Snorklade med kompis iphone X

Permalänk
Medlem

Snorklade med kompis iphone X

Hej Bullen

Tidigare har jag och min vän pratat om iphone X och vattentålighet och konstaterat att den nog är vattentät. Hen använder den ex i badkaret och i duschen sedan innan.

Jag och en vän var ute och snorklade i ett korallrev. Min vän frågar mig om jag vill låna hens iphone x för att filma under vattnet. Jag tackar ja till detta.

Kameran används under vattnet i cirka 5-10 minuter med några pauser även ovan ytan. Den är på en armlängd avstånd (bör vara mindre än 1 meter eller precis där omkring) under vattnet. Till 90% är det jag som använder telefonen under ytan.

När denna session är klar och vi är på land så märker vi att telefonen startar om sig själv när faceid ska användas (ex låsa upp telefonen). Jag ber min vän stänga av luren och att vi borde torka den men hen fortsätter använda den och den startar om sig.

Några timmar senare hamnar den i den berömda rispåsen (dock varit påslagen fram tills dess) enligt mitt förslag och den får ligga så under natten, avstängd. Följande morgon när telefonen startas säger telefonen att faceid/truedepth har inaktiverats. I övrigt fungerar telefonen bra med undantag av att högtålaren låter lite sämre.

Så jag frågar swec om moralisk hjälp. Bör jag ersätta reperation? Min vän har dock inte antytt att jag ska betala reperation. Men mobilen används ju ändå av mig när skadan skedde.

Permalänk
Medlem

Det var hans idé att filma med den under vattnet, så han får skylla sig själv.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Har ni sköljt av den med sötvatten? Saltvatten är skit för det mesta. Du bör inte ersätta anser jag så länge du inte tappat den under ytan så den var på djupare vatten. Men jag skulle tro att den inte är klassas att vara under saltvatten utan enbart sötvatten.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Citat:

To all the prospective Apple consumers, the good news is that iPhone X is waterproof up to 1 meter or 3 feet. It is rated as IP67 which means it is completely dust-resistant and water-resistant when submerged in 1 meter or less water.

Citat:

However and unfortunately the warranty by the Apple Company on iPhone X does not cover water damage. Same goes for iPhone 7 and iPhone 7 Plus which were the first mobile phones to be completely waterproof but were not backed by the warranty for damage from liquid.

Vilka skojare.

Är som att Kingston skulle komma och säga livstids begrändsad garanti...

...
...

... så länge du inte stopper in de i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hej Bullen

Tidigare har jag och min vän pratat om iphone X och vattentålighet och konstaterat att den nog är vattentät. Hen använder den ex i badkaret och i duschen sedan innan.

Jag och en vän var ute och snorklade i ett korallrev. Min vän frågar mig om jag vill låna hens iphone x för att filma under vattnet. Jag tackar ja till detta.

Kameran används under vattnet i cirka 5-10 minuter med några pauser även ovan ytan. Den är på en armlängd avstånd (bör vara mindre än 1 meter eller precis där omkring) under vattnet. Till 90% är det jag som använder telefonen under ytan.

När denna session är klar och vi är på land så märker vi att telefonen startar om sig själv när faceid ska användas (ex låsa upp telefonen). Jag ber min vän stänga av luren och att vi borde torka den men hen fortsätter använda den och den startar om sig.

Några timmar senare hamnar den i den berömda rispåsen (dock varit påslagen fram tills dess) enligt mitt förslag och den får ligga så under natten, avstängd. Följande morgon när telefonen startas säger telefonen att faceid/truedepth har inaktiverats. I övrigt fungerar telefonen bra med undantag av att högtålaren låter lite sämre.

Så jag frågar swec om moralisk hjälp. Bör jag ersätta reperation? Min vän har dock inte antytt att jag ska betala reperation. Men mobilen används ju ändå av mig när skadan skedde.

Om man misstänker fuktskada så man slå av enheten direkt, ris efter fukt några timmar med påslagen enhet gör oftast ingen nytta, men kanske om den hade varit avslagen direkt efter fukten.

Det är att den är påslagen, eller att man försöker starta den i kombination med fukt som orsakar de permaneta skadorna.
efter fukt så slå av telefonerna, tills den kan plockas isär.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har ni hittat en verkstad som tar på sig att reparera telefonen? Vid vattenskada brukar de flesta auktoriserade verkstäder neka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

IP67 innebär att telefonen ligger helt stilla i 1 meter rent vatten i 30 minuter. Rörelse med telefonen i vatten motsvarar långt högre tryck än 1 meter.
Vattentäta klockor brukar trycksättas med motsvarande monst 50 meters djup. Det ger helt andra marginaler för att röra telefonen under vattnet.

Så med andra ord, ha aldrig en IP67/68 mobil i vattnet! Dom är bara vattenskyddade, inte vattentäta!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle vilja påstå att snorkling i havsvatten ligger långt utanför vad IP67 är tänkt att klara. Väldigt lätt att komma mer än 1 meter under och dessutom kommer telefonen vara i ständig rörelse som pressar in vatten extra effektivt. Saltet korroderar allt mycket snabbare än sötvatten.

Förstår ärligt talat inte hur man får idén med en telefon för 10'+.

Hursomhelst så hoppas jag att det löser sig och ni lärt er något inför framtiden, eller har så gott om pengar att det kvittar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så jag frågar swec om moralisk hjälp. Bör jag ersätta reperation? Min vän har dock inte antytt att jag ska betala reperation. Men mobilen används ju ändå av mig när skadan skedde.

Jag hade tänkt så här. Ligger jag skuld till det, helt eller delvis, hade jag tagit på mig ansvaret. För kostnaden av reperationen eller en ny telefon kan vara väldigt hög men jag skulle nog värdesätta vänskapen högre. Så för att inte riskera små irritation från vännen hade jag erbjudit mig att betala. Sen ska man dubbelkolla med sina försäkringsbolag hela köret från båda sidor, för att minimera kostnaden. Känner du att kostnaden är för hög erbjud dig i alla fall att betala delar av kostnaden.

Permalänk
Inaktiv

Hade du varit nyregistrerad så hade jag gissat på troll, men nu så gissar jag på personer som har gott om cash. Nu känner jag ej Apples påstående vid vattentålighet men jag misstänker den ej gäller för detta och ni då ej kan använda garantin.
För som folk säger, en mobil i rörelse under vattnet får dubbla, trippla trycket.

Sedan kan ni höra med lokal verkstad som nämns.

Angående ansvarsbiten så är den komplicerad, hon enligt dig gav dig telefonen och sa att den skulle klara av något. Men samtidigt borde du ha förstånd att säga nej, för det är självklart att telefonen ej är gjord för detta. Beroende på situation kan halva reparationskostnaden var vara bra.

Sedan fuktskador är inte lätt att bli av med och fel kan uppstå senare, så det kan hända att telefonen efter något år stänger av sig slumpmässigt. Men då har hon förhoppningsvis köpt en ny mobil.
*edit*
På youtube är det flera som testar iPhoneX under vattnen, det är bara att söka, men vattenskador kan uppstå långt efter.. Så om man ej har så gott om pengar, gör inte samma samma som de mer extrema youtubers.

Permalänk
Avstängd

iPhone X är inte vattentät, men den är regnsäker ifall man skulle ha oturen att endast ha T-shirt och jeans när man är ute och cyklar med en iPhone X i fickan när regnet brakar loss.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Är det en bra kompis hade jag erbjudit betala hälften.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jag och en vän var ute och snorklade i ett korallrev. Min vän frågar mig om jag vill låna hens iphone x för att filma under vattnet. Jag tackar ja till detta.

När denna session är klar och vi är på land så märker vi att telefonen startar om sig själv när faceid ska användas (ex låsa upp telefonen). Jag ber min vän stänga av luren och att vi borde torka den men hen fortsätter använda den och den startar om sig.

Du har inte gjort något fel alls i den här situationen. Det var din väns förslag att telefonen skulle användas, och när felet upptäcktes föreslog du att stänga av telefonen men din vän valde att inte göra det.

Också, som andra har påpekat ovan: något som är vattentätt till bara en meter är absolut inte säkert att ha med sig vid simning eller liknande. Även pyttesmå rörelser under vattnet skapar tryck som motsvarar större djup än en meter, så det är absolut inte säkert. Jag antar att ni inte visste om det här när saken skedde, men det får väl bli en lärdom till framtiden.

Permalänk
Medlem

-ni konstaterar tillsammans att den nog är vattentät
-kompis erbjuder dig att låna den
-telefonen går sönder
-kompisen står för hela risken

Tycker inte det låter helt rätt. Tycker du ska skjuta till några tusenlappar.

Permalänk
Medlem

Har han/hon drulle så är det självrisk på 1.5k. Jag är faschinerad över vilka idéer folk får. Eftersom att kompisen frågade tycker jag att han/hon bär ansvaret, med det sagt så kan du ändå betala hälften, 750kr, för att vara schysst.

Permalänk
Medlem

Jag tror det beror. Om hen bad dig att använda telefonen, då är ansvaret hos dem. Men om de föreslog det, och du säga "ja! Det ska vi göra!" Då är hälften av ansvaret hos dig. Naturligtvis, beror det på era vänskap.

Permalänk
Avstängd

Är man så korkad att man undervattenfilmar med en ip 67 klassad mobil så får man helt enkelt skylla sig själv om den pajar och inte heller gäller garanti för vattenskador ens om man har en samsung eller som jag en xz1 compact med ip 68 rating då ingen rating är spec som gäller undervatten film och helst inte i saltvatten

Sen ser jag inte varför du ska betala något om din kompis frågar om du vill låna mobilen för att filma med antar man att personen läst på lite och att den klarar det och personen får helt enkelt skylla sig själv och betala för sin dumhet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Får väll hålla med om alla som säger att du (om det är en bra polare) hjälper till att betala.
Jag skulle aldrig ta en polares mobil och filma under vatten, men det är för att jag läst för många såna här trådar

Filma under vatten är gopros och liknande som gäller, knappt att man vågar det..

Är alltid toknojig när jag duschar eller badar med min Apple Watch trots att man ska kunna simma med den. Är säkert ingen garanti på den heller för vattenskador..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Är väl bara dela på självrisken om det får dig att sova bättre på natten? Gissar starkt på att 750:- inte drabbar någon fattig i det här sammanhanget.

Provar man ens simma med en telefon för över 10k så gissar jag också att 10k är en struntsumma för personerna inblandade?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Vilka skojare.

Är som att Kingston skulle komma och säga livstids begrändsad garanti...

...
...

... så länge du inte stopper in de i datorn.

Är samma regler som Samsung och Sony (numera) har.

Skrivet av VadSaDu:

iPhone X är inte vattentät, men den är regnsäker ifall man skulle ha oturen att endast ha T-shirt och jeans när man är ute och cyklar med en iPhone X i fickan när regnet brakar loss.

iPhone X är lika vattentålig som iPhone 8/8+: "iPhone X står emot vatten, stänk och damm. Den har testats i laboratorium och uppfyller kraven för klass IP67 i enlighet med IEC-standard 60529. Graden av tålighet mot vatten, stänk och damm är inte permanent och skyddet kan minska vid normal användning. Försök inte att ladda en blöt iPhone. I användarhandboken kan du läsa om hur du bäst rengör och torkar din enhet. Vätskeskador täcks inte av garantin."

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Du var i besittning av telefonen när skadan uppkom. Det är ditt ansvar att lämna tillbaka en fungerande telefon. Att ni gemensamt har kommit fram till att den nog håller för det ser jag som irrelevant.

Sedan kan jag ge ett tipps till alla som vill ta med sig kameror ner i saltvatten att de skall sköljas i sötvatten direkt efter saltvattnet. Helst skall de sedan ligga i ett kar med sötvatten i en halvtimma för att säkert lösa upp eventuella saltkristaller. En sista sköljning och sedan torkning.
Detta bör göras även om du använder UV-hus i saltvatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är väl bara dela på självrisken om det får dig att sova bättre på natten? Gissar starkt på att 750:- inte drabbar någon fattig i det här sammanhanget.

Provar man ens simma med en telefon för över 10k så gissar jag också att 10k är en struntsumma för personerna inblandade?

Jag hoppade i vattnet från 4 meters höjd med min 8a i fickan. Var knappast för att 9000 är en struntsumma utan snarare okunnande. Den fy kar dock hur bra som helst fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

IP67 innebär att telefonen ligger helt stilla i 1 meter rent vatten i 30 minuter. Rörelse med telefonen i vatten motsvarar långt högre tryck än 1 meter.
Vattentäta klockor brukar trycksättas med motsvarande monst 50 meters djup. Det ger helt andra marginaler för att röra telefonen under vattnet.

Så med andra ord, ha aldrig en IP67/68 mobil i vattnet! Dom är bara vattenskyddade, inte vattentäta!

Det krävs ännu mer.
50 meter motsvarar att du har på dig klockan i duschen. För att på dig en klocka när man simmar krävs 100 meter, och fridyka utan tuber 200 meter.

https://www.klockia.se/guider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Du var i besittning av telefonen när skadan uppkom. Det är ditt ansvar att lämna tillbaka en fungerande telefon. Att ni gemensamt har kommit fram till att den nog håller för det ser jag som irrelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte riktigt så svartvitt att den som använder en sak när den går sönder betalar skadorna. Jag hade hållt med dig om det hade varit så att TS lånade telefonen och kompisen inte visste hur den skulle användas, alternativt att TS hade övertygat kompisen att den går att använda under vatten.

Men i den här situationen var det kompisen som föreslog att telefonen skulle användas under vatten och även kompisen som valde att fortsätta använda den efter att den började bete sig konstigt. Så jag skulle säga att kompisen tog risken och får ta smällen. TS är inte skyldig att betala.

Permalänk
Medlem

Tycker diskussionen om självrisk är meningslös. Finns ingen försäkring som täcker att man medvetet förstör en telefon vilket detta gäller. Frågan är om/hur mycket av den kostnaden för en ny telefon TS ska stå för.

Drulle täcker oförutsedda händelser vilket detta inte var, garantin ersätter inte fuktskador vilket säger rätt solklart att Apple inte tror på produktens klassificering.

Diskussionen om försäkringsbedrägeri ger jag mig inte in på.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Det krävs ännu mer.
50 meter motsvarar att du har på dig klockan i duschen. För att på dig en klocka när man simmar krävs 100 meter, och fridyka utan tuber 200 meter.

https://www.klockia.se/guider

Den där märkningen känns verkligen konstig, varför inte märka en klocka man kan simma med som 1 meter.

Permalänk
Medlem

Det mest rättvisa i min mening är att ni kollar värdet på en begagnad iPhone X och du står för halva värdet av priset på en begagnad, och din kompis för resten. Lycka till

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Den där märkningen känns verkligen konstig, varför inte märka en klocka man kan simma med som 1 meter.

Skulle tro orsaken till att man använder en "tål att utsättas för trycket på X meters djup" är att det är enkelt att uppmäta och garantera samt gäller under alla omständigheter.

"Simma med" är däremot öppet för tolkning. Inkluderar det att hoppa i från 5 meter bara man ser till att hålla klockan över en meters djup? Välta med en ring dragen i herrejösses många knop? Så fort klockan rör sig i förhållande till vattnet utsätts den för mycket högre tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Den där märkningen känns verkligen konstig, varför inte märka en klocka man kan simma med som 1 meter.

IP klassning innebär en standariserad test. Tyvärr ingår ett mått av bedömning av huruvida mängd inträngande vatten är ok eller inte för produkten ifråga. En normal konsumentprodukt klassad som IP 67 eller 68 är inte avsedd att användas under vatten och därmed blir bedömningen därefter. En produkt avsedd att användas under vatten skulle nog ges en klassning liknande IP 69K där K betyder att tillverkaren har i tillägg till standarden specificerat vad som gäller i form av test och bedömningskriterier. Dock är det nog så att IP-klassning inte är avsett för produkter som är tänkta att användas under vatten. IP-klass betyder viss tålighet mot vatten, inte att den kan användas under vatten.

När det gäller TS fråga så får TS fråga sig hur mycket eget initiativ denne tog i sambanmed det fortvariga undervattensbruket av telefonen och själv bedöma hur mycket ansvar TS har.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av den:

Skulle tro orsaken till att man använder en "tål att utsättas för trycket på X meters djup" är att det är enkelt att uppmäta och garantera samt gäller under alla omständigheter.

"Simma med" är däremot öppet för tolkning. Inkluderar det att hoppa i från 5 meter bara man ser till att hålla klockan över en meters djup? Välta med en ring dragen i herrejösses många knop? Så fort klockan rör sig i förhållande till vattnet utsätts den för mycket högre tryck.

Ja, visst är märkningen helknäpp.

10 meter betyder inte att du kan dyka ner till 10 meters djup med en klocka. 10 meter betyder bara att man i ett laboratorium har utsatt klockan för en tryckskillnad som motsvarar vattentrycket på 10 meters djup. Sen så är det upp till användaren att avgöra hur stor tryckskillnad som klockan kan utsättas för när man använder den i olika situationer.

Det skulle vara mycket bättre om man angav trycktåligheten i till exempel millibar. Och att det sen fanns en helt separat tabell som angav vad man kan förväntas göra med klockan vid en viss trycktålighet.