Hur får jag igång en compaq server/storage system från 1996-1997?

Permalänk

Hur får jag igång en compaq server/storage system från 1996-1997?

Tjena! Jag har hittat en Compaq Proliant Storage System U2. Den innehåller 12 stycken SCSI diskar på 9.1 GB styck. Är rätt datakunnig men när det kommer till gamla grejer så är jag lite lost. Jag har testat båda nätaggen o dom funkar som dom ska, hårddiska ser också okej ut. men hur får man egentligen IGÅNG det? Som jag förstått det så startar inte systemet om det saknar fläktar. O när jag hittade denna så kom den utan fläktar. O eftersom det inte finns något VGA/display uttag så förstår jag inte riktigt hur man ska koppla ihop det med någon dator/skärm. Enda jag kan se är två SCSI uttag. Några tips/förklaringar på hur den fungerar?
När jag kopplar in strömmen o sätter på den så lyser den gula lampan (vilket borde vara att det saknas fläktar) Mvh.
BILDER:

https://i.stack.imgur.com/pGaGB.jpg
https://i.stack.imgur.com/DDpCC.jpg
https://i.stack.imgur.com/Mq26d.jpg
https://i.stack.imgur.com/CuaQ7.jpg
https://i.stack.imgur.com/9fDc9.jpg
https://i.stack.imgur.com/F6MRH.jpg
https://i.stack.imgur.com/JODYs.jpg
https://i.stack.imgur.com/uxAKW.jpg

Permalänk
Medlem

Snabb googling så är det där väl i princip en extern hårddisk kabinet. Borde väl koppas till en dator med SCSI kort och extern 68 pins kabel.
Vad jag kan hitta via google så är det bara en kabinet för SCSI, raid stöd och du behöver en dator med SCSI kort som har exter 68 pins kontakt. Har en dator själv med adaptec 19160, även 39160, dessa kostar runt 20USD på ebay så skit och ingenting men mycket enkla bra kort och borde fungera i allt som har PCI buss.

Är det en server så är det väl seriell 232 eller ethernet man kör konsolen över.

Permalänk
Avstängd

@psrfreddyz06: som @pa1983 säger, det är bara ett lagringskabinett som vilket du sen ansluter till en befintlig server via SCSI kablar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Tacksam för svar! Då hänger jag med. Får skaffa mig ett SCSI kort då!

På en av bilderna kan ni att det är ett stort "hål" i mitten. Hittade några gamla bilder på google o där ska tyldigen en "fan array" sitta. Eftersom jag inte har någon sådan så får jag väl sätta dit/skapa min egen då jag har en del fläktar liggandes. Men frågan är hur jag lurar systemet att sättas på även fast fläktar saknas? Håller på en del med eletronik och om det var ett nätaggregat t.ex så hade det inte varit några problem. Men eftersom uttaget är lite udda så vet jag inte vart jag ska börja. Menar denna bild:

https://i.stack.imgur.com/F6MRH.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av psrfreddyz06:

Tacksam för svar! Då hänger jag med. Får skaffa mig ett SCSI kort då!

På en av bilderna kan ni att det är ett stort "hål" i mitten. Hittade några gamla bilder på google o där ska tyldigen en "fan array" sitta. Eftersom jag inte har någon sådan så får jag väl sätta dit/skapa min egen då jag har en del fläktar liggandes. Men frågan är hur jag lurar systemet att sättas på även fast fläktar saknas? Håller på en del med eletronik och om det var ett nätaggregat t.ex så hade det inte varit några problem. Men eftersom uttaget är lite udda så vet jag inte vart jag ska börja. Menar denna bild:

https://i.stack.imgur.com/F6MRH.jpg

Finns att köpa begagnat på ebay, sök på 223189-001 var dock beredd på att den kommer kosta mer i inkö än vad hela storage servern är värd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Man tackar! Har dock inte råd att köpa någon sådan just nu. Så får testa mig fram helt enkelt o försöka lura igång systemet (Så att den tror att fläktar är på). Tips på hur jag kan göra det uppskattas!
Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psrfreddyz06:

Man tackar! Har dock inte råd att köpa någon sådan just nu. Så får testa mig fram helt enkelt o försöka lura igång systemet (Så att den tror att fläktar är på). Tips på hur jag kan göra det uppskattas!
Mvh.

Några pointers här.

Den drar något så in i hela helvete med kraft, räkna med att den kostar några kronor i timmen att ha igång.

Att försöka starta den utan fläktar är en "kass idé" den kommer bli varm och dom redan döende diskarna kommer att paja fort. Detta kanske inte är ett problem, i sådana fall kan du kanske jumpa några fläktpins och lura den.
En fläkt till en sådan här gammalt härke är nog väldigt svår att få tag i, och om du får tag i en kommer du ångra det. Dom låter som sju svåra år och en dagisklass i ett slakthus.

Dom är otroligt långsamma, hela setupen är mycket långsammare än en morden hårddisk, väldigt mycket långsammare än en SSD.

I en raid 1+0 eller 5+0 blir det fortfarande inte mer än 60GB lagring.
Diskarna är förmodligen döende om alla ens lever, hade inte lagrat någon kritisk data på denna DAS.

I slutändan så är den helt värdelös ur rent praktisk synpunkt, du får en SSD med dubbelt utrymme för en bråkdel av priset att få denna rullande och sedan köras i ett år, du får en SSD med 2TB utrymme för mindre pengar över en 1års period.

Men vill du få den rullande för nöjes skull saknar du SCSI kort, kabel, Fläkt (eller om du kan jumpa den) och lite tid. Möjligtvis någon licens, oklart.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Mjo jag har haft 4.8Gb scsi diskar och dom sög enormt i min Digitral Alpha.
Fick sitta på dass med hörselkåpor på och det var enbart med två diskar.
Många tror att varvtalet är problemet men dom var 7200rpm bara, mina tystaste diskar är 15000rpm seagate cheetas, har mer med lagren att göra än något.

Sedan kostar den inte hundratals kronor i timmen men kanske någon krona eller två att köra en DAS som den.

Mitt råd är att köpa En Seagate Cheetah 10k.3 eller 15k.3 alltså en U320 disk och skaffa ett adaptec 19160 eller 29160 eller 29160 kort på ebay. Diskarna är dyra på ebay men kontrollerkorten kostar runt 20USD, kablar nåt liknande med terminator, diskar kan hittas för runt 80-100Kr/st i sweclockers marknad då både jag och en annan sweclockare köpt SCSI diskar här nyligen.

Då får man retro SCSI med ljudnivån av en modernare 7200rpm sata disk utan att bli ruinerad och döv och prestandan på senare U320 diskar är mycket bättre och dom fungerar fint i gamla system med.

Permalänk
Medlem

Jag skänkte en kasse med SCSI diskar till en som slaktade för magneterna bara.
Det var 36 och 72gigs diskar. 10krpm.

Tror ja gjorde en bra affär som slapp slänga det på tippen faktiskt.

Ja gillar gamla datorgrejor, men gamla diskar är verkligen inget vidare, låter hemskt (det går inte ha i samma hus som man bor i, ljudet går igenom väggarna) de drar ström och är opålitliga.

Jag har en hög med fräsha ATA diskar ja sparar däremot, men det är för att kunna få igång gamla PC som bara tar ATA.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag skänkte en kasse med SCSI diskar till en som slaktade för magneterna bara.
Det var 36 och 72gigs diskar. 10krpm.

Tror ja gjorde en bra affär som slapp slänga det på tippen faktiskt.

Ja gillar gamla datorgrejor, men gamla diskar är verkligen inget vidare, låter hemskt (det går inte ha i samma hus som man bor i, ljudet går igenom väggarna) de drar ström och är opålitliga.

Jag har en hög med fräsha ATA diskar ja sparar däremot, men det är för att kunna få igång gamla PC som bara tar ATA.

Kolla inte prisarna på ebay bara, du kommer gråta i sådana fall.

Såg ett tyskt företag tror jag, new in box U320 SCSI med 6 månaders garanti, 3-4 tusen ungefär, kapacitet har mindre betydelse än man tror så spelar mindre roll.
Fins företag som syslar med SCSI och refurbs och new old stock. Tydligen finns det marknad för SCSI fortfarande.

Jag köper mina i sveriga dock för priserna här är bråkdelen av ebay eller företag som sysslar med refurbs.

En vettig U320 disk på ebay är runt 700Kr plus moms och tull, i sverige runt 100Kr/st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kolla inte prisarna på ebay bara, du kommer gråta i sådana fall.

Såg ett tyskt företag tror jag, new in box U320 SCSI med 6 månaders garanti, 3-4 tusen ungefär, kapacitet har mindre betydelse än man tror så spelar mindre roll.
Fins företag som syslar med SCSI och refurbs och new old stock. Tydligen finns det marknad för SCSI fortfarande.

Jag köper mina i sveriga dock för priserna här är bråkdelen av ebay eller företag som sysslar med refurbs.

En vettig U320 disk på ebay är runt 700Kr plus moms och tull, i sverige runt 100Kr/st.

Vad folk begär och vad jag faktiskt kan få är ju dock väldigt olika !

Kom över en del PLC och andra elkomponenter i en gott o blandat låda, hade ja köpt det nytt eller via de företag som säljer beg delar till industrin hade ja fått ge säkert 50 000kr, vände mig till ett företag som säljer just PLC moduler av utgången sort och har prislistor på sin sida, men de var ö h t inte intresserade av att handla med mig. Jag fick några hundringar på tradera för rubbet.
Hade ett par disketter och en kabel i lådan som kostade över 15k att köpa, fick någon hundring för det.

Så att orka klabba med gammal skit .. nja.

Det är lite som när man vill köpa nått beg i Sverige o kollar vad folk lägger ut, då tar de sitt slitna exemplar och jämför med exet som var mer mint än After Eight som sålts en gång för en fantasisumma och lägger ut sitt för 80% av det värdet, 20% billigare juh !
Säljer man däremot så vill de ha de gratis, när man ger sitt sjukt låga pris så ångrar de sig och drar sig ur ändå.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff

självklart är det så, men det finns ju ett mellanläge där folk är villiga att betala.

Själv har jag fått flera stycken Voodoo 2 gratis, även köpt ett för runt halva ebay priset, det var trasigt, saknades komponenter på baksida, var på tradera och det fans igen bild på baksidan...

Men lustigt nog verkar folk betala för sakerna på ebay, är ju billigt där sägs det, mycket blir sålt trots allt när jag följer aktioner.

Men är man villig att lägga sig under marknads pris så borde man ändå kunna få saker sålda.

Jag sålde ofta av gamla diskar på så vis i drivor.

Permalänk

@mini-ryttge:

Tacksam för alla svar o tips! Så har bestämt mig att skita i att försöka få igång den pga många punkter du nämnde. Funderar istället på att göra om den lite så att den funkar med SATA diskar. Använda själva chassit som en hållare för alla diskar. Byta ut det stora (raid kortet?) Mot ett vanligt moderkort (lär nog inte bli ett vanligt då den behöver 12 SATA portar) o sen använda denna som en NAS eller liknande. Har inte tänkt mycket på designen än men tänkte göra några ritningar i sketchup så får vi se vad det blir!

O ja, för enkelhet så kan jag ju absolut bara köpa en ordentlig enhet. Men pga mycket fritid så gör jag mest detta för kul! Roligt o löda/bygga/modifiera ihop egna apparater!

Permalänk

O just det. Apropå att "lura igång" nätagget med några pins. Har gjort detta förut men bara med vanliga ATX nätagg. Det här nätagget har en j*vla massa pins så svårt o hitta rätt.

https://i.gyazo.com/779fa82a02bf1d0a73f50c044888b545.jpg

https://i.gyazo.com/76643f4f07023cbd3f8da62db9f30a86.jpg

Har även googlat modellen (PS4040) men kan inte hitta någon pinout för just den modellen.