Köpråd till uppgradering. Rött eller blått?

Permalänk

Köpråd till uppgradering. Rött eller blått?

Hej alla.

Jag är i tankarna att uppgradera dator till något lite snabbare. dels för att delarna börjar bli till åren och hänger inte riktigt med längre framför allt i VR.
Jag sitter idag på 16gb DDR3 och en AMD FX-8350 med ett tillhörande AMD 290X
Grafikkortet hade jag tänkt byta ut längre fram så det får rulla ett tag till men CPU, moderkort och minne tänkte bytas ut i den här gången.

Jag sitter i tankarna köpa mig nya Ryzen, antingen en 2700X eller en 2600X, har alltid hållt mig till det röda laget men är lite nyfiken på en i7:a 8700k eller en i5:a 8600k
Priset är i princip detsamma mellan i7:an och 2700X samt i5:an och 2600X.

Först är frågan ska man satsa på den dyrare eller billigare och nästa fråga är om man ska köra blått eller rött.
Är prestanda skillnaden mellan dom två segmenten värd ca 1000kr?

Jag spelar mest i 1080p i dagsläget men kommer nog uppgradera skärmar i samband med ett senare grafikkortsbyte till åtminstone 1440p, jag spelar också en del VR med Oculus rift vilket är största anledningen jag vill uppgradera då FX:an får kämpa en hel del med vissa titlar, jag sysslar också med enklare streaming och video editering

Hjälp mig reda ut mitt huvudbry. xD

Permalänk
Medlem

@Canada_Adde: Personligen hade jag valt i7 8700K och inte prioriterat videoredigering före spelprestanda. Framerate måste vara direkt, men rendering kan man vänta på. Men jag skulle välja intel just för att få högsta möjliga framerate. Kör quake champions och främst därför. Inte ens i7 8700K klarar stabila 300 fps däremot. Har sett folk få drops nedåt 240 fps. Hade helst sett att det gick att låsa till 250fps. Är man inte lika kräsen så duger såklart Ryzen 7 2700X.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Canada_Adde: Personligen hade jag valt i7 8700K och inte prioriterat videoredigering före spelprestanda. Framerate måste vara direkt, men rendering kan man vänta på. Men jag skulle välja intel just för att få högsta möjliga framerate. Kör quake champions och främst därför. Inte ens i7 8700K klarar stabila 300 fps däremot. Har sett folk få drops nedåt 240 fps. Hade helst sett att det gick att låsa till 250fps. Är man inte lika kräsen så duger såklart Ryzen 7 2700X.

Tack för din input Chris!
Vad tycker du i frågan om man ska välja mellan det billigare alternativet eller det dyrare?
Är det Intel där också som är det bästa alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canada_Adde:

Tack för din input Chris!
Vad tycker du i frågan om man ska välja mellan det billigare alternativet eller det dyrare?
Är det Intel där också som är det bästa alternativet?

https://www.youtube.com/watch?v=y6FH-LM7vXc

Permalänk
Medlem

Tänk på att AMDs nya moderkortsserie X470 har något som kallas för SenseMI vilket kan spara många sköna tusenlappar om man behöver ladda spel snabbt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Tänk på att AMDs nya moderkortsserie X470 har något som kallas för SenseMI vilket kan spara många sköna tusenlappar om man behöver ladda spel snabbt

Jobbar du för AMD eller ? Sett exakt samma respons i 3 olika trådar nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wong:

Jobbar du för AMD eller ? Sett exakt samma respons i 3 olika trådar nu....

Tror det räcker, inte sett att någon rekomenderar denna förträffliga teknik vilket är mycket märkligt. Troligen är det också därför som SSD går ner i pris, de behövs inte. En supersnabb SSD på 128 GB och vipps har man extremt snabbt system

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tror det räcker, inte sett att någon rekomenderar denna förträffliga teknik vilket är mycket märkligt. Troligen är det också därför som SSD går ner i pris, de behövs inte. En supersnabb SSD på 128 GB och vipps har man extremt snabbt system

Jag tror du har grovt missuppfattat SenseMI.
Till att börja med, så finns SenseMI redan till 1000 serie processorer. SenseMI handlar om bättre individuell justering av klockhastigheter per kärna samt möjligheten att försöka förutspå framtida instruktioner och ladda dessa i en cache.
Exempel på funktioner som finns under "SenseMI" namnet: Precision Boost, XFR, Pure Power.
Känner vi igen några av dessa? Jupp. Sedan finns även delen om Neural Net Prediction/Smart Prefetch.
Ingen av dessa handlar om något magiskt som kommer få spel att ladda på nanosekunder eller bara slå dig rätt i nyllet när du funderar på att starta ett spel. Utan snarare om mindre men effektiva optimeringar som kan leda till bättre prestanda överlag genom att diverse instruktioner och information redan befinner sig i cachen. Och som sagt, det finns redan och används redan i Ryzen.

Det videon du länkar till pratar om är hur det fungerar på 2000-serien och vad som har förbättrats.

OnT:
Med tanke på att video redigering och streaming ändå är en del av dina behov så tycker jag att Ryzen låter ganska passande ändå. 8600k/8700k passar bra, gärna klockade, om man söker sig efter någon högre bildfrekvens. T.ex. om man gillar att jaga 120/144/165hz mm. Men Ryzen passar helt klart bättre för streaming, även om det är enklare typ.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag tror du har grovt missuppfattat SenseMI.

Ja du har rätt, i hastigheten skrev jag fel. Menar självklart "StoreMI"
StoreMI: Why Tiered Storage is better than cache on x470/Zen+ and Threadripper

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ja du har rätt, i hastigheten skrev jag fel. Menar självklart "StoreMI"

StoreMI, eller FuzeDrive som mjukvaran heter. Finns redan till 3xx moderkort.
Skillnaden är att det kommer som en bunt med 4xx moderkort, men du kan köpa det redan idag: http://www.enmotus.com/amdfaq

Your system meets the minimum configuration: AMD Ryzen, 3xx series motherboard with 4G RAM (6G RAM to support FuzeRAM™). Windows 10 operating system. FuzeDrive for AMD Ryzen Desktop is supported on AMD Ryzen Desktop Processors (in socket AM4 and sTR4 motherboards for Ryzen 7, Ryzen 5, Ryzen 3, and Ryzen Threadripper).FuzeDrive is compatible with AMD Socket AM4 motherboards with 300 Series Chipset including the A320, B350 and X370 chipset, and on socket sTR4 motherboards with the X399 chipset.

Dold text

Och ska man tro på Enmotus ord så kommer mjukvaran FuzeDrive till andra system i framtiden också, men just nu är specifikt FuzeDrive mjukvaran för AMD enbart. FuzeDrive finns redan till diverse linux distros och windows server. Men det AMD har gjort är att licensiera en egen variant av det för att bundla med deras produkter helt enkelt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Tack för all svar
Efter eran input och lite mer egna efterforskningar så lutar det åt att jag kommer investera i en 2700X, i7:an har inte nog med godsaker att locka mig till blåa laget.
AM4 plattformen känns också mer framtidssäkrad eftersom intel ofta överger sina plattformar relativt fort.

Tack igen för hjälpen

MVH
//Adde