Noctua lanserar flaggskeppsfläkten NF-A12x25

Permalänk
Avstängd

beställt!
men leveranstiden är lång. en vecka som det ser ut nu

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Hoppas att 140mm tittar ut på marknaden snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Det här är för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Väntar spänt på en recension. Fläktar och kylare känns ju som områden där det står i princip still i utvecklingen

Ja det hade behövts något nytt som var en frisk fläkt på marknaden istället för att allt bara snurrar runt på samma ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Hoppas att 140mm tittar ut på marknaden snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer förmodligen inget än då de har även släppt 140mm fästen för just denna fläkt. Men hoppas kan man!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

gör man inte bara den likadan som 120 fast större ?

Jo, precis som man gör med 42" -> 75" TV, likadan fast större bara.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Undra hur många års utveckling dom la på att komma fram till att det inte är någon ide att återuppfinna hjulet

{ data-uri }

Nån som har provat GentleTyphoon sen Nidec tog över förresten? Finns väl med PWM nu.

Precis vad jag tänkte mig när jag såg formen av fläktbladen

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur bra fläktarna funkar med radiatorer?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jo, precis som man gör med 42" -> 75" TV, likadan fast större bara.

Javisst för det sitter både en led-panel, elektronikkort samt transformator från 230v till 12v i fläkten

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande. Min äldsta noctua fläkt är över 9 år gammal nu och snurrar fortf bra. Men nytt chassi ska snart införskaffas o då gör det inget om det är nya fläktar då med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Kollade på inet och där kostar fläktarna 199:- för tillfället, finns dock bara 8 i webblagret enligt deras sida.

Kommer tyvärr att vara tvungen att inte köpa dessa fläktar än, när jag skaffar ny rigg någon gång i framtiden blir nog alla fläktar typ dessa. Bara synd att det inte finns grå/svarta varianter än, tycker dom är mycket snyggare om man vill visa innanmätet av sin dator.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Har använt Noctuas fläktar och CPU-kylare så länge jag byggt datorer (över 12 år). Gillar den byggkvalité som erbjuds till ett för mig fullt överkomligt pris. Prestandan är också på topp utan att fläktarna låter allt för mycket. Har fortfarande sex-sju år gamla Noctua NF-P12i min dator som snurrar på utan problem och utan att höras. En bytte ut fläktarna på min förr GPU och en annan agerar PSU-fläkt.
Garanti- och servicemässigt är företaget helt underbart. Min NH-U12P har bytts från socket 775 till AM3 till 1151-2, helt utan kostnad. Det är fantastiskt!

Med mitt långvariga intryck av Noctua och deras produkter är det inte svårt att förstå att jag ser fram emot att få testa dessa fläktar så småningom. Priset tycker jag är helt klart överkomligt med tanke på vad de sägs kunna prestera. Den enda invändningen jag har, som så många andra, är just färgen. Förstår att det är Noctuas signaturfärg men när man sysslar med datorbyggen och -moddning är det svårt att rättfärdiga användandet av Noctuas fläktar eftersom de är så svåra att matcha med övriga komponenter. Som det är nu får man hoppas på att de uppdaterar sina Redux- och Chromaxfläktar med Sterrox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

beställt!
men leveranstiden är lång. en vecka som det ser ut nu

Vart beställde du ifrån?

Skrivet av wowsers:

Kollade på inet och där kostar fläktarna 199:- för tillfället, finns dock bara 8 i webblagret enligt deras sida.

Kommer tyvärr att vara tvungen att inte köpa dessa fläktar än, när jag skaffar ny rigg någon gång i framtiden blir nog alla fläktar typ dessa. Bara synd att det inte finns grå/svarta varianter än, tycker dom är mycket snyggare om man vill visa innanmätet av sin dator.

Det är väl noctua nf-a12x15 som du tänker på? Hittar inte NF-A12x25 på prisjakt.
Skulle gärna också vilja ha dessa i svart.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Vart beställde du ifrån?

amazon.co.uk.
jag fick mejl av dom precis, jag får fläktarna nästa fredag.
det tar lång tid

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Dags o byta fläktar i ett par burkar och dags att bygga nytt snart, dessa fläktar ligger bra till i nyinvesteringsfönstret

Tycker det är sjukt billigt för en bra fläkt dessutom. Tycker man annorlunda ska man kolla på dessa tunga metallmonster med hög ljudnivå som används inom industrin, där är allt högre, vikt, ljud, pris...

Vore också intressant att se ett processdatablad för deras "Sterrox", har inte hittat någon vettig info, alltid kul o titta som yrkesman. (formsprutare)

Tycker man det tagit tid att ta fram dessa och att de inte bara kan göra en större variant direkt så kan jag säga att detta med att producera plastdetaljer kan vara otroligt komplext.
En komponent kan se relativt simpel ut, men det kan ta en väldig tid att hitta precis rätt material, få till precis rätt processinställningar, rätt åtgärder i verktyg, rätt torkning av råmaterial, t o m rätt rutiner vid produktionsstart kan vara helt avgörande.
En bit ser ut som nått simpelt man kör hemma i garaget men kan ha tagit flera år av tester och utvärdering att få precis som man vill ha den innan den går i full produktion.
Väldigt intressant att följa hela kedjan.

Jag jobbar som maskinställare inom formsprutning och man brukar säga att om man har sinne för sitt yrke så behöver man 10års erfarenhet för att bli någorlunda duktig på formsprutning, men man blir aldrig någonsin fullärd.
Alltid kul när man frågar någon som pysslat med det i 20-30år om ett specifikt problem och de säger på rak arm: "det problemet har jag aldrig varit med om innan".

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Noctua svarar på en kommentar kring deras fläkt på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mOKrM4bX6GY

"140?"
"Yes, but will definitely take at least one more year though. Try the NA-SFMA1 though, it works really well!"

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

För er som vill köpa kan jag rekommendera Noctuas officiella shop på Ebay.

https://www.ebay.com/itm/Noctua-NF-A12x25-PWM-Sterrox-LCP-fan...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Det här blir kalas!

Permalänk
Medlem

@jurassic park: Gått en vecka nu. Hur var fläktarna?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

@jurassic park: Gått en vecka nu. Hur var fläktarna?

ljudnivån är superb.
temperaturerna däremot- är jag lite fundersam över. jag hoppades på ett par grader mindre.
men det är ingen skillnad från dem gamla nf-f12.
stresstestet med prime95 säger väl inte dig nånting, men jag lät det stå på en stund och fick som mest 70c.
(fläktarna sitter precis intill kylaren)
alltså ingen förbättring. kanske till och med lite sämre än förut

jag är ändå nöjd med köpet

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor