Köpråd mellan 3st Ultrawides, eller vänta på nya modeller?

Permalänk
Testpilot

Köpråd mellan 3st Ultrawides, eller vänta på nya modeller?

Hejsan!

På jakt efter ny skärm och dessa 3 finns lokalt i mitt varuhus i Gävle (krav att kunna köpas lokalt).
Acer X34A
Acer Z35P
HP X 35

Vilken av dessa modeller hade ni gått för & varför?
Eller är det bättre att invänta någon ny modell som kan tänkas komma nu under sommaren som senast?

Det jag är ute efter i en ny skärm är:

  • Ultrawide

  • Minst 34"

  • G-Sync

  • Minst 100Hz

Mvh
Yatagarasu

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hejsan!

På jakt efter ny skärm och dessa 3 finns lokalt i mitt varuhus i Gävle (krav att kunna köpas lokalt).
Acer X34A
Acer Z35P
HP X 35

Vilken av dessa modeller hade ni gått för & varför?
Eller är det bättre att invänta någon ny modell som kan tänkas komma nu under sommaren som senast?

Det jag är ute efter i en ny skärm är:

  • Ultrawide

  • Minst 34"

  • G-Sync

  • Minst 100Hz

Mvh
Yatagarasu

Av dessa 3 hade jag uteslutit den första då den har minst uppdateringsfrekvens i specen. och inte uppfyller ditt krav.
De andra 2 verkar vara helt ok. Själv kör jag en asus som finns i min signatur.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av griid:

Av dessa 3 hade jag uteslutit den första då den har minst uppdateringsfrekvens i specen. och inte uppfyller ditt krav.
De andra 2 verkar vara helt ok. Själv kör jag en asus som finns i min signatur.

Tackar för svar!

Acer Predator X34A har en bas om 75Hz, men som jag förstått det så kan man köra den i 100Hz via någon OC-inställning på skärmen, eller har jag missuppfattat det?

Kikat på ASUS PG348Q också, men hört att dom kan lida av en del BLB.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu:

Jag äger en X34A som jag är helnöjd med.
Den har som du säger möjligheten att överklockas till 100hz genom bara några knapptryck på skärmen.
Detta var i stort sett det första jag gjorde och har kört felfritt med 100hz sedan dess.
Dock har jag hört att det finns exemplar där ute som ej kommer upp stabilt i 100hz, så ha det i åtanke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hejsan!

På jakt efter ny skärm och dessa 3 finns lokalt i mitt varuhus i Gävle (krav att kunna köpas lokalt).
Acer X34A
Acer Z35P
HP X 35

Vilken av dessa modeller hade ni gått för & varför?
Eller är det bättre att invänta någon ny modell som kan tänkas komma nu under sommaren som senast?

Det jag är ute efter i en ny skärm är:

  • Ultrawide

  • Minst 34"

  • G-Sync

  • Minst 100Hz

Mvh
Yatagarasu

Jag hade gått på Z35P, gjorde en jämförelse på prisjakt då de är lättare att se skillnader.
Hade helst sett en IPS panel, men då den inte har 100 Hz så får ju VA duga, vilket jag tycker det gör, så länge man inte kör TN är det ok.
Den är dessutom virdbar som inte HPn är. Den drar mindre ström och har längre garanti.
Kikar man bara på de över 100 Hz, så har ju dessa två att välja på.

Såg nu på inet att X34A går att köra i 100Hz via DP. Jag hade valt X34A på de grunderna för att den har en IPS. Som ändå trevligare än en VA.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Jag hade gått på Z35P, gjorde en jämförelse på prisjakt då de är lättare att se skillnader.
Hade helst sett en IPS panel, men då den inte har 100 Hz så får ju VA duga, vilket jag tycker det gör, så länge man inte kör TN är det ok.
Den är dessutom virdbar som inte HPn är. Den drar mindre ström och har längre garanti.
Kikar man bara på de över 100 Hz, så har ju dessa två att välja på.

Såg nu på inet att X34A går att köra i 100Hz via DP. Jag hade valt X34A på de grunderna för att den har en IPS. Som ändå trevligare än en VA.

IPS har inte nödvändigtvis bättre bildkvalitet än VA. Personligen gillar jag min VA-display bättre än min IPS, framförallt för svärtan men också då jag tycker att färger ser bättre ut på den.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Tjena, Acer x34P är den nyare varianten av alt1 som går upp till 120Hz OC.
jag står själv mellan x34p och alienware AW3418DW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

IPS har inte nödvändigtvis bättre bildkvalitet än VA. Personligen gillar jag min VA-display bättre än min IPS, framförallt för svärtan men också då jag tycker att färger ser bättre ut på den.

Antar att det är subjektiv bedömning då, jag upplever de IPSer jag testat och sett som behagligare än de VA jag har och äger även en VA själv. Hade en "stram" budget. Svårt o hitta en bra IPS under 6000kr.
Nu använder jag min skärm uteslutande till spel och ser film/serier på TVn.

Till ts, skulle ta någon av acer skärmarna personligen hade jag valt IPS skärmen, men finns uppenbarligen delade meningar och det är nog bara din personliga preferens som kan avgöra. Bägge är bra skärmar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hjälpsam

Jag hade valt Acer Z35P av dem vilken dag i veckan som helst, då på grund av VA panel som jag personligen föredrar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Brolle94:

@Yatagarasu:

Jag äger en X34A som jag är helnöjd med.
Den har som du säger möjligheten att överklockas till 100hz genom bara några knapptryck på skärmen.
Detta var i stort sett det första jag gjorde och har kört felfritt med 100hz sedan dess.
Dock har jag hört att det finns exemplar där ute som ej kommer upp stabilt i 100hz, så ha det i åtanke!

Skrivet av Purrfected:

Jag hade gått på Z35P, gjorde en jämförelse på prisjakt då de är lättare att se skillnader.
Hade helst sett en IPS panel, men då den inte har 100 Hz så får ju VA duga, vilket jag tycker det gör, så länge man inte kör TN är det ok.
Den är dessutom virdbar som inte HPn är. Den drar mindre ström och har längre garanti.
Kikar man bara på de över 100 Hz, så har ju dessa två att välja på.

Såg nu på inet att X34A går att köra i 100Hz via DP. Jag hade valt X34A på de grunderna för att den har en IPS. Som ändå trevligare än en VA.

Skrivet av Mosq1to:

Tjena, Acer x34P är den nyare varianten av alt1 som går upp till 120Hz OC.
jag står själv mellan x34p och alienware AW3418DW.

Skrivet av Purrfected:

Antar att det är subjektiv bedömning då, jag upplever de IPSer jag testat och sett som behagligare än de VA jag har och äger även en VA själv. Hade en "stram" budget. Svårt o hitta en bra IPS under 6000kr.
Nu använder jag min skärm uteslutande till spel och ser film/serier på TVn.

Till ts, skulle ta någon av acer skärmarna personligen hade jag valt IPS skärmen, men finns uppenbarligen delade meningar och det är nog bara din personliga preferens som kan avgöra. Bägge är bra skärmar.

Skrivet av Fluf:

Jag hade valt Acer Z35P av dem vilken dag i veckan som helst, då på grund av VA panel som jag personligen föredrar.

Tackar för alla svar!

Detta blev ju lite klurigt haha.
Sitter idag på en 3-skärms lösning (1st 144Hz TN för spel + 2st 60Hz TN på sidorna), har dock ägt en ASUS ROG Swift PG279Q innan (27", 165Hz, IPS). Bror min har dock en skärm med VA panel, och ärligt talat så tänkte jag inte på någon större skillnad mellan den och Swiften, allt ser bättre ut än en TN-panel i slutändan

Ang. Acer X34P över X34A så funderar jag ärligt om det är värt runt 2000kr mer för den nyare modellen. Det som verkar skilja är:

  • Garanterad 100Hz utan OC-läge.

  • Knappar/Joystick för navigation

  • Lite snävare kurvning

M.a.o. kan det vara najs med 100Hz utan OC-läge, men sedan vet jag inte hur den extra kurvningen kommer påverka upplevelsen positivt eller negativt.

Det lutar faktiskt rätt starkt åt Z35P.
Men tänkte på med Ghosting och så, ni som har skärmarna redan, hur har ni upplevt det?
På min ROG Swift PG279Q så fanns det en del Ghosting, som jag förstått det så grundar det sig i just IPS-tekniken.

Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot

Antingen är det jag som är sämst på Internet, eller så trollar Elgigantens hemsida mig.
För jag har sorterat efter skärmar tillgängliga i "Mitt Varuhus", likt förbannat när jag ska "Boka och Hämta i Butik" får jag upp Stockholm som närmsta... Det är sisådär 16-18mil från det lokala Elgiganten Megastore i Gävle, Valbo - där jag bor och som jag satt som mitt varuhus..

Edit:
På tal om varuhus och lagersaldo.
Vart har alla skärmar på Inet tagit vägen? Finns 4st modeller i lager hos Inet om man inte räknar med återköp..
Är jag dum som köper skärm nu, missar jag att det kommer en massa nya modeller eller något?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: En vän har haft Alienwares modell nu i ett par månader och är supernöjd! Har varit och upplevt och den är riktigt fin även om jag i grunden känner mig lite anti curve överhuvudtaget. Jag har en 32 tum platt idag och blev faktiskt lite sugen på att byta själv.

Den kostar 11122 kr direkt ifrån Dell och de har väldigt bra garantier så jag tycker definitivt det ska vara ett alternativ med på listan. Sen att den fick väldigt bra resultat på sitt test hos TFTcentral gör ju inte saken sämre.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av PsyCor:

@Yatagarasu: En vän har haft Alienwares modell nu i ett par månader och är supernöjd! Har varit och upplevt och den är riktigt fin även om jag i grunden känner mig lite anti curve överhuvudtaget. Jag har en 32 tum platt idag och blev faktiskt lite sugen på att byta själv.

Den kostar 11122 kr direkt ifrån Dell och de har väldigt bra garantier så jag tycker definitivt det ska vara ett alternativ med på listan. Sen att den fick väldigt bra resultat på sitt test hos TFTcentral gör ju inte saken sämre.

Har faktiskt kollat på den skärmen en del, och den verkar riktigt trevlig!

Men dessvärre av tidigare erfarenhet med både skärm och TV så vill jag köpa lokalt i Gävle, antingen från Alina/Elgiganten/Mediamarkt.
Det är sjukt krångligt att göra en reklamation när man lär paketera skärmen och skicka tillbaka, speciellt om man får ett ex med kraftig BLB eller andra defekter.
Har en tråd sedan tidigare om min erfarenhet med Webhallen efter det att PostNord (till synes) kört över min retur-TV med gaffeltruck

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har faktiskt kollat på den skärmen en del, och den verkar riktigt trevlig!

Men dessvärre av tidigare erfarenhet med både skärm och TV så vill jag köpa lokalt i Gävle, antingen från Alina/Elgiganten/Mediamarkt.
Det är sjukt krångligt att göra en reklamation när man lär paketera skärmen och skicka tillbaka, speciellt om man får ett ex med kraftig BLB eller andra defekter.
Har en tråd sedan tidigare om min erfarenhet med Webhallen efter det att PostNord (till synes) kört över min retur-TV med gaffeltruck

Med Dell så kommer det en person från UPS och hämtar skärmen direkt från dig när det passar dig. Har haft Dell skärmar och datorer och de gånger något har strulat så har det alltid varit hämtning hos mig som gällt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har faktiskt kollat på den skärmen en del, och den verkar riktigt trevlig!

Men dessvärre av tidigare erfarenhet med både skärm och TV så vill jag köpa lokalt i Gävle, antingen från Alina/Elgiganten/Mediamarkt.
Det är sjukt krångligt att göra en reklamation när man lär paketera skärmen och skicka tillbaka, speciellt om man får ett ex med kraftig BLB eller andra defekter.
Har en tråd sedan tidigare om min erfarenhet med Webhallen efter det att PostNord (till synes) kört över min retur-TV med gaffeltruck

Kan tipsa dig om att åtminstone Alina aldrig har något problem att iaf kika om de har skärmar de kan beställa från deras distributörer, brukar bli bra pris, typ inköpspris + moms + 3%ish. För o täcka frakt osv.
Har ofta köpt saker från Alina som inte finns med på hemsidan

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av PsyCor:

Med Dell så kommer det en person från UPS och hämtar skärmen direkt från dig när det passar dig. Har haft Dell skärmar och datorer och de gånger något har strulat så har det alltid varit hämtning hos mig som gällt.

Verkar inte hitta Alienware skärmen på svenska sidan, hittar bara stationära/laptops.
Däremot på Alienware UK så hittade jag AW3418HW.
Nu är frågan då om det är värt att lägga nästan 6500kr extra för att från 1080p till 1440p

Skrivet av Purrfected:

Kan tipsa dig om att åtminstone Alina aldrig har något problem att iaf kika om de har skärmar de kan beställa från deras distributörer, brukar bli bra pris, typ inköpspris + moms + 3%ish. För o täcka frakt osv.
Har ofta köpt saker från Alina som inte finns med på hemsidan

Ah!
Det låter ju faktiskt rätt kanon det. Ska kika med dom om inte annat isåfall

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Permalänk

Ser inte att någon nämnt det (slöläser på jobbet) men jag har testat 3 st x34a och alla har haft ett väldigt irriterande coil whine som gjorde att iaf jag inte var nöjd med skärmen, så kan vara bra att ha i åtanke. Har även testat x34p och aw3418dw (som jag använder just nu) båda är superba skärmar och kan rekommendera dom helhjärtat :). För mig hade 2000 extra för x34p varit värt det är allt jag kan säga.

Permalänk
Testpilot

Tackar för länken!
Den ser dock rätt mysko ut hemsidan haha, vet inte om det bara är för mig, men ser inga bilder utan bara text och hyperlänkar (rätt trasig). Stängt av både uBlock Origin och Privacy Badger, men det hjälptes inte

Skrivet av callmekris:

Ser inte att någon nämnt det (slöläser på jobbet) men jag har testat 3 st x34a och alla har haft ett väldigt irriterande coil whine som gjorde att iaf jag inte var nöjd med skärmen, så kan vara bra att ha i åtanke. Har även testat x34p och aw3418dw (som jag använder just nu) båda är superba skärmar och kan rekommendera dom helhjärtat :). För mig hade 2000 extra för x34p varit värt det är allt jag kan säga.

Lutar starkt åt antingen AW3418DW, Z35P eller möjligen X34P.

Känns som att jag inte kan gå fel oavsett val, men nu med 20% rabatt och frifrakt på Alienwaren så blir det nog den faktiskt, känns som mest för pengarna helt klart

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Köpte X34A förra veckan för 8990kr och är helnöjd hittills, Ingen BLB och inget coilwhine på min, Fick dock bara upp den i 95hz men det är inget som stör mig personligen

Valde X34A över P modellen då jag kände att det inte var värt att lägga ut 2000kr extra för 20hz (För mig personligen) och X34A ska tydligen ha bättre färgåtergivning.

Fick jag välja vilken skärm jag ville hade jag dock tagit Alienware skärmen då den verkar vara riktigt trevlig, Den låg desvärre över min budget.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

@Yatagarasu: Kan dock nämna att jag lade en beställning på alienwaren i mitten av april och beräknad leverans var i juni och detta bekräftades av dells support, så jag avbeställde och köpte en x34p. Men så kom en begagnad alienware upp här på swec som jag fick för en riktigt bra peng så det blidde återköp på x34p :). Mao så räkna ev. med ganska lång leveranstid om du väljer aw.

Permalänk
Testpilot

Klickade precis hem en X34A från Inet för 8199:-
Var visserligen återköp från kund, men allt verkade ingå som vanligt.

Håller tummarna på att exemplaret inte blev tillbaka lämnat p.g.a. en massa BLB eller att den inte kom över 75Hz
Återkommer med hur nöjd jag är framöver!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Länken fungerade för mig. Kanske var så att hemsidan hade problem när du klickade

Känner du någon student så hade du kunnat få extra 20% rabatt på Alienware skärmen från Dell

Permalänk
Testpilot
Skrivet av PsyCor:

@Yatagarasu: Länken fungerade för mig. Kanske var så att hemsidan hade problem när du klickade

Känner du någon student så hade du kunnat få extra 20% rabatt på Alienware skärmen från Dell

Den "funkade", men såg rätt trasigt ut så var lite svårt att navigera hehe.
Fick 20% rabatt när jag kikade (någon kampanj som gällde till sista Juni), så vet inte om jag kan få 20% studentrabatt utöver det (har Mecenat).

Men jag chansar på X34A.an tänkte ja, men visar det sig att den har något strul så går jag för Alienwaren förmodligen.
Såg dock i SweClockers review av X34P att både den och Alienwaren kan lida av "problem" med färgåtergivning, ska tydligen vara svåra att kalibrera in och profilera.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Av dessa 3 hade jag uteslutit den första då den har minst uppdateringsfrekvens i specen. och inte uppfyller ditt krav.
De andra 2 verkar vara helt ok. Själv kör jag en asus som finns i min signatur.

Du är medveten om att de andra två är VA paneler och inte orkar driva ens 100hz utan eftersläp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Den "funkade", men såg rätt trasigt ut så var lite svårt att navigera hehe.
Fick 20% rabatt när jag kikade (någon kampanj som gällde till sista Juni), så vet inte om jag kan få 20% studentrabatt utöver det (har Mecenat).

Men jag chansar på X34A.an tänkte ja, men visar det sig att den har något strul så går jag för Alienwaren förmodligen.
Såg dock i SweClockers review av X34P att både den och Alienwaren kan lida av "problem" med färgåtergivning, ska tydligen vara svåra att kalibrera in och profilera.

Sidan har gjort det du beskriver för mig också men den funkade senast jag klickade så att det blev en normal dell sida.

Och jo 20% mecenat rabatt fungerar utöver så vitt jag förstod då jag känner studenter.

Permalänk
Medlem

X34a var helt klart rätt köp. Bra gjort. Hoppas du får ett bra exemplar.

Själv väntar jag på LG 34GK950G då det inte är någon stress för mig då jag inte har dator och kommer inte köpa ny fören till hösten.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en x34p men lämnade tillbaka den för att stativet va fruktansvärt dåligt kontruerat, skärmen hängde ner vid vänster sida. Bytte först men det va samma sak på den andra så det blev ett återköp. Inte ok med sånna problem på en skärm som kostar 12k. har nu beställt en alienware som ska bara mycket bättre byggd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mosq1to:

Jag köpte en x34p men lämnade tillbaka den för att stativet va fruktansvärt dåligt kontruerat, skärmen hängde ner vid vänster sida. Bytte först men det va samma sak på den andra så det blev ett återköp. Inte ok med sånna problem på en skärm som kostar 12k. har nu beställt en alienware som ska bara mycket bättre byggd

Alienware skärmen har också problem med lutning.

Hade du googlat lite istället för att få panik och returnera så hade du haft kvar skärmen.

Och att köpa en ultrawide utan att använda en arm är inte särskilt ergonomiskt då de tar så sjukt mycket plats på djupet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Och att köpa en ultrawide utan att använda en arm är inte särskilt ergonomiskt då de tar så sjukt mycket plats på djupet.

Va?