Liten UPS till router (Asus AC-68U)

Permalänk

Liten UPS till router (Asus AC-68U)

Funderade lite på att införskaffa en UPS till min router hemma, och funderade lite ifall det finns någon riktigt liten modell som man kan driva en router med i händelse av strömavbrott.

Har en server hemma som har en egen UPS. Rent tekniskt sett kan jag ju koppla in routern i den, men rent praktiskt att dra en skarvsladd genom väggen för att mata routern med känns opraktiskt och inte så snyggt. Dessutom är det hyreslägenhet och vill därför inte göra allt för mycket hål i väggarna.

Så då tänkte jag i fall det finns och var man lättast får tag i en liten UPS för några hundringar som man enbart kan driva routern med?

Googlade lite och hittade dels en modell på ebay och någon modell från kina. (Vill dock helst undvika kina, då jag inte riktigt litar på kinaprylar, då de är kända för att vara kassa ur elsäkerhetssynpunkt.)

Båda dessa modeller var inte mycket större än vad transformatorn på en laptop laddare är, vilket vore perfekt eftersom routern står på en liten ikea hylla. (Tror den är ca 30x30cm).

Någon som vet var man får tag i något schysst?

Permalänk
Medlem

hittade denna, men verkar inte finns i någon butik: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=568689

annars finns: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=850075

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju kolla hur många volt routern behöver. Är det 12 kan du ju köpa en blyacc och en batteriladdare å köra direkt från batteriet. #inlineUps

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

UPSer är bra och bör sitta på datorer som snurrar 24/7 för att rädda hårdvaran. Tänk dock på att om du sätter en UPS på din router så fungerar den vid en strömglitch men gör nästa del i kedjan det? Fibern ut i gatan/huset? Är det då någon vinning med att din router står och puttrar på batteri? Kör man via 3/4/5G så kanske annars nej.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jo, dessa från prisjakt kan ju eventuellt vara alternativ, fast de får ju garanterat inte plats på hyllan. Hade hoppats hitta en sån där riktigt liten en.

Batteri och laddare är jag också lite osäker. Tittade på nätet (har inte kollat min ännu för att verifiera) och där står det 19V likström, ger ac adaptern.

Ang. Strömavbrott, jo det vet man ju inte om fibern slocknar, men däremot om jfb, säkring eller sladden av misstag går ur väggen så tar det lång tid för routern att hoppa igång och leverera internet igen. (Och då kör jag dns med forwarders och dhcp på servern.)

Ska se om jag kan hitta en bild på typen jag tänkte mig.

Permalänk

(Av någon anledning kunde jag inte redigera mitt inlägg ovan?)

I alla fall, så såg jag nu att även de jag hittade då inte skulle fungera eftersom de inte var tänkta till 19V som det så skumt ser ut som att Asus routern körs på. Kanske är lättare att dra en förlängningssladd i alla fall.

Permalänk
Medlem

Blev det någon UPS till sist?

Jag funderar på att skaffa en till att driva främst routern, men även ev. en NAS.

Vad tror ni om denna: https://www.computersalg.se/i/1060505/fsp-nano-600-ups-ac-110...