Permalänk
Medlem

Trasig dator?

Hejsan, jag har en dator som jag tror är trasig, för gott..

Jag måste nog gå tillbaka lite i tiden innan jag förklarar mitt fel. Den är ganska gammal från 2010.
Och den har under det senaste året bara stängts av från ingenstans. och den går inte att starta via knappen när den stängs av.
Jag måste ta en bit järntråd som jag böjt till och köra ner i 2 kontakter i 24 pins kontakten.. Gör man det samtidigt som man håller inne startknappen så hoppar datorn igång som vanligt, och allting fungerar som det ska..

Men nu senast detta hände, att det bara stängdes av så har jag inte lyckats fått igång den igen. Har försökt med allting tror jag.
... och nått som jag tycker är konstigt är att när jag trycker ner knappen utan metaltråden nerkörd i 24 pins så går datorn igång med fläktar och allting utan bild.. men när jag släpper startknappen så stängs den av direkt.. Man kan till o med gasa med datorn genom power on knappen.. men om jag har metalltråden nerkörd i 24pins och trycker på startknappen så går den igång utan bild...

Har haft ur mitt nätagg och tittat om det är trasigt någonstans, men hela kretskortet ser helt ut.
har bytt batteriet flera gånger.
jag har tagit ur grafikkortet
processorn har jag också haft ur. bytte pasta samtidigt.
har kopplat bort DVD brännaren helt.
har testat starta den med olika ram minnen i olika slottar. ingen skillnad

ESD skada?
jag har ingen aning vad som kan vara felet. Det är så konstigt för datorn har varit så här under 2års tid, men jag har alltid lyckats startat den genom ståltråd i 24pinns.. Men nu verkar den inte vilja hoppa igång,...

Och sen att den bara brummar till när man klickar power on är konstigt, datorn dör direkt när man släpper power on..

Har inte råd med någon ny dator. Det är därför jag kämpar med denna. :S

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en återkoppling om att spänningarna är ok, är det möjligen så att du har en dålig nätdel och sedan byglar den signalen för att datorn inte ska stänga av sig ?
Det vore intressant att veta VAD du byglar och inte bara att du byglar något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

nej det vet jag inte. Men här är två bilder av bryggan jag skapar.
Om du kanske vet???
Och jag bryggar bara vid start. när datorn väl startat så tar jag bort bygeln

https://imgur.com/a/BSJnMZu

Permalänk
Medlem

@Jagjag20: Så du kör in en metallbit i en strömförande del utan att veta vad du gör? Låter som att det kanske inte är den bästa idén. Speciellt inte när det handlar om väldigt känslig elektronik.

Du har bryggat 5v mot jord så inte två strömförande kontakter iallafall.

Testa att byta nätdelen och se om det ändrar något. Du ska inte behöva brygga något för att lura datorn etc.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Ta en bild på kondensatorerna som sitter runt processorn.
Det låter som om du har en årsmodell som poppat lite.

När du startar den så drar de läckande kondingarna för mycket ström, då vill den stänga av sig genom att göra den gröna spänningslös. Men när du kortsluter den så tvingar du nätagget att leverera spänning trots att datorn inte vill ha nån då den tycker att den är trasig.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

@Jagjag20: Så du kör in en metallbit i en strömförande del utan att veta vad du gör?

Du har bryggat 5v mot jord så inte två strömförande kontakter iallafall.

.

Jag vet vad jag gör, vad jag menade var att jag inte visste exakt vad den gör. Läste förlänge sen om att man kunde göra detta. och då läste jag på endel om vad det handlade om så det inte var nått skit som någon bara hittat på.
Man lär sig mycket att ha en skitdator man måste tvångstarta haha

Och nätagg att byta med har jag inget. har hört runt lite och ingen jag känner har ett jag kan få låna heller.. :S

Skrivet av ZecretW:

Ta en bild på kondensatorerna som sitter runt processorn.
Det låter som om du har en årsmodell som poppat lite.

https://imgur.com/a/1NPPMM2

Här har du kondingarna. alla ser hela ut. Kollade även igenom alla andra. ser också bra ut.

Nått jag skulle vilja nämna är att när jag skruvade isär mitt nätagg för någon månad sen. så såg det precis ut som att ett effektmotstånd var av. tänkte äntligen har jag hittat felet. Men jag började googla på nätagget jag har och såg bilder på det innuti att det ska vara så.. Verkar konstigt, ska se om jag kan få fram en bild på hur det ser ut. Borde ha den i mina andra mobil.

Hittade bilden. Så här ser det ut.
https://imgur.com/a/T2788Uf

Ser exakt ut som att nått har brunnit av. men tydligen ska det vara så :S ???
För på ebays säljar bilder är det lika..

För datorn startade när jag skruvade ihop den igen..