder hos Kronofogden.

Byte verkar vara orimligt då ryktet ligger före lägenheten, alla säger nej tack så fort man nämner var lägenheten ligger.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Får jag inte hjälp med en ny lägenhet funderar jag på att bo på gatan igen, för det är extremt mycket skönare just nu än att höra ~10st barn konstant springa på ens tak, eller ut och in i trapphuset, låter som ett i-landsproblem men man blir knäckt tillslut.

Jag har sett ett annat inlägg här på forumet där du skriver om detta, och jag känner mycket väl igen känslan av att må dåligt av ljudstörningar från när jag var långtidssjukskriven. Tyvärr är risken att du kommer hitta nya ljud på det nya stället att må dåligt av.

Sen kan det ju vara bra att flytta från ghettoifierade områden (som jag tolkar din beskrivning) men du behöver hitta ett sätt att hantera detta själv, annars blir det svårt att leva med grannar överhuvudtaget. Jag var på väg att flytta ut i skogen och bli en enstöring som lösning på mina upplevda problem, men jag hade inte varit frisk från de problemen idag om jag valt det.

Försök få till en lösning med hyresvärden, och tacka ja till boendestöd från kommunen. Boendestödjare kan hjälpa dig med sådana vardagliga praktiska grejer. Något offtopic, men jag hoppas det löser sig för dig TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Så du vill flytta och tycker att någon annan ska betala kostnaderna det tillför eftersom du har haft noll koll på din ekonomi och därför hamnat hos kronofogden b.la? Låter rimligt.......

Undrar vad som är mest rimligt i det här jävla I-landet längre...

Jag är iaf på TS-sida.

Är licenssvetsare men "mellan två jobb" nu.
Hade utan vidare pytsat in ett par tusen om jag kunnat, tyvärr inte i dagsläget.

Skrivet av VadSaDu:

Får jag inte hjälp med en ny lägenhet funderar jag på att bo på gatan igen, för det är extremt mycket skönare just nu än att höra ~10st barn konstant springa på ens tak, eller ut och in i trapphuset, låter som ett i-landsproblem men man blir knäckt tillslut.

Vi är ett I-land.
När människor ens behöver tänka tanken "att bo på gatan" istället för i sin lägenhet, då är vi illa ute, riktigt jävla illa.
Har jag sagt i över 20 års tid.

Permalänk
Medlem

@Falcon: Onödigt att bara komma med åsikter om det kan tyckas. Situationen är sådan att myndigheter och kommun inte kan hjälpa, så vill man ha hjälp med flytt får man vända sig till välgörenhet. Vet dock ingen som skulle ge hjälp bara för att ni tycker invandrare är jobbiga. Sen är det inte som området han flyttar till garanterat är utan barn. Att han behöver flytta är något han verkar ha fått för sig på egen hand, hade det varit någon medicinsk bakgrund till varför eller av någon social anledning hade man kanske kunnat förvänta sig hjälp. Fråga får folk alltid göra, det behöver man inte motsätta sig. Någon generell hjälp för att flytta finns ju dock inte, men med sjukersättning och bostadstillägg är han i bättre situation än de som bara får ekonomiskt bistånd och har lättare att flytta på sig än dessa.

@Sveklockarn: Av nyfikenhet, vad är det boendestödjare skulle hjälpa TS med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag har 1052 köpoäng, inte mycket men inte så lite heller.

Jag bor ner mot Göingegatorna, en massa småbarn och föräldrar som inte tar ansvar för sina barn, och tyvärr kan de inte svenska. De låter sina barn göra exakt som de vill, säger man till föräldrarna kommer deras polare senare på kvällen och hotar mig och säger ''barn är barn, de får lov att göra vad de vill'' Fast på dålig svenska. Securitas gör inget, ABK gör inget, polisen gör inget, så enda jag kan göra är att fly slagfältet...

Får jag inte hjälp med en ny lägenhet funderar jag på att bo på gatan igen, för det är extremt mycket skönare just nu än att höra ~10st barn konstant springa på ens tak, eller ut och in i trapphuset, låter som ett i-landsproblem men man blir knäckt tillslut.

Låter som den genomsnittlige föräldern tyvärr. Det är inte barnen det är fel på utan det är de som störs av deras beteende som det tydligen är fel på. Hoppas att det löser sig för dig.

Skrivet av Sveklockarn:

Sen kan det ju vara bra att flytta från ghettoifierade områden (som jag tolkar din beskrivning)..

Det är ju en rolig beskrivning. Att det springer barn omkring är alltså tecken på att det är ett Ghetto?

Skrivet av Falcon:

Vi är ett I-land.
När människor ens behöver tänka tanken "att bo på gatan" istället för i sin lägenhet, då är vi illa ute, riktigt jävla illa.
Har jag sagt i över 20 års tid.

Var man än flyttar så finns det alltid chansen för att föräldrar inte tar ansvar för sina barn. Bodde i en lägenhet som angränsande till ett villaområde för ett par år sedan. I villaområdet bodde det höginkomsttagare i mestadels och i lägenheterna bodde det folk med medelinkomst. Ytterst få personer med invandrarbakgrund. Likförbannat så skulle barnen från villaområdet springa omkring vid 22-tiden varje kväll och skrika, banka på dörrar och tom. kasta sten på plåttaken runt omkring sig. Vilket inte direkt var optimalt för någon som börjar jobba kl. 06 på morgonen. När man informerade deras föräldrar så fnös de i ansiktet bara på en. Sedan slängde de igen dörren. Bor som tur var inte kvar i området utan i området jag nu bor i så finns det ett par barnfamiljer som inte gör ett uns av ljud från sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Låter som den genomsnittlige föräldern tyvärr. Det är inte barnen det är fel på utan det är de som störs av deras beteende som det tydligen är fel på. Hoppas att det löser sig för dig.

Exakt, så tyvärr får jag fly, som sagt.. för enligt föräldrarna skall barnen få göra exakt som de vill, slåss och hota andra barn..kasta stenar på murväggen samt springa i trapphusen.

7-15åringar ligger på backen och slåss med nävarna säger hemska saker till varandra..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Undrar vad som är mest rimligt i det här jävla I-landet längre...

Jag är iaf på TS-sida.

Är licenssvetsare men "mellan två jobb" nu.
Hade utan vidare pytsat in ett par tusen om jag kunnat, tyvärr inte i dagsläget.

Vi är ett I-land.
När människor ens behöver tänka tanken "att bo på gatan" istället för i sin lägenhet, då är vi illa ute, riktigt jävla illa.
Har jag sagt i över 20 års tid.

Eller så kan man se det så att folk är jävligt kräsna om man väljer att bo på gatan istället för en lägenhet p.g.a. lite barnskrik? Valet är alltså: Köpa öronproppar eller bo på gatan. Rimligt? Inget jag orkar bry mig om.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför låter det orimligt? De är inte ensamma, utan det är vad som händer när man inte direktbyter lägenheter generellt sett. I hyresgästens situation ska han vara glad om han kan flytta till en lika stor lägenhet han bor i med skulder hos Kronofogden.

Exakt det är därför han (bolaget) kan sparka extra hårt på de svaga. Hård sanning bara. Jag har god ekonomi och jag löste det utan kostnad varje gång jag behövde en större lägenhet. 1,2 till 3 sedan eget hus.

Stå på dig och fråga varför du ska betala när det finns andra som inte behöver? (är det då även lång kö på lägenheterna så är det bara ännu dummare att en lägenhet ska stå tom en eller två månader.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Eller så kan man se det så att folk är jävligt kräsna om man väljer att bo på gatan istället för en lägenhet p.g.a. lite barnskrik? Valet är alltså: Köpa öronproppar eller bo på gatan. Rimligt? Inget jag orkar bry mig om.

Jag har öronproppar men de hjälper inte mot basljud från väggarna tyvärr.

Det var inte såhär hemskt när jag flyttade hit 2010.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Stå på dig och fråga varför du ska betala när det finns andra som inte behöver?

För det är grunden i en fungerande välfärdsstat. Att de som kan betala ska betala för de som inte kan.. eller iallafall gå ihop och göra det möjligt för dessa att få ett drägligt liv. I många fall handlar det inte om att de inte behöver utan att de inte KAN betala fullt ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För det är grunden i en fungerande välfärdsstat. Att de som kan betala ska betala för de som inte kan.. eller iallafall gå ihop och göra det möjligt för dessa att få ett drägligt liv. I många fall handlar det inte om att de inte behöver utan att de inte KAN betala fullt ut.

Snälla lös hela mitt inlägg. Det jag skriver är att trådskaparen inte ska behöva betala dubbla hyror när det är samma hyresföretag som han byter lägenhet inom.

Sedan betalar man sin hyra på det sätt som man kan (själv, med bostadstillägg eller kommunen som får hjälpa till.) Det är det som kallas välfärd och som är viktigt att stå upp för.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Kände igen mig mycket när jag läste här... ha ha!
Men det ger väl i allafall bra fysik i teorin om man bär 40 kg packning i kronans rygga tre mil genom skogen typ varannan dag för att man inte känner någon som kan hjälpa en och inte hade pengar till bussen...

Nå, där jag bodde var det relativt billig hyra, har för mig 3K eller något då (+ el och VV, mm) och jag behövde bara betala den sista av de tre "tom" vad jag minns fritt ur skallen. (flyttade dock av andra orsaker)

Man har ca 8-10k att röra sig med på sjukpension, varav minst fem går till hyra, elström, etc.
Efter det skall man betala andra roliga saker som teleabonnemang, bussresor, mat, mm. Ett antal tusen till...

Så jag har full förståelse för att TS redan har problem med ekonomin utan att vara slösaktig.

Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Sveklockarn: Av nyfikenhet, vad är det boendestödjare skulle hjälpa TS med?

Praktiska detaljer i vardagen som är väsentliga för att livet ska fungera, t.ex. få kontakt med hyresvärden och få stöd i att framföra sitt ärende på ett sätt så att TS kan få hjälp med sitt problem, eftersom TS själv skriver om svårigheter att prata för sig. Jag inbillar mig att det skulle kunna falla inom deras område i alla fall?

Skrivet av Xinpei:

Det är ju en rolig beskrivning. Att det springer barn omkring är alltså tecken på att det är ett Ghetto?

Här skulle jag egentligen svara med en Cathy Newman-meme, men dels är jag osäker på om det vore tillåtet och dels är jag för lat för att fixa upp bilden på en hostingtjänst atm.

Men, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Eller så kan man se det så att folk är jävligt kräsna om man väljer att bo på gatan istället för en lägenhet p.g.a. lite barnskrik? Valet är alltså: Köpa öronproppar eller bo på gatan. Rimligt? Inget jag orkar bry mig om.

Skrivet av VadSaDu:

Jag har öronproppar men de hjälper inte mot basljud från väggarna tyvärr.

Det var inte såhär hemskt när jag flyttade hut 2010.

Räcker med att en barnfamilj flyttar in ett par lägenheter bort för att det ska gå från ljudlöst till ljud i stort sett varje dag flera olika tider på dygnet. Är inget som har med familjens ursprung att göra, små barn låter, födelsedagar och annat som kommer med barn låter. Allt det gäller även om du inte är känslig. Sen är det inte som att de som lider av psykisk ohälsa (eller vilka som nu är känsliga) kan förvänta sig att bli placerad i en lägenhet där de aldrig kommer märka av några ljud, vad skulle alternativet vara? Gruppboende med folk som är stökiga p.g.a. deras funktionsnedsättningar som grannar istället? Enda någorlunda lösningen skulle väl vara att bli gammal och flytta in i ett hus med bara 55+-lägenheter.

Skrivet av Sveklockarn:

Praktiska detaljer i vardagen som är väsentliga för att livet ska fungera, t.ex. få kontakt med hyresvärden och få stöd i att framföra sitt ärende på ett sätt så att TS kan få hjälp med sitt problem, eftersom TS själv skriver om svårigheter att prata för sig. Jag inbillar mig att det skulle kunna falla inom deras område i alla fall?

Visst kanske han kan få hjälp med det, men jag kan inte se hur framförande av klagomål skulle förändra läget. Familjerna kommer bo kvar och skulle de erbjuda sig att omplacera TS så kan de inte garantera att det inte kommer flytta in någon barnfamilj i nya huset i framtiden. Känslighet för ljud är väl främst en fråga för sjukvården. Tvivlar att det rör sig om folk som faktiskt bryter mot fastighetsägarens störningspolicy/ordningsregler. Då blir problemet tyvärr TS egna, och han riskerar att skapa onödiga konflikter och då är det nog annat än boendestöd som behövs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Räcker med att en barnfamilj flyttar in ett par lägenheter bort för att det ska gå från ljudlöst till ljud i stort sett varje dag flera olika tider på dygnet. Är inget som har med familjens ursprung att göra, små barn låter, födelsedagar och annat som kommer med barn låter. Allt det gäller även om du inte är känslig. Sen är det inte som att de som lider av psykisk ohälsa (eller vilka som nu är känsliga) kan förvänta sig att bli placerad i en lägenhet där de aldrig kommer märka av några ljud, vad skulle alternativet vara? Gruppboende med folk som är stökiga p.g.a. deras funktionsnedsättningar som grannar istället? Enda någorlunda lösningen skulle väl vara att bli gammal och flytta in i ett hus med bara 55+-lägenheter.

Exakt, ett seniorboende vore drömmen. Finns gott om detta borta vid långebro, men köpoängen på dessa lägenheter är oftast 7000+, dvs äldre folk som sparat i 50år.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Räcker med att en barnfamilj flyttar in ett par lägenheter bort för att det ska gå från ljudlöst till ljud i stort sett varje dag flera olika tider på dygnet. Är inget som har med familjens ursprung att göra, små barn låter, födelsedagar och annat som kommer med barn låter. Allt det gäller även om du inte är känslig. Sen är det inte som att de som lider av psykisk ohälsa (eller vilka som nu är känsliga) kan förvänta sig att bli placerad i en lägenhet där de aldrig kommer märka av några ljud, vad skulle alternativet vara? Gruppboende med folk som är stökiga p.g.a. deras funktionsnedsättningar som grannar istället? Enda någorlunda lösningen skulle väl vara att bli gammal och flytta in i ett hus med bara 55+-lägenheter.

Jag är helt med på resonamanget att det kan låta för mycket. Men jag tycker inte man kan dra det till sin spets och säga att det antingen är det eller att bo på gatan. Då får man helt enkelt sitta ner i båten till ett alternativ dyker upp. Förstår inte hur tankgången går från en störig lägenhet till att bo på gatan - man får söka och planera under tiden och flytta därifrån.

Skrivet av VadSaDu:

Jag har öronproppar men de hjälper inte mot basljud från väggarna tyvärr.

Det var inte såhär hemskt när jag flyttade hit 2010.

Förstår, stör mig själv enormt på ljud.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag är helt med på resonamanget att det kan låta för mycket. Men jag tycker inte man kan dra det till sin spets och säga att det antingen är det eller att bo på gatan. Då får man helt enkelt sitta ner i båten till ett alternativ dyker upp. Förstår inte hur tankgången går från en störig lägenhet till att bo på gatan - man får söka och planera under tiden och flytta därifrån.

Förstår, stör mig själv enormt på ljud.

Tror nog ingen är seriös att man hellre bor på gatan än bland störiga grannar. Om någon är det så kommer de fort inse att man inte ska underskatta t.ex. tillgång till en toalettstol och en varm dusch.. för att inte prata om en varm säng.

Skrivet av VadSaDu:

Exakt, ett seniorboende vore drömmen. Finns gott om detta borta vid långebro, men köpoängen på dessa lägenheter är oftast 7000+, dvs äldre folk som sparat i 50år.

För att inte prata om att dessa oftast har en åldersgräns på sig typ 60 eller tom. 65+

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem

Måste du bo i lägenhet då? Jag bodde rätt många år i Kristianstad innan jag kom på att lägenhetsboende var uteslutet och lyckades istället hyra något litet torp på landet för väldigt rimliga pengar. Från det gick jag senare till att hitta eget hus för 80000 som jag fortfarande bor i efter 20 år. 3000m2 tomt med flera hundra meter mellan husen. Eget boende utan ständigt påtvingad stress från omgivningen botade större delen av den oro jag kände. Att kunna gå ut på morgonen när man vaknat och bara höra fågelsång samtidigt som man slår en sjua var effektivare än all annan medicin jag provade på den tiden. Det går att lyckas med det även med mycket små inkomster så länge man inte måste bo i tätort. Där jag bor nu kan man fortfarande köpa fullt beboeliga hus för 100'-150'. Bostadstillägg gäller även eget boende.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag är helt med på resonamanget att det kan låta för mycket. Men jag tycker inte man kan dra det till sin spets och säga att det antingen är det eller att bo på gatan. Då får man helt enkelt sitta ner i båten till ett alternativ dyker upp. Förstår inte hur tankgången går från en störig lägenhet till att bo på gatan - man får söka och planera under tiden och flytta därifrån.

Han verkar ha erbjudits att avbetala eventuell dubbelhyra på tre månader, så vill han verkligen flytta har han fått en lösning för att kunna göra det. Det är vad värden kan erbjuda åtminstone. Anledningen till varför han uttryckte sig så är väl mer en fråga för hans psykiatriker/psykolog/kurator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Måste du bo i lägenhet då? Jag bodde rätt många år i Kristianstad innan jag kom på att lägenhetsboende var uteslutet och lyckades istället hyra något litet torp på landet för väldigt rimliga pengar. Från det gick jag senare till att hitta eget hus för 80000 som jag fortfarande bor i efter 20 år. 3000m2 tomt med flera hundra meter mellan husen. Eget boende utan ständigt påtvingad stress från omgivningen botade större delen av den oro jag kände. Att kunna gå ut på morgonen när man vaknat och bara höra fågelsång samtidigt som man slår en sjua var effektivare än all annan medicin jag provade på den tiden. Det går att lyckas med det även med mycket små inkomster så länge man inte måste bo i tätort. Där jag bor nu kan man fortfarande köpa fullt beboeliga hus för 100'-150'. Bostadstillägg gäller även eget boende.

Har tyvärr inga ekonomiska svängrum, jag är precis klar med avbetalningen på ~180k till kommunen, och sen att jag har prickar hos kronofogden är inte så inbjudande hos andra hyresvärdar än ABK som känner mig genom skötta hyresinbetalningar.

Annars hade det varit extremt fint att faktiskt få hyra en stuga.

Jag har bott på gatan under 2 terminer, det är extremt jobbigt, speciellt under vintern.. men vår, sommar är det faktiskt helt ok sålänge man har tält om nätterna, så jag är seriös när jag tänker fly ut på gatan en längre tid nu till sommaren, sen om kroppen orkar med det en gång till är en annan femma.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Nu sade ju TS att han tidigare hade bott på gatan i och för sig. Det är såklart något som skulle försvåra möjligheten att få bostad igen.