Fulkultur om Ready Player One och när böcker blir film

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om Ready Player One och när böcker blir film

I det senaste avsnittet av Fulkultur pratas det om när böcker blir film, och huruvida förlagan alltid är bättre eller inte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gott! Det här ser vi fram emot! Hoppas nu att ni dels läst ut HELA boken och sett HELA filmen så det inte blir halvhängandes i luften som altered carbon där hälften knappt tagit sig igenom det och sen blev det aldrig någon uppföljning på vad man tyckte när alla sett klart.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har inte lyssnat men sägs någonting negativt om Ready Player One förutom att den inte var dubbelt så lång som den var så hoppas jag att era polare kastar frisbeen alldeles för långt åt sidan gång på gång hela sommaren.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Har inte lyssnat men sägs någonting negativt om Ready Player One förutom att den inte var dubbelt så lång som den var så hoppas jag att era polare kastar frisbeen alldeles för långt åt sidan gång på gång hela sommaren.

...va?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Gott! Det här ser vi fram emot! Hoppas nu att ni dels läst ut HELA boken och sett HELA filmen så det inte blir halvhängandes i luften som altered carbon där hälften knappt tagit sig igenom det och sen blev det aldrig någon uppföljning på vad man tyckte när alla sett klart.

Nej, jag tror att en hade både läst boken och sett filmen, en hade bara sett filmen och den tredje hade varken sett eller läst. Minns inte vem som gjort vad, hehe. Men Lövet hade nog missat allt!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nej, jag tror att en hade både läst boken och sett filmen, en hade bara sett filmen och den tredje hade varken sett eller läst. Minns inte vem som gjort vad, hehe. Men Lövet hade nog missat allt!

Men suck...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Nej, jag tror att en hade både läst boken och sett filmen, en hade bara sett filmen och den tredje hade varken sett eller läst. Minns inte vem som gjort vad, hehe. Men Lövet hade nog missat allt!

Rätt obegripligt...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Rätt obegripligt...?

Podden bestod av tre personer. Den första hade bara sett filmen, den andra hade varken sett filmen eller läst boken och det tredje, ja, den hade både sett och läst. Har jag för mig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Podden bestod av tre personer. Den första hade bara sett filmen, den andra hade varken sett filmen eller läst boken och det tredje, ja, den hade både sett och läst. Har jag för mig.

Aha, ok

Permalänk
Medlem

Nu ska väl iofs nämnas att det på titeln låter som att ready player one var huvudämnet, men i själva verket diskuterades mängder av filmer/böcker så det vore nog orimligt om alla skulle sett och läst allt,tycker inte det var något större problem..

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem

Till @Idalin och er som vill läsa "American Psycho".
Minns att jag uppskattade den engelska bra mycket bättre än på svenska. Inte så att den var dålig på svenska bara att en del av det poetiska och deskriptiva, försvann i översättningen. Det kan ju dock kommit ut en ny översättning. Läste den senast för kanske 15-20 år sedan.

Med det sagt. Vilket språk ni än väljer, det är en riktigt bra bok.

Permalänk
Gotlänning 🏝

@freevorn: Försöker läsa på engelska om det var originalspråket, och i så fall läsa svenska versionen senare (om alls). Men tack för tipset!

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Gotlänning 🏝

@Masyve: Tänker den gärna kunnat få vara typ en mastig triologi! Fantastisk bok och sevärd film!

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk

Börjar det inte bli dags för ett nytt avsnitt?

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara en glädjedödare men om man ska köra en podcast baserad huvudsakligen på en film borde det inte vara ett krav på att man verkligen sett filmen? Hörde väldigt många "har inte sett filmen men läst...". Men det var inte boken som filmen baserades på som man läst utan kommentarer på nätet...

Detta upprepades dessutom i diskussionen om andra filmer som det pratades om. Väldigt många synpunkter baserades på vad som skrivs i sociala media, är det proffsigt?

Skärpning!

PS! Skulle personligen aldrig någonsin uttala mig om varken en film eller bok utan att först sett eller läst den. Hur ska man kunna få fram en egen uppfattning då?

PPS! Som en extra påminnelse att ta Sci-Fi på allvar (som jag är säker på att Ni gör) så kolla denna tråden: Seriös Sci-Fi på Sweclockers

PPPS! Jag gillar verkligen Era podcasts men lite bättre förberedelser hade inte varit fel.

"
Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO