Speldator för maxade inställningar från Komplett.

Permalänk
Medlem

Har börjat inse att Inet kanske är ett bättre val. Billigare och lättare att bygga ihop något.

Fick ett förslag i annan tråd från SUMITOMO.

Ändrade lite och kom fram till detta som ju blir billigare:

Tankar om det?

Datorbygge Inet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Larsp777:

Beror på vad den kostar?
Ändrar man i Kompletts datorer brukar priset sticka iväg..

23.901,81

Börjar inse att det blir dyrare än Inet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har börjat inse att Inet kanske är ett bättre val. Billigare och lättare att bygga ihop något.

Fick ett förslag i annan tråd från SUMITOMO.

Ändrade lite och kom fram till detta som ju blir billigare:

Tankar om det?

Datorbygge Inet

Mer dator för kronan Det är ett bättre alternativ än vad du hade ursprungligen.

Jag tog även tiden att sätta ihop en dator som efterliknar den från komplett. Dock med ett x470 moderkort och en sluten vattenkylare till processorn.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11526181/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Mer dator för kronan Det är ett bättre alternativ än vad du hade ursprungligen.

Jag tog även tiden att sätta ihop en dator som efterliknar den från komplett. Dock med ett x470 moderkort och en sluten vattenkylare till processorn.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11526181/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11526181/

Tack för att du tog dig tiden

Är ditt moderkort bättre?

Undrar också om Sweclockers har någon fördel hos inet?

Edit 2: Såg att du hade valt Ryzen istället. Osäker på Intel eller AMD.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tack för att du tog dig tiden

Är ditt moderkort bättre?

Undrar också om Sweclockers har någon fördel hos inet?

Överlag är moderkortet bättre, men huvudsyftet för bytet är att b350 måste flashas om för att man ska kunna para ihop en Ryzen 2700x med den

Genom Sweclockers kan du få gratis frakt hos Inet. Och detta får du genom att sammanbinda ditt Inet och Sweclockers konto. Läs mer om det här, https://www.inet.se/kampanj/4115/sweclockers-fraktfritt

EDIT:
Att välja mellan Ryzen och Intel är ganska svårt nu för tiden Du kommer inte ångra någon av dem då båda processorerna är suveräna till det mesta. Men beroende på vilka användningsområden du har så kan den ena vara bättre än den andra.

Permalänk
Avstängd

@NewCamps: Ser ut som en bra och stabil dator för pengarna

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk
Medlem

@NewCamps:

Tror inte jag vill ha vattenkylning. Vilka alternativ finns det?

Om jag byter moderkort, kan jag ändå ha Intel? (vilket jag inte nödvändigtvis måste ha)

Vad menas med tillåt hastigheter över RAM (eller vad det stod). Är det överklockning?

Har försökt följa ditt förslag men hittade inte vissa delar i datorbyggaren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Här är nytt förslag. Tvekar lite om grafikkort.

Ej säker på nätdel och fläktar.

Vill ha en tyst dator som har tillräcklig kylning.

Förslag Inet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Här är nytt förslag. Tvekar lite om grafikkort.

Ej säker på nätdel och fläktar.

Vill ha en tyst dator som har tillräcklig kylning.

Förslag Inet

Nätaggregatet är inget att hänga i julgranen. Icke modulärt i den prisklassen är i min mening ett dumt val. Annars har du en komplett dator.
Möjligtvis en luftkylare från Noctua skulle göra susen, som jag tidigare har nämnt att orginal kylaren från AMD är bra. Men inte tillräckligt om man har en budget som ligger på 22 tusen

Men om du skall ha en tyst dator så kanske du bör investera i ett grafikkort med en eftermarknadskylare som har flera fläktar som kan köras i lägre rpm.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11526802/
Voilà!, eller köp nytt grafikkort bara.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Här är nytt förslag. Tvekar lite om grafikkort.

Ej säker på nätdel och fläktar.

Vill ha en tyst dator som har tillräcklig kylning.

Förslag Inet

Håll dig till Intel om du ska spela som huvudsyssla.
Så slipper vi en tråd om varför du bara har 200 fps i cs

Grafikkort är lätt, ska du använda en skärm som har högre upplösning än 1080p, så kör på ett 1080.
Ska du köra i 1080p, så duger ett 1070ti gott o väl

Permalänk
Medlem

@Larsp777:

Såg att du sitter på en trött gammal Syncmaster TN-skärm.
Tycker att du ska satsa på en dator runt 15-16K med ett 1080-kort.
Sen lägger du det som blir över på en 1440p G-sync skärm med 144-165Hz.

T.ex den här datorn:
https://www.komplett.se/product/11118/datorer/komplett-pc/kom...
Du hade ju Win 10, så om du väljer bort det i konfiguratorn landar den på 16K vilket är ett bra pris.
(vill du inte ha fönsterchassit kan du välja Define C istället, blir bara någon hundring extra)

Sen kan jag rekommendera den här skärmen som jag har själv:
https://new.webhallen.com/se/product/247918-AOC-AGON-AG271QG-...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Nätaggregatet är inget att hänga i julgranen. Icke modulärt i den prisklassen är i min mening ett dumt val. Annars har du en komplett dator.
Möjligtvis en luftkylare från Noctua skulle göra susen, som jag tidigare har nämnt att orginal kylaren från AMD är bra. Men inte tillräckligt om man har en budget som ligger på 22 tusen

Men om du skall ha en tyst dator så kanske du bör investera i ett grafikkort med en eftermarknadskylare som har flera fläktar som kan köras i lägre rpm.

Ja, har dålig koll tydligen. Vad innebär modulärt, att det går att bygga ut?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Larsp777:

Såg att du sitter på en trött gammal Syncmaster TN-skärm.
Tycker att du ska satsa på en dator runt 15-16K med ett 1080-kort.
Sen lägger du det som blir över på en 1440p G-sync skärm med 144-165Hz.

T.ex den här datorn:
https://www.komplett.se/product/11118/datorer/komplett-pc/kom...
Du hade ju Win 10, så om du väljer bort det i konfiguratorn landar den på 16K vilket är ett bra pris.
(vill du inte ha fönsterchassit kan du välja Define C istället, blir bara någon hundring extra)

Sen kan jag rekommendera den här skärmen som jag har själv:
https://new.webhallen.com/se/product/247918-AOC-AGON-AG271QG-...

Ja, har funderat på att uppgradera skärmen. Så frågan är då hur mycket man märker skillnad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Håll dig till Intel om du ska spela som huvudsyssla.
Så slipper vi en tråd om varför du bara har 200 fps i cs

Grafikkort är lätt, ska du använda en skärm som har högre upplösning än 1080p, så kör på ett 1080.
Ska du köra i 1080p, så duger ett 1070ti gott o väl

Ok, tack för input!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ja, har funderat på att uppgradera skärmen. Så frågan är då hur mycket man märker skillnad.

En uppgradering från din gamla 1080p/60Hz TN-skärm till en 1440p, 144Hz, IPS-skärm med G-sync kommer vara som natt och dag.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

En uppgradering från din gamla 1080p/60Hz TN-skärm till en 1440p, 144Hz, IPS-skärm med G-sync kommer vara som natt och dag.

Har verkligen dålig koll. Vad motiverar det relativt höga priset? Vad innebär G-sync?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

En uppgradering från din gamla 1080p/60Hz TN-skärm till en 1440p, 144Hz, IPS-skärm med G-sync kommer vara som natt och dag.

Instämmer. Skärmen är väldigt viktig oavsett vad du spelar. Absolut värt att lägga pengar på som D-ryd säger här.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har verkligen dålig koll. Vad motiverar det relativt höga priset? Vad innebär G-sync?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra läsning:
https://www.sweclockers.com/artikel/25129-guide-till-premiums...
Finns 2 kapitel om G-sync.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Nytt förslag (utan skärm):

Kanske borde lägga till skärm och ta ett 1080 istället.
Ännu ett förslag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Nytt förslag (utan skärm):

Kanske borde lägga till skärm och ta ett 1080 istället.
Ännu ett förslag

Kör på 500gb ssd och få lös lite till skärm....
Man kan lägga spel på en vanlig hårddisk också, man måste inte ha allt på ssd... Iofs endast min åsikt

Permalänk
Medlem

Hm, inte lätt att köpa dator.

Då komplett har möjlighet att betala senare funderar jag på detta alternativ trots allt.

Dock ska jag köpa delar och bygga själv.

Hade Komplett haft möjlighet att de byggde hade jag nog valt det alternativet för att slippa besväret.

Passar dessa delar?

https://www.komplett.se/wishlist/shared/158dd31b-80b3-4bed-ac...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hm, inte lätt att köpa dator.

Då komplett har möjlighet att betala senare funderar jag på detta alternativ trots allt.

Dock ska jag köpa delar och bygga själv.

Hade Komplett haft möjlighet att de byggde hade jag nog valt det alternativet för att slippa besväret.

Passar dessa delar?

https://www.komplett.se/wishlist/shared/158dd31b-80b3-4bed-ac...

Ja du velar runt rätt mycket och tar inte in råden du får.

Nu har du valt ett mITX moderkort tillsammans med Define R6.

Angående delbetalning på Komplett så är de mycket dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja du velar runt rätt mycket och tar inte in råden du får.

Nu har du valt ett mITX moderkort tillsammans med Define R6.

Angående delbetalning på Komplett så är de mycket dyra.

Jo, velar gör jag men det är mycket pengar 😀.

Komplett har ju det att man kan betala om ett halvår så då kan pengarna jobba på annat håll.

Jag försöker rätta mig (delvis) efter råden.

Moderkort har jag dålig koll på men har förstått att man bör ha Z370, åtminstone med Intel.

Där tycker ju somliga att man ska ha Ryzen för det är mer prisvärt medan andra säger att ma ska ha I tel för spel.

Menar du att jag har tagit för litet moderkort till en stor låda?

Edit: Såg mitt misstag med moderkortet. Kanske detta? https://www.komplett.se/product/952799/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777: Komplett har en effektiv ränta på typ 23%.

Monterad och klar. 1år räntefritt (effektiv ränta 9.44%)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11535224/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

@Larsp777: Komplett har en effektiv ränta på typ 23%.

Monterad och klar. 1år räntefritt (effektiv ränta 9.44%)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11535224/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11535224/

Hm, inte dålig dator.

Menar du att de 300:- man betalar till Komplett för att skjuta upp betalningen blir 23%?

Problemet med räntefritt på Inet är att jag ändå måste ut med pengarna varje månad.

Fast jag kanske missuppfattar hur det fungerar på Komplett.

Som jag fattar det så betalar man 299:- och slipper sedan fler avgifter. Då ska man betala om 6 månader vilket passar mig bra.

Komplett - betala sedan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hm, inte dålig dator.

Menar du att de 300:- man betalar till Komplett för att skjuta upp betalningen blir 23%?

Problemet med räntefritt på Inet är att jag ändå måste ut med pengarna varje månad.

Fast jag kanske missuppfattar hur det fungerar på Komplett.

Som jag fattar det så betalar man 299:- och slipper sedan fler avgifter. Då ska man betala om 6 månader vilket passar mig bra.

Komplett - betala sedan

Det gäller vanlig avbetalning. Detta erbjudandet att skjuta upp betalningen verkar kosta 299kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det gäller vanlig avbetalning. Detta erbjudandet att skjuta upp betalningen verkar kosta 299kr.

Ja, precis.

Det passar mig just nu.

Troligen det jag kör på om jag inte helt väntar på nya kort.

Läste något om Juli.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så beställde jag denna till slut:

Dator Komplett

Valet föll på Komplett då man kan beställa nu och betala om ett halvår.

Detta passar mig bra.

Orkade inte vänta på nya kort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10