Redaktionen blir grafikkortsnostalgiska och drömmer sig tillbaka till svunna tider

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon195163: du minns helt korrekt! När 3dfx hade börjat tappa bollen med Voodoo 3-familjen och Nvidia tagit ledartröjan gällande prestanda hade 3dfx fortfarande ett övertag i bildkvalitet, färger och kantutjämning (AA) såg fortfarande bättre ut på Voodoo-korten. Men även det blev bättre hos konkurrenterna, så det var inte en fördel de kunde leva på särskilt länge.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

@loevet: Tack!

Men jag ställer mig frågandes till hur färgerna var så mycket bättre. Jag minns att svenska PC Gamer hade en stor artikel om Voodoo 2. Där var just Quake 2 huvudattraktion och de hade massor med jämförelsefoton. Önskar att jag kunde leta upp numret och scanna det.

Vissa av grafikkorten som kämpade mot 3dfx kunde ju faktiskt prestera. En del kunde driva spelen hyffsat bra när det handlade om fps. Men just färgerna vann våra hjärtan. Var det en fair fight... eller var det bara patchar med gladare färger som fick oss att betala 10k(med inflation) för att få ta del av miraklet?

Edit: vill förtydliga... färgrymden blev förändrad så fort som man körde ett 3dfx-kort. Köpte nyligen Quake 2 till Xbox 360 (enda riktiga nyversionen av spelet, det kör i 1080p native med 60fps). Och då så slog det mig... Det ser inte alls lika bra ut som på min P2 och Voodoo2. Jag förväntade mig ”My Little Pony”-färger. Men nej, grått och ruskigt, inte alls som på gamla 3dfx-tiden.

Ändrade mer faktafel i min text.
Permalänk

Har kvar fungerande 8800GT och har 5770 rullades än Dock satt fast en 120mm fläkt med bunt band (original fick vist missljud sistnämnda).

Tidigare än så var det integrerad grafik (tror det var i moderkortet), men intel coleron (ingen rolig upplevelse att spela på). Sen innan dess ärvde vi en dator med windows 95 (klassiska liggande lådan, delar i burken vet jag tyvärr inte, har för mig det var en dell i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Körde nog Radeon 9800 Pro runt 2003 el strax efter, så här några år senare, så vet jag inget kort som hängde med så länge med drivrutiner från tredjepart som det kortet. Mycket stabilt men också mycket varmt
Vet att jag spelade Far Cry-demot med förtjusning. Visst fanns snabbare kort men shiiiit vad fps /krona man fick!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pi:

minns att jag köpte det allra första geforce med sdr och typ veckan efter kom det med ddr. kände mig lite blåst...

Läste du inte hårdvarunyheter då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Läste du inte hårdvarunyheter då?

Haha, jag tror faktiskt inte jag hade så bra koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

@loevet: Tack!

Men jag ställer mig frågandes till hur färgerna var så mycket bättre. Jag minns att svenska PC Gamer hade en stor artikel om Voodoo 2. Där var just Quake 2 huvudattraktion och de hade massor med jämförelsefoton. Önskar att jag kunde leta upp numret och scanna det.

Vissa av grafikkorten som kämpade mot 3dfx kunde ju faktiskt prestera. En del kunde driva spelen hyffsat bra när det handlade om fps. Men just färgerna vann våra hjärtan. Var det en fair fight... eller var det bara patchar med gladare färger som fick oss att betala 10k(med inflation) för att få ta del av miraklet?

Edit: vill förtydliga... färgrymden blev förändrad så fort som man körde ett 3dfx-kort. Köpte nyligen Quake 2 till Xbox 360 (enda riktiga nyversionen av spelet, det kör i 1080p native med 60fps). Och då så slog det mig... Det ser inte alls lika bra ut som på min P2 och Voodoo2. Jag förväntade mig ”My Little Pony”-färger. Men nej, grått och ruskigt, inte alls som på gamla 3dfx-tiden.

Första generationerna 3dfx hade bara stöd för 16bitars färgdjup, var väl först med Voodoo 4o5 som dom fick stöd för 24bitars färgdjup.

Jag hade ett 4MB S3v2+ "någonting" med ett Matrox M3D, visst drivrutinerna sög gammal stomipåse men i spel där M3Dn fungerade var bildkvalitén bättre än på kompisens Voodoo 1 kort.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Ja, det är riktigt kul att se tillbaka på alla kort som funnits. Jag tror att jag har en hyffsad bild hur min 3D accelerator-historia ser ut. Bortsett från alla 2D-kort man hade innan.

3dfx Voodoo 1 -> Voodoo2 -> Voodoo2 SLI -> Geforce 2 Ultra -> Geforce Ti 4600 -> Radeon 9800Pro -> Radeon X800XT PE -> Geforce 8800GTX -> Geforce 460 SLI -> Geforce 670 SLI -> Geforce 980ti -> Geforce 1080ti

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |