Permalänk
Medlem

Wireshark Modbus-communication

Hej!

Har en fråga angående en nätverks sniffning som jag gjorde på ett nätverk.

Uppbyggnaden såg ut enligt följande.
Beckhoff-PC (Som skickar data & tar emot data via modbus TCP.) (Klienten)
->
NetGear smart switch (Där jag kör port mirroring till min anslutna dator.)
->
Wago-PLC. (Där beckhoff PC:n hämtar alla information). (Servern)

När jag då kontrollerar nätverkstrafiken mellan dessa 2 enheteer så ser jag att han skcikar rdata fram och tillbaka som han ska göra.
Men jag ser också att han gör Retransmissions på varje paket fram och tillbaka.

Jag förstår inte heller varför han skulle göra det för, då han skickar retransmission nästan direkt efter att han skickat iväg det vanliga paketet.
Om jag fattat det rätt så ska transmissions skickas då tiden för svar löpt ut, det borde inte komma någon micro sekund efter det första skickade paketet?

Det som också är underligt är att båda enheterna kör transmissions, känns väldigt underligt...

Någon som har någon bra förklaring på vad det skulle kunna vara?

Edit: Jag har ställt in PC:n på att hämta information var 100ms. så tiden ligger runt 100 ms gentemot varandra.

Permalänk
Medlem

När det är så konsekvent känns det till exempel inte som ett kabelfel. Det känns mer som ett konfigurationsfel. Kanske Packetstorlek/MTU. Jag kan bara det här till ytan men om man kollar innehållet i paketen borde man kunna analysera bättre varför den begär omsändning.

Har du problem eller hur upptäckte du det?

Permalänk
Medlem

Finns det mer prylar på netgear switchen? Kollat så det inte är någon broadcast storm eller STP som ställer till problem? Tänker om det är så att switchen inte orkar med och den är överbelastad.

Testat att byta ut någon utrustning för att se om det förändras?

Permalänk
Medlem

@jocke92 :

Jag har inga problem med applikationen, den rullar på utan något underligit fenomen.
Var mest nyfiken på hur trafiken såg ut mellan applikationerna, så det var därför jag kopplade in mig med min Netgear.

Det skulle kunna vara konnfigureringsfel, om man empelvis begär mer data än vad han klarar av att hantera, vet att max antal hämtade dataord från applikationen ligger på runt 100 Registers, Jag hämtar nog 100 precis, skulle kunna testa och se om det hjälper med att sänka datahämtningen ifrån applikationen.

Jag funderar också på om det kan vara någon konfigurering i min Netgear som gör att den skickar data som den gör, i min konfig på netgearen har jag valt att köra portmirroring på alla portar (2-8) och skicka den till port 1. Sedan har jag anslutet som bilden visar tidigare,
PC(Port 1) -> Netegear(Port 2). Netgear(Port 3) -> PLC(Port 1). Sedna är då jag ansluten med datorn till Netgear(Port 1).

Länkar till retransmission-paketet och det godkända modbus-paketet.
Dem ser identiska ut, förutom att en av dem har modbus data i sig så att säga.
Detta är datan som skiljer paketen åt.

@Xerbee :
Har inga mer prylar anslutna än dem jag nämnt ovan, alltså 3 portar anslutna. Hittar inga STP-data i WS-kontrollen, om dem nu dyker upp där?
Om den borde vara överbelasatad borde jag inte få fram mer data från WS-kontrollen?

Har inte bytt ut någonting ännu...

När jag googlade på nätet så verkar det också som att detta retransmission-paket med [ ] inom sig är WS egendefinierade åsikt om paketet, jag tänker om det är så att han uppfattar paketetn fel på något sätt?
Menar han läser ju nästan av Retransmission-paketet direkt efter det andra är skickade, det är ju stundtals 1 microsekund det handlar om, vilket är fruktansvärt snabbt...
Skulle han kunna läsa fel så att han tror att 2 paket skickas, när det i själva verket enbart är 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av el98143:

@jocke92 :

Jag har inga problem med applikationen, den rullar på utan något underligit fenomen.
Var mest nyfiken på hur trafiken såg ut mellan applikationerna, så det var därför jag kopplade in mig med min Netgear.

Det skulle kunna vara konnfigureringsfel, om man empelvis begär mer data än vad han klarar av att hantera, vet att max antal hämtade dataord från applikationen ligger på runt 100 Registers, Jag hämtar nog 100 precis, skulle kunna testa och se om det hjälper med att sänka datahämtningen ifrån applikationen.

Jag funderar också på om det kan vara någon konfigurering i min Netgear som gör att den skickar data som den gör, i min konfig på netgearen har jag valt att köra portmirroring på alla portar (2-8) och skicka den till port 1. Sedan har jag anslutet som bilden visar tidigare,
PC(Port 1) -> Netegear(Port 2). Netgear(Port 3) -> PLC(Port 1). Sedna är då jag ansluten med datorn till Netgear(Port 1).

Länkar till retransmission-paketet och det godkända modbus-paketet.
Dem ser identiska ut, förutom att en av dem har modbus data i sig så att säga.
Detta är datan som skiljer paketen åt.
http://i63.tinypic.com/2uo008l.jpg

@Xerbee :
Har inga mer prylar anslutna än dem jag nämnt ovan, alltså 3 portar anslutna. Hittar inga STP-data i WS-kontrollen, om dem nu dyker upp där?
Om den borde vara överbelasatad borde jag inte få fram mer data från WS-kontrollen?

Har inte bytt ut någonting ännu...

När jag googlade på nätet så verkar det också som att detta retransmission-paket med [ ] inom sig är WS egendefinierade åsikt om paketet, jag tänker om det är så att han uppfattar paketetn fel på något sätt?
Menar han läser ju nästan av Retransmission-paketet direkt efter det andra är skickade, det är ju stundtals 1 microsekund det handlar om, vilket är fruktansvärt snabbt...
Skulle han kunna läsa fel så att han tror att 2 paket skickas, när det i själva verket enbart är 2?

Vet inte om det påverkar att du speglar alla portar. Det ska räcka att du speglar ena sidan mot ena PLC:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vet inte om det påverkar att du speglar alla portar. Det ska räcka att du speglar ena sidan mot ena PLC:n

Ja det där låter som en trolig orsak, skall testa detta så fort jag kan, hör av mig om resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jocke92 , @Xerbee :

Problemet är löst, det var min inställning i netgear switchen som gjorde att han snappade upp flertalet paket.

Jag antar då att när han både hämtar paket ifrån port 2 & port 3 in/out-bound så får han med sig ytterliggare paket. Det är antagligen samma paket men WS verkar läsa det annorlunda...

Men som sagt tack för hjälpen, nu ser trafiken hur lugn ut som helst!