Permalänk

IP konfiguration saknas

Ofta när jag startar upp datorn så är det ett varningstecken på ikonen ner till höger, och om jag felsöker säger den bara att den saknar giltig IP konfig, och efter ett par minuter så fungerar det felfritt igen.

Jag förmodar att det är någon inställning på nätverkskortet som strular till det, tänkte höra om någon vet på rak arm vad som gör det?

Permalänk
Medlem

@totte1015: I mina öron låter det bara som att din router är seg på att dela ut ip addresser (dhcp), men om det endast händer din dator och ingen annan enhet i hemmet så kan det mycket väl vara ditt nätverkskort.

Testat att ominstallera nätverksdrivrutiner?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är ditt nät uppbyggt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Estorik:

@totte1015: I mina öron låter det bara som att din router är seg på att dela ut ip addresser (dhcp), men om det endast händer din dator och ingen annan enhet i hemmet så kan det mycket väl vara ditt nätverkskort.

Testat att ominstallera nätverksdrivrutiner?

Det är BBB "bästa" router, Technicolors grejer.
Men det är inget som går att ändra på?
Kan tillägga när jag startar om datorn brukar jag få vänta längre :/

Kan ta och testa det!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du uppdaterat drivrutiner och firmware ? när win 10 kom var det mycket vanligt med liknade problem eftersom ms gjort om nätverksfunktionerna iom "conected standby" och det orsakade ofta problem, det kan också vara strul med routern eller nån annan enhet på lanet, vad händer om du resettar routern och endast ansluter datorn och provar ?.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har nu uppdaterat bios, och även nätverkskortet via Asus supporthemsida, ingen skillnad.

Det är bara min dator som är kopplad till routern, 2m sladd från vägg till router, och 1m från router till datorn.
Lustiga är att telefonens wifi går igång felfritt varje gång jag slår på det, även under tiden som datorn inte har uppkoppling.

Låter ju något med dhcp eller sådant tekniskt, men det kan ju inte vara så dåligt uppbyggt att det inte går att ändra på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av totte1015:

Har nu uppdaterat bios, och även nätverkskortet via Asus supporthemsida, ingen skillnad.

Det är bara min dator som är kopplad till routern, 2m sladd från vägg till router, och 1m från router till datorn.
Lustiga är att telefonens wifi går igång felfritt varje gång jag slår på det, även under tiden som datorn inte har uppkoppling.

Låter ju något med dhcp eller sådant tekniskt, men det kan ju inte vara så dåligt uppbyggt att det inte går att ändra på?

Det vore intressant att veta om det blir liknade problem med en annan kabelansluten klient eller om det påverkas av om du bootade din dator via en livelinux, felet kan ju ligga i datorns hård eller mjukvara likväl som i routern..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det vore intressant att veta om det blir liknade problem med en annan kabelansluten klient eller om det påverkas av om du bootade din dator via en livelinux, felet kan ju ligga i datorns hård eller mjukvara likväl som i routern..

Har ingen annan dator/laptop tyvärr

Har inte linux heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Har inte linux heller

List of live CDs bara att välja & vraka

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde hur som helst felsöka på nått sätt så du vet om problemet ligger i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du borde hur som helst felsöka på nått sätt så du vet om problemet ligger i datorn.

Har som sagt bara telefonen att jämföra med, men där är det ju WiFi som gäller och trådbundet kanske har andra regler och sånt?

Att installera Linux och grejer verkar lite väl mycket för att felsöka det

Förmodar att det är ominstallation av Windows som gäller efter Linuxtestet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Att installera Linux och grejer verkar lite väl mycket för att felsöka det

Det finns ju Live CD (såväl Linux som Windows) som körs direkt från minnet, borde räcka för hårdvarutest.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@totte1015: Har du flera nätverkskort i datorn? Kika så prioriteringen är korrekt.
Control Panel\Network and Internet\Network and Sharing Centre -> Change Adapter Settings (Ändra nätverksinställningar, har jag för mig) -> [Alt] -> Advanced -> Advanced Settings.
Kolla så att ditt aktiva nätverkskort ligger överst. Såg nu att dom ändrat på iaf min dator, säkert med någon nyare W10 uppdatering, så jag har inte mina NICs där utan "Network Providers" istället, skumt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.