Redaktionen blir grafikkortsnostalgiska och drömmer sig tillbaka till svunna tider

Permalänk
Melding Plague

Redaktionen blir grafikkortsnostalgiska och drömmer sig tillbaka till svunna tider

SweClockers-medlemmarnas oändliga gömma av bilder på klassiska grafikkort har fått redaktionen att nostalgiskt drömma sig tillbaka till våra bästa pixelskyfflare genom åren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket kul läsning! Stort tack!

Jag minns mycket väl när jag fick mitt Voodoo Banshee och den här läsningen tog mig tillbaka till dom fina minnena.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Master of Overkill

3x 8800 Ultra de va tider de !
Eller 2x 4870x2 och 115c på VRAM

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Pentium II 300 MHz och Nvidia Riva 128 2 GB var min första hemdator, trots två decennier av användning innan dess. Jag har alltid väntat in det som fanns runt hörnet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Min första egna dator var en Amiga 500+, PC fanns ju redan då men inte fasen hade jag råd med det som barn.

mitt första bygge var på ett ABIT BP6 och dubbla Celeron 400A grafikkortet var till en början något Hercules Stingray 128 och ett 3DFX Voodoo II på hela 6MB för bl.a Glide spel(quake). Red Alert och Total Annihilation spelades flitigt, även Hitman Codename 47 när det var lite aktuellt.

Men den kombon byttes ut till ett Geforce II Mx400 64MB när jag fick tag på det! det var grejer!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Kul att iaf några har minnen och tider från voodoo åldern.

Själv har man pendlat mellan Voodoo, GF (3/4) till Radeon 9700 Pro till lite annat.

Enda saken jag minns direkt dock är hur mycket skit tillverkarna från alla lagren höll på med. Nvidias 3DMark fusk var väl en av de större där de medvetet kodade drivarna för att optimera för att ge för högt resultat. De var inte ensamma dock, men de hade rätt enormt fusk på vissa kort på över 20%. Optimeringar... lol. Var väl flera omgångar med detta, både Nvidia och ATi hade sina olika stunder.

Var mycket diskussioner om allt från bildkvalité till tweaks på den tiden, med 16, 24 och 32-bitar också. Man jämförde kvalitén på bilderna, inte bara fps för det kunde skilja sig rätt mycket.

En sak att notera dock.. priserna. Ett vettigt kort kostade inte så pass mycket då, som det gör nu.

Permalänk
Medlem

Ens första dator var nått extra när man tänker tillbaka...
Året var 1998 och jag skulle köpa en egna dator. Min dåvarande plastpappa ville sponsra med extra ram för att kunna köra CAD ibland.

Efter många om och men blev det en:
Intel P2 350Mhz
128MB ram
Voodoo banshee (AGP 16MB)

Då hade man den bästa burken bland kompisarna när man var på LAN

Nostalgi i alla former får en att dra på smilbanden.

//Hcz

Permalänk
Inaktiv

Mitt första var ett ATI Rage Pro. Det var det sämsta 3d-kortet jag någonsin använt och brukar benämnas som en 3d-decelerator. När jag köpte ett Voodoo 2 var det som att bli pånyttfödd.

Jag måste ärligt talat säga att Matrox G400 var det kortet som gjorde att 2D såsom texten på skrivbordet, (text generellt) blev knivskarp. Det blev som natt och dag jämfört med Nvidia, ATI och 3DFX som var underlägsna på det området och detta trots att alla använde VGA. Även i 3D var Matrox-kortet mer knivskarp. Kan det ha berott på att den hade en så mycket snabbare RAMDAC än de andra?

Underbar nostalgitrip från redaktionen!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Trevligt att min bild kom med!
Tänkte (när tid finns) att sätta ihop en retromaskin med bl.a. det kortet.
Valet mellan CPU står mellan k6-2+ 500 eller Athlon slot A 600 eller 800. Har dessa liggandes man får kolla upp vilken som är rätt i tiden för gpun..

Tilläggas kan att all hårdvara handlades i den ypperliga butiken Diavolo vid Chalmers i Göteborg vid den tiden Butiken är borta sedan länge men vi datorstollar som rörde oss i området runt millenieskiftet minns väl

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt första grafikkort <3 Blev överlycklig att kunna spela tomb raider 1 och turok

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Hade Abit BP6 med dubbla Celeron 500 och Win2000, Celeron borde inte fungera med Dual CPU men Abit BP6 gjorde det med hårdvaru trix, till det hade jag Matrox Mystique med Rainbow Runner videocapture kort för videoredigering, det var över 15år sedan.
Matrox var pigg på 2D men usel på 3D, ändå hittade jag Tomb Raider patch för Matrox Mystique som klarade Gouraud shading på sin höjd.

Permalänk
Avstängd

haha, just jävlar, fan jag hade något S3 kort med tidig 3d accelerator precis innan 3DFX voodoo, mins inte vilket, men det var riktigt taskig texture mapping. Fyfan vilken gamechanger 3DFX var när det kom kort efter. Vart upgrade direkt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min första egna dator va en Atari 520 ste moddad till en 1040.

Men första egna bygget bestod av en epox bräda med en Amd k6-2 350Mhz med ett Diamond Viper V330 4mb kort.
Detta uppgraderades inom kort med nytt moderkort från Epox mvp3c2 och en K6-2 550mhz och Viper kortet men som fick en kompis i form av ett diamond multmedia voodoo 2 12mb.
Voodoo kortet har jag kvar än idag med tillhörande sli kabel

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Min första helt egna dator fick jag som 4½-åring 1986. Needless to say så var jag rätt många år tidigare än folk i allmänhet. Men har man en far som är tekniknörd så har man. Han gav mig nämligen sin Commendore 128 när han gick vidare till den första Amigan, Amiga 1000. En dator jag sedan fick ta hand om när han vandrade vidare till en Amiga 2000. En dator som med tiden både uppgraderades med ny processor (turbokort), nytt grafikkort (Picasso-kort 16 bitars) samt hårddiskar och CD-ROM. Den kunde även dubbelarbeta som Mac tack vare programvaran Shapeshifter. Faktum är att vi faktiskt körde internet på den nästan innan internet var ett begrepp. Långt före de bevingade orden "internet är bara en fluga" iallafall. Den levde med ända tills det blev dags för att överge Commendore för PC-världen. Köpte vår första PC 1995 tror jag, en Pentium 150 MHz var det iaf. Efter installation av SCSI-kort kunde man flytta med både hårddiskar och CD-ROM från den gamla Amiga 2000. Sedan blev det en Pentium II 300 MHz med ett Voodoo 2-kort i sig några år senare.
Nu för tiden spelar jag aldrig längre på min PC utan gör det på min PS4. Spelar jag gör det på resa och då använder jag min Surface Pro och laddar upp Heroes of Might and Magic III. Så grafikkort är idag inte så viktigt som förr. Men tänker snart införskaffa en OLED 65" och då behöver jag byta ut mitt GTX 660 mot något nyare som orkar driva 4K filmer på ett bra sätt. Typ GTX 1070 men troligtvis något snarlikt från det röda laget.

Permalänk
Medlem

Något man minns var mińnespriset, jag köpte en p75 och något tidigt ati kort köpte till minne både till datorn och grafiken det kostade en hel del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Föredetting

Riva TNT satt i famlijens första PC, en hem-PC från Dell. Min första helt egna dator hade ett MSI KT3 Ultra 2 och en Palomino 1800+, men kan för allt i livet inte minnas vad det var för grafikkort i den ursprungligen. Måste nästan varit ett Radeon 9000.

Vad det än var så blev det uppgraderat till ett Radeon 9500 (icke-pro) i förhoppningen att det skulle gå att låsa upp lite pipelines, men inte innan jag ledsnat på KT333 och Athlon XP 1800+ och bytt upp mig till NF7-S och en Duron 1400 Applebred som gjorde typ 2.4GHz. Stabilt när man tänker tillbaka på att man suttit och överklockat grejer i över 15 år.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

@Meantek:
Riva tnt var också mitt första kort.Tror det hade svindlande 16 mb minne.
Köpte datorn via jobbet.Tror det kallades personal hem-pc.
Så drog dom 1 summa på lönen var månad.
Var väldigt många som köpte sin första dator så.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Kan identifiera mig med Åkered och Mystique, hade ett sådant kort i min första burk också.
Det var inget kort att hänga i granen när det kom till 3D acceleration, men för 2D var det magiskt bra och jag kände mig hightech när jag insåg vad Powerdesk-mjukvaran med sina virtuella skrivbord kunde göra redan på den tiden.

För 3D blev det sedan ett VooDoo2 12MB (CT6670) som parade perfekt med Mystique-kortet när det skulle liras GL-Quake och annat.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Meantek:
Riva tnt var också mitt första kort.Tror det hade svindlande 16 mb minne.
Köpte datorn via jobbet.Tror det kallades personal hem-pc.
Så drog dom 1 summa på lönen var månad.
Var väldigt många som köpte sin första dator så.

Var det möjligtvis en amd k6-350 i burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

EGA-kort med 16 härliga färger samtidigt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

@Bewise:
Jag köpte 1 personal pc 2 gånger.
Första gången 1998.en intel pentium 2 på 400 mhertz.(Den hade 128 mb ram,Minns att det var lite overkill,dom flesta hade 64 Mbit ram då)
Andra gången var 1 intel pentium 4. År 2002.Har glömt mhertzen på den.Men den var riktigt bra,hängde med rätt länge.
Efter det,vågade jag börja mixtra,bygga själv.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

minns att jag köpte det allra första geforce med sdr och typ veckan efter kom det med ddr. kände mig lite blåst...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Bewise:
Jag köpte 1 personal pc 2 gånger.
Första gången 1998.en intel pentium 2 på 400 mhertz.(Den hade 128 mb ram,Minns att det var lite overkill,dom flesta hade 64 Mbit ram då)
Andra gången var 1 intel pentium 4. År 2002.Har glömt mhertzen på den.Men den var riktigt bra,hängde med rätt länge.
Efter det,vågade jag börja mixtra,bygga själv.

På så vis!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

haha, just jävlar, fan jag hade något S3 kort med tidig 3d accelerator precis innan 3DFX voodoo, mins inte vilket, men det var riktigt taskig texture mapping. Fyfan vilken gamechanger 3DFX var när det kom kort efter. Vart upgrade direkt

Minns så väl att jag sommarjobbade för att få ihop till ett voodoo 2 när det kom och samma sak med voodoo banshee

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

Skulle säga det jag minns bäst är tnt 2 vanta pci som kostade skjortan och var nog första externa gpu jag köpte helt ny

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jösses vilka moderniteter. En annan fick ju börja med 8086, CGA-kort, 640KB RAM och 10MB 5,25" HDD...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Åh, min första pc vad en IBM aptiva, 75mhz, 2mb ram (uppdaterade till 4) cd rom läsare, något skumt ljudkort jag inte kommer ihåg namnet på, och tror det var ett s3 grafikkort eller något sånt, 650mb hårddisk. Datorn hade även en turboknapp så den klockade upp till 90mhz. Fick spelat dukenukem osv tack vare att jag uppgraderade ramet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enda jag kommer ihåg av min första dator var att den hade en fysisk knapp som hette turbo, då gick datorn upp från maffiga 33mhz till hela 66mhz ,hårddisken var sjukt stor med sina 512mb, ramen är jag lite osäker på men det kan ha varit hela 4 mb, och den hade ett dedikerat grafikkort! så man kunde spela star wars och doom. tror min far pyntade närmare 30k för den. fast då var det med skärm/skrivare och en joystick tyvärr hade han hört ordet datavirus, detta magiska väsen attackerade allt som kom i närheten av internet och skulle få datorn att brinna upp. så allt vi gjorde fick ske offline ,vilket inte var mycket, man spelade ibland men för det mesta spelade vi på nintendo 8-bitars som precis hade kommit. (super mario 2) //fan vad mycket roligare man hade förr

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jösses vilka moderniteter. En annan fick ju börja med 8086, CGA-kort, 640KB RAM och 10MB 5,25" HDD...

Ojoj, det är ju rena mördarmaskinen! Började själv med Spectravideo SVI-128...
(nu kan någon trumfa mig med en Sharp miniräknare)

Ett av mina bästa kort genom tiderna om man bortser från 3dfx är Kyro2 som var galet prisvärt för oss som hade koll.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det första jag kommer att tänka på är hur mycket bättre färgerna såg ut när man skaffade sitt första 3dfx-kort. Minns hur Quake, Quake 2, Jedi Knight 2 och Battlezone helt plötsligt såg så mycket mer levande ut. Är detta bara ett luddigt minne eller påverkades verkligen färgomfånget likaväl som 3D-prestandan?

Kanske var det ljuseffekterna som gjorde det. Men det var verkligen som att sätta ett PS-filter på grafiken. Var det kanske ett säljknep?