Bitcoin till kontanter

Permalänk
Avstängd

Bitcoin till kontanter

Jag har en bekant som vill få ut bitcoin i kontanter dock kan man bara ta ut 15000kr i veckan från ett konto i bankomater. Så om han får föra över 15000 i veckan till mitt konto som han sedan kan plockar ut i kontanter får jag en liten summa varje gång. Då till min fråga finns det någon risk för mig i detta ? Tex att banken frågar vad det är för pengar jag har fått och kanske tror att jag tvättar pengar eller liknande isf räcker det med att säga att jag bara har hjälpt en kompis att ta ut pengar.

Permalänk
Avstängd

Absolut finns den risken. Men att plocka ut BTC nu är snudd på hål i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdragnar:

Jag har en bekant som vill få ut bitcoin i kontanter dock kan man bara ta ut 15000kr i veckan från ett konto i bankomater. Så om han får föra över 15000 i veckan till mitt konto som han sedan kan plockar ut i kontanter får jag en liten summa varje gång. Då till min fråga finns det någon risk för mig i detta ? Tex att banken frågar vad det är för pengar jag har fått och kanske tror att jag tvättar pengar eller liknande isf räcker det med att säga att jag bara har hjälpt en kompis att ta ut pengar.

Största frågan du bör ställa dig är varför din kompis skulle ge dig pengar för att ta ut kontanter, när din kompis bara kan kontakta sin bank och ta ut kontanter utan att betala dig.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Rymdragnar:

Jag har en bekant som vill få ut bitcoin i kontanter dock kan man bara ta ut 15000kr i veckan från ett konto i bankomater. Så om han får föra över 15000 i veckan till mitt konto som han sedan kan plockar ut i kontanter får jag en liten summa varje gång. Då till min fråga finns det någon risk för mig i detta ? Tex att banken frågar vad det är för pengar jag har fått och kanske tror att jag tvättar pengar eller liknande isf räcker det med att säga att jag bara har hjälpt en kompis att ta ut pengar.

Jag skulle anta att skatteverket är intresserad av huruvida dessa pengarna har blivit beskattade eller ej.

Isåfall funkar nog inte svaret "det var åt en polare, fråga honom"

Permalänk
Medlem

Passa dig. Har du otur så granskar skatteverket dig och då kan du åka på skattning på inkomst eller annat. Banker är duktiga på att rapportera in sånt där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Största frågan du bör ställa dig är varför din kompis skulle ge dig pengar för att ta ut kontanter, när din kompis bara kan kontakta sin bank och ta ut kontanter utan att betala dig.

Är inte direkt en kompis mer en bekant antar att han kommer sälja bitcoins direkt till mitt konto och sen plocka ut det.
För att slippa skatta det därav att jag får lite pengar men jag tar en risk, undrar mer vad är chansen att man torskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle hålla mig undan skattebrott.

Hur stor risken är, är nog svår att svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdragnar:

Jag har en bekant som vill få ut bitcoin i kontanter dock kan man bara ta ut 15000kr i veckan från ett konto i bankomater. Så om han får föra över 15000 i veckan till mitt konto som han sedan kan plockar ut i kontanter får jag en liten summa varje gång. Då till min fråga finns det någon risk för mig i detta ? Tex att banken frågar vad det är för pengar jag har fått och kanske tror att jag tvättar pengar eller liknande isf räcker det med att säga att jag bara har hjälpt en kompis att ta ut pengar.

Man kan väl konstatera att det låter som att någonting nog inte sköts helt okej i och med att han inte bara gör det själv, utan vill betala dig istället. "Målvakt" är ett ord som ligger nära till hands att fundera kring.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför gör han det inte själv och varför till just kontanter? För att det inte ska kunna spåras till honom? Låter som att det finns en risk att du sätter dig själv i en dålig sits.

Annars om du pratar med banken direkt kanske det går att lösa större kontantuttag. Men med tanke på att de flesta banker inte ens vet vad kontanter är längre så är det väl ingen större idé kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdragnar:

Är inte direkt en kompis mer en bekant antar att han kommer sälja bitcoins direkt till mitt konto och sen plocka ut det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jahapp, det svarar inte på frågan dock? Varför skulle han gå via någon ytlig bekant om han kan gå via sin egna bank för lägre pris? Sen så kan man fråga sig om hur det blir med skattefrågan, gissar på att skatteverket tror att du har sålt dina egna bitcoins och gått med vinst.

Permalänk
Medlem

Haha, lycka till.

Skattefiffel är allvarliga saker i Sverige, tänk på det.

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Jahapp, det svarar inte på frågan dock? Varför skulle han gå via någon ytlig bekant om han kan gå via sin egna bank för lägre pris? Sen så kan man fråga sig om hur det blir med skattefrågan, gissar på att skatteverket tror att du har sålt dina egna bitcoins och gått med vinst.

För då slipper han skatten och det kan inte spåras till honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdragnar:

Är inte direkt en kompis mer en bekant antar att han kommer sälja bitcoins direkt till mitt konto och sen plocka ut det.
För att slippa skatta det därav att jag får lite pengar men jag tar en risk, undrar mer vad är chansen att man torskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst 30% skatt, men är det värt risken?
Kanske ingen som reagerar om det kommer en överföring på 15k men om det kommer lite väl ofta då....?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Om dina initialer är GN så är det allt för lätt att koppla denna tråden till dig som person. Som redan sagts: Om du får pengar för det så är det inte above board. Lite för stora summor för att riska det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdragnar:

För då slipper han skatten och det kan inte spåras till honom.

Skickades från m.sweclockers.com

precis, du får betala den istället

begå inte ekobrott, det är aldrig värt det. Vill han ha sina egna pengar, får han ordna det själv. skicka det till sin egen bank och hämta ut dom. vill han hämta mer än vad man kan göra i en automat får han göra det via et bankkontor, eller skicka pengar från sin bank till din, och du tar ut den vägen. men han ska inte sälja btc direkt till ditt konto.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rymdragnar:

För då slipper han skatten och det kan inte spåras till honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt då åker idioten som hjälper honom på smällen istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yomster:

Om dina initialer är GN så är det allt för lätt att koppla denna tråden till dig som person. Som redan sagts: Om du får pengar för det så är det inte above board. Lite för stora summor för att riska det.

Nej det är inte mina initialer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta verkar skumt. Fråga på Flashback.. om du nu måste.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

precis, du får betala den istället

begå inte ekobrott, det är aldrig värt det. Vill han ha sina egna pengar, får han ordna det själv. skicka det till sin egen bank och hämta ut dom. vill han hämta mer än vad man kan göra i en automat får han göra det via et bankkontor, eller skicka pengar från sin bank till din, och du tar ut den vägen. men han ska inte sälja btc direkt till ditt konto.

Men säg att jag trodde att det kom från hans konto och att dem var skattade och bara ville hjälpa honom att ta ut det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det här låter verkligen urkorkat. Varför skulle du vilja ta all risk åt honom?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Det här låter verkligen urkorkat. Varför skulle du vilja ta all risk åt honom?

För att få lite snabba pengar, trodde folk sålde bitcoins hela tiden utan att skatta men om det nu är så stor risk kommer jag inte göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdragnar:

För att få lite snabba pengar, trodde folk sålde bitcoins hela tiden utan att skatta men om det nu är så stor risk kommer jag inte göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir inte lagligare för att andra gör det.. Alltså får du bra betalt så är det ju såklart en bra deal, tex om du får pengar över + kan betala skattekostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Man kan väl konstatera att det låter som att någonting nog inte sköts helt okej i och med att han inte bara gör det själv, utan vill betala dig istället. "Målvakt" är ett ord som ligger nära till hands att fundera kring.

I princip så kan man tänka sig att man får bitcoin som gåva, gåvobrev behövs då så det går att bevisa att man inte minat dem själv eller fått som lön e dyl. Annars ska det ju skattas som inkomst. (Den som gett gåvan måste såklart kunna redovisa var det kom i från och betala ev skatt på det)

Sen säljer du med anskaffningsvärde 0 och ska då betala 30% kapitalvinst på det hela.

Så det TS kan åka på är antingen inkomstskatt på hela beloppet (inget gåvobrev) eller 30% kapitalvinst. Sen om det är penningtvätt så kan det bli nåt rättsligt efterspel också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rymdragnar:

För att få lite snabba pengar, trodde folk sålde bitcoins hela tiden utan att skatta men om det nu är så stor risk kommer jag inte göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Han borde istället säja BTC på "svarta" marknaden för pengar. Då får han inte pengar i handen men i tex Amazon gift cards, förbetalda kredit kort osv. finns många Bara ett tips

Permalänk
Medlem

I ett land som Sverige där skattebrott likställs med livstids fängelse och där våldtäktsmän får gå fria för att det är synd om dem, så skulle jag hålla mig undan skattebrott av alla brott.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Måste finnas smartare sätt att komma undan skattefritt med sina BTC.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdragnar:

För att få lite snabba pengar, trodde folk sålde bitcoins hela tiden utan att skatta men om det nu är så stor risk kommer jag inte göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

"Alla" är väl lite som att säga att alla är kriminella... Det är faktiskt lag på att beskatta all typ av vinst i Sverige. Det hela verkar otroligt korkat, men om du verkligen vill hjälpa din bekanta för lite snabba svarta pengar så var beredd på att möta konsekvenserna. Skattefifflare straffas väldigt hårt i vårt samhälle....

Samt så tror jag det är emot Sweclockers policy att prata om skattefiffel så tvivlar på att denna tråden kommer leva vidare. Ta din diskussion till Flashback eller dylikt.

Lycka till!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Det du föreslår klassas som penningtvätt och banken har en skyldighet att rapportera detta till finanspolisen.
De måste rapportera alla suspekta transaktioner som de upptäcker.

Permalänk
Medlem

Banken rapporterar alla kontinuerliga transaktioner över 10 tsk. Gör det inte.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX