Snorklade med kompis iphone X

Permalänk
Medlem

Tjenare. Jag är tacksam för alla svar, ger mig lite stöd över hur jag ska kompensera min vän.

Dock! Jag hittade denna sida https://support.apple.com/en-us/HT204104

Och när vi tittar är denna etikett inte röd.

Hur ska man tolka det? Hur agerar Apple när etiketten är intakt men det ändå finns skador?

Förstår om många vill säga ”kontakta apple så får du veta”. Men på något sätt vill jag gärna vet om någon vet hur Apple kan tänkas agera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Att vattnet kommit in via någon annan öppning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalle-anka:

Ja, visst är märkningen helknäpp.

10 meter betyder inte att du kan dyka ner till 10 meters djup med en klocka. 10 meter betyder bara att man i ett laboratorium har utsatt klockan för en tryckskillnad som motsvarar vattentrycket på 10 meters djup. Sen så är det upp till användaren att avgöra hur stor tryckskillnad som klockan kan utsättas för när man använder den i olika situationer.

Det skulle vara mycket bättre om man angav trycktåligheten i till exempel millibar. Och att det sen fanns en helt separat tabell som angav vad man kan förväntas göra med klockan vid en viss trycktålighet.

Jag tycker märkningen är superbra. En märkning bör vara kortfattad och tydlig, man kan göra som de flesta tillverkare skicka med några sidor finstilt som vanligt folk behöver anlita en jurist för att förstå allt.

Nu vet jag inte varifrån någon har fått sin information att iPhoneX är gjord för att vistas i vatten, men om det är säljaren eller i butikens hemsida så kanske man kan anropa felaktig information som ledde till skadan?

Tar vi Elgiganten så skriver de såhär.
iPhone X är vattentålig och låter dig ha den med dig på äventyr över hela världen.
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
Om man får detta till att det är okej att bada med den så bör man lära sig att tolka vad saker betyder, då såna tolkningar kan bli dyra i framtiden vid husköp och annat.

Seriösa nättidningar skriver typ såhär om iPhoneX och vatten.
iPhone X är klassad IP67 vilket betyder att den ska klara damm och stänk. Den ska kunna sänkas ner i vatten men att ha den på någon form av djup är verkligen inte att rekommendera. Det är också viktigt att säga att Apple inte ersätter några garantiärenden som beror på fuktskador - så bada inte med den.
http://feber.se/mobil/art/373480/iphone_x_verkar_klara_vatten...

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Det jag menar är att om en klocka är märkt ”vattentålighet 100 meter” så förväntar man sig kanske att man använda klockan ner till 100 meters djup i vatten.

Om man istället märker klockor med vattentålighet: handfat, vattentålighet: dusch, vattentålighet: simma osv. så får man en mer realistisk förväntning om vad vattentåligheten faktiskt innebär. Eller så kan man ha indelningen vattentålighet: 3 ATM, vattentålighet: 5 ATM, vattentålighet: 10 ATM o.s.v. utan att tala om att 10 ATM råkar vara samma sak som vattentrycket på 100 meters djup, för den informationen tillför egentligen ingenting.

Permalänk
Proffsmobbare

Den viktiga frågan; hur blev filmen? Snorklande i korallrev låter riktigt häftigt, visa gärna!

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte men drulle kanske funkar genom försäkringen? 1500kr självrisk? Om du nu känner dig delvis skyldig så 750kr vardera är ju en liten peng relativt sett till filmens emotionella värde för er båda två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Vet faktiskt inte men drulle kanske funkar genom försäkringen? 1500kr självrisk? Om du nu känner dig delvis skyldig så 750kr vardera är ju en liten peng relativt sett till filmens emotionella värde för er båda två?

Nej drulle funkar inte.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.