Bra moderkort till °Ryzen? (Istället för MSI gaming pro carbon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag förstår.

Funderar själv på antingen Asus Prime X470 Pro eller Asus ROG Crosshair VII Hero. Skiljer en tusenlapp, frågan är om det är värt det?

Vad gäller minnena så är det nog "x470 som x470". Prime Pro klockar även bra. VRM är stark. Så det är väl i så fall annat som avgör om det är värt det. Fick jag det gratis så absolut Crosshair VII, meb den där extra tusenlappen ger mig inget som jag "måate" ha. Möjligen kan man pressa minnena något ytterligare dock, och tycker man det är viktigt så ja då är kanske tusenlappen extra värt det?

Det jag även retar mig på med Prime Pro är att UEFI-inställningar som skulle kunna finnas där är bortplockade, och det problemet lär man inte ha med Crosshair.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad gäller minnena så är det nog "x470 som x470". Prime Pro klockar även bra. VRM är stark. Så det är väl i så fall annat som avgör om det är värt det. Fick jag det gratis så absolut Crosshair VII, meb den där extra tusenlappen ger mig inget som jag "måate" ha. Möjligen kan man pressa minnena något ytterligare dock, och tycker man det är viktigt så ja då är kanske tusenlappen extra värt det?

Det jag även retar mig på med Prime Pro är att UEFI-inställningar som skulle kunna finnas där är bortplockade, och det problemet lär man inte ha med Crosshair.

Ett annat alternativ är väl strix versionen, denna kommer förmodligen inte få lika strippad uefi men delar vad jag kan se VRM design med prime pro , prime pro har dock sämre komponenter (enklare kondingar och billigare transistorer).

Crosshair
Strix (ATX)
Prime
Tuf
Är väl den rangordning som ASUS gjort på dessa vad gäller allmän kvalité, Strix ligger några hundralappar över Prime Pro och jag tycker det faktiskt ser ut att vara värt pengarna. Crosshair däremot tycker jag är mer till för byggen där pengar inte spelar roll.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ett annat alternativ är väl strix versionen, denna kommer förmodligen inte få lika strippad uefi men delar vad jag kan se VRM design med prime pro , prime pro har dock sämre komponenter (enklare kondingar och billigare transistorer).

Crosshair
Strix (ATX)
Prime
Tuf
Är väl den rangordning som ASUS gjort på dessa vad gäller allmän kvalité, Strix ligger några hundralappar över Prime Pro och jag tycker det faktiskt ser ut att vara värt pengarna. Crosshair däremot tycker jag är mer till för byggen där pengar inte spelar roll.

Absolut. Jag hade nog köpt X370-varianten av det om det funnits när jag köpte min Ryzen-rigg, men det kom ju några månader senare. Prisskillnaden verkar proportionerlig till den bättre kvaliteten på komponenterna. Om det sedan spelar roll för minneshastighet osv eller om det bara är "extra overkill" vad gäller livslängden vet jag inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Bästa moderkortet till X470 är Gigabyte Aorus Gaming 7, alla smidiga lösningar, riktigt bra ljudkrets, fantastisk VRM och riktiga kylflänsar, som helhet är det extremt prisvärt.

Sval VRM även vid överklockning och hög stress;

https://www.tweaktown.com/reviews/8605/gigabyte-x470-aorus-ga...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Stoff3th3m4n: Bästa moderkortet till X470 är Gigabyte Aorus Gaming 7, alla smidiga lösningar, riktigt bra ljudkrets, fantastisk VRM och riktiga kylflänsar, som helhet är det extremt prisvärt.

lNRQZkYB0ns

faI1_QTxik4

DQoCD9zJSPo

Sval VRM även vid överklockning och hög stress;

https://www.tweaktown.com/reviews/8605/gigabyte-x470-aorus-ga...

https://imagescdn.tweaktown.com/content/8/6/8605_74_gigabyte-x470-aorus-gaming-7-wifi-motherboard-review_full.jpg

https://imagescdn.tweaktown.com/content/8/6/8605_72_gigabyte-x470-aorus-gaming-7-wifi-motherboard-review_full.jpg

Mvh

Tack för tipset!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

@900-Mange:

Hehe så kan det vara, jag som sagt var hade problem med MSI,
och även ASUS första version av S754 eller S939 med USB2 tror jag det var, vilket mörker.

Offtopic:
Många har tydligen haft problem med drivers till ATI/AMD vilket jag aldrig haft ... med undantag för tror det hette något med "ALLINWONDER", tror det var på början av 2000-talet.
Det möget med video-in och allt annat crap

Ja, det var tider det TV-tuner och VIVO (Video-In, video-Out) och grafik, allt på samma PCB

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Om jag köper X470 så är detta mitt val, Buildzoid säger tydligt i slutet att det sannolikt är det bästa moderkortet om BIOS håller samma kvalité. 40c på VRM under full belastning är löjligt bra, och 2 st m.2 platser, CMOS reset på baksidan, BIOS switch på moderkortet, otroligt bra, större VRM än mitt X399 kort också.

Enda nackdelen med X470 är antalet kärnor, men 8 st är fullt tillräckligt för det mesta.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Nu blev det ett ROG STRIX X470-F GAMING. Hade Köpte det innan jag hörde talas om Gigabyte Aorus Gaming 7. Jag hoppas det håller måttet.

Vad tror forumet?

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azurelight:

Nu blev det ett ROG STRIX X470-F GAMING. Hade Köpte det innan jag hörde talas om Gigabyte Aorus Gaming 7. Jag hoppas det håller måttet.

Vad tror forumet?

Jag skaffar nog samma moderkort, mycket pga att EK kommit med vattenblock som täcker både cpu och vrm.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@Azurelight: Jag hade bytt till Aorus Gaming 7 om du inte ska använda ett vattenblock, det är nästintill perfektion, otroligt nog. Gigabyte har faktiskt träffat helt rätt med detta moderkort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azurelight:

Nu blev det ett ROG STRIX X470-F GAMING. Hade Köpte det innan jag hörde talas om Gigabyte Aorus Gaming 7. Jag hoppas det håller måttet.

Vad tror forumet?

Strix kortet är helt OK, enda fördelen som gaming 7 kortet har är bättre vrm kylning och lite fler features för överklockare, vrm temp på x470 Strix är dock ett icke problem det med. För mer normalt bruk kommer du dock inte märka skillnad mellan korten, till och med ljudkretsen är egentligen den samma med lite bättre op amps på gaming 7 men i grunden är det en ALC 1220 för bägge med tillverkar specifikt suffix.

Edit: För att förtydliga, bägge borden har en VRM som är mer än kraftig nog för den allra hårigaste överklocken du kan göra på luft eller vatten med en R7, skillnaden ligger i att gaming 7 kommer gå löjligt svalt medans strix håller fullt normal temp. Om detta i slutändan motiverar ~27% högre pris för Gaming 7 får man besluta själv.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Aorus 7 har en ESS Sabre DAC också på kortet.

Edit; Håller med om att Strix är "OK", men Aorus 7 som helhet är ett bättre moderkort, dessutom tycker jag Gigabyte skall belönas när dom för en gångs skull tar en design hela vägen. Clear CMOS på baksidan / IO, det finns 2 st BIOS switchar på moderkortet så du kan välja dual eller single BIOS, och vilket BIOS du vill använda, riktigt bra VRM som kan kallas 10 fas, utan att det tekniskt är fel, IR och Eaton, samma kondensatorer som på X399 korten, (till synes iallafall, dock ej 100%), en riktig kylfläns som håller det fruktansvärt svalt, mm.

Jag är väldigt imponerad, och det händer inte särskilt ofta när det kommer till moderkort.
Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@tellus82: Aorus 7 har en ESS Sabre DAC också på kortet.

Mvh

Står ALC1220 hos gigabyte som primär ljudkrets, poängen kvarstår att Gaming 7 är ~27% dyrare än strix bordet, vilket skulle kunna vara motiverat om man faktiskt har nytta av de saker som Gaming 7 erbjuder över Strix bordet. Själv skulle jag nog spara slantarna och lägga de på B-die minnen istället och i slutändan få mer prestanda för samma slant om budget vore begränsad, vore budget en icke fråga skulle gaming 7 köpas direkt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@tellus82: Aorus 7 har en ESS Sabre DAC också på kortet.

Edit; Håller med om att Strix är "OK", men Aorus 7 som helhet är ett bättre moderkort, dessutom tycker jag Gigabyte skall belönas när dom för en gångs skull tar en design hela vägen. Clear CMOS på baksidan / IO, det finns 2 st BIOS switchar på moderkortet så du kan välja dual eller single BIOS, och vilket BIOS du vill använda, riktigt bra VRM som kan kallas 10 fas, utan att det tekniskt är fel, IR och Eaton, samma kondensatorer som på X399 korten, (till synes iallafall, dock ej 100%), en riktig kylfläns som håller det fruktansvärt svalt, mm.

Jag är väldigt imponerad, och det händer inte särskilt ofta när det kommer till moderkort.
Mvh

Skrivet av tellus82:

Står ALC1220 hos gigabyte som primär ljudkrets, poängen kvarstår att Gaming 7 är ~27% dyrare än strix bordet, vilket skulle kunna vara motiverat om man faktiskt har nytta av de saker som Gaming 7 erbjuder över Strix bordet. Själv skulle jag nog spara slantarna och lägga de på B-die minnen istället och i slutändan få mer prestanda för samma slant om budget vore begränsad, vore budget en icke fråga skulle gaming 7 köpas direkt.

Handlar ju väldigt mycket om ifall man föredrar Asus BIOS eller Gigabytes BIOS också. Jämför man de båda korten rakt av hade nog just BIOS varit den avgörande faktorn för mig i alla fall.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti