Nytt moderkort med CPU och RAM till WHS 2011

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort med CPU och RAM till WHS 2011

Behöver goda råd för att byta moderkort i en WHS 2011 maskin. MicroATX och minst 8 st SATA då jag nu har 7 st diskar. Och någon lämplig CPU med integrerad grafik samt lite minne. Har ni några tips på en prisvärd kombination och med god driftsäkerhet för 24/7 drift?

Mer, kan man bara stoppa i diskarna och hoppas att servern bootar upp igen? Eller måste man rensa den befintliga systemdisken från alla drivrutiner som är kopplade till g:a moderkortet innan den ansluts mot nya moderkortet?

Tack på förhand för goda råd och tips!

/Lennart

Permalänk
Medlem

Tämker du fortsätta köra WHS2011 kan det bli ett problem med rekommendation av hårdvara. Likaså när det kommer till faktisk 24/7-drift. Ingen konsumenthårdvara är gjord för det, eller snarare testad och garanterad för ett sådant ändamål - men det sagt, betyder det såklart inte att det inte skulle fungera till det ändamålet, utan bara inte rekommenderat.

Du behöver vara tydligare kring vad du faktiskt är ute efter, konsument- eller enterprise-hårdvara? Operativsystem? Virtualisering? Nytt eller gammalt?

Oavsett vad du svarar på ovan kommer det vara svårt att hitta något som har så så många SATA-anslutningar, särskilt om än fler än 8 är på tapeten. När man har många diskar brukar man istället
kolla på ett RAID-kort (vilket förslagsvis kan flashas om till HBA) eller ett HBA-kort. Ett HBA-kort ger dig möjlighet att presentera diskarna mot systemet liksom om dom hade varit inkopplade direkt i en vanlig SATA-port.

Permalänk
Medlem

Tack Sebbeh för input. Kommer att fortsätta med WHS 2011 och enterprise hårdvara blir för dyrt. Servern används för lagring film och musik (runt 20 TB) samt streaming mot mediapspelare (SMB) Har titta på en begagnad kombo:
Asus H97M-plus LGA 1150, i5 4670k 3,4 GHz, 8GB DDR 3 1600 MHz. Och det kanske går att hitta ett prisvärt instickskort för 2 SATA anslutningar?

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Tack Sebbeh för input. Kommer att fortsätta med WHS 2011 och enterprise hårdvara blir för dyrt. Servern används för lagring film och musik (runt 20 TB) samt streaming mot mediapspelare (SMB) Har titta på en begagnad kombo:
Asus H97M-plus LGA 1150, i5 4670k 3,4 GHz, 8GB DDR 3 1600 MHz. Och det kanske går att hitta ett prisvärt instickskort för 2 SATA anslutningar?

/Lennart

Saker behöver inte va dyrt kolla eBay.
En Windows server 2016 licens kostar ca 50kr där.

Sök på lsi 9211-8i på eBay kör på it mode.
Då har du 8st sata portar genom det kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Tack för tipset!
/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Tack Sebbeh för input. Kommer att fortsätta med WHS 2011 och enterprise hårdvara blir för dyrt. Servern används för lagring film och musik (runt 20 TB) samt streaming mot mediapspelare (SMB) Har titta på en begagnad kombo:
Asus H97M-plus LGA 1150, i5 4670k 3,4 GHz, 8GB DDR 3 1600 MHz. Och det kanske går att hitta ett prisvärt instickskort för 2 SATA anslutningar?

/Lennart

Spontant känns det som orimligt överdimensionerad hårdvara för dina behov. Du behöver bara en burk som kan hantera disk och ingen prestanda i övrigt, inte om vi snackar om att du har en mediaspelare som sköter transcoding och dylikt från lagrade filer på din andra burk.

Varför inte bara köra in ubuntu eller annan server-dist på nuvarande hårdvaran, sätta upp en SMB eller NFS share, trycka in ett raid-kort om du saknar diskanslutningar likt det Calby rekommenderade, fortsätta använda nuvarande hårdvara och skutta vidare?

Fotnot: Känns helt orimligt att någon använder WHS som OS när det var nytt, än mindre idag

EDIT: Går lika bra med ett Dell Perc H200/H310/H700, samtliga använder samma LSI-krets i botten och kan således flashas om. Det finns många Brandade versionen av den LSI-kretsen som brukar vara billigare än att köpa "originalet".

Permalänk
Medlem

Fortsätter min jakt på nytt moderkort till mitt "G:a WHS 2011" Var nära på köpknappen på ett Asrock 370 kort och i3-8100 men fick info att nya konsumentkort inte supportar WHS2011 med drivrutiner. Har hittat ett äldre AsRock modell från 2014 och frågan är om man får problem med det när det gäller drivrutiner? Modellen är AsRock Server Board

Och vilken i3 processor ska man välja, vill ha hyggliga prestanda för att jag använder servern kortare stunder till webjobb och filkomprimering via remote desktop.

Mer, vad jag förstår så måste jag använda ECC minne till detta serverkort.

/Lennart

Permalänk
Medlem

Mjae WHS2011 använder i första hand Server 2008 R2 drivrutiner och i andra hand Windows 7 64bit drivrutiner - du bör således inte ha några direkta problem alls. Givet att specifika tredjeparts attiraljer kan vara svåra men generellt så bör det inte vara några problem.

Vad är prisvärt för dig? Gigabyte har nu i år släppt ett cpu/moderkort med 16 cores och möjlighet til 16 SATA. Verkar landa på ca 8-10 000kr.
https://www.servethehome.com/gigabyte-ma10-st0-review-unique-...

Permalänk
Medlem

MsSmith, tack för input! Som du säger,det bör nog inte vara några problem.
/Lennart

Permalänk
Medlem

@LJN: Update: Nu har jag fortsatt med byte hårdvara i min WHS2011 burk. Har ersatt systemdisken med en Samsung EVO 250GB och det gick smärtfritt. Blev ett rejält prestandalyft när det det gäller bootningstid och respons via remotestyrning.

Senaste veckan har mer ny hårdvara inhandlats: Ett begagnat serverkort från AsRock för under 2000.- med senaste ROM BIOS chip AsRock server board

Och en begagnad Intel Core i5-4590S och ett par nya Kingston 2x8Gb DDR3 ECC UDimm. Hoppas och tror att det ska bli bra... Tänker försöka och byta hårdvara rakt av och se om det går att behålla nuvarande WHS installation, har jag tur så krävs "bara" en "WHS-reparation" Vi får se hur det går.

Har ni råd och tips så tar jag gärna emot dom:)

/Lennart

Permalänk
Medlem

Det kommer gå alldeles bra att bara boota upp. Bara gamla pre-vista stofiler som kommer hävda resten

Permalänk
Medlem

Tack för input: En sak jag undrar över, är det noga att respektive disk kopplas till samma SATA port som tidigare. Att lägga systemdisken mot SATA 0 är tänkt men övriga?

/Lennart

Permalänk
Medlem

Nej det är det inte. Systemet - diskhanteraren - kommer att se att du har en array av något slag och med största sannolikhet (erfarenhet från Windows Server 2003 och framåt) sätta din array som offline. Du får då möjlighet att aktivera den. När du aktiverar den kommer Windows hävda att förändringar skett (vilket är systembytet och att diskar har bytt plats) och att om allt inte är som det ska kan data gå förlorad - du vet att det är dina diskar så det kommer gå utan problem. Viktiga är att du vet med dig att alla diskar finns tillgängliga för systemet. Har själv glömt att stoppa i strömmen på två diskar och då gick det inte att aktivera med "Activation failed" som meddelande. Ingen fara på taket, stäng i sådana fall av datorn, åtgärda felet - som i mitt fall var att koppla in strömmen, och testa igen.

Permalänk
Medlem

Stort tack Ms Smith för värdefull information För närvarande har jag 7 st diskar och moderkortet har 6 st SATA "standard" på moderkortet. Sen finns Mini SAS HD anslutningar och dom får "aktiveras" i setupen och jag behöver som sagt koppla en disk till denna kontroller. Krävs det någon drivrutin för att den ska fungera vid bootprocessen?
/Lennart