Betala med kryptovalutor på Inet.se

Permalänk
Inet

Betala med kryptovalutor på Inet.se

Hej kära medlemmar.

Vi har trevliga, om än sena, nyheter att presentera – nu kan vi äntligen erbjuda betalningar med Bitcoin och Bitcoin Cash på Inet.se!

Tjänsten vi valt att använda är BitPay, vilket fungerar ungefär som PayPal gör på Inet.se. Lägger ni in en BitPay-beställning i vår kassa omdirigeras ni till BitPay och får en QR-kod att läsa av med BitPays mobilapp.

Minimibeloppet för betalningar med kryptovalutor är 1 000 kr och efter att betalningen är bekräftad tar det mellan 15 minuter och en timma innan orderbekräftelse ges.

Vill ni veta mer om BitPay och hur det fungerar rekommenderar vi att gå direkt till källan: https://bitpay.com/

Hoppas tjänsten uppskattas!

Med vänliga hälsningar

Inet

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man göra sig av med lite valuta, keep it up!

Permalänk
Medlem

Anser skatteverket en hårdvara som inkomst?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ser inte hur en vanlig data nörd ska ha nytta av att betala med bitcoin? dom flesta som sysslar med sånt kan man ifrågasätta va dom håller på med egentligen... inte rent mjöl direkt.

Permalänk
Medlem

Trisst! Jag köper nästan alla datordelar på Inet.. men nu får jag nog ta och tänka över det valet. Visst kanske är töntigt att tänka så, men så kollar jag på gpu priserna.. vill inte stödja sånt trams!

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ser inte hur en vanlig data nörd ska ha nytta av att betala med bitcoin? dom flesta som sysslar med sånt kan man ifrågasätta va dom håller på med egentligen... inte rent mjöl direkt.

Man behöver inte hålla på med olagliga och/eller omoraliska saker bara för att man i vissa fall föredrar att betala med bitcoins. Min router köptes förra sommaren med bitcoins (från Webhallen), och om jag inte missminner mig köpte jag även en SSD från Webhallen med bitcoins för några år sedan. Över 90% av mina spel på Steam är köpta med bitcoins. Jag tycker personligen det är bra och kul att fler ställen tar emot kryptovalutor

Permalänk
Medlem

@Inet hur är det med beskattningen vid köp av produkter från er då man betalar med BTC/BCH? Om en vara kostar 1000 kr, betalar man då 1300 kr för att räkna med skatten (30%) eller tar man det på nästa års deklaration?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

@Inet hur är det med beskattningen vid köp av produkter från er då man betalar med BTC/BCH? Om en vara kostar 1000 kr, betalar man då 1300 kr för att räkna med skatten (30%) eller tar man det på nästa års deklaration?

Man betalar väl ändå bara skatt om man har gjort en vinst (och då 30% på vinsten)?.
Så om jag till exempel går in på Localbitcoins och köper bitcoins för 1000 kr och sedan direkt därefter köper en produkt från Inet på 1000 kr (dvs värdet på kryptovalutan är oförändrad) så ska det inte betalas någon skatt på nästa års deklaration. Om värdet däremot hade ökat till 2000 kr och du hade valt att köpa något på Inet för 1000 kr (dvs hälften av den mängden bitcoins du ursprungligen köpte), då har du gjort en vinst och ska deklarera det på nästa års deklaration.
Så har jag tolkat det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Man betalar väl ändå bara skatt om man har gjort en vinst (och då 30% på vinsten)?.
Så om jag till exempel går in på Localbitcoins och köper bitcoins för 1000 kr och sedan direkt därefter köper en produkt från Inet på 1000 kr (dvs värdet på kryptovalutan är oförändrad) så ska det inte betalas någon skatt på nästa års deklaration. Om värdet däremot hade ökat till 2000 kr och du hade valt att köpa något på Inet för 1000 kr (dvs hälften av den mängden bitcoins du ursprungligen köpte), då har du gjort en vinst och ska deklarera det på nästa års deklaration.
Så har jag tolkat det iaf

@FireFox
@PatrickP

Korrekt.

Se Bitcoin som vilken annan valuta som helst.

Om du köper Bitcoin vid ett tillfälle och du säljer efter att den ökat i värde så ska du kapitalvinstskatta på värdeökningen. En värdeminskning kan du på samma vis få skattelättnad för. Om du direkt mine:at fram dessa Bitcoin själv så gäller deras värde vid myntning som anskaffningsvärde, men man kan även få dra bort vissa omkostnader såsom elförbrukning.

Sker förflyttning av kapital mellan olika kryptovalutor så gäller samma sak där. Det är vid varje transaktion som man måste hålla koll på vinster och förluster, och om växling sker mellan två (krypto-)valutor där ingen är svenska kronor så ska inkomster och utgifter alltid omräknas till svenska kronor vid redovisning. Vid årets slut gäller att totalen för vinst och förlust redovisas och antingen vinst beskattas eller förlust ges skattelättnad för.

Det fungerar alltså precis likadant vid växling till och från andra valutor, men det är svårare att spåra när det sker med kontanter jämfört med t.ex. banköverföring eller förflyttning av kryptovalutor mellan olika plånböcker. Utöver det så brukar valutaväxling för de flesta privatperson inte resultera i några större överskott eller underskott av kapital värt att bråka om, om man främst växlar valuta när man reser utomlands på semester någon gång ibland.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Man betalar väl ändå bara skatt om man har gjort en vinst (och då 30% på vinsten)?.
Så om jag till exempel går in på Localbitcoins och köper bitcoins för 1000 kr och sedan direkt därefter köper en produkt från Inet på 1000 kr (dvs värdet på kryptovalutan är oförändrad) så ska det inte betalas någon skatt på nästa års deklaration. Om värdet däremot hade ökat till 2000 kr och du hade valt att köpa något på Inet för 1000 kr (dvs hälften av den mängden bitcoins du ursprungligen köpte), då har du gjort en vinst och ska deklarera det på nästa års deklaration.
Så har jag tolkat det iaf

Eh nej. Man kan inte bara köpa en massa krafs till sig själv och sen leka att man inte gått med vinst. Då hade ju ingen nånsin gått med vinst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Ser inte hur en vanlig data nörd ska ha nytta av att betala med bitcoin? dom flesta som sysslar med sånt kan man ifrågasätta va dom håller på med egentligen... inte rent mjöl direkt.

Då har du missat hela poängen med kryptovaluta... Kanske dags att läsa lite om det? Dom flesta som nyttjar valutorna säljer inte knark direkt, snarare är dom traders eller bara early adaptors som ser vitsen med krypto.