Nvidia presenterar kvartalsrapport – ökar vinsten med 145 procent

Permalänk
Melding Plague

Nvidia presenterar kvartalsrapport – ökar vinsten med 145 procent

Nvidia går i dagsläget som tåget, där både marknaden för speldatorer och datacenter driver på en ökad efterfrågan. Resultatet blir kraftigt ökad vinst och förbättrad bruttomarginal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nvida och AMD gör storvinst på deras grafikkort och alla konsumenter jublar (*ironi*) över hur prisvärdiga deras grafikkort har blivit?
Hade jag varit mer ovetande än vad jag är idag hade jag ropat kartellbildning, men nu vet jag det är tillverkningsproblem med volymerna.

Nå jag väntar på att Intel kommer in så vi får mer konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Nvida och AMD gör storvinst på deras grafikkort och alla konsumenter jublar över hur prisvärdiga deras grafikkort har blivit?
Hade jag varit mer ovetande än vad jag är idag hade jag ropat kartellbildning, men nu vet jag det är tillverkningsproblem med volymerna.

men det är ju en kartellbildning fast den är hos minnestillverkningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nvida och AMD gör storvinst på deras grafikkort och alla konsumenter jublar över hur prisvärdiga deras grafikkort har blivit?
Hade jag varit mer ovetande än vad jag är idag hade jag ropat kartellbildning, men nu vet jag det är tillverkningsproblem med volymerna.

Nå jag väntar på att Intel kommer in så vi får mer konkurrens.

Ursäkra men vilka är det som jublar över prisvärda grafikkort? De har inte varit prisvärda på flera år och jag har inte sätt någon i sina fulla sinnesbruk som ansett dem prisvärda heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nvida och AMD gör storvinst på deras grafikkort och alla konsumenter jublar över hur prisvärdiga deras grafikkort har blivit?

Sen när har folk kallat korten för mer prisvärda än förrut?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Ursäkra men vilka är det som jublar över prisvärda grafikkort? De har inte varit prisvärda på flera år och jag har inte sätt någon i sina fulla sinnesbruk som ansett dem prisvärda heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Christley:

Sen när har folk kallat korten för mer prisvärda än förrut?

Jag la till ironi.
Alltså folk svär och är förbannade över dessa stigande grafikkort-priser och vad får man höra, jo "alla" tillverkare gör riktigt storvinster då de nu tjänar så mycket mer per såld grafikkort.. Nu beror det såklart på produktionsbrist och priserna därför stiger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Ursäkra men vilka är det som jublar över prisvärda grafikkort? De har inte varit prisvärda på flera år och jag har inte sätt någon i sina fulla sinnesbruk som ansett dem prisvärda heller.

Skickades från m.sweclockers.com

radeon korten var prisvärda förra året innan ryzen släpptes to etherium tog fart. Samma sak kan sägas för korten under nvidia 1070 för nvidia.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

minns när man skrek över priset på över tusenlappen när voodoo lanserades, skillnaden var mer wow än man lyckas med nu och inflationen har INTE varit ~1000%

skulle köpt aktier hos båda konkurrenterna och använt utbetalningarna det gav mig så jag hade råd att köpa produkterna man tillverkar mitt vega 56 för msrp på 4k var ett bättre köp än jag trodde det skulle bli trots tillägg för vattenblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nvida och AMD gör storvinst på deras grafikkort och alla konsumenter jublar över hur prisvärdiga deras grafikkort har blivit? (*ironi*)

Eh? Det har jag då inte sett. Om något så poängterar folk hur höga priserna är.

Permalänk
Medlem

Deras aktie går trots detta ned idag .. kanske räknat med ännu större vinst?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Undrar om de anställda får sin julbonus i Bitcoin ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd

jag tror att mining har ett finger med i detta.
roligt för nvidia

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Datavetare

Märkligt att Tegra står för $442M när man läst så många gånger på dessa forum att det är en värdelös plattform som Nintendo valde enbart för att de fick den till skänks...

Som referens, $442M är i samma härdar som AMDs "Enterprise, Embedded and Semi-Custom" där Epyc + konsoler och andra SoC-projekt samsas (varför slår man ihop server och SoC???) som omsatte $532M Q1 2018.

Man får glädjas ändå. AMD har ju gått upp sedan rapporten medan NVDA gick ner idag. Har inga NVDA för tillfället men sitter på en hel del AMD.

Att det trots resultatet är nedåt beror rimligen på att allt mer pekar på att den värsta GPU-rushen för mining är över (för denna gång).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Miners inväntar nästa generation, ingen ide att köpa nytt nu ju.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att deras vinst är 507 miljarder dollar.... ska nog stå miljoner.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Jag tvivlar på att deras vinst är 507 miljarder dollar.... ska nog stå miljoner.

Annars hade de ju varit en ordentlig förlust ;D

Permalänk
Medlem

Minns när jag köpte mitt första Nvidia kort... som också var deras första kort. Det har blivit många sedan dess. Trotts det så känns detta tungt då jag vet att det betyder mindre valmöjligheter för oss konsumenter och ett stängdare ekosystem för PC-gaming. Hoppas att Intel rör om lite i grytan när de ger sig in i GPU marknaden och att AMD kan komma tillbaka och få lite stöd i marknaden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Deras aktie går trots detta ned idag .. kanske räknat med ännu större vinst?

Går ner och går ner. Profittaking. Gick upp så jäkla mycket igår så folk ville sälja av lite vinst

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Undra hur mkt som faktiskt är från deras GPU: s. Tror de mesta är från deras maskin inlärning och framtida spår kring självkörande bilar osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Westelindh!:

minns när man skrek över priset på över tusenlappen när voodoo lanserades, skillnaden var mer wow än man lyckas med nu och inflationen har INTE varit ~1000%

skulle köpt aktier hos båda konkurrenterna och använt utbetalningarna det gav mig så jag hade råd att köpa produkterna man tillverkar mitt vega 56 för msrp på 4k var ett bättre köp än jag trodde det skulle bli trots tillägg för vattenblock.

Strunt! Voodoo-korten kostade runt 2000-2500kr när de lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Strunt! Voodoo-korten kostade runt 2000-2500kr när de lanserades.

I min bok är 2000-2500 över tusenlappen 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Minns när jag köpte mitt första Nvidia kort... som också var deras första kort. Det har blivit många sedan dess. Trotts det så känns detta tungt då jag vet att det betyder mindre valmöjligheter för oss konsumenter och ett stängdare ekosystem för PC-gaming. Hoppas att Intel rör om lite i grytan när de ger sig in i GPU marknaden och att AMD kan komma tillbaka och få lite stöd i marknaden.

Jag kommer också ihåg när jag köpte mitt Riva TNT. Då var Nvidia uppstickare och Voodoo var det som gällde i gamingkretsar.
Idag är Nvidia tyvärr så stora att de kan hålla igen utvecklingen och ta vilka priser de vill = alldeles för höga. Inte en suck att jag köper ett överprisat spelkort idag. Jag hoppas att AMD lyckas göra likadant mot Nvidia som mot Intel med Zen. Helt plötsligt blev där fler kärnor även i Intels processorer och de blev lite svettiga. Det behövdes efter ett antal år som envåldshärskare med överprisade och utvecklingshämmade processorer. Kanske kan Intel röra om lite grafikkortsbassängen om något år...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Westelindh!:

I min bok är 2000-2500 över tusenlappen 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Du fallerade helt att förstå vad jag försökte komma till. När Voodoo 1 lanserades kostade den i runda slängar 4000-4500kr(räknat på inflation). Det är fyra nästan fem! gånger så mycket än en tusenlapp. Många högpresterande kort på den tiden kostade från 2500 till 5000kr. Att sedan komma med ett falskt påstående att folk klagade på att grafikkort började kosta över tusenlappen när högpresterande kort redan på den tiden och innan kostade långt över tusenlappen är bara ett påstående som inte stämmer.

Grafikkort som låg runt tusenlappen 1996/97 var budgetkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du fallerade helt att förstå vad jag försökte komma till. När Voodoo 1 lanserades kostade den i runda slängar 4000-4500kr(räknat på inflation). Det är fyra nästan fem! gånger så mycket än en tusenlapp. Många högpresterande kort på den tiden kostade från 2500 till 5000kr. Att sedan komma med ett falskt påstående att folk klagade på att grafikkort började kosta över tusenlappen när högpresterande kort redan på den tiden och innan kostade långt över tusenlappen är bara ett påstående som inte stämmer.

Grafikkort som låg runt tusenlappen 1996/97 var budgetkort.

Ujuj nu brakade det lös 😂😂 folk var vi i min åldersgrupp som var runt 12/13 år vid lansering. Vill inte påstå jag ljuger men ber om ursäkt om prissttning av grafikkort under sent 90tal ligger dig väldigt varmt om hjärtat och jag gjorde dig obekväm med min okunskap och upplevelser 😘

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du fallerade helt att förstå vad jag försökte komma till. När Voodoo 1 lanserades kostade den i runda slängar 4000-4500kr(räknat på inflation). Det är fyra nästan fem! gånger så mycket än en tusenlapp. Många högpresterande kort på den tiden kostade från 2500 till 5000kr. Att sedan komma med ett falskt påstående att folk klagade på att grafikkort började kosta över tusenlappen när högpresterande kort redan på den tiden och innan kostade långt över tusenlappen är bara ett påstående som inte stämmer.

Grafikkort som låg runt tusenlappen 1996/97 var budgetkort.

Have to agree.. minnst då jag köpte mitt Nvidia 6800 Ultra kort kostade det mig 5.500kr eller nått sånt. *OM jag inte minns helt galet*.
Sure det är precis samma prisklass som många andra kort är idag på så tycker mig inte heller priset har gått upp så extremt om man ser till prestanda för bästa korten. köpte mitt 1080ti för 5500kr beg idag så kan inte klaga där heller.
Dock är folk som gnäller om priserna på 8-10k de som kanske inte har ork att spara 1år innan de köper nytt nästa år.

Ska man köpa GPUer, spara 700kr/mån i 12mån (eller nått sånt) så har man ny GPU då nästa gen kommer.. och säljer man förra gen toppkort får man iaf tillbaka runt 4000kr med.. Så helt plötsligt har man trollat fram 12000kr