Fredagspanelen 155: Nvidia skrotar GPP och privatkopieringsavgiften utreds

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 155: Nvidia skrotar GPP och privatkopieringsavgiften utreds

Jonas och Blekinges teknikorakel Andreas Eklöv firar in fredagen med snack om skrotningen av Nvidias Geforce Partner Program samt den föreslagna utredningen av privatkopieringsavgiften.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite längre fredagspanel den här gången. Trevlig helg på er!

OnT: Tycker det är rätt att de kollar upp privatkopieringsavgiften. Vi är mitt inne i en digital revolution, det som var vanligt för 10-15 år sedan kanske inte ens finns kvar i dagens samhälle. Det är en utmaning som politikerna har. Att köra den gamla vanliga: Diskutera om vi verkligen ska införa detta => debattera => utvärdera => ett par år senare ge klartecken => går en tid innan reglerna införs i praktiken => tick...tack tiden går => BAM! Reglerna är redan gamla och måste utredas.

Kedjan måste göras kortare eller snabbas upp.

Permalänk
Medlem

Intel740

da shit and da bomb

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Trevligt att se Eklöv i rutan igen!

Tycker han är lite smidigare och mer "TV-mässig" än Kenneth (som är lite för flamsig IMHO, inget personligt emot honom). Mer Andreas i fler avsnitt.

Tycker Netflix app fungerar kanon på Windows 10!

Inte ett dugg sämre än på iOS eller annan enhet. Stabil och enkel. Rekommenderas (kanske gärna sett lite mer inställningsmöjligheter - men det gäller även iOS och alla andra enheter).

Dock skulle jag gärna se en officiell app från Netflix även för mina macOS-maskiner. Där kan de bli bättre.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Bara jag som hade enorma problem med att spela upp videon i Chrome? Körde via youtube och mellan 2-6 min i videon så hackar det frenetiskt, fick till och med upp nån info från youtube själv som konstaterade att videon inte spelades upp korrekt. Länken den gav mig tog mig till nån sida med info om vilken server ni laddare upp era videor från och diverse annan info.
Testade i Edge istället vilket fungerade utan problem. Nån annan som hade problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

nu blir det glass och Fredagspanel ! o/

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Vem ska bli den första i fredagspanelen med Tommy Hilfiger-piké?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Alotiat: Tack, vad kul att det uppskattades! Bra reflektion där över processen med att genomföra ändringar, det är något jag hoppas att vi ska kunna lyfta med politikerna framöver. Skulle vara intressant att få höra hur processen ser ut från deras perspektiv med införandet av förändringar likt den föreslagna runt privatkopiering.

Trevlig helg på dig också!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: Tackar och bockar för de vänliga orden, nu vågar jag ställa mig framför SweC-kameran igen utan att skämmas! Av olika skäl har schemagudarna hållit mig borta så här länge, men det är kul att höra att det inte är våldsamt otrevligt med mina inhopp, jag är gärna med igen (och det behöver inte dröja lika länge till nästa gång).

Mina invändningar mot Netflix Windows 10-app gäller förvisso hur den fungerade för ett år sedan eller lite mer till och med, så den kan säkerligen blivit bättre sedan dess. På speldatorn/mediacenter-pc:n hemma, som är kopplad till min 4K-tv, har jag olika webbplatser sparade som webbappar i aktivitetsfältet. Netflix, Amazon Prime, SVT Play, NHL.tv med flera är alla Chrome-flikar som sparats som webbappar och så har det inte riktigt varit värt att fortsätta testa Win 10-appen för att se om den blivit bättre. Men jag ska testa nu bannemig.

Trevlig helg!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det här var en mer "klassisk mer tradionell fredagspanel" där är "båda" engagerade och inte bara "mmh" jupp" jaopp"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Krävs det inte skylake eller senare för netflix i 4K? Om inte... kommer jag kunna köra netflix-appen i windows 10 på min Sandy Bridge i7 2600K och R9 290? Går det i appen att välja upplösning eller anpassas det automatiskt till skärmens upplösning? Jag kan idag med appen inte välja upplösning själv. Tvn och projektorn är 1080p men hade gärna kunnat köra 4K på 1080p ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Krävs det inte skylake eller senare för netflix i 4K? Om inte... kommer jag kunna köra netflix-appen i windows 10 på min Sandy Bridge i7 2600K och R9 290? Går det i appen att välja upplösning eller anpassas det automatiskt till skärmens upplösning? Jag kan idag med appen inte välja upplösning själv. Tvn och projektorn är 1080p men hade gärna kunnat köra 4K på 1080p ändå.

För att köra netflix 4k Med AMD grafik behöver du Polaris. Sen om det kräver både en modern GPU och CPU eller om det räcker att ena delen stödjer det vet jag inte har inte 4k abonnemang.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chris_Kadaver:

Krävs det inte skylake eller senare för netflix i 4K? Om inte... kommer jag kunna köra netflix-appen i windows 10 på min Sandy Bridge i7 2600K och R9 290? Går det i appen att välja upplösning eller anpassas det automatiskt till skärmens upplösning? Jag kan idag med appen inte välja upplösning själv. Tvn och projektorn är 1080p men hade gärna kunnat köra 4K på 1080p ändå.

Kaby Lake eller senare om man vill köra på integrerad Intel-grafik. Bildvisaren måste därtill ha stöd för HDCP 2.2, vilket inte är så vanligt (aldrig sett) för 1080p-projektorer/tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Chris_Kadaver:

Krävs det inte skylake eller senare för netflix i 4K? Om inte... kommer jag kunna köra netflix-appen i windows 10 på min Sandy Bridge i7 2600K och R9 290? Går det i appen att välja upplösning eller anpassas det automatiskt till skärmens upplösning? Jag kan idag med appen inte välja upplösning själv. Tvn och projektorn är 1080p men hade gärna kunnat köra 4K på 1080p ändå.

Netflix i 4K kräver dels Kaby Lake eller senare och ett Polaris-baserat grafikkort (just nu, Vega kommer väl tillkomma inom kort). Med din nuvarande konfiguration skulle du alltså inte kunna streama Netflix i 4K i Windows 10-appen eller Edge, men även om du hade haft nödvändig konfiguration skulle du även behöva en skärm som stöder HDCP 2.2. De flesta moderna 4K-tv:s stöder detta, men vill du använda datorn med en vanlig datorskärm är det inte så värst vanligt. Så det är inte helt självklart att kunna maxa Netflix-upplevelsen med en dator just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Vilken mus är det Jonas pratar om på slutet? Vill också ha en trådlös mus man inte behöver ladda varje dag.

Permalänk
Skrivet av loevet:

@martinot: Tackar och bockar för de vänliga orden, nu vågar jag ställa mig framför SweC-kameran igen utan att skämmas! Av olika skäl har schemagudarna hållit mig borta så här länge, men det är kul att höra att det inte är våldsamt otrevligt med mina inhopp, jag är gärna med igen (och det behöver inte dröja lika länge till nästa gång).

Mina invändningar mot Netflix Windows 10-app gäller förvisso hur den fungerade för ett år sedan eller lite mer till och med, så den kan säkerligen blivit bättre sedan dess. På speldatorn/mediacenter-pc:n hemma, som är kopplad till min 4K-tv, har jag olika webbplatser sparade som webbappar i aktivitetsfältet. Netflix, Amazon Prime, SVT Play, NHL.tv med flera är alla Chrome-flikar som sparats som webbappar och så har det inte riktigt varit värt att fortsätta testa Win 10-appen för att se om den blivit bättre. Men jag ska testa nu bannemig.

Trevlig helg!

Nu hoppar den till nytt avsnitt utan gå ner i windows mode i alla fall så går ju framåt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av AllexM:

Vilken mus är det Jonas pratar om på slutet? Vill också ha en trådlös mus man inte behöver ladda varje dag.

Logitech G603!

Skickades från m.sweclockers.com