Permalänk

Datorn bara dog och nu startar den inte

Hej!

Satt vid datorn och helt plötsligt blev bilden helt konstig, typ rosa, lila och andra färger och datorn bara frös i det läget så var tvungen att stänga av den och efter att jag startar upp den igen är bilden helt svart? Den får ström osv för alla fläktar går, alla lampor lyser på moderkortet etc men blir ingen bild utan är bara svart hela tiden.
Jag har testat med annat GPU(lär ej ha varit det endå) och jag har testat ta ut minnen, byta plats på dem och allt möjligt när det kommer til minnerna men det har inte heller funkat. Har kopplat ut allt som inte behövts på datorn men det har inte heller hjälpt.
Antar att det antingen måste vara CPUn, moderkortet eller båda 2 minnerna(inte så stor chans va?) som bara dött?

Någon som haft liknande och isåfall vad var erat problem?

Ha de bra!

Permalänk
Avstängd

Har du provat med en annan nätdel?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@lichinose: Hade precis samma symptom får några år sedan. Visade sig vara nätdelen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@superegg:
Nej har inte tillgång till en annan nätdel just nu så har inte haft möjlighet att testa det än men verkar som att allt får ström som jag skrev ovan så ifall det var nätdelen borde det inte vara stendött då typ? Inte världens bästa på att felsöka.

@Turbonisse:
Ahh okey, inte ens tänkt att det kunde vara nätdelen. Tack, ska testa det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lichinose:

@superegg:
Nej har inte tillgång till en annan nätdel just nu så har inte haft möjlighet att testa det än men verkar som att allt får ström som jag skrev ovan så ifall det var nätdelen borde det inte vara stendött då typ? Inte världens bästa på att felsöka.

Nätdelen kanske ger ström men den kanske inte klara av att levera kraften till grafikkortet då nätdelen håller på att gå sönder och i sin tur kan skada delar i dator om man har otur.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@lichinose:
Nät delen var inte min första tanke heller. Provade det mesta.
Nätdelen levererade ström, så fläktar m.m. gick igång. Den hade två 12V rails och den ena hade get upp.
Efter den incidenten har jag spenderat betydligt mera på just nätdelen. Kan verka vara den mest obetydliga delen i systemet, men när den packar ihop, kan den ta vad som helst med sig om man har otur.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!