dator haveri - köpråd för nytt.

Permalänk

dator haveri - köpråd för nytt.

Detta handlar om datorn i signaturen
Vill ni inte läsa bakgrunden scrolla ner en bit

Började igår morgon innan jobbet, surfade på nätet och helt plötsligt dog datorn helt, skärm och allt annat var fortfarande på så inget ström avbrott..

Jag tänkte, skumt, men aja, testar att starta datorn igen och ingenting händer.

kikar innuti när jag trycker på knappen men absolut ingenting händer, moderkortets av/på knapp samt reset knapp lyser (dessa lyser så fort el är inkopplat), men det händer ingenting annat. inga fläktar snurrar, inget pip, ingenting. stendött.

Jag kommer fram till att eftersom ingenting händer är det PSU eller moderkort som rökt (efter ca 4 år så kan man inte klaga direkt)

Så jag tar den till närmaste butik och ber dem säkerställa felet, och det sägs vara psu precis som jag trodde, de kopplade in ett annat och allting snurrar som vanligt. Surt, men kunde varit mycket värre!

Då fixar jag ett nytt PSU (Corsair 650x) och kopplar in det, drar kablar och allt, och trycker start - händer ingenting..

Nu ska jag åter till butiken med det nya nätagget och felsöka igen, verkar helt sjukt att jag skulle köpt ett DOA nätagg.

Saken är den att jag redan var i tankarna av att köpa nytt, detta bara påskyndar dessa tankar.

Så till köpråd delen..

Budget: 10-12k (utan GPU)
4-5k till för GPU förutsatt att detta dröjer ett par månader.
ytterligare 3-4k för skärmar

Användningsområde: Främst spel, även då äldre spel som inte hanterar multicore så bra.
Rimworld, Ghost Recon Wildlands, Battlefield 4, Eve Online etc.

Inget super krävande, men tillräckligt för att göra att mitt 970 går på knäna idag.

Specifika Krav
Stilrent chassi - Inget fönster, ingen RGB, strömknappen bör lysa, men annars nejtack.
Tysthet - Den ska knappt eller inte höras vid idle. Vid load har jag andra ljud på så då spelar det mindre roll (men fortfarande ej jetplan tack)
RBG överlag - Jag säger bara Nej tack, jag känner inte att det tillför någonting, speciellt eftersom jag inte vill ha fönster.

CPU
CPU tänkte jag till 8700K då den har bäst single core hastighet. och jag kan överklocka den om 3 år när jag byter GPU igen.
Till Kylare tänkte jag fortsätta använda Noctua U12P.
Jag har inga tankar på att streama, fler än 6 kärnor kommer jag inte att använda, därav känns inte Rysen så relevant.
Vatten är säkert tystare, men tydligen är pumparna inte sådär super hållbara samt om det blir läckage så kommer antagligen andra komponenter lida också.

GPU
GPUn tänkte jag fortsätta med tills Volta, Ampere eller Turing kommer från Nvidia då jag antagligen skulle köra på en xx70 kort. Känner inte riktigt för att lägga 10k på bara kortet..
Jag har ett Gtx 970 idag.
Min skärm ligger på 1440P 60Hz, och den kommer troligen stanna tills det nya kortet. Vill inte gå tillbaka till 1080p nu, men blir eventuellt två eller tre skärmar (Spel kommer bara ligga på en skärm, behöver inte driva spel i 5120x1440 eller 7680x1440)

Kan eventuellt blir 16:10 skärmar, men jag vet inte. inte börjar kolla på det ännu.

Moderkort
Saken är den att jag vet inte vad resten av komponenterna blir, moderkortet vet jag blir z370, men från vem? Vad är skillnaden? Enligt vissa skulle asus vara "bäst" andra säger asrock är "kung" men ja, det hjälper inte direkt mig sådär när ingen kan förklara varför
Asrock är valt pga av priset, så om det blir något annat blir det antagligen billigare.

Detta är vad jag har kommit fram till: https://komponentkoll.se/bygg/BlQlT

OS, PSU, HDD
Hårddiskar kommer jag köra vidare med de jag har så länge, blåsa rent bara, OS tänkte jag lägga på SSDn som jag köper, och Nätagget har jag redan köpt, ett Corsair 650x som sagt.
Blev rekommenderat ett 650i, men efter att ha kollat på skillnaden känns inte priset (+350 kr) motiverat.
3 dB lägre ljudnivå samt ett program för att justera fläktkurvor? Det är redan semipassivt och när det krävs så vill jag inte snåla med kylning.

RAM
Vad gäller ramminnet var tanken att köra med 4st 4Gb pinnar, men jag hittade inga på den sidan, så det blev 2x 8Gb för tillfället.
Man tanker var att 4x 4Gb är väl bättre än 2x 8Gb när det gäller hastighet? eller är det skitsamma egentligen och det är inget jag märker i skillnad ändå?
Mitt resonemang är att moderkortet har dual channel, därav borde väl 4 pinnar bli 2x dual channel? eller är det bara 2 pinnar som kör i dual channel och pinne 3 och 4 kör normalt?
Jag tvivlar lite på att jag kommer behöva mer än 16Gb inom livslängden på denna burk, har inga tankar på att varken streama, eller redigera film eller foto, men vad tror ni?

Enligt er erfarenhet, är mina resonemang korrekta? Har du haft en dålig upplevelse med någon komponent jag valt?

Har ni några andra tips eller funderingar? Enda som är mer eller mindre bestämt är att uppgraderingen kommer att ske innan slutet av året, hur den ser ut och vad den innehåller är inte ristat i sten.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

@Plasmatic: SSD skulle jag köra en 850 EVO 1379 kr 500GB du kommer inte märka någon skillnad mellan 960 och 850.

RAM minnen så är 2x8GB bättre för Intel i7 8700K då minnen körs i dual channel och belastar IMC mindre 4x4GB kör också i dual channel men belastar IMC mer. Köp helst 3000 MHz minnen eller bättre ganska liten pris skillnad och du får något bättre prestanda.

I övrigt ser din dator bra ut.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

@Plasmatic: SSD skulle jag köra en 850 EVO 1379 kr 500GB du kommer inte märka någon skillnad mellan 960 och 850.

RAM minnen så är 2x8GB bättre för Intel i7 8700K då minnen körs i dual channel och belastar IMC mindre 4x4GB kör också i dual channel men belastar IMC mer. Köp helst 3000 MHz minnen eller bättre ganska liten pris skillnad och du får något bättre prestanda.

I övrigt ser din dator bra ut.

Tack!

Hur är din syn på moderkort? Finns det någon skillnad egentligen när man kommer ovanför budget korten (>1200 kr)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Nej det låter inte så rimligt med ett DOA PSU, det låter snarare som om det är glapp någonstans alt. en kabel missats att tryckas i alt. en felande komponent någon annan stans.

Har du provat att köra med bara moderkort och grafikkort inkopplat till PSUn? Alt även utan grafikkort och koppla skärmen till moderkortet?

Men om du bara är glad att få uppgradera så är vi bara glada för dig

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Nej det låter inte så rimligt med ett DOA PSU, det låter snarare som om det är glapp någonstans alt. en kabel missats att tryckas i alt. en felande komponent någon annan stans.

Har du provat att köra med bara moderkort och grafikkort inkopplat till PSUn? Alt även utan grafikkort och koppla skärmen till moderkortet?

Men om du bara är glad att få uppgradera så är vi bara glada för dig

Gick till en butik som testade med annat nätaggregat, start knapp resulterar i att chassifläktar snurrar en åttondels varv eller liknande och sedan ger upp, inget annat sker, detta är enbart 24pin och 8 pin till moderkort/CPU, så jag är rätt säker på att moderkortet är kört

Jag har snackat med Inet som jag köpte min gamla PSU från och de säger i stort sett tough luck, bara 2 år garanti på XFX.
Fast när jag pratade med komplett (trodde jag hade köpt det där igenom först) så sa dem ja det fixar vi, trots att systemet var köpt 2012, och psun inte hade mer än 2 år..

Å andra sidan var det sagt när de redan visste att jag inte hade köpt det via dem, Dvs, sagt utan obligation att följa upp det.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

@Plasmatic: Moderkort över 1200 kr är bättre för överklockning samt har fler funktioner

Det som brukar skilja sig mellan billiga Z370 moderkort och de något dyrare är.

Bättre ljudkort
Bättre nätverkskort
USB 3.1 Gen 2 (10Gbps) brukar inte finns på de billigare korten
Antal M.2 Platser
Bättre kylning av VRM (Bra för överklockning)

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Plasmatic: med tanken på att du vill har det "tyst" och att du kör 1440p skulle jag någ tänka över en gång till att titta på Ryzen. vill du verkligen inte har mer än 6 kärnor kan du ju tar Ryzen 5 2600(x) och har en slant mer att spara eller lägga på något annat.

om man titta på dem spelen SweC har testat vid senaste CPU släppet och med 1440p så är det inte direkt några jätte skillnader mellan AMD och Intel. största skillnaden är just att Ryzen kommer vara lite svalare jämfört med Intel pga lödat IHS. eller visst, du kan ju också delidda Intel'n men tänka då på att garantin röker på den då.

men som sagt. det är upp till dig. tänkte bara det kan vara värt att nämna då du lägger rätt mycket tyngt på att det ska vara svalt och tyst.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Om TS ska köra Ryzen 2xxx så bör han också köpa X470 moderkort i princip alla B350 och X370 moderkort kräver BIOS uppdatering och en bra kylare en det viktigaste ifall man vill ha en tyst dator.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

@Plasmatic: med tanken på att du vill har det "tyst" och att du kör 1440p skulle jag någ tänka över en gång till att titta på Ryzen. vill du verkligen inte har mer än 6 kärnor kan du ju tar Ryzen 5 2600(x) och har en slant mer att spara eller lägga på något annat.

om man titta på dem spelen SweC har testat vid senaste CPU släppet och med 1440p så är det inte direkt några jätte skillnader mellan AMD och Intel. största skillnaden är just att Ryzen kommer vara lite svalare jämfört med Intel pga lödat IHS. eller visst, du kan ju också delidda Intel'n men tänka då på att garantin röker på den då.

https://i.imgur.com/Somdjxb.png

men som sagt. det är upp till dig. tänkte bara det kan vara värt att nämna då du lägger rätt mycket tyngt på att det ska vara svalt och tyst.

Skrivet av Anders9110:

@Bernd_P1: Om TS ska köra Ryzen 2xxx så bör han också köpa X470 moderkort i princip alla B350 och X370 moderkort kräver BIOS uppdatering och en bra kylare en det viktigaste ifall man vill ha en tyst dator.

Hej, Tack för att ni kom med förslag, tyvärr så är det mer hastigheten jag är ute efter på intel sidan, annars hade Ryzen absolut varit ett bättre val.

Främst Rimworld är inte så bra på att dra nytta av fler kärnor, utan bara rå hastighet på en eller två kärnor (mer likt 80/20 belastning då)
Och där ligger Ryzen tyvärr lite efter om man går på vad som skrivs om 8700K, 4,7 Ghz på en kärna, ner till 4,3 Ghz på alla 6 kärnor, 4,5 Ghz på 4 kärnor etc.

De spel tester du länkade till och Sweclockers har kört är betydligt mer etablerade titlar och verkar ha bättre stöd för fler kärnor, med undantag för fallout 4 och kanske total war.

Jag hade dessutom redan 4 kärnor i lite över 4,1 Ghz, och det är ungefär där Ryzen lägger sig också, och i många fall var min processor flaskhals eller utnyttjat 90% eller liknande. Om man då sätter in en GPU som är snäppet bättre så lär ju även Ryzen ha det svårt?

Just nu, om jag hade tänkt fortsätta med ett gtx 970 en generation till så hade nog Ryzen varit ett bra val eftersom vid 1440P verkar 1080 Ti inte hinna ikapp processorerna, men eftersom jag nu tänker uppgrader till Volta/Ampre/Turing när de kommer och inte är slutsålda för mining....... så kanske det ser annorlunda ut? visserligen då bara till ett xx70, om man går på vad som sägs så ser det ut som xx80 kommer ligga snäppet över 1080 Ti, och kan man dra slutsatsen att xx70 kommer ligga ganska bra bit över 970 eftersom 1080 Ti ligger en bra bit över 1080 idag.

EDIT:

Jag har under dagen varit runt på diverse teknik butiker och snackat med personalen och med dess hjälp kommit fram till ett par saker.

-Jag behöver även en ny CPU kylare då min nuvarande inte stödjer 1151 verkar det som.
-Fractal Design Define S är nog mer min stil, om inte det så r5.
-Asus är det helt klart mest populära moderkortet som finns i Z370 och men dom hoppar rätt mycket i pris, från 1090 direkt till 1590
skulle jag ha ett kort för 1590 så skulle jag ta ett Asus Prime A. men ingen var säker på hur de andra korten >1090 och <1590 skulle vara och om de var bra för priset eller inte.
-2x 8Gb ram är att föredra framför 4x 4Gb och prislappen mellan 2666 och 3000 var marginell i de flesta fall.

vad gäller kylare fick jag ett par tips och bl.a cryorig från webhallen och be quiet från komplett. inet tipsade om noctua D15 vilket kanske känns lite overkill med tanke på att jag inte hade tänkt att klocka den speciellt mycket om alls. iaf inte ännu. å andra sidan, större kylare = lägre Rpm på fläktar..

Moderkortet är fortfarande en röra för mig, många säger att är man väl uppe i Z370 så spelar det ingen större roll mellan korten och det är i stort sett lull lull, RGB, M.2 slots och sånt som skiljer. andra säger att det inbyggda ljudkortet och nätverkskortet skiljer (vilket verkar stämma när jag läser om ASUS 3(!) olika kort som kostar samma.. PRIME, TUF Pro, och TUF Gaming. PRIME verkar vara den vassaste av allihop men 2st m.2 och Aura RGB header.
Men vad gäller de inbyggda korten, hur vet man vad som är bra? Är Realtek bättre än Intel? Vilket ska man sikta på egentligen? och Vilken Realtek är bättre? de två TUF korten samt ASUS PRIME P (1090kr) kör med Realtek AC887 medan PRIME A (1590 kr) kör med Realtek S1220A
Asrock kör ALC892 och jag sitter här jag ser bara siffror

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

@Plasmatic: De billigaste Z370 moderkorten saknar stöd för PCIe 3.0 2x8 för att slippa betala Nvidia SLI verifierad, de kör istället 1x8 och 1x4 crossfire (AMD)

Nätverkskort brukar rangordnas
1. Killer NIC (även om många föredrar Intel)
2. Intel
3. Realtek

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@Plasmatic: Bästa Realtek ljudkortet är ALC 1220. S1220A är en variant av ALC 1220

Edit Z370 Extreme4 använder ALC 1220
https://www.asrock.com/MB/Intel/Z370%20Extreme4/index.asp#Spe...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Plasmatic: De billigaste Z370 moderkorten saknar stöd för PCIe 3.0 2x8 för att slippa betala Nvidia SLI verifierad, de kör istället 1x8 och 1x4 crossfire (AMD)

Nätverkskort brukar rangordnas
1. Killer NIC (även om många föredrar Intel)
2. Intel
3. Realtek

tack, det hjälper rätt mycket faktiskt!

om man går efter det så blir det nog antingen Asus PRIME A för 1590 kr eller det som är valt ovanför, ASROCK Extreme4. då ska jag bara kolla på vad extreme4 erbjuder istället för PRIME och kanske om jag hittar en video som visar de två BIOS..

Skrivet av Anders9110:

@Plasmatic: Bästa Realtek ljudkortet är ALC 1220. S1220A är en variant av ALC 1220

Edit Z370 Extreme4 använder ALC 1220
https://www.asrock.com/MB/Intel/Z370%20Extreme4/index.asp#Spe...

Ja det var mitt fel att inte skriva mer, det asrock jag kikade på var pro, inte extreme. pro kostar 1390, ca 500kr mindre än extreme4.

Mellan Asus PRIME A och ASROCK Extreme4 verkar hårdvaru skillnaden vara minimal, mest asus som har massa lulllull programvara som medföljer..

att läsa vad folk skriver om när man söker på asus vs msi vs asrock verkar det som det är flyt som gäller, vissa har alltid haft problem asus och msi, aldrig med asrock, andra alltid problem med asrock och asus, aldrig msi, och andra verkar alltid ha problem med asrock och msi men aldrig asus..

vissa säger att asus kundservice är skit, men det var över ett år sedan, någon som har någon nyare erfarenhet?
Jag hade en asus laptop ett tag sedan där tangentbordet dog, de skickade ut UPS till min dörr att hämta datorn vilket jag tyckte var schysst.
Asus anklagade mig för att ha spillt vatten på hela datorn visserligen, men efter att jag sa tvärt nej så gav de upp och bytte tangentbord gratis (inom garantitid). detta var dock typ 7 år sedan..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Angående chassit så vet jag inte hur känslig du är för storlek, men define r6 är ändå ganska stort.
Fractal design har även mindre chassing som också är ljuddämpade, dock utan 5.25tums platser för DVD om man nu tvunget ska ha det 2018..

Byggde i ett Define S till min sambo, halva priset mot define r6 när jag köpte det.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Angående chassit så vet jag inte hur känslig du är för storlek, men define r6 är ändå ganska stort.
Fractal design har även mindre chassing som också är ljuddämpade, dock utan 5.25tums platser för DVD om man nu tvunget ska ha det 2018..

Byggde i ett Define S till min sambo, halva priset mot define r6 när jag köpte det.

det är precis det chassit som jag blev rekommederad av inet, komplett och webhallen.

så ser korgen ut för tillfället, jag har bytt till define S, 3000 Mhz minne, och ett samsung 860 istället för 960.
undersöker fortfarande moderkort, verkar dock vara flera som säger att Asrock är is stort sett billigare/budget asus moderkort, använder de samma hårdvara och skippar allt extra lull lull som asus verkar vilja skicka med verkar det ju som ett givet köp.. men sänker de kvalité på hårdvaran också så känns det lite värre.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

kikar lite på luftkylare till CPUn, de absolut flesta säger noctua d15 eller D14, så jag kommer nog köra på D14.

Jag är lite skeptisk till vikten på 1,5kg! men vad jag kan läsa mig till ska det går alldeles utmärkt med medföljade backplate under förutsättning att man är lite försiktigt när man flytter burken.

Jag har inga tankar på att dra till något LAN så det ska nog inte vara något bekymmer.
resultatet: https://www.komplett.se/wishlist/shared/e2334c40-2fa9-4409-a4...
Ram minnet verkar inte riktigt stämma men jag undersöker saken.
EDIT: Komplett har just nu en kampajn på minnena, så det stämmer bra!

Något jag har missat?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

det är precis det chassit som jag blev rekommederad av inet, komplett och webhallen.

https://komponentkoll.se/bild/JqGUv.png
så ser korgen ut för tillfället, jag har bytt till define S, 3000 Mhz minne, och ett samsung 860 istället för 960.
undersöker fortfarande moderkort, verkar dock vara flera som säger att Asrock är is stort sett billigare/budget asus moderkort, använder de samma hårdvara och skippar allt extra lull lull som asus verkar vilja skicka med verkar det ju som ett givet köp.. men sänker de kvalité på hårdvaran också så känns det lite värre.

Det är ett väldigt bra och lättbyggt chassi. Och väldigt tyst.

Jag har en noctua nh-d14. Otroligt effektiv och tyst. Väldigt enkel montering. D15 är väl uppföljaren. Den borde få plats i define s, dubbelkolla höjden för säkerhets skull.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Det är ett väldigt bra och lättbyggt chassi. Och väldigt tyst.

Jag har en noctua nh-d14. Otroligt effektiv och tyst. Väldigt enkel montering. D15 är väl uppföljaren. Den borde få plats i define s, dubbelkolla höjden för säkerhets skull.

vad jag kan hitta ska Define S klara 180mm kylare, och D15 ska vara 160-165 beroende på vem man frågar, noctua själva säger 165. så det borde inte vara ett bekymmer.

som jag har förstått så kommer Define S med bara 2 fläktar, visserligen 140mm, men om jag skulle vilja skaffa en eller två till, vad skulle det rekommenderas för fläktar? tysta ska de vara jag bryr mig mindre om färgen då de antagligen inte kommer synas (kommer troligen sitta 3 fram cch en bak). ska jag skaffa fler FD fläktar som matchar chassit, eller finns det ett bättre alternativ? Är medföljande FD fläktar något att ha?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

@Plasmatic:

HEj

Du borde få tag i monteringskit för din sockel för din kylare då det är en Noctua

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

@Gnarf: det fanns tydligen gratis på noctuas hemsida, om man ger bild på kylaren samt den sockel man vill ha kiten till, vilket innebär att jag måste köper moderkortet, få hem det, packa upp det, ta bild på det, skicka till noctua, vänta på att kiten ska skickas och sedan kan jag montera ihop datorn..

Hoppas Noctua är snabba!

EDIT: hittade kit på komplett, 99 kr, men kan få den i samband med datorn.

EDIT2: Jag har börjat läsa på lite mer noggrant om moderkortet jag hade tänkte att välja och jag undrar om någon kan hjälpa mig tyda detta:
"*1. The M.2_1 socket shares SATA_1 port when use M.2 SATA mode device. Adjust BIOS settings to use a SATA device. *2. The M.2_2 socket shares SATA_56 ports when use M.2 PCIE mode device in X4 mode. Adjust BIOS settings to use M.2 PCIE devices in X4 mode. "

det lilla jag förstår av det betyder det att m.2 och SATA portar på moderkortet delar bandbredd och jag kan inte använda båda samtidigt? eller tolkar jag det fel?

men om man sedan går in på https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-Z370-A/specificati...

så står det:
Storage
1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA mode & X4 PCIE mode)*1
1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (PCIE mode only)*2
6 x SATA 6Gb/s port(s), gray

vilket låter som att iaf en m.2 port har 2 olika lägen.

sen såg jag:
Expansion Slots
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8) *
1 x PCIe 3.0/2.0 x16 (max at x4 mode)
4 x PCIe 3.0/2.0 x1
* For 2 SSD on CPU support, install a Hyper M.2 X16 card (sold separately) into the PCIeX16_2 slot, enable this card under BIOS settings.
** For 3 SSD on CPU support, install a Hyper M.2 X16 card (sold separately) into the PCIeX16_1 slot, enable this card under BIOS settings.

vad betyder SSD on CPU support? jag har inga PCI-E SSD i dagsläget, men kanske i framtiden..

hittade https://www.komplett.se/product/945185/datorutrustning/lagrin... Hyper M.2 som nämndes men det verkar inte vara en höjdare enligt recensioner..

kanske skulle trycka upp lite till och köra på Asus ROG moderkort, ingen av dem verkar ha samma begränsningar samt sägs det att ROG serien är Asus högs kvalité serie..

å andra sidan kan jag nog stirra mig blind på minimala skillnader och trycka upp priset några hundralappar i taget i all oändlighet..

EDIT: Efter mer och mer letande har jag kommit fram till att jag stannar vid Prime A. Tom's hardware säger bra saker om den för prislappen, och steget upp verkar vara en bra bit för att få något värt pengarna (typ 2100kr vs 1590kr)

Jag kommer beställa nytt LGA1151 kit för min nuvarande kylare för 99kr istället för en helt ny kylare för 899, jag kan testa och se vilken temperatur jag landar på, tycker att den är för hög beställer jag en D15S i värsta fall är det 99kr i spillo.

Då återstår bara frågan om extra fläktar. vilka hade ni valt? 140mm.
Det kommer två i chassit, är fractals fläktar bra? finns det några som är bättre?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

Jag har beställt delar nu, blev ganska likt ändå, men jag har en fråga som ploppat upp.

Jag köpte Corsair Vengeance CL16 3000 Mhz 16Gb för 1799 kr (normallt 2199 kr)

men folk säger att jag borde satsa på 3200 och dessutom G.Skill då dessa oftast använder "samsung B-die"

Ram configs and their IC

Vad jag kan läsa mig till spelar detta mycket mer roll för Ryzen då platformen verkar gilla samsung B-die mycket mer.

spelar det roll för Intel? och när jag med 99,9999% sannolikhet inte kommer fippla med minnena utanför att ställa in en XMP profile. (den som år dem till 3000 eller 3200 Mhz (vilket det nu blir som jag köper)

Närmaste B-die minne är 2599 kr, så det är en saftig höjning för vad som verkar vara mer för Ryzen samt manuell överklockning utanför spec.

tvivlar starkt på att jag kommer märka skillnad på 3000 och 3200, och det verkar ändå vara där som saker och ting slutar märkas enligt LinusTechTips

Så frågan är spelar det någon roll att det är samsung B-die eller någon annan IC?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

@Plasmatic: För Intel spelar det ingen större roll och 3000 MHz duger utmärkt Samsung B-Die är viktigt för första generation Ryzen serien då IMC i första generation Ryzen är ganska dålig jämfört med andra generation Ryzen och Intel.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

@Anders9110: Tack, då kör jag på de corsair jag hade valt. Tack

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Plasmatic: De billigaste Z370 moderkorten saknar stöd för PCIe 3.0 2x8 för att slippa betala Nvidia SLI verifierad, de kör istället 1x8 och 1x4 crossfire (AMD)

Nätverkskort brukar rangordnas
1. Killer NIC (även om många föredrar Intel)
2. Intel
3. Realtek

Alltså ursäkta mig men nu är du ute och cyklar på många plan...
Bara för att ett moderkort har PCIe 3.0 2x8 så måste de inte betala licenspengar till nVidia.
Sedan så är listan din extremt galen.
Killer NIC undviks som synden ty de har under lång tid haft problem med minnesläckor.
Nätverk i synnerhet business och 10Gbit/s stavas INTEL.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

tack, det hjälper rätt mycket faktiskt!

om man går efter det så blir det nog antingen Asus PRIME A för 1590 kr eller det som är valt ovanför, ASROCK Extreme4. då ska jag bara kolla på vad extreme4 erbjuder istället för PRIME och kanske om jag hittar en video som visar de två BIOS..
Ja det var mitt fel att inte skriva mer, det asrock jag kikade på var pro, inte extreme. pro kostar 1390, ca 500kr mindre än extreme4.

Mellan Asus PRIME A och ASROCK Extreme4 verkar hårdvaru skillnaden vara minimal, mest asus som har massa lulllull programvara som medföljer..

att läsa vad folk skriver om när man söker på asus vs msi vs asrock verkar det som det är flyt som gäller, vissa har alltid haft problem asus och msi, aldrig med asrock, andra alltid problem med asrock och asus, aldrig msi, och andra verkar alltid ha problem med asrock och msi men aldrig asus..

vissa säger att asus kundservice är skit, men det var över ett år sedan, någon som har någon nyare erfarenhet?
Jag hade en asus laptop ett tag sedan där tangentbordet dog, de skickade ut UPS till min dörr att hämta datorn vilket jag tyckte var schysst.
Asus anklagade mig för att ha spillt vatten på hela datorn visserligen, men efter att jag sa tvärt nej så gav de upp och bytte tangentbord gratis (inom garantitid). detta var dock typ 7 år sedan..

Jag tillhör de som har haft problem med Asus. Har 7 GPUer och 5 moderkort som alla laggt av efter ett par månader till något år.
Så jag har en Asus-fri dator nu för tiden.
Moderkort för mig är MSI som aldrig vare sig krånglat eller gått sönder.
Även Gigabyte har varit bra och de sitter i syrrans dator då det inte fanns MSI där jag köpte syrrans delar.
Så aldrig mer Asus för min del, för mig har de bara gått sönder och deras support är under all kritik. :/

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag tillhör de som har haft problem med Asus. Har 7 GPUer och 5 moderkort som alla laggt av efter ett par månader till något år.
Så jag har en Asus-fri dator nu för tiden.
Moderkort för mig är MSI som aldrig vare sig krånglat eller gått sönder.
Även Gigabyte har varit bra och de sitter i syrrans dator då det inte fanns MSI där jag köpte syrrans delar.
Så aldrig mer Asus för min del, för mig har de bara gått sönder och deras support är under all kritik. :/

/Lifooz

Hur står sig pro carbon gaming korten mot t.ex prime, vet du vet? för komplett har https://www.komplett.se/product/952812/datorutrustning/pc-kom... 1590 kr

att dömma av https://pcpartpicker.com/forums/topic/266329-asus-prime-z370-... verkar ändå asus vara bättre, MEN det är dock baserat på ord skrivna av någon som säger sig jobba för Asus.

Snabbt letande verkar folk rekommendera Asrock extreme4 före både asus Prime A samt ovanstående MSI.

Vafan, jag trodde jag hade bestämt mig

Min F.D dator (sig) har haft Asus kort och klarat sig galant, och jag är inte bra på överklockning så där skulle Asus också hjälpa. så jag kommer nog testa asus igen och se.
garantin är 3 år så om något skulle hända så kan jag byta.. Och Prime A verkar ha fått topp betyg av kunder i både Komplett och Inets sida.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Hur står sig Tomahawk korten mot t.ex prime, vet du vet? för komplett har https://www.komplett.se/product/952812/datorutrustning/pc-kom... 1590 kr

att dömma av https://pcpartpicker.com/forums/topic/266329-asus-prime-z370-... verkar ändå asus vara bättre, MEN det är dock baserat på ord skrivna av någon som säger sig jobba för Asus.

Snabbt letande verkar folk rekommendera Asrock extreme4 före både asus Prime A samt ovanstående MSI.

Vafan, jag trodde jag hade bestämt mig

Min F.D dator (sig) har haft Asus kort och klarat sig galant, och jag är inte bra på överklockning så där skulle Asus också hjälpa. så jag kommer nog testa asus igen och se.
garantin är 3 år så om något skulle hända så kan jag byta..

Tomahawk fungerar perfa. Ett sådant sitter i min barndomsväns dator.
Själv har jag Z87M Gaming. Men min 4770K sviker inte så den får vara kvar tills den blir för klen.

Jag har ingen jätte-erfarenhet av Asrock, tror de knoppades av från Asus eller hur det var.

Vet inte hur Asus Prime är. Senaste moderkortet som haglade ihjäl sig 2 månader efter inköp för mig var ett Crosshair Extreme kort.
Trodde att det var det bästa av det bästa när jag köpte det, men skenet bedrar.

Så jag går för MSI nu för tiden. Är lite småsugen att testa EVGA, men vet inget om deras kvalité.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Tomahawk fungerar perfa. Ett sådant sitter i min barndomsväns dator.
Själv har jag Z87M Gaming. Men min 4770K sviker inte så den får vara kvar tills den blir för klen.

Jag har ingen jätte-erfarenhet av Asrock, tror de knoppades av från Asus eller hur det var.

Vet inte hur Asus Prime är. Senaste moderkortet som haglade ihjäl sig 2 månader efter inköp för mig var ett Crosshair Extreme kort.
Trodde att det var det bästa av det bästa när jag köpte det, men skenet bedrar.

Så jag går för MSI nu för tiden. Är lite småsugen att testa EVGA, men vet inget om deras kvalité.

/Lifooz

Jag gillade Asus bl.a för att de enligt vad jag läser använder samma komponenter i prime som i dyrare kort, och deras extra program innehåller vad folk säger är den mest kompetenta automatiska överklocknings verktyget.

men samtidigt så finns ju som jag länkade ett pro gaming carbon för 1590kr.. om man ser på priset så kostar det vanliggtvis 1750.

https://www.komplett.se/product/952812/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970