Misslyckas med uppdatering av Intel chipset med mera

Permalänk
Medlem

Misslyckas med uppdatering av Intel chipset med mera

Hej!

Har bekymmer med att få in drivrutinerna i datorn verkar det som. Precis ominstallerat Windows 10 och försöker skaffa de nyaste uppdateringarna, men enligt enhetshanteraren så får jag inte "Version 11.7.0.1014" trots att jag laddat ner och installerat den, utan det står 10.xxxx... Kollade i loggen när jag försökte installera om drivrutinen, och det tycks som att någon ".NET" strular? Det är likadant med vissa andra drivrutiner åxå, tex Asmedia SATA Controller Driver.

https://www.pixeltopic.com/image/gmchbufjnwewyp/?size=full

Här är en spec:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro
Processor: Intel Core i7 6700K
Moderkort: ASUS MAXIMUS VIII EXTREME
Minne: Corsair Dominator Platinum DDR4- 32 GB: 4 x 8 GB
Grafikkort: Ej monterat
Hårddisk: Samsung 950 PRO 512GB M.2 PCIe SSD
Nätaggregat:Corsair HX 850 W

Mvh

Permalänk
Medlem

Din logg säger bl.a. att .NET 3.5 inte hittas.

Vet inte om mitt förslag är långsökt eller inte, men jag har senaste dagarna haft helt andra installationsproblem pga att .NET 3.5 inte varit aktiverat i Windows 10. Testa att aktivera .NET Framework 3.5.
Se här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Din logg säger bl.a. att .NET 3.5 inte hittas.

Vet inte om mitt förslag är långsökt eller inte, men jag har senaste dagarna haft helt andra installationsproblem pga att .NET 3.5 inte varit aktiverat i Windows 10. Testa att aktivera .NET Framework 3.5.
Se här.

Jag prövade att aktivera det nu, men vart ingen skillnad tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Har du kört installationen som administratör? Sen vet jag inte, men chipset ska vara på version 10.1.1.45 och IME ska var på version 11.7.0.1045. Om det finns en nyare vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Har du kört installationen som administratör? Sen vet jag inte, men chipset ska vara på version 10.1.1.45 och IME ska var på version 11.7.0.1045. Om det finns en nyare vet jag inte.

Nja jag är ju inloggad som admin antar jag då det är mitt enda konto, menar du att man måste ha någon ytterligare behörighet? Jag har iaf 10.0.17134.1, och det är ju inte senaste i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Ja, Windows har ett inbyggt administratörskonto som har full behörighet, detta använder du tillfälligt genom att du högerklickar på installationsprogrammet och väljer Kör som administratör. Microsoft har gjort så här att säkerställa att skadliga program eller applikationer inte ska få direkt behörighet till systemet.

Sen kan du om du högerklickar på ett program och går egenskaper och sen klickar du på fliken kompatibilitet och så kryssar du i Kör det här programmet som en administratör, då kommer det programmet att alltid att köras som administratör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Ja, Windows har ett inbyggt administratörskonto som har full behörighet, detta använder du tillfälligt genom att du högerklickar på installationsprogrammet och väljer Kör som administratör. Microsoft har gjort så här att säkerställa att skadliga program eller applikationer inte ska få direkt behörighet till systemet.

Sen kan du om du högerklickar på ett program och går egenskaper och sen klickar du på fliken kompatibilitet och så kryssar du i Kör det här programmet som en administratör, då kommer det programmet att alltid att köras som administratör.

Jag prövade att högerklicka och installera som admin, men det gav inget resultat Någon annan ide?

Permalänk
Medlem

Nja, nä men är du säker? Kan du ladda upp en bild på vart du kollar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Nja, nä men är du säker? Kan du ladda upp en bild på vart du kollar?

Jag antar att du menade såhär bara? https://www.pixeltopic.com/image/estytzjcfbwnbqu/

Permalänk
Medlem

Nä jag menar vart kollar du vad du har för version? Hur vet du att det inte gav resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Nä jag menar vart kollar du vad du har för version? Hur vet du att det inte gav resultat?

Kollade på enhetshanteraren: https://www.pixeltopic.com/image/koeihmrdvxwwxym/

Permalänk
Medlem

@MT-Adam: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2384978/check-chipse...

Sedan är det inget som säger att du MÅSTE ha det senaste. Fungerar säkerligen utan problem ändå. Så koncentrerar du dig på att få ordning på NET 3.5 och de andra drivrutinerna och varför de inte går att få in istället för att använda dig av chipset-drivisarna för att "felsöka med".

På min AMD 1700x så har jag t.ex 10.0.16299.371 från microsoft där du kollar. Jag kör alltså en äldre version än vad du har fast jag har en betydligt nyare CPU och kan du tänka dig. Jag har de senaste drivarna till min CPU och chipset(nästa nyaste men ändå). Med andra ord, du kollar på fel ställe. Och bara för att du får felmeddelande i loggen för att vissa versioner av NET inte verkar finnas är inget egentligt fel. Tydligen så finns ju NET 4.x och används. Eller får du felmeddelande vid installationen? Får du inte det så har du fått det senaste installerat som just du ska ha gällande CPU och moderkort.

Lade till text
Permalänk
Medlem
Skrivet av MT-Adam:

Ja du kollar på fel ställe, det där är CPU:n inte chipset, gå till systemenheter istället i enhetshanteraren som de säger i länken som ToddTheOdd skickade och så kan du kolla den som heter Intel management Engine interface så ser du om du har 11.7.0.1014 och sen kan du ju kolla någon av de som heter något med Intel 100 series eller något så ser du chipset versionen ska kanske var 10.1.1.42, vet att brorsan har den och han har Z170. Du får lägga upp bild om du vill att jag ska bekräfta.

Permalänk
Medlem

En fråga eftersom du inte har några gula ikoner i enhetshanteraren så borde allt fungera ändå.
Chipset har du under ide ata/atapa styrenheter dubbel klicka på den så du får du upp vart chipset drivrutiner är. Om du måste ha senaste versionen att kunna lägga in.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@MT-Adam: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2384978/check-chipse...

Sedan är det inget som säger att du MÅSTE ha det senaste. Fungerar säkerligen utan problem ändå. Så koncentrerar du dig på att få ordning på NET 3.5 och de andra drivrutinerna och varför de inte går att få in istället för att använda dig av chipset-drivisarna för att "felsöka med".

På min AMD 1700x så har jag t.ex 10.0.16299.371 från microsoft där du kollar. Jag kör alltså en äldre version än vad du har fast jag har en betydligt nyare CPU och kan du tänka dig. Jag har de senaste drivarna till min CPU och chipset(nästa nyaste men ändå). Med andra ord, du kollar på fel ställe. Och bara för att du får felmeddelande i loggen för att vissa versioner av NET inte verkar finnas är inget egentligt fel. Tydligen så finns ju NET 4.x och används. Eller får du felmeddelande vid installationen? Får du inte det så har du fått det senaste installerat som just du ska ha gällande CPU och moderkort.

Jag tycker det känns lite som att köra omkring i en bil med kärvande bromsok, visst, man kan bromsa med handbromsen, men det är inte rätt...
Får ej felmeddelande efter installationen. Men om jag fått det senaste så borde det ju även stå samma nummer i drivrutinen som jag laddat ner tänker jag...

Jag ominstallerade Windows nyligen pga att det inte gick att uppdatera Windows då NET3.5 strulade. Jag fick dock inte valet att ta bort gamla partitioner, så det verkar som att vissa bekymmer hänger kvar. Jag kan inte uppdatera SATA Controller Driver heller exempelvis

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut på min Z370 maskin, årtalet kan verka skumt för chipset, men tydligen ska det vara så: https://imgur.com/bUGKxji

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Ja du kollar på fel ställe, det där är CPU:n inte chipset, gå till systemenheter istället i enhetshanteraren som de säger i länken som ToddTheOdd skickade och så kan du kolla den som heter Intel management Engine interface så ser du om du har 11.7.0.1014 och sen kan du ju kolla någon av de som heter något med Intel 100 series eller något så ser du chipset versionen ska kanske var 10.1.1.42, vet att brorsan har den och han har Z170. Du får lägga upp bild om du vill att jag ska bekräfta.

Aha, tack Då är den ok iaf! Dock fortfarande bekymmer att jag inte får in SATA drivisar. Men det tycks ju fungera iaf som sagt...

Skrivet av infocus:

En fråga eftersom du inte har några gula ikoner i enhetshanteraren så borde allt fungera ändå.
Chipset har du under ide ata/atapa styrenheter dubbel klicka på den så du får du upp vart chipset drivrutiner är. Om du måste ha senaste versionen att kunna lägga in.

Tack hittade!

Skrivet av Åkan:

Så här ser det ut på min Z370 maskin, årtalet kan verka skumt för chipset, men tydligen ska det vara så: https://imgur.com/bUGKxji

Tack nu är jag med Hahaha vad konstigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MT-Adam:

Aha, tack Då är den ok iaf! Dock fortfarande bekymmer att jag inte får in SATA drivisar. Men det tycks ju fungera iaf som sagt...

Tack nu är jag med Hahaha vad konstigt!

Var så lite, kul att det löste sig

Hmm, vad är det som händer då när du försöker installera SATA drivern? Alltså går den igenom hela installationen eller lägger den av under installationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Var så lite, kul att det löste sig

Hmm, vad är det som händer då när du försöker installera SATA drivern? Alltså går den igenom hela installationen eller lägger den av under installationen?

Lustigt, jag tryckte på "reparera", och efter det tycks det fungera! Kanske kan vara pga jag laddat ner Windowsuppdateringar emellan? Fattar nada av dessa datorer alltså, ja är nog en sån där person som ska stå med en slägga eller spade i hand och hålla mig så långt bort från elektronik man kan komma! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av MT-Adam:

Lustigt, jag tryckte på "reparera", och efter det tycks det fungera! Kanske kan vara pga jag laddat ner Windowsuppdateringar emellan? Fattar nada av dessa datorer alltså, ja är nog en sån där person som ska stå med en slägga eller spade i hand och hålla mig så långt bort från elektronik man kan komma! ^^

Nice Kan vara, kan också vara andra program som gjort att de inte installerades korrekt, som bland annat virusprogram.

Gött att det löste sig då i alla fall