Permalänk

Underlig disk

Hej!

Såg att jag fått en extra disk på min dator som jag inte sett tidigare. Den ligger på 95MB och går inte att öppna. Någon som har en idé om vad det kan vara för något?

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Hedersmedlem

Vad ligger det på den? Skulle kunna vara en EFI-partition, med bootfiler och sånt. De brukar inte ha någon enhetsbokstav i Windows, dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

@Thomas: Kan inte öppna den. Den var inte där för 1 vecka sedan så det är något nytt

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Medlem

Har det något med en Windows-uppdatering tro...

Annars, på många köpedatorer brukar det ligga en partition med installationsfiler för windows - dvs motsvarande installations-CD:n och flaggas för att bli osynlig (men ofta valbar via bios mm.) och då kan man fråga sig varför den är synlig i windows nu plötsligt

Nu är visade partitionen liten för liten för att ha en massa installationsfiler om inte allt går via internet, så det kan vara för något annat.

när man skall kolla på sådana saker så gör man inte detta i windows utan i en live-linux uppstartad från USB-sticka/dvd - så länge du kör i windows så är det Microsoft som bestämmer vad du får göra och inte göra och sitter fast i dess mus-labyrinten och springer i alla gångar i förhoppning att hitta rätt in/utgång till det du söker efter...

Permalänk
Medlem

Det är garanterat din EFI-partition, det märkliga är dock varför den visas

Permalänk
Medlem

Nu är det cirka 6 månader sedan som jag fick enhetsbeteckning för EFI partitionen efter en Windows 10 uppdatering men den kunde jag ta bort genom att högerklicka på den i Diskhantering och välja Ändra enhetsbeteckning och sökvägar välja Ta bort.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Det är EFI partitionen (behövs för att tex kunna köra med full disk kryptering).

Av nån anledning har windows fått för sig att ge den en enhetsbokstav. Normalt ska den vara dold.

I diskhanteringen kan du ta bort enhetsbokstaven.