Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då amd ska köra samma sockel fram till 2020 så kommer det vara max 8/16

Varför begränsar sockeln till 8/16?

Permalänk
Inaktiv

Varför känner du att du behöver byta ut din 4770K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu är det där en sanning med modifikation. I vissa scenarion (i 720P) så slår Intel AMD. Däremot i 1080p och över är de jämbördiga eftersom då agerar GPUn flaskhals. Att säga att Intel slår AMD i majoriteten av tester är bara felaktigt.

Samma visa hela tiden när det kommer till Intel vs AMD .. Man ser väl kanske vad man vill se.

8700K slår AMD i alla spel som testas av Sweclockers, punkt. Visst, i flertalet av testerna (1080p) som utförs så handlar det bara om 1-5fps - men i spel som t.ex Fallout 4 skiljer det 20%. Kollar vi på de andra testerna som görs (ej spel) så är 8700K snabbare/bättre i 4/7 tester, vilket alltså kan sammanfattas som majoritet. På vilket sätt är detta felaktigt? Kolla själv.

Jag säger inte att de senaste Ryzen är dåliga, men det är fortfarande så att Coffee Lake i dagsläget är bättre lämpad för spel.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Samma visa hela tiden när det kommer till Intel vs AMD .. Man ser väl kanske vad man vill se.

8700K slår AMD i alla spel som testas av Sweclockers, punkt. Visst, i flertalet av testerna (1080p) som utförs så handlar det bara om 1-5fps - men i spel som t.ex Fallout 4 skiljer det 20%. Kollar vi på de andra testerna som görs (ej spel) så är 8700K snabbare/bättre i 4/7 tester, vilket alltså kan sammanfattas som majoritet. På vilket sätt är detta felaktigt? Kolla själv.

Jag säger inte att de senaste Ryzen är dåliga, men det är fortfarande så att Coffee Lake i dagsläget är bättre lämpad för spel.

alltid tokig att alla vill hela tiden att det ska vara priskamp och konkursans på marknaden men ingen vill köpa nåt som är "bäst" på lång sikt istället för kort sikt. framförallt i upplösningar som folk faktiskt använda.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisj:

Vill nog påstå att den absoluta lejonparten även här på ett entusiastforum sitter med klenare hårdvara än en 1080Ti.

Sen låter det sjukt meningslöst att vara "herre på täppan" finns ju ingen anledning att sitta på ett 1180Ti om du inte utnyttjar prestandan.

Nu skrev jag många. Angående behovet så räcker att testa valfritt nytt spel och man får sämre fps med ett 1080Ti än vad troligen 1180Ti kommer prestera och då har man ändå lagt ut 10 000kr på ett grafikkort.
Varför folk lägger ut så mycket pengar på ett grafikkort när man i spel kan köpa ett för 4000kr som klarar av att driva samma med lite sämre grafikinställningar är en bra fråga? Min gissning är att svaret är lite som att iPhoneX och andra svindyra mobiler som är toppsäljare nu, att folk är beredd på att betala mycket extra för att känna att de har det "bästa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Samma visa hela tiden när det kommer till Intel vs AMD .. Man ser väl kanske vad man vill se.

8700K slår AMD i alla spel som testas av Sweclockers, punkt. Visst, i flertalet av testerna (1080p) som utförs så handlar det bara om 1-5fps - men i spel som t.ex Fallout 4 skiljer det 20%. Kollar vi på de andra testerna som görs (ej spel) så är 8700K snabbare/bättre i 4/7 tester, vilket alltså kan sammanfattas som majoritet. På vilket sätt är detta felaktigt? Kolla själv.

Jag säger inte att de senaste Ryzen är dåliga, men det är fortfarande så att Coffee Lake i dagsläget är bättre lämpad för spel.

Gäsp. Skillnaden i 4 av 5 speltitlar enligt Sweclockers är inom felmarginalen i 1080p och över.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Verkar ni som gillar diskussionen Intel vs AMD

Kommer köpa en i7 8700k, någon med tips på ett bra moderkort i bra prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Gäsp. Skillnaden i 4 av 5 speltitlar enligt Sweclockers är inom felmarginalen i 1080p och över.

Det finns fortfarande ingen osanning i det jag skrivit. AMD säger ju tom själva att deras processorer ligger efter i spel (generellt drygt 5%), så jag förstår inte varför du diskuterar.

Om nu huvudsyftet är att spela så tror jag de flesta kan hålla med om att 8700K är det bästa alternativet, även om inte du gör det.

Tack för mig!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Gäsp. Skillnaden i 4 av 5 speltitlar enligt Sweclockers är inom felmarginalen i 1080p och över.

@Xinpei
Detta för att grafikkortet blir flaskhalsen och cpuerna får samma värden i testerna.

Kolla i 720p när cpuerna får andas ut, 720p testerna är för att simulera ett monster grafikkort som inte flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

alltid tokig att alla vill hela tiden att det ska vara priskamp och konkursans på marknaden men ingen vill köpa nåt som är "bäst" på lång sikt istället för kort sikt. framförallt i upplösningar som folk faktiskt använda.

Som jag skrev i min tidigare post, så är inte flerkärniga processorer något nytt - men ändå ser vi sällan spel som utnyttjar dessa särskilt väl. Vem vet vad framtiden har att erbjuda, men jag tror inte att detta kommer ändra sig särskilt mycket inom de närmsta åren.

Skrivet av bobby89:

Verkar ni som gillar diskussionen Intel vs AMD

Snarare extremt trött på dessa diskussioner ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Xinpei
Detta för att grafikkortet blir flaskhalsen och cpuerna får samma värden i testerna.

Kolla i 720p när cpuerna får andas ut, 720p testerna är för att simulera ett monster grafikkort som inte flaskar.

Vilket jag påpekade i min kommentar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av bobby89:

Verkar ni som gillar diskussionen Intel vs AMD

Kommer köpa en i7 8700k, någon med tips på ett bra moderkort i bra prisklass?

Korta svar: Asus, z370, Prime P för budget överklockare, Prima A om du är hobby överklockare, ROG om du är seriös överklockare, Maximus om du känner för att lägga mer pengar på moderkortet än CPU.

Långa svaret:
bättre att skapa en egen tråd, men asus är på långa vägar mest rekommenderat och mest köpt (hört det från Inet, Komplett, Webhallen samt här)

Vill du pilla med överklockning skulle jag inte välja annat än z370 bräda. PRIME P är asus budget z370 bräda, Prime A mellan läge, TUF mer för server och extreme överklockning, ROG är deras top en consumer, och Maximus deras bonkers entusiast kort.

Jag sitter själv och grubblar på köp knappen efter att ha spenderat större del av dagen att läsa om asus olika kort. jag landar på Prime A. 1590 kr är överkomligt, och ska tydligen använda samma komponenter som ROG serien (VRM etc)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bernd_P1:

alltid tokig att alla vill hela tiden att det ska vara priskamp och konkursans på marknaden men ingen vill köpa nåt som är "bäst" på lång sikt istället för kort sikt. framförallt i upplösningar som folk faktiskt använda.

Som vad är bäst på lång sikt?

Kikar man på TechPowerUps Ryzen 2000-tester som innehåller 12 speltitlar (väsentligt fler än de flesta andra) så drar Ryzen 2000-modellerna jämt med i3-8350K.

Det är ganska stort glapp, sett över dessa titlar, mellan R7-2700X och i5-8400. Så tror du på allvar att vi någonsin kommer få se R7-2700X passera i7-8700K, eller ens i5-8600K och i7-7700K, i spel?

Många här dömer helt ut 4C modeller. Tja, köpte en i7-5775C hösten 2015. Denna 65W TDP CPU är i oklockat läge fortfarande snabbare i spel än någon Ryzen CPU som så här långt är lanserad. Rätt "framtidssäker", det trots att 4C CPUer måste ha varit utdömda på av många på SweC sedan FX-8150 släpptes.

Men, spel använder ju allt fler kärnor!!!

Helt korrekt! Åter igen, kolla in TechPowerUps testresultat. Man ser att flera spel ser faktiskt rejäl skalning till 6C och flera ser viss (om än rätt marginell) skalning till 8C. T.ex. så är i5-8600K (6C/6T) i genomsnitt snabbare än i7-7700K (4C/8T), trots att den förra är lägre klockad.

Ändå är i3-8350K i genomsnitt snabbare än både R5-2600 och R7-2700 i spel!!!

Ryzen är en bra CPU, inget snack om saken. Är absolut nöjd med min Ryzen, men den används dels i Linux (som är bättre än Windows på att utnyttja CPU-kärnor) och del i saker som ofta skalar väldigt bra med CPU-kärnor. Om det enda man bryr sig om är Coffee Lake bättre. Åter igen, kolla in TechPowerUp. Även i 1440p med GTX1080 (d.v.s. extremt GPU-bundet) finns det fall där i7-8700K ger ~10 % bättre prestanda jämföra med R7-2700X.

Zen är, precis som SKL-X och Skylake SP, primärt designad för fall där man kör många enkeltrådade program parallellt. SKL-S (d.v.s. desktop Core) är primärt designad för fall där man kör enstaka parallella program.

Det förra är normalfallet på servers och HPC, det senare är normalfallet på desktop. Vilket åter igen syns hos TechPowerUp. Trots att man testar det vanliga Cinebench, Blender etc (d.v.s. program som skalar orealistiskt bra med CPU-kärnor förutsatt att "final-render" inte är det enda man gör på sin dator) så testar man tillräckligt mycket andra icke-spel för att man ska se att R7-2700X och i7-8700K är bra på lite olika saker. I genomsnitt över alla icke-spel man testar är det helt jämt mellan dessa två.

Så inte ens "Ryzen är bättre på Content creation" stämmer. Ryzen är bättre på vissa saker, Coffee Lake på andra. Men är spel det enda man bryr sig om är det lätt, Ryzen kan vara "tillräckligt bra" men Coffee Lake är "bäst".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Som vad är bäst på lång sikt?

Kikar man på TechPowerUps Ryzen 2000-tester som innehåller 12 speltitlar (väsentligt fler än de flesta andra) så drar Ryzen 2000-modellerna jämt med i3-8350K.

Det är ganska stort glapp, sett över dessa titlar, mellan R7-2700X och i5-8400. Så tror du på allvar att vi någonsin kommer få se R7-2700X passera i7-8700K, eller ens i5-8600K och i7-7700K, i spel?

Många här dömer helt ut 4C modeller. Tja, köpte en i7-5775C hösten 2015. Denna 65W TDP CPU är i oklockat läge fortfarande snabbare i spel än någon Ryzen CPU som så här långt är lanserad. Rätt "framtidssäker", det trots att 4C CPUer måste ha varit utdömda på av många på SweC sedan FX-8150 släpptes.

Men, spel använder ju allt fler kärnor!!!

Helt korrekt! Åter igen, kolla in TechPowerUps testresultat. Man ser att flera spel ser faktiskt rejäl skalning till 6C och flera ser viss (om än rätt marginell) skalning till 8C. T.ex. så är i5-8600K (6C/6T) i genomsnitt snabbare än i7-7700K (4C/8T), trots att den förra är lägre klockad.

Ändå är i3-8350K i genomsnitt snabbare än både R5-2600 och R7-2700 i spel!!!

Ryzen är en bra CPU, inget snack om saken. Är absolut nöjd med min Ryzen, men den används dels i Linux (som är bättre än Windows på att utnyttja CPU-kärnor) och del i saker som ofta skalar väldigt bra med CPU-kärnor. Om det enda man bryr sig om är Coffee Lake bättre. Åter igen, kolla in TechPowerUp. Även i 1440p med GTX1080 (d.v.s. extremt GPU-bundet) finns det fall där i7-8700K ger ~10 % bättre prestanda jämföra med R7-2700X.

Zen är, precis som SKL-X och Skylake SP, primärt designad för fall där man kör många enkeltrådade program parallellt. SKL-S (d.v.s. desktop Core) är primärt designad för fall där man kör enstaka parallella program.

Det förra är normalfallet på servers och HPC, det senare är normalfallet på desktop. Vilket åter igen syns hos TechPowerUp. Trots att man testar det vanliga Cinebench, Blender etc (d.v.s. program som skalar orealistiskt bra med CPU-kärnor förutsatt att "final-render" inte är det enda man gör på sin dator) så testar man tillräckligt mycket andra icke-spel för att man ska se att R7-2700X och i7-8700K är bra på lite olika saker. I genomsnitt över alla icke-spel man testar är det helt jämt mellan dessa två.

Så inte ens "Ryzen är bättre på Content creation" stämmer. Ryzen är bättre på vissa saker, Coffee Lake på andra. Men är spel det enda man bryr sig om är det lätt, Ryzen kan vara "tillräckligt bra" men Coffee Lake är "bäst".

Bra skrivet.
Folk verkar hitta på egna saker bara.

Permalänk
Medlem

Så en i7 8700k och ett Asus prime moderkort är det ni rekommenderat hittils, vad ska man köra för minnen?

Permalänk
Medlem

@bobby89: 3200Mhz cl 14 (Detta är Samsung B-die, extra bra för lägsta FPS i konsol protar tex GTA-V)
Om du ska ha datorn i mindre är 2 år 2666MHz cl 16 eller bättre för lägsta pris

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Xinpei
Detta för att grafikkortet blir flaskhalsen och cpuerna får samma värden i testerna.

Kolla i 720p när cpuerna får andas ut, 720p testerna är för att simulera ett monster grafikkort som inte flaskar.

sitter du och spelar i 720p
?

Permalänk
Medlem

Jag väntar till Intel 8c/16t. Känns som en logisk uppgradering från Intel 4c/8t.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton studs:

sitter du och spelar i 720p
?

@anton studs

Nej men man ser vad cpun kan leverera om inte gpun är flaskhalsen.
Precis som om man skulle ha ett framtids grafikkort och köra på högra upplösning som inte flaskar.

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@bobby89: 3200Mhz cl 14 (Detta är Samsung B-die, extra bra för lägsta FPS i konsol protar tex GTA-V)
Om du ska ha datorn i mindre är 2 år 2666MHz cl 16 eller bättre för lägsta pris

spelar det verkligen roll mellan 3000 och 3200 Mhz? känns som man betalar en premium för de få Mhz där imellan.

(Komplett har Corsair vengeance cl16 3000 Mhz för 1799 kr denna helg (3200 Mhz för 1990 kr). den billigaste CL14 3200 Mhz är 2599 kr.

600 kr för 2 latency..

minnena jag tänkte skaffa är avHynix M-die tydligen https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför känner du att du behöver byta ut din 4770K?

Skrivet av bobby89:

Så en i7 8700k och ett Asus prime moderkort är det ni rekommenderat hittils, vad ska man köra för minnen?

Tycker redan du har fått det bästa alternativet ovan. Om inget banbrytande händer skulle jag säga att det är rimligare att sikta in sig på 14700k eller liknande.

Permalänk
Inaktiv

Jag har precis uppgraderat mig till 8700K processorn, och kommer det en refresh så kanske det blir aktuellt om inte ett nytt moderkort behövs och om inte TDP skjuter i höjden pga fler kärnor. Håller sig temperaturen hyffsat samma så kan 8 kärnor vara intressant.

Är det känt om nuvarande 370 chipset kommer vara kompatibelt med 9xxxx?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

Svårt att förstå vad du skriver ..

8700K slår det bästa AMD har att erbjuda i majoriteten av de tester som gjorts av Sweclockers - särskilt på spelfronten.

Många kärnor är inget nytt, men ändå ser vi sällan spel som nyttjar flerkärniga processorer särskilt bra. Jag tror inte detta kommer att ändra sig helt plötsligt, vilket också får mig att tro att man kommer att kunna leva länge på sex kärnor som i 8700K (men även fyra).

4770K slår allt AMD har om vi pratar spel.

Det finns ingen anledning för han att ens skaffa en 8700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobby89:

Kommer uppgradera min dator i sommar eller efter sommaren, frågan är om det är värt att vänta på att 9700k kommer ut eller om man ska köra på 8700k?

Vad tror ni? Är inte så insatt i hur stor skillnad det kommer vara mellan dem, men föredrar helst att ha det nyaste då jag spelar mycket osv.

Hej! Streamar du mycket? Isf kan det kanske vara värt att överväga Ryzen även om du spelar i 1080p.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AdoringFan:

4770K slår allt AMD har om vi pratar spel.

Det finns ingen anledning för han att ens skaffa en 8700K.

Även schackspelet Stockfish som idag stöder upp till 512 cores?
https://en.wikipedia.org/wiki/Stockfish_(chess)
Schackspelet Houdini som är nästan lika bra stöder 128 kärnor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Houdini_(chess)

En gammal Benchmarks lista för Stockfish.
https://sites.google.com/site/computerschess/stockfish-chess-...
Men den som fick bäst score där hade 2 st Xeon E5-2696 v3 @2.80GHz, dvs 2* 18 core @2.80GHz.
Troligtvis uppmättes detta i mästerskapet (November 2017) då varje kandidat fick en sådan maskin att tävla emot varandra för att se vem som var bäst med samma hårdvaruförusättningar. (det är fusk att köpa in en extremt kraftig dator och det blir en pengafråga)

Schack är i sin tur inget unikt, alla spel där det finns lite Ai är mer eller mindre krävande. Mainstream spelen som säljs i elbutiker, så är det typ inga konsumenter som bryr sig om intelligens, så det dröjer innan detta får fokus. -Just nu är det som sagt megastora problem med grafikkorten som alla underpresterar i 4k.

Jag tycker vissa gamers påminner lite om audiofiler, som säger självklart kan du ej höra någon som helst skillnad med dessa högtalarna med den musiken du lyssnar på. Men vi har en testskiva här med olika pling plång ljud som du kan lyssna på och då går det med instrument uppmäta en marginell skillnad.

Min åsikt är ser man ingen skillnad i prestanda för vad man gör med 2 prylar och det är kort livslängd, fundera då på en billigare och billigare menar jag inte AMD utan en billigare Intel kan vara ett val.

Permalänk
Medlem

Intels cpuer går så varma, stor anledning till varför jag väljer AMD. Har själv en 4770k idag, och den är ju kass på att leda värmen den skapar. En viktig grej när man byggt costumloop för 7-8000kr. 80+grader, nej tack du!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

köp en i7 8086k som kommer om några veckor?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv

Hade du inget svar på min fråga?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TaunyTiger:

Intels cpuer går så varma, stor anledning till varför jag väljer AMD. Har själv en 4770k idag, och den är ju kass på att leda värmen den skapar. En viktig grej när man byggt costumloop för 7-8000kr. 80+grader, nej tack du!

@TaunyTiger
Då har du nog missat att Amds nya cpuer går lika varma eller varmare.

Min 8700K ligger på runt 60 grader under stress med en Noctua d15s kylare, oklockat.
Inte så varmt tycker jag.

Och amds 2700x verkar ju ligga uppåt en 80 grader under stress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobby89:

Har haft en 4770k sedan 2013 och har varit sjukt nöjd med en i7a så kommer köra på det igen.

Låter som det blir en 8700k då, vad ska man köra för moderkort och kyling om man ska klocka den på bästa sätt?

Skillnaden mellan 8700k och 4770k i flertalet spel är ytterst låg vid något sämre än högsta inställningarna 1080ti vid 1080p. Jag vet inte vilken upplösning du kör på, med vilka inställningar eller vilket grafikkort du har, men vid högre upplösningar så är även ett 1080ti inte tillräckligt för att uppvisa stora skillnader rent generellt. Men om du kör Cod:WW2 hela tiden så är det värt det.

Test som utfördes ganska nyligen mellan 4770k och 8700k. Förutom AoTS och Cod:WW2 så var det ungefär ~2-20% skillnad rent generellt. Kräver också att man har en 144Hz skärm för att de i många fall ska vara möjligt att märka en skillnad, även en 240Hz skärm för Rainbow6. Glöm heller inte bort att han inte kör på de högsta grafikinställningarna.

Nu med minneskrisen så är det även ...well... ytterst dåligt att uppgradera för minnena har ett grymt överpris (och ja, tillverkarna är under utredning för kartellbildning).

Jag kan säga vad jag skulle göra (som inte nödvändigtvis behöver vara det som du gör, du får fatta egna beslut). Jag skulle OCa 4770k och RAM om jag inte redan gjort det. Därefter skulle jag invänta nästa generations processorer på bättre tillverkningsprocess (dessa förväntas släppas nära början av 2019, iallafall 3xxx serien för Ryzen, vet inte hur det blir för Intel med 10nm problemen). Då har förhoppningsvis RAM priserna sjunkit en del. Dessutom får man en processor som håller mycket längre , vilket kan vara att föredra. I bästa fall så släpps även moderkort med stöd för DDR5 ett tag senare , som kommer ge större prestandaökningar jämfört med att uppgradera själva processorn.

@Yoshman

En korrigering: Techpowerup använder ett 1080 TI och inte ett 1080 i sina tester.

Vill även poängtera att med nuvarande RAM priser så är Ryzen inte ett så bra val för spel. För att den ska prestera relativt bra (eller tillräckligt nära) så krävs mycket finjusterande med RAM timings , dyrt minne och förstås en hel del tur.

Källor som pekar mot att så är fallet:
[1] https://www.youtube.com/watch?v=SXkxZUfh8Ns För en hyfsad djupdykning
[2] https://www.computerbase.de/2018-04/amd-ryzen-2000-test/7/ För förhållandet mellan 2700x och 8700k med tweakade timings.
[3] https://youtu.be/PHBsR1Y68G8?t=287 För att se skillnaderna mellan 2700X och 1800X med tweakade timings (OBS GTX 1080). I kommentarerna finns även en del info.
[4] https://www.youtube.com/watch?v=m6RWEnUsLSY&feature=youtu.be&... Jämför 8400 med 2600X.

Enda nackdelen är att dessa tester är vid 1080p. Skulle vilja se tester vid 720p, men då jag inte hittat några kan jag tyvärr inte länka några såna.