2018 here we go. AC vs fläkt för min lilla lägenhet på 25kvm?

Permalänk
Medlem

2018 here we go. AC vs fläkt för min lilla lägenhet på 25kvm?

Nu börjar sommaren krypa fram sakta men säkert.
Och nu står samma fråga, AC eller fläkt för sommarens hetta.

Har alltså en liten 1a på 25kvm med morgon-fm sol som värmer upp hela skitet för resten av dagen när det blir varmt.

Problemet med AC jag ser är att jag nog inte kommer kunna isolera det på något bra och enkelt sätt.
Mina fönster öppnas nämligen såhär:

Så frågan är om det ens är värt att köpa en portabel AC om man inte kan isolera den.
Sen vill man ju gärna ha en som är någorlunda "tyst" då man är i samma rum.

Alternativet är att köpa en vanlig golvfläkt, hittade denna som verkar omtyckt.
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

I dyraste laget för en vanlig fläkt, men steglös hastighet osv känns vettigt. Samt många fläktar jag haft innan har varit så kass kvalitet så kanske är värt det ändå.

Vad säger ni med portabla AC, är det ens lönt att tänka på det med sådana fönster?

Permalänk
Medlem

@Nivity: Med flesta AC så följer det med en slags skena som man sätter i fönsteröppningen, men optimalt blir det inte, man får tex tejpa fast den, men det fungerar.

Portabla AC är inte tysta!

Ett misstag är att man skaffar för klen AC tex de som ligger runt ca 2500-3500:- och som har kylkapacitet runt 2,6 kW vilket är ca 9000BTU, gå upp ett steg till de som har runt 12000+BTU så räcker de till samt går tystare när det inte behöver gå på max hela tiden.

Vanlig fläkt som man ställer vid fönstret som man har öppet kan vara ett alternativ om uteluften är hyfsat sval, så den luften tycks in, men om det är närmare 30c ute hjälper bara AC

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset ang större storlek, kollade bara på db och såg typ 64-65 på alla.
Så typ något som denna ex då https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l... med 12000BTU och 3.5 kW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tackar för tipset ang större storlek, kollade bara på db och såg typ 64-65 på alla.
Så typ något som denna ex då https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l... med 12000BTU och 3.5 kW.

Ja nått som den ungefär, finns en del att välja på, haft själv två olika Hace en på runt 2,5Kw kyleffekt och en kraftigare på ca 3,5Kw var rätt stor skillnad, samt den kraftigare var rätt mycket tystare för det mesta..

Denna är bland de billigare och har även värme http://www.mediamarkt.se/sv/product/_electrolux-exp12hn1w6-lu...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

I mitt spelrum hemma blir det konstant över 30 grader sommartid och jag led i flera år med fläktar av alla dess slag innan jag för två år sedan köpte en hyfsat billig AC från Netonnet: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftkon...

Den låter som en högljudd dammsugare, men jäklar vilken skillnad! Vill man så drar den ned tills man börjar frysa mitt i sommaren.

Mina fönster liknar dina, men som sagt det följde med en skena och ett lite smalare munstycke att sätta på slangen och sedan har jag dragit ned en rullgardin för fönstret för att minimera mängden luft som kan strömma tillbaka via glipan.

Inför nätterna så drar jag på den på högsta läget medans jag Borstar tänderna och gör mig klar för sängen. Stänger sedan av den när jag lägger mig och kylan håller i sig tillräckligt länge för att jag skall få somna i ett svalt rum.

Så har du stålarna som behövs så tveka inte och lid i värmen ännu en sommar. AC-Rules!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

25 kvadrat? jag har en liten 3000kr maskin till mitt sovrum, kör den nån timme innan sängen alt på låg styrka över natten, funkar utmärkt!

Det BÖR ju räcka med billigaste möjliga riktiga AC för dig.

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig huruvida AC eller fläkt är bättre, men jag har en likadan fläkt som den du länkade, och är mer än nöjd med den.

Den går att få riktigt tyst, och då flyttar den fortfarande stora mängder luft, men min favoritfunktion är det slumpmässiga läget, som får det att kännas som en sval sommarvind, på riktigt. Har alltid det läget på när jag ska sova, sommar som vinter.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Kör med takfläkt i sovrummet då frugan inte tålde oljudet från portabla ACn jag hade när jag bodde själv. Fläkt är bättre än inget, men inget slår AC i nedkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du känner att en AC inte är helt optimal för lägenheten så kan jag tipsa om att köpa och montera toningsfilm på fönstren. Finns flera olika modeller där vissa kan reflektera bort upp till 95% av värmen. Spanade på sånt när jag bodde i min förra lägenhet, men lyckades hitta en bättre lägenhet så flyttade innan jag gjorde slag i sak.

Edit: Billigare och framförallt tystare.

Permalänk
Medlem

En riktig AC är det enda som faktiskt kan flytta ut värmen ifrån rummet/lägenheten så det blir svalt, även om det är väldigt varmt ute.

En vanlig fläkt fungerar riktigt bra när luften ute har svalnat av jämfört med inomhusluften. Bäst fungerar det om man kan ha en fläkt som tar in luft vid ett fönster och en annan fläkt som blåser ut luft vid ett annat fönster.

Skrivet av PsyCor:

Om du känner att en AC inte är helt optimal för lägenheten så kan jag tipsa om att köpa och montera toningsfilm på fönstren. Finns flera olika modeller där vissa kan reflektera bort upp till 95% av värmen. Spanade på sånt när jag bodde i min förra lägenhet, men lyckades hitta en bättre lägenhet så flyttade innan jag gjorde slag i sak.

Edit: Billigare och framförallt tystare.

Kikade också på toningsfilm. Men sedan så fick vi tag på en hörnlägenhet som bara får lite sol på morgonen. Jätteskönt att slippa solen på de varmaste sommardagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

En riktig AC är det enda som faktiskt kan flytta ut värmen ifrån rummet/lägenheten så det blir svalt, även om det är väldigt varmt ute.

En vanlig fläkt fungerar riktigt bra när luften ute har svalnat av jämfört med inomhusluften. Bäst fungerar det om man kan ha en fläkt som tar in luft vid ett fönster och en annan fläkt som blåser ut luft vid ett annat fönster.

Kikade också på toningsfilm. Men sedan så fick vi tag på en hörnlägenhet som bara får lite sol på morgonen. Jätteskönt att slippa solen på de varmaste sommardagarna.

Var så för mig med, bytte till en lägenhet med mycket bättre soltid, sett till att man slipper bli kokad alltså

Men solfilm är typ det enda som verkligen hjälper i grunden då det ser till att man blockerar solen från att värma upp lägenheten från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Om du känner att en AC inte är helt optimal för lägenheten så kan jag tipsa om att köpa och montera toningsfilm på fönstren. Finns flera olika modeller där vissa kan reflektera bort upp till 95% av värmen. Spanade på sånt när jag bodde i min förra lägenhet, men lyckades hitta en bättre lägenhet så flyttade innan jag gjorde slag i sak.

Edit: Billigare och framförallt tystare.

Toningsfilm kan jag rekommendera.

Har haft det på några bilar, trots att det inte hjälper ett dyft mot värmen. Ser ju snyggt ut dock när en svart eller vit bil har tonade rutor. På fönstren till lägenheter/villor gör det däremot nytta.

I kombination med portabel ac så får ni ett trevligt kylrum. ^^ Nackdelarna med ac är energiförbrukningen och ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Toningsfilm kan jag rekommendera.

Har haft det på några bilar, trots att det inte hjälper ett dyft mot värmen. Ser ju snyggt ut dock när en svart eller vit bil har tonade rutor. På fönstren till lägenheter/villor gör det däremot nytta.

I kombination med portabel ac så får ni ett trevligt kylrum. ^^ Nackdelarna med ac är energiförbrukningen och ljudnivån.

Anledningen till att det inte hjälper så mycket på bilar är för att det är en helt annan typ av toningsfilm. Det man optimalt ska ha på fönster till lägenheten är en typ av folie med en metall där det nästan blir som en spegel, då för nästan helt blockera solvärmen. Nackdelen är förstås att man också blockerar en hel del ljus.

Finns mellanvarianter som blockerar runt 50% av solvärmen men släpper in mer ljus så det inte blir att man bor i en bunker.

Permalänk
Medlem

Köp både och, dom gör inte samma saker. Den ena kyler och den andra flyttar luft. Du kan kombinera. Båda är en kompromiss. Är det djävulskt varmt räcker ingen fläkt i världen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ja som flera sagt är det stor skillnad, När det är så varmt att man behöver göra något åt det brukar det också vara så att luften är så varm att en fläkt bara blåser runt varmluften även om det ändå är lite bättre än inget.

Bor man sedan vid ställen där det är varmt hela nätterna som nära kusterna när vattnet blivit uppvärmt eller i en av solen stekhet stad så är det bara riktig AC som gäller då den till skillnad från fläkten producerar kall luft i en varm miljö.

Bor man på landet där nätterna är svalare kan en fläkt visserligen hjälpa till att cirkulera sval nattluft, men den kan fortfarande inte sänka lufttemperaturen även om den ger en viss svalka genom avdunstning från kroppen. Detta fungerar dock sämre om luften är fuktig(som nära hav o vatten) då avdunstningen som ger kyleffekt är mycket sämre.

Det en AC gör är helt enkelt att flytta värme precis som ett kylskåp eller frys är kallt inuti men varmt på baksidan istället, där den värme som funnits inne i skåpet flyttats ut.

En luftvärmepump gör samma sak fast omvänt, flyttar ut kylan till utedelen utomhus och värmen går då till innedelen i rummet. De kan i regel köras som AC på sommaren genom att vända funktionen.

Bäst är att köpa en tillräckligt stor AC men även en mindre fungerar om man riktar den kalla luftströmmen mot sängen och accepterar att den kanske inte sänker temperaturen i hela rummet så mycket vilket inte gör så mycket bara sängområdet hålls svalt.

Har en liten AC på 2000w kyleffekt som fått följa med till lägenheten och det går också bra att rikta den mot platsen man sitter, exempelvis vid datorn.

Kör man så spelar det heller inte så mycket roll om värme läcker in via fönstret man lägger slangen i, ja man kan till och med i nödfall strunta helt i slangen och skicka ut värmen i rummet istället. Givetvis kommer man då inte lyckas kyla ned rummet, men riktad mot sängen blir det ändå en kall zon just där även om det då blir varmare i övriga rummet där varmluften från AC släpps ut.

Så ja det kommer i alla fall att gå att få ett svalt sovområde även om det skulle bli varmare i övriga rummet, men kan man skicka ut varmluften i slangen och kanske få till någon tyg eller plast täckning så man minskar inflöde eller återflöde av varmluft är det att föredra.

Kör man med bra solfilm och ordnar ett vettigt utlopp för slangen där inte en massa varmluft läcker in så går det nog att klara sig med ett lite mindre aggregat i en liten etta där också den fysiska storleken av aggregaten är en faktor att tänka på.

Permalänk
Medlem

Har en hel del erfarenhet utav att kyla lägenhet och provat 3 olika produkter. Först och främst så skall man ta tillverkarnas kylkapacitet med en nypa salt. Satsa sedan på ett mer känt märke.
Kör idag en HACE cb18inv, säljs inte längre tyvärr. ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=896082) med en inverter och det kyler effektivt ner 37kvm på nolltid.
Är oljud en större faktor än torra kallingar så är tyvärr de portabla inte någon bra lösning, min HACE pendlar mellan 54db och 68(vid avfrostning).

Med din yta så hade jag nog köpt en

Electrolux
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3731621 alternativt

HACE CB-17
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2700837

*edit*

Det kan funka med ett utblås för ditt fönster, ta måtten och gå till en brädgård och be dem såga till. Medföljande skum/plast för att täcka är oftast undermålig och ger vika. Beroende på hur din ventilation ser ut så kan det bli ett rejält sug och då funkar inte det som följer med.
Alternativet är att köra hålsåg genom väggen bredvid fönstren, det kräver säkerligen tillstånd. Men som de säger: Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Nu när värmen kom på riktigt så blev det direkt, lägga 1500 kr på en fläkt känns korkat

Jag har dock en fundering.
Eftersom man bor i lägenhet, och har grannar under sig.
Hur fungerar det med dessa utblås, man vill ju ha en utan vattentank som jag förstått det så man slipper tömma den. Men avdunstar vattnet direkt när det kommer ur slangen i utblåset?

Det är ju inte så bra om det rinner vatten längs fasaden ner på grannens fönster under mig, då lär hyresvärden sätta stopp för det.

Tänkte om man bara fixar något som är enkelt att ta bort o sätta på för att täta till kanterna runt om lite så kan man ju köra acn en del för att få ut varmluften sen stänga fönsterna ex på nätterna (ha dom öppna på nätterna är svårt här, bor i ett "livligt" område.

Tänkte iaf att jag skulle till Elgiganten och kolla på deras Sandstrom, mediamarkt och kolla på electrolux och netonnet för andersson (även om jag tvekar på detta märket)

Har max 4000:- o lägga, det borde ju räcka med en "mindre" modell. Hela min lägenhet är liksom 25kvm, så mitt lilla rum där jag sitter och sover i är ju max 15.

Permalänk
Medlem

Har beställt https://www.foliekniven.se/folie_meter.php?step=10&type=3091&... till sovrumsfönstret, gick på drygt 1100 kr för ett normalstort fönster.

Förhoppningsvis kommer det i mitten på nästa vecka så kan jag meddela hur resultatet blir.

Tittar även på att beställa http://kirsch.se/produkter/rullgardin-ruth-ljusfiltrerande/ för den inglasade balkongen. Sovrummet och balkongen är det enda pekar ut mot en stekande sol.

Förhoppningsvis räcker det för att kunna hålla solvärmen borta så man inte behöver skaffa en AC. Bor i hyreshus så har inte riktigt möjlighet att dra en slang för utlopp från en sådan på något vettigt sätt...

Permalänk
Medlem

@Valonen: Vad tror du, är det så att man kan skippa att använda slangen för utblås? Antar att det gör att det kommer ut lite varmluft där då men om luften i rummet cirkuleras så borde ju all luft till slut kylas ner så pass att det inte gör något eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Valonen: Vad tror du, är det så att man kan skippa att använda slangen för utblås? Antar att det gör att det kommer ut lite varmluft där då men om luften i rummet cirkuleras så borde ju all luft till slut kylas ner så pass att det inte gör något eller tänker jag fel?

Tvärt om faktiskt, det är ett förbaskat bra element att köra utan slangen. Fästet för utbåset hade trillat ner en gång när vi var ute och gick, så luften stannade i lägenheten, aldrig varit med om högre innetemp.
Brukar ställa acn med slangen inkastad i frysen när det ska frostas av, tar någon minut så är hela frysen avfrostad

Permalänk
Medlem

@PsyCor:

Ja, du tänker fel
Om du inte blåser ut den varma luften blir det ett nollsummespel och tempen kommer inte sjunka nått. Det ac:n gör är att omfördela värmen från luften så blåser ut i fram (den kalla) till den som dumpas genom utblåset. Om båda hamnar i samma utrymme återgår de båda till den ursprungliga temperaturen.
Luften i utblåset är att jämföra med en 2-3 kW värmefläkt så den är rejält varm, därför viktigt att se till att få till utblåset bra så inte den varma luften dras in i lgh igen.

Edit: AC:n I sig skapar ju en del värme så temp skulle ju istället öka som redan sagts.

Permalänk

om du inte använder utblås slang utanför lägenheten kommer AC´n inte ha nån effekt alls när den blåser ut all varmluft igen i rummet plus att pumpen kommer värma lite så kommer garanterat bli varmare istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Jag lånar denna tråd då jag själv söker efter någon lösning.

Jag får över 30 grader i mitt rum då jag har ca 5 serverdator och lite andra dator så blir det varmt och jag kan inte få ut luften.

Så går det på något sätt att beställa en annan fönsterdörr som passar där jag bor så att man kan bygga om den och sätta någon metall istället för glas och göra två hål där man kan hämta luft och skicka ut luft?

AC kostar mycket i drift så vet inte om jag har råd med det per månad.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kan skarpt rekommendera denna : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3242115

Var själv i valet och kvalet förra våren, och denna fungerar över förväntan och låter inte värst illa, brukar dock försöka stänga dörren så det kyler snabbare och då tänker man inte på ljudnivån. Det viktiga är ju att få det svalt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Det är tyvärr ingen bra idé, ser att andra också har svarat.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Var inom lite olika ställen och kollade på lite enheter.

Blir nog en https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

Får se om det räcker. Gillar elgiganten också så. Och Sandstrom är deras egna märke och tycker det känns som bra kvalitet.
Annars är designen bakom lika på alla typ, vattentömning uttag finns på alla, nissen sa att det bildas lite kondensvatten där alltid men att det är inget som behövs tömmas ofta då majoriteten går ut via utblåset. (om man nu kör "cold"/ac)

Hade kunnat ge mer om dB nivåerna hade minskat drastiskt, men går inte på portabla AC har jag kommit fram till. Dom flesta ligger där på 63+ dB vid max, dvs kompressorn igång + fläkten på högsta.

Electroluxs nya AC såg bra ut först, för bra.
https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/klimat-ac/portabel-...
dB "50/49/48"

Men på informationsbladet står sen 64dB, frågade om det och dom lägre dB är bara fläktnivåerna om man kör fan. Sjukt fult annonsera det som dB. Sen visar bilderna det fina fönsterkittet som man tror följer men. Men det gör det inte utan är extra tillköp som inte ens finns här.

Har även biltemas solfilm med 50% som är satt i mellan dubbelglasen, fungerar bra för morgonsolen. Innan var det extremt varmt men nu stannar en hel del värme vid fönsterna så att säga och går inte rakt igenom.
Detta var nog det värsta jag någonsin försökt få på dock, har fina mönster på mina fönster nu helt omöjligt att få på perfekt på fönsterna.

Permalänk
Medlem

kanske en Arctic Air ™ kan vara värt att prova
du hittar produkten på tvins.com

1st 699:-
2st 999:-
+frakt

Permalänk

@Nivity: Den du länkade från Elgiganten är riktigt bra.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Köpte själv en portabel AC på Rusta av alla ställen igår, tog den sista ouppackade i Karlskrona på utförsäljning som "utgående". Prissänkt från 3995 till 995kr. Har du ett Rusta i ditt område kan du ju svänga förbi där och kika om de har någon kvar.

Var själv inne på den där Sandstrom för 35m2, men kunde inte låta bli när jag snubblade över Rustas. 1 år garanti etc, tänkte att jag kan lägga 995 kr för att se om det ens går att montera i min lägenhet, även om det bara håller ett år. 3995 är lite mer pengar.

Kyleffekt 9000 BTU (2.65kW), drar 1000W, 62dB.
Finns inte listad på deras sida längre, senaste spåret är här: http://web.archive.org/web/20161129124158/http://www.rusta.co...

Ännu har den inte självantänt , men den låter en del, det är sant. Högsta ljudet är fläkten, som märkbart låter även på "low".

EDIT: Med det sagt så vet jag inte mer om portabla ACs än vad jag har läst under de senaste två dagarna, och har inte kunnat testa den i hårt läge eftersom det inte har varit soligt här sen jag köpte den. Men kyleffekten är märkbar när jag skruvar ned den på 17*C.
Ville mest tipsa om att det kan finnas ett budgetalternativ.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

@Mattedatten ringde Rusta här bara för se men inget dom haft i lager på ett tag, 1000kr var ju ett bra fynd ja, det kan man knappast klaga på