Ubiquiti Unifi, värt för hemmanätverk?

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Unifi, värt för hemmanätverk?

Tja Sc

Jag är ute efter en ny router och kan välja mellan två vägar att gå:

Elgiganten har en Linksys WRT32X för 1490kr. Ser som nåt helt okej ur konsumentvärlden och klarar nog det mesta. Jag är inte ute efter komplext nätverk, och visst blir det orättvist att haka upp ADSL på den routern men med en uppgradering till fiber i nära framtiden vill jag köpa en router som mer eller mindre blir oersättbar.

Men jag har alltid varit nyfiken på Ubiquitis AP. Även om jag kan 0 inom networking hade det varit roligt att fixa upp ett sådant system. Då har jag en fråga: Kan man köra på en AP-AC-PRO självständigt utan en massa perifera prylar som switch &c? Alltså från modem till (en PoE som kommer med?) APn? Jag är ju inte ute efter ett komplext nätverk som sagt, men har hört en del om hur robusta dessa är jämfört med vanliga Netgear, Dlinks osv. Och att jag möjligen kan lära mig att gräva lite djupare i Ubiquitins installation låter bara roligt. Och att dessa sedan kan kompletteras med switch för att utöka nätverket i framtiden låter mycket lovande.

Är det någon med kompetens som kan svara på en eller två frågor?

Permalänk
Medlem

@Psisis: du behöver en router mellan modem och ap. men ja det är klart värt det för hemanvändare, bättre stabilitet går knappt att finna.
som jämförelse skulle jag säga att asus är som en fiat. den funkar, men aldrigt stabilt eller riktigt bra, medans unifi är som en honda/toyota, dom är inte sexiagst men strular aldrig, oavsett hur mycket man plågar dom.

En stor fördel med unifi som många inte tänker på är att man kan uppdatera bitvis i framtiden, vill man ha snabbare wlan då uppgraderar man ap, vill man ha bättre täckning då sätter man en till, routern går sönder, ok då byter du den och direkt är alla inställningar tillbaka osv

Skulle aldrig i mitt liv gå tillbaka till vare sig konsument routrar eller egenbyggda efter börjat med unifi eller dom andra produktfamiljerma.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

bättre stabilitet går knappt att finna.
som jämförelse skulle jag säga att asus är som en fiat. den funkar, men aldrigt stabilt eller riktigt bra, medans unifi är som en honda/toyota, dom är inte sexiagst men strular aldrig, oavsett hur mycket man plågar dom.

Även Ubiquiti har ju ett erkänt problem med att deras routrar blir överhettade vid hög belastning, därav rekommendationen att man måste köra med switchar för att avlasta routern så mycket som möjligt. Sen spelar det ingen roll om du köper deras billigaste modell eller någon enterprismodell för 4000 kr, dom har samma fel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Även Ubiquiti har ju ett erkänt problem med att deras routrar blir överhettade vid hög belastning, därav rekommendationen att man måste köra med switchar för att avlasta routern så mycket som möjligt. Sen spelar det ingen roll om du köper deras billigaste modell eller någon enterprismodell för 4000 kr, dom har samma fel.

Nja att dom blir värma är inte samma sak som överhettas, har du någon länk där detta "erkända" problem visas?
enda jag skulle kunna tänka mig, är deras mindre poe routrar med flera ingångar, (edge routrar) och det bör då vara i extrema fall, tex att man inte gett tillräcklig ventilation samtidigt om man skyfflat extremt stora mängder lokalt samtidigt som man driver saker med poe osv

Jag har installerat unifi på väldigt många ställen och aldrig sett eller hört att usg/usg pro skulle överhettas.
har två ställen nu, där det går x antal 100gig (kan bli jäkligt mycket när det varit tävlingar) om dagen utan problem, och gjort så länge.
på ena stället står den i ett rum som passerar 60 grader under sommaren och ändå funkar det galant, eller nja nästan, fiber konverter fick jag slänga ut för den klarade inte värmen, fördelen var ju dock att jag kunde köra fibern rakt in i min unifi i stället

Men ja, dom små routrarna blir värma, (ej behagliga att hålla) men dom är gjorda för att klara det.
Asus/netgear etc är däremot inte gjorda för att klara det, så dom överhettas och låser sig, för att sedan gå sönder i förtid.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Psisis: du behöver en router mellan modem och ap. men ja det är klart värt det för hemanvändare, bättre stabilitet går knappt att finna.
som jämförelse skulle jag säga att asus är som en fiat. den funkar, men aldrigt stabilt eller riktigt bra, medans unifi är som en honda/toyota, dom är inte sexiagst men strular aldrig, oavsett hur mycket man plågar dom.

Jag vet inte om jag gpller med om att Asus aldrig fungerar stabilt. Tror jag har installerat iaf 10 olika Asus-routrar hos nära och kära, och aldrig fått nåt klagomål om att internet slutat fungera för dom.

Permalänk
Medlem

@wranzzon: tja det beror kanske på vad dom gör med sina routrar, och hur mycket dom belastas. jag har nästan bytt ut alla asus routrar hos alla släktingar till unifi just för att dom blir jäkligt sega och och slutar att fungera, det roliga är att i stort sätt alla börja strula mellan år 2 och 3, min teori om detta är att det är värmen i dom som gör att elektroniken slits väldigt fort, för jag har en asus router stånde hos en äldre gubbe, med monterad fläkt på, och den har tuggat på i över tre år nu, (gjort 3-4 återställningar på den men det har varit efter hård belastning, så det var nog minnes problem snarare än värmeproblem)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@wranzzon: tja det beror kanske på vad dom gör med sina routrar, och hur mycket dom belastas. jag har nästan bytt ut alla asus routrar hos alla släktingar till unifi just för att dom blir jäkligt sega och och slutar att fungera, det roliga är att i stort sätt alla börja strula mellan år 2 och 3, min teori om detta är att det är värmen i dom som gör att elektroniken slits väldigt fort, för jag har en asus router stånde hos en äldre gubbe, med monterad fläkt på, och den har tuggat på i över tre år nu, (gjort 3-4 återställningar på den men det har varit efter hård belastning, så det var nog minnes problem snarare än värmeproblem)

Ja jag kan inget annat säga än att det återigen verkar som att våra erfarenheter skiljer sig åt. Om jag ska ta min router som exempel. Den står i ett skåp utan ventilation tillsammans med en HTPC, den tuggar fortfarande på bra fortfarande. Den får jobba hyfsat hårt, den kör dels VPN och dels så är det ett gäng personer som ansluter till den dagligen för att komma åt min Plex-server

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, lutar åt Unifi. En fråga dock : finns det en större nackdel att ansluta APn direkt till skräproutern/modem från Telia? Vis a vis en "riktig" router från Ubiquiti. Naturligen blir det mycket mindre kontroll med Telia routern men blir det även sämre prestanda?

Jag är inte helt hundra på ämnet men om jag förstår rätt så "routrar" inte APn lokalt utan är beroende på den säkerligen väldigt dåliga processorn i Teliaroutern

Permalänk
Medlem

@Psisis: nej, det enda är att det inte är lika stabilt,samma kontroll mm.
sedan kan det bli lite strul om du ska blanda teliarouters wlan med unifi. men stänger du av telia routern inbyggda wlan är det lugnt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psisis:

Tack för era svar, lutar åt Unifi. En fråga dock : finns det en större nackdel att ansluta APn direkt till skräproutern/modem från Telia? Vis a vis en "riktig" router från Ubiquiti. Naturligen blir det mycket mindre kontroll med Telia routern men blir det även sämre prestanda?

Jag är inte helt hundra på ämnet men om jag förstår rätt så "routrar" inte APn lokalt utan är beroende på den säkerligen väldigt dåliga processorn i Teliaroutern

Nä, behöver du inte funktionerna från USG/Edgerouter kan du fortsätta använda den.
Gissar att det är en TG799? Den är relativt kompetent.

Osäker på vad du menar med ”routrar”, men den sköter ip-tilldelning och routing i nätet, AP’n ger enbart wifi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nä, behöver du inte funktionerna från USG/Edgerouter kan du fortsätta använda den.
Gissar att det är en TG799? Den är relativt kompetent.

Osäker på vad du menar med ”routrar”, men den sköter ip-tilldelning och routing i nätet, AP’n ger enbart wifi.

Precis en TG799, den kanske ändå är hyfsad.

Som sagt har jag ingen verklig koll, men routern blir ju själva hjärnan i nätverket medan APn endast skickar vidare packets. Att hantera packets gör routern, samt håller koll på och tilldelar rätt adress för rätt data. Men när jag tänker efter är den inte direkt dålig på detta. Jag har endast behövt starta om den 1 gång under 3 månaders uppkoppling och då under tvivlet om felet ens var dens. Att den hanterar trådlöst kasst är egentligen bara naturligt. Sen det att leverantörernas (BBBs) traumatiserande routrar för ett decennium sedan kanske inte lever kvar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psisis:

Precis en TG799, den kanske ändå är hyfsad.

Som sagt har jag ingen verklig koll, men routern blir ju själva hjärnan i nätverket medan APn endast skickar vidare packets. Att hantera packets gör routern, samt håller koll på och tilldelar rätt adress för rätt data. Men när jag tänker efter är den inte direkt dålig på detta. Jag har endast behövt starta om den 1 gång under 3 månaders uppkoppling och då under tvivlet om felet ens var dens. Att den hanterar trådlöst kasst är egentligen bara naturligt. Sen det att leverantörernas (BBBs) traumatiserande routrar för ett decennium sedan kanske inte lever kvar idag.

Nej, TG799 är duglig för Svensson-användning.
Har du inte problem med att den inte klarar hastigheten eller antalet anslutningar (vilket den vid någorlunda normal användning inte borde ha) och du inte är intresserad av mer funktioner så kör på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."