Datorn vägrar att starta efter uppgradering av CPU, moderkort och minne, vad kan ha hänt?

Permalänk
Medlem

Datorn vägrar att starta efter uppgradering av CPU, moderkort och minne, vad kan ha hänt?

Hej!

Spelade dator igår och hade inga som helst bekymmer, allt fungerade fläckfritt. Hade satt igång XMP-läget.

Idag när jag startar den så går ingen av skärmarna igång och ger mig "No signal", har testat HDMI, VGA & DVI.
Mina chassi fläktar snurrar ej, men CPU fläkten snurrar som vanligt.

Har testat att byta plats på ram-minnerna men ger ingen effekt, har även kopplat ur cd-spelare & hårddiskar.

Värt att nämnas kanske är att jag uppdaterade min dator igår med nya delar :

I7 7700k
Asus Z270H gaming
Corsair 2x8gb 3200MHz

Det som ej blev uppdaterat var

Fractal design Newton 600w (ca 6-7år gammalt)
Och diskarna, ssd 128gb samsung och 1tb western digital
MSI gtx 960 2gb

Vad är det som kan ha hänt månntro?

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av Indig0:

Hej!

Spelade dator igår och hade inga som helst bekymmer, allt fungerade fläckfritt.

Idag när jag startar den så går ingen av skärmarna igång och ger mig "No signal", har testat HDMI, VGA & DVI.
Mina chassi fläktar snurrar ej, men CPU fläkten snurrar som vanligt.

Har testat att byta plats på ram-minnerna men ger ingen effekt, har även kopplat ur cd-spelare & hårddiskar.

Värt att nämnas kanske är att jag uppdaterade min dator igår med nya delar :

I7 7700k
Asus ZH70H gaming
Corsair 2x8gb 3200MHz

Det som ej blev uppdaterat var

Fractal design Newton 600w (ca 6-7år gammalt)
Och diskarna, ssd 128gb samsung och 1tb western digital

Vad är det som kan ha hänt månntro?

Tacksam för svar!

inget grafikkort ? "No signal" brukar ju betyda fel på grafikkortet, PCI-E porten, fel på nätagg / felkopplat.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

kommer du in i uefi eller är det stendött? har du testat att koppla in dig direkt till den integrerade grafiken i processorn?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

inget grafikkort ? "No signal" brukar ju betyda fel på grafikkortet, PCI-E porten, fel på nätagg / felkopplat.

Hej!

Glömde lägga till det, sorry, är ett MSI 960 2gb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

kommer du in i uefi eller är det stendött? har du testat att koppla in dig direkt till den integrerade grafiken i processorn?

Hej!

Det är stendött, har dock inte kopplat ur grafikkortet och testat, kanske ska göra det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Indig0:

Hej!

Det är stendött, har dock inte kopplat ur grafikkortet och testat, kanske ska göra det?

Börja där.

Permalänk
Medlem

Kom du ihåg distanserna? Testa tryck till grafikkortet också innan du provar ta ut det då det kanske inte sitter i ordentligt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Prova att köra utan grafikkort med det mest nödvändiga anslutet till moderkortet: CPU och RAM. fall det inte hjälper, testa annat nättagg om du har det liggandes eller om du kan låna från någon kompis.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Börja där.

Kopplade ur grafikkortet och fick då signal och allt bootades upp och fläktarna gick igång, hur tar jag det härifrån?

Skrivet av Shrudder:

Kom du ihåg distanserna? Testa tryck till grafikkortet också innan du provar ta ut det då det kanske inte sitter i ordentligt.

Yes, alla distanser sitter i, var dock 2 hål som inte gick att skruva i moderkortet, som var för ATX.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Indig0:

Kopplade ur grafikkortet och fick då signal och allt bootades upp och fläktarna gick igång, hur tar jag det härifrån?

Montera tillbaka grafikkortet och dubbelkolla att du anslutit strömmen till kortet korrekt.

Testa grafikkortet i en annan dator om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Montera tillbaka grafikkortet och dubbelkolla att du anslutit strömmen till kortet korrekt.

Testa grafikkortet i en annan dator om möjligt.

Okej, jag monterar tillbaka det och testar!

När datan gick igång så stod det på skärmen att jag enbart hade 8gb ram, men har 16gb inkopplat. Testade då byta plats på dem i datorn och då fick skärmen ingen signal.

Har en till dator så testar det efter jag monterat tillbaks kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indig0:

Kopplade ur grafikkortet och fick då signal och allt bootades upp och fläktarna gick igång, hur tar jag det härifrån?

Yes, alla distanser sitter i, var dock 2 hål som inte gick att skruva i moderkortet, som var för ATX.

Installera om nvidia grafikkortsdrivrutin, alternativt avinstallera drivrutinen, koppla in grafikkortet.

Jag hade ett liknande problem, då funkade förvisso alla chassi fläktar etc, men grafikkortet kunde inte hitta displayport, därav no signal.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är Newton R2 så är det inte världens bästa konstruktion + att Fractal fuskade med kondensatorerna (skrev japanska men använde annat). Tänkbart fel att det gett upp men ändå mindre troligt.

Använde du ESD-skydd vid bygget?

Kontrollerat sockelpinnarna till CPUn?

Vilken kylfläkt till CPU? Rätt monterad bygel osv?

Lossa moderkortet och kontrollera att inget ligger emot på fel ställe.

Dra ur och sätt i samtliga kablar igen.

Lägg gärna upp några tydliga bilder i olika vinklar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@Indig0: ta bort allt som inte är nödvändigt ? du borde få bild med moderkort, cpu, nätagg, 1 ddr4 minne.

kanske lite jobbigt men testa utan chassi

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Installera om nvidia grafikkortsdrivrutin, alternativt avinstallera drivrutinen, koppla in grafikkortet.

Jag hade ett liknande problem, då funkade förvisso alla chassi fläktar etc, men grafikkortet kunde inte hitta displayport, därav no signal.

Då kopplar jag in allting förutom grafikkortet, och avinstallera nvidias drivrutiner.

Dock kvarstår frågan om varför enbart 8gb visas och inte 16gb. Testar att flytta runt minnerna på moderkortet.

Spelar det någon roll om dem sitter bredvid varandra eller en port mellan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Indig0:

Då kopplar jag in allting förutom grafikkortet, och avinstallera nvidias drivrutiner.

Dock kvarstår frågan om varför enbart 8gb visas och inte 16gb. Testar att flytta runt minnerna på moderkortet.

Spelar det någon roll om dem sitter bredvid varandra eller en port mellan?

Skadade sockelpinnar till CPU brukar ge sådana fel, eller att du helt enkelt inte monterat minnena rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Både GFX kort o minnen skall "klicka" när man stoppar in dem ...kan vara svårt att få i t.ex. gfx kortet ordentligt, så kolla noga när du sätter i det att det hamnar helt rakt o att låset i bakkant låser

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indig0:

Då kopplar jag in allting förutom grafikkortet, och avinstallera nvidias drivrutiner.

Dock kvarstår frågan om varför enbart 8gb visas och inte 16gb. Testar att flytta runt minnerna på moderkortet.

Spelar det någon roll om dem sitter bredvid varandra eller en port mellan?

Ja det spelar roll, ska du köra dual channel så ska dem sitta en channel, inte brevid varandra. Men det borde fortfarande visa 16gb oavsett.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indig0:

Spelar det någon roll om dem sitter bredvid varandra eller en port mellan?

Moderkortet har två minneskanaler, som du vill ha lika mycket minne i för bästa prestanda. Jag utgår ifrån att det i själva verket är ett Z270H du har, och då är portarna i ordningen A1-A2-B1-B2 där A och B är de två kanalerna. Så sätter du dem med en port mellan blir det alltid rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om det är Newton R2 så är det inte världens bästa konstruktion + att Fractal fuskade med kondensatorerna (skrev japanska men använde annat). Tänkbart fel att det gett upp men ändå mindre troligt.

Använde du ESD-skydd vid bygget?

Kontrollerat sockelpinnarna till CPUn?

Vilken kylfläkt till CPU? Rätt monterad bygel osv?

Lossa moderkortet och kontrollera att inget ligger emot på fel ställe.

Dra ur och sätt i samtliga kablar igen.

Lägg gärna upp några tydliga bilder i olika vinklar.

1.Jag använde inget ESD-skydd

2.Dem ser bra ut!

3. Rätt monterad och den snurrar

4. Ser inget som ska ligga och pressa mot den, tog bort 2 distanser som inte kunde skruvas ihop med moderkortet.

5. Testat.

Skrivet av Grönahunden:

@Indig0: ta bort allt som inte är nödvändigt ? du borde få bild med moderkort, cpu, nätagg, 1 ddr4 minne.

kanske lite jobbigt men testa utan chassi

Gjort nu!

Allt startar och jag kommer in i bios men det syns bara 8gb av 16gb

Skrivet av Indig0:

Då kopplar jag in allting förutom grafikkortet, och avinstallera nvidias drivrutiner.

Dock kvarstår frågan om varför enbart 8gb visas och inte 16gb. Testar att flytta runt minnerna på moderkortet.

Spelar det någon roll om dem sitter bredvid varandra eller en port mellan?

Skrivet av MultiMan:

Skadade sockelpinnar till CPU brukar ge sådana fel, eller att du helt enkelt inte monterat minnena rätt.

Skrivet av Tea42BBS:

Både GFX kort o minnen skall "klicka" när man stoppar in dem ...kan vara svårt att få i t.ex. gfx kortet ordentligt, så kolla noga när du sätter i det att det hamnar helt rakt o att låset i bakkant låser

// LZ

Skrivet av Maarus:

Ja det spelar roll, ska du köra dual channel så ska dem sitta en channel, inte brevid varandra. Men det borde fortfarande visa 16gb oavsett.

https://linustechtips.com/main/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=http://i.imgur.com/9yhqk.jpg&key=1c490161f7991e19d9808505bce758ea82d36d3cdc84e752ab4a8798cd6fb3b6

Grafikkoret sitter där det ska nu och jag får upp bios!

Dock så visas enbart 8gb av 16gb, kopplade dem enligt channel 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Moderkortet har två minneskanaler, som du vill ha lika mycket minne i för bästa prestanda. Jag utgår ifrån att det i själva verket är ett Z270H du har, och då är portarna i ordningen A1-A2-B1-B2 där A och B är de två kanalerna. Så sätter du dem med en port mellan blir det alltid rätt.

Mitt fel, det är ett Z2700H!

Okej!

Testade detta men ger fortfarande utslag på enbart 8gb av 16gb...

Permalänk
Medlem

@Indig0: Testa att köra med bara ett minne, sen tar du ut det och testar med bara det andra minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@Indig0: Testa att köra med bara ett minne, sen tar du ut det och testar med bara det andra minnet.

Ska göra det!
--------------------
Så här ser bios ut.

https://imgur.com/a/A1m7Dtz

https://imgur.com/a/l5JWUAs

Permalänk
Medlem

Har nu testat att byta platser på ramminnerna och det är bara på ett av 4 dem funkar.

Vad ska det betyda?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Indig0:

Har nu testat att byta platser på ramminnerna och det är bara på ett av 4 dem funkar.

Vad ska det betyda?

Troligtvis är några av CPU-pinsen böjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Troligtvis är några av CPU-pinsen böjda

Så ska jag ta bort kylaren och kolla hur processorn ser ut?

Det konstiga är ju att igår fungerade allting klockrent och jag hade 16gb ram och temperaturen på processorn och minnena var bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indig0:

Så ska jag ta bort kylaren och kolla hur processorn ser ut?

Ja, förutom att pinnarna sitter i sockeln på moderkortet och inte på processorn.

Skrivet av Indig0:

Det konstiga är ju att igår fungerade allting klockrent och jag hade 16gb ram och temperaturen på processorn och minnena var bra..

Det kan ha varit en pinne som blivit lite böjd och ändå fått kontakt, men sen tappat kontakten efter att datorn använts ett tag (metall expanderar ju med värme).

Permalänk
Medlem

Har du kollat att minnena du köpt är med på moderkortstillverkarens lista över supportade minnen? Du har inte kört för hög spänning på minnena?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, förutom att pinnarna sitter i sockeln på moderkortet och inte på processorn.
Det kan ha varit en pinne som blivit lite böjd och ändå fått kontakt, men sen tappat kontakten efter att datorn använts ett tag (metall expanderar ju med värme).

Skrivet av Red Beaver:

Har du kollat att minnena du köpt är med på moderkortstillverkarens lista över supportade minnen? Du har inte kört för hög spänning på minnena?

Hej! Det var ingen pinne som blivit böjd så det är lugnt. Och minnena var kompatibla med moderkortet!

Hur som helst så har jag fått igång datorn och skärmen ansluter och visar bild samt att jag ser att jag har 16/16 gb ram igång!

Jag får tacka för all hjälp jag fått!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Indig0:

Hej! Det var ingen pinne som blivit böjd så det är lugnt. Och minnena var kompatibla med moderkortet!

Hur som helst så har jag fått igång datorn och skärmen ansluter och visar bild samt att jag ser att jag har 16/16 gb ram igång!

Jag får tacka för all hjälp jag fått!

Vet du vad som löste problemet?