Dålig prestanda med high end dator (främst csgo)

Permalänk
Medlem

Dålig prestanda med high end dator (främst csgo)

Köpte ny burk för drygt 2 veckor sedan för att kunna spela CSGO ostört, utan stutters och microlagg.
i7 8700k
Gtx 1070
Asus prime z370-p
650w fractal design
144hz acer predator GN246HL

Till saken hör att csgo fortfarande inte presterar i den mån jag hade önskat. För att ni ska få en bild av problemet så kan jag enkelt sammanfatta problematiken med att kort säga att min bild med jämna mellanrum "hackar" vid minsta rörelse. Framförallt när det händer saker på skärmen såsom skottlossning och smokes osv, och endast när jag använder musen. Lagget uppfattas alltså inte när jag bara springer omkring. Kortfattat känns det alltså som FPS-dropp till dryga 100-strecket trots att net_graph visar kring 300 i intensiva situationer. Vid respawn och på lugna områden så ligger jag kring 400-600 fps (alltid smooth vid dessa tidpunkter, stutters kommer först när det börjar hända grejer på skärmen.) Deathmatch är helt lönlöst att spela för att det känns som att ränna runt med 60 fps.

Jag har alltså en bra fps, så "fps drop" är inte problemet. Vid workshop benchmark så hamnar jag kring 550 average fps på lägsta resolution. Kring 500 med 16:9.

Jag spelar alltid med 4:3 1024x768 med allt på low utan MSAA som jag har på 4x. Har provat att höja alla inställningar till det yttersa och dessutom 1920x1080. Microstutters ökar markant då, trots att fpsen enligt net_graph inte tar nån större skada av högre detailsettings, något som gör mig ännu mer oroad över vad problemet kan vara.

Då dom flesta guiderna på internet som rör FPS oftast riktar sig till folk med risiga datorer så har jag varit försiktig med att ändra massa inställningar i system osv. Då jag vet att med denna CPUN och grafikkortet så ska csgo flyta klanderfritt.

Vad jag gjort för att försöka ändra prestandan i spelet:

Updatera drivrutiner till GPU
Sänka/höja resolution
Testat alla sorters olika inställningar i Nvidia 3d settings
Avinstallerat realtek HD audio
Inaktivera anpassning för helskärmsläge
Testat fullscreen, windowed etc
Ändrat musens HZ fram och tillbaka
Ställt in powerplan till hög prestanda
Överklockat CPUn till 4.9 utan resultat
provat fps_max 0, fps_max 300, fps_max 999

På min gamla dator kändes det fluid som fan dom få gångerna jag hade runt 300 fps, medans det nu känns som 100~ när net_graph visar 300. Med andra ord så känns det alltså som att min net_graph inte visar den "äkta" fpsen som jag faktiskt upplever.

Är spelet åt helvete optimerat eller är det jag som har en jävla otur bara helt enkelt?

Snälla hjälp. Blir tokig på detta

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem

16gb RAM 3000mhz använder jag.
Värt att tillägga är att jag endast har en 250gb ssd på datorn, alltså ingen extra HDD eller dylikt. Finns drygt 100gb ledigt på SSDN i nuläget. Finns det en chans det är detta som spelar in på min csgo-prestanda?

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk

Har du kikat att skärmen är inställd på 144hz?

Vilken tillverkare har du gällande GPU? Vet att EVGAs programvara strular i spel när den har en FPS-limit inställd, stäng av allt sånt också.

Permalänk
Medlem

@KOOL-AID JAMMER: Yes. Skärmen är 144hz enligt både windows och mat_info i cs.

Evga är tillverkaren av mitt graffekort. Ska genast kolla upp.

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KOOL-AID JAMMER:

Har du kikat att skärmen är inställd på 144hz?

Vilken tillverkare har du gällande GPU? Vet att EVGAs programvara strular i spel när den har en FPS-limit inställd, stäng av allt sånt också.

Om du syftar på precision elr vad det heter så för mej har iaf alltid fps limit vart avstängt default.
Men endå värt att kolla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

@fAkkFejz: Är ej hemma atm så kan ej kolla fps limiter men är det nvidia inspector jag ska använda mig av?

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Skrivet av Sambat:

Köpte ny burk för drygt 2 veckor sedan för att kunna spela CSGO ostört, utan stutters och microlagg.
i7 8700k
Gtx 1070
Asus prime z370-p
650w fractal design
144hz acer predator GN246HL

Till saken hör att csgo fortfarande inte presterar i den mån jag hade önskat. För att ni ska få en bild av problemet så kan jag enkelt sammanfatta problematiken med att kort säga att min bild med jämna mellanrum "hackar" vid minsta rörelse. Framförallt när det händer saker på skärmen såsom skottlossning och smokes osv, och endast när jag använder musen. Lagget uppfattas alltså inte när jag bara springer omkring. Kortfattat känns det alltså som FPS-dropp till dryga 100-strecket trots att net_graph visar kring 300 i intensiva situationer. Vid respawn och på lugna områden så ligger jag kring 400-600 fps (alltid smooth vid dessa tidpunkter, stutters kommer först när det börjar hända grejer på skärmen.) Deathmatch är helt lönlöst att spela för att det känns som att ränna runt med 60 fps.

Jag har alltså en bra fps, så "fps drop" är inte problemet. Vid workshop benchmark så hamnar jag kring 550 average fps på lägsta resolution. Kring 500 med 16:9.

Jag spelar alltid med 4:3 1024x768 med allt på low utan MSAA som jag har på 4x. Har provat att höja alla inställningar till det yttersa och dessutom 1920x1080. Microstutters ökar markant då, trots att fpsen enligt net_graph inte tar nån större skada av högre detailsettings, något som gör mig ännu mer oroad över vad problemet kan vara.

Då dom flesta guiderna på internet som rör FPS oftast riktar sig till folk med risiga datorer så har jag varit försiktig med att ändra massa inställningar i system osv. Då jag vet att med denna CPUN och grafikkortet så ska csgo flyta klanderfritt.

Vad jag gjort för att försöka ändra prestandan i spelet:

Updatera drivrutiner till GPU
Sänka/höja resolution
Testat alla sorters olika inställningar i Nvidia 3d settings
Avinstallerat realtek HD audio
Inaktivera anpassning för helskärmsläge
Testat fullscreen, windowed etc
Ändrat musens HZ fram och tillbaka
Ställt in powerplan till hög prestanda
Överklockat CPUn till 4.9 utan resultat
provat fps_max 0, fps_max 300, fps_max 999

På min gamla dator kändes det fluid som fan dom få gångerna jag hade runt 300 fps, medans det nu känns som 100~ när net_graph visar 300. Med andra ord så känns det alltså som att min net_graph inte visar den "äkta" fpsen som jag faktiskt upplever.

Är spelet åt helvete optimerat eller är det jag som har en jävla otur bara helt enkelt?

Snälla hjälp. Blir tokig på detta

Vad har du för polling rate på din mus? Prova att sänka den.

https://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/162172491577...

Permalänk
Medlem

Står inget om det, men måste fråga om du har ominstallerat OS också?

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikMolin:

Vad har du för polling rate på din mus? Prova att sänka den.

https://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/162172491577...

Redan testat. Både 125, 500 och 1000. Utan framsteg.

Skrivet av m0s:

Står inget om det, men måste fråga om du har ominstallerat OS också?

Jag har systemåterställt, men har ej avinstallerat och installerat från start med skiva.

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambat:

Redan testat. Både 125, 500 och 1000. Utan framsteg.

Jag har systemåterställt, men har ej avinstallerat och installerat från start med skiva.

Jag har haft problem med stutter tidigare i cs:go.
Då har en ren ominstallation hjälpt.

Framförallt så tycker jag att man alltid ska göra det om man har bytt ut moderkort.

Hittar du ingen annan lösning så tycker jag du borde testa det

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Det är flera på forumet om haft problem med CS:GO stutter med 10xx-kort. Kolla i de trådarna om någon lyckats lösa det...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambat:

@fAkkFejz: Är ej hemma atm så kan ej kolla fps limiter men är det nvidia inspector jag ska använda mig av?

Jo du kan köra nvidia inspector, men eftersom du har EVGA så kan du köra evga precision som @KOOL-AID JAMMER nämnde.
Jag menade bara att den inställningen framerate target brukar alltid vara avbockad standard.

Har läst i annan tråd om kass csgo prestanda, och där var boven i dramat appen CAM som följer med KRAKEN-kylarna.
Så har du den kylaren+ appen igång, stäng av o jämför.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det är flera på forumet om haft problem med CS:GO stutter med 10xx-kort. Kolla i de trådarna om någon lyckats lösa det...

Jag kollade via precision men där stod det att den var avstängd.

Provade köra en FFA d2 nyss på högsta 16:9 res och låg kring 180-200 med ett kolossalt laggande, så att det är något som inte funkar är uppenbart.

Ska iväg och hämta ett USB-minne nu och uppdatera bios, chipset, audio osv. Återkommer med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem

Nu både omformaterat och uppdaterat bios. Problemet kvarstår. Blir så jävla deppig av detta alltså.

Vad är nästa steg i processen? Låna tangentbord och mus av någon vän och prova med dom?

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Skrivet av Sambat:

Nu både omformaterat och uppdaterat bios. Problemet kvarstår. Blir så jävla deppig av detta alltså.

Vad är nästa steg i processen? Låna tangentbord och mus av någon vän och prova med dom?

Slå igång steams egna fps counter och jämför om den stämmer överens med net_graph. Vet att jag själv har upplevt samma problem som dig men kommer inte ihåg hur jag löste det.

Har du stängt av och tagit bort Game DVR/Bar/Xbox-grejen som kommer med Win10?

Vad kör du för sladd via skärmen till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KOOL-AID JAMMER:

Slå igång steams egna fps counter och jämför om den stämmer överens med net_graph. Vet att jag själv har upplevt samma problem som dig men kommer inte ihåg hur jag löste det.

Har du stängt av och tagit bort Game DVR/Bar/Xbox-grejen som kommer med Win10?

Vad kör du för sladd via skärmen till datorn?

Ska kolla på steams fps-counter och se om den överrensstämmer.

Gällande Xbox-dvr så är den avaktiverad i regedit samt i xbox egna app, så den ska inte vara några problem.

Jag använder mig av dual DVI tror jag det heter. När jag köpte skärmen så fick jag en sån här DVI, en HDMI samt en VGA-kabel men eftersom jag nyttjar 144hz så har jag fått för mig att det endast är DVI'n som är aktuell.

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av donpeppo:

Max 60 under gaming. Spelar endast CSGO så har inte stresstastat mer än med cinebebench, och där hamnar jag kring 70-75 under load med stock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem

Utan den idiotiska guiden har du drops då? Motorn är bygd för 300hz. Om du inte kör optimeringarna från din guide vad får du då?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vad hade du för delar i din gamla dator?
Har du provat att stänga av hyper-threading i bios?
Har du testat multicore rendering enabled/disabled i csgo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Utan den idiotiska guiden har du drops då? Motorn är bygd för 300hz. Om du inte kör optimeringarna från din guide vad får du då?

Vilken guide menar du? Jag har varit sparsam med att följa de flesta "fpsguider" på nätet för dom verkar mest rikta sig mot folk med sämre datorer. Och i min värld så bör en i7 8700k och ett 1070 klara sig bra utan att behöva ändra massa saker i systemet som typ "superfetch" osv.

Skrivet av donpeppo:

Vad hade du för delar i din gamla dator?
Har du provat att stänga av hyper-threading i bios?
Har du testat multicore rendering enabled/disabled i csgo?

i5 7400, gtx 1050 ti, 8gb ram.

Ska prova HT av.

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.