Permalänk
Medlem

Musen har börjat dubbelklicka ibland

Hej!

Min kära gamla Razer Naga Molten har börjat dubbelklicka ibland när jag enkelklickar, vilket är väldigt frustrerande både när man surfar och spelar spel. Någon som är bekant med fenomenet sedan innan och vet om det går att fixa?

Annars kanske det är dags att skaffa ny mus, så tips på bra källor, vad man bör leta efter uppskattas också.

Permalänk
Hedersmedlem

Lär vara att mikrobrytaren inuti börjat kärva. De går ofta att byta ut, om man har grundläggande lödkunskaper (och utrustning).
Brytaren syns i denna video, som dock handlar om ett annat problem (med en annan lösning).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, detta har hänt mig två gånger tidigare (båda gångerna med Razer-möss). Jag tog brytare från gamla möss och lödde dit på egen hand, inga problem för mig och då är jag knappast någon expert på lödning.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Det går oftast att fixa själva brytaren också, så slipper man löda. Problemet brukar vara att fjädern i brytaren tappat en del av sin spänning och studsar när den fjädrar tillbaka. Här är instruktioner på hur man spänner fjädern.

Det knepiga brukar vara att få ihop brytaren igen efteråt. Ett trick som den sidan inte visar är att sätta en liten tejpbit på ovansidan av brytarhuset så att den vita knappen som sticker ut där hålls fast medan man monterar ihop brytaren. Annars kan det vara rätt svårt eftersom knappen gärna vill trilla ur eller hamna fel.