NAS för direktspelning av 4K-filmer

Permalänk
Medlem

NAS för direktspelning av 4K-filmer

Hej. Jag är kluven över val av NAS och behöver er hjälp.

Å ena sidan är jag intresserad av QNAP eftersom de har HDMI så jag kan spela upp mina filmer direkt till TV:n men de har ju bara version 1.4, vilket väl inte klarar att skicka 4K24p 10bit HDR-filmer? Vet att HDMI 1.4 klarar 4K30p men klarar den 10bit + HDR samtidigt?
Å andra sidan är jag intresserad av Synology för att de är enkla att ha att göra med men min uppkoppling är bara 50 mbps vilket gör mig orolig att mina filmer inte spelas upp utan flaskhals i just uppkopplingen mellan NAS och TV.

Har en LG 65C7 OLED som jag vill kunna spela mina nya 4K-filmer på och de kan hända att de ibland överstiger 60 mbps men hittills oftast under 50 mbps. Streamar i och för sig ganska mycket från Netflix och är ändå ganska nöjd med 4K-bilden där, fast det bara går i 15 mbps. Så att streama mina egna filmer över 50 mbps kanske inte är livsviktigt ändå...

Oavsett så är jag ute efter det bästa jag kan få i min situation utan att behöva betala mycket mer än 4000 då HDD kostar en del också.

Tips på andra smarta vägar att koppla TV, medialagrings-HDD och laptop än via just en NAS förutom hemmabyggen kan vara intressant.
All hjälp uppskattas!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Avstängd

@p1er: Tror det är bättre att investera i en mediaspelare, och sen lägga mellanskillnaden på en NAS och hårddiskar. HDMI 1.4 stödjer väl inte ens 10bit?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Mediaspelare med plats för HDD då eller? Tänkte inte spela upp Bluray bara filer från HDD.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

@Peppar2014: Mediaspelare med plats för HDD då eller? Tänkte inte spela upp Bluray bara filer från HDD.

Mediaspelare som i en mindre dator/maskin som spelar upp filerna till den enhet (TV) du använder. Och låter NASen stå för inget annat än lagringen.
Allt från en mindre dator som HTPC t.ex. NUC eller liknande. Till saker som Roku ultra eller Xiaomi Box 4k beror lite på vad du är ute efter. Jag har dålig koll på vilka mediaspelare som är vettiga: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=295
Det är oftast en lättare lösning då en vettig mediaspelare ger dig fler alternativ för direktuppspelning samt tillgång till streamingtjänstar som netflix mm. på ett och samma ställe. Då en NAS troligen inte är gjord för att både lagra och spela upp det media du vill köra på den på samma enkla sätt. Allt NASen behöver göra är att leka extern hårddisk till mediaspelaren och det bör vilken NAS som helst klara av nästan.

Uppkopplingen är skitdesamma, alla moderna enheter stödjer gigabit LAN så 60mbit är inga problem när du har resterande 940mbit ledigt under ett sådant tillfälle.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Hej. Jag är kluven över val av NAS och behöver er hjälp.

Å ena sidan är jag intresserad av QNAP eftersom de har HDMI så jag kan spela upp mina filmer direkt till TV:n men de har ju bara version 1.4, vilket väl inte klarar att skicka 4K24p 10bit HDR-filmer? Vet att HDMI 1.4 klarar 4K30p men klarar den 10bit + HDR samtidigt?
Å andra sidan är jag intresserad av Synology för att de är enkla att ha att göra med men min uppkoppling är bara 50 mbps vilket gör mig orolig att mina filmer inte spelas upp utan flaskhals i just uppkopplingen mellan NAS och TV.

Har en LG 65C7 OLED som jag vill kunna spela mina nya 4K-filmer på och de kan hända att de ibland överstiger 60 mbps men hittills oftast under 50 mbps. Streamar i och för sig ganska mycket från Netflix och är ändå ganska nöjd med 4K-bilden där, fast det bara går i 15 mbps. Så att streama mina egna filmer över 50 mbps kanske inte är livsviktigt ändå...

Oavsett så är jag ute efter det bästa jag kan få i min situation utan att behöva betala mycket mer än 4000 då HDD kostar en del också.

Tips på andra smarta vägar att koppla TV, medialagrings-HDD och laptop än via just en NAS förutom hemmabyggen kan vara intressant.
All hjälp uppskattas!

Tror du blandar ihop hastigheten för internet när du säger 50mbps, och hastigheten på ditt interna nätverk, där har de flesta minst 100Mbit och många har 1Gbit.

För din del är inte internethastigheten nått som spelar någon roll då det inte är inblandat i det hela.

Enklaste är kanske att bara köra från NAS direkt till TV över nätverket trådat eller via Wifi, har för mig mediaspelaren i din TV kan spela upp de vanliga formaten utan att gå via transkodningar och sånt.
Och funkar det så räcker det med en bra router som tar hand om övriga enheter som laptop mm ink din NAS

Router ska självklart vara en med Gbit hastighet och Wifi med 5Ghz + AS protokoll

Vill du spela upp 4K HDR osv ska du inte blanda in HDMI som finns på NAS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Tack, det var precis det jag behövde höra. Tänkte av någon anledning att ens interna nätverk inte kunde gå snabbare än ens uppkoppling.
Allt viktigt går trådat här så då blir det ju absolut ingen flaskhals med filmer över interna nätverket som jag var orolig över.

Då återstår bara att hitta en lämplig NAS!
Tack!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Avstängd

@p1er: Jag har provat alternativet som @ggustavsson rekommenderar, och med rätt tv kan det fungera. Men tv:n måste stödja både ljud och bild Codec:en som filmen använder sig utav. I mitt fall så var stödet väldigt tunt, och tv:n hade en tendens att droppa det trådlösa nätverket var femte minut till varje timme så det slutade med att jag köpte en extern mediaspelare istället.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

När det gäller Mediaspelare så är väl Apple TV 4K mer eller mindre den som är lättast att använda.

Själv använder jag en Apple tv4 och strömmar min Bluray samling trådlöst från en Synology Ds218+.

Använder Infuse på Atvn och det funkar väldigt bra för mig i allafall.

Men om det är möjligt så är alttid trådbunden koppling att föredra.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Installera Plex clienten på TVn
https://support.plex.tv/articles/204080173-which-smart-tv-mod...

Välj en NAS
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...
Installera Plex på NASen, nu kan du placera din NAS var som helst du har nätverk och se filmerna via appen Plex i TVn.
Du heöver ingen transcode för de filer din TV kan spela upp själv, då skickas bara strömmen oförändrad.

Permalänk
Medlem

Jag kör FreeNAS på en dator som grund och sen virtualiserar jag diverse tjänster under det, bland annat PLEX.

Nu kör jag visserligen inte 4K men jag transcodar Bluray 1080p utan problem direkt till TVn och då med en billig Intel G4400 i NASen. Du borde titta på motsvarande upplägg, fast med kryddigare CPU då om du ska köra 4K. Virtualisering är helt underbart!

EDIT: Som Mordekai skriver ovan måste din TV då vara tillräckligt modern för att installera appar (Plex klienten)

Permalänk

Hejsan

Jag har en LG B7v oled och media spelaren i tv.n klarar att köra 4K filmer direkt från min synology Nas.

Permalänk
Medlem

En Microserver med ett Nvidia 1030?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535