Fullkommligt vilsen letar gamingdator 10-11 000:-

Permalänk
Medlem

Fullkommligt vilsen letar gamingdator 10-11 000:-

God kväll!

Som rubriken lyder så är jag numera helt bortkommen gällande datorkomponenter så nu har ni eran chans att GLÄNSA Sweclockers.

Gaming är ett gammalt intresse för mig som jag nu tänkte ge en rejäl skjuts med hjälp av en ny dator. Priset är väl tänkt någonstans runt 10-11 000:- vilket kan rubbas på litegrann.

Vore ju helt klart schysst om man kunde spela CS:GO så det flyter på riktigt fint samt även spel som BF1 och varför inte lite COD;WW2?
Kanske skulle kunna kalla det en dator med möjlighet till att spela de flesta spel (som är relevanta till det pris jag efterfrågar) och det gör inget heller om det finns uppgraderings möjligheter i framtiden. Klocka osv osv har jag heller inte en aning om vad det skulle betyda eller hur man går tillväga, så om ni föreslår det så förklara gärna vad som menas med sådana uttryck.

WIN fixar jag på annat håll och skärm det äger jag redan en skaplig.

Det enda jag spontant kommer på är väl ett schysst chassi som ska stå framme, behöver ju givetvis inte vara fullproppat med neonljus likt bilarna i Fast & Furious, men ett stilrent chassi som tål att tittas på. Kanske inte heller behöver låta som ett JAS-Gripen under start, så gärna så låg ljudnivå som är möjligt.

Tack på förhand.
Stolleen

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11365938/

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11365954/

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11365980/

kan göras billigare antingen genom 8gb ram eller 3gb grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Uppskattas verkligen! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det något ni skulle rekommendera att vänta med att köpa med tanke på eventuella nya produkter som släpps inom kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna komposition är i alla fall vad jag skulle tänka mig hållbart ett par år framöver? Är det någon komponent som du skulle rekommendera mig att vänta med att köpa i och med eventuella produktsläpp?
Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stolleen: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Denna är svårslagen i sitt pris i dagens läge där marknaden är rätt knas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@stolleen: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Denna är svårslagen i sitt pris i dagens läge där marknaden är rätt knas.

Tack för tipset och även mitt i prick angående val av butik. Mycket bra service IMO. Finns även uppgraderings möjligheter för denna dator i framtiden? Med tanke på utrymme i chassi (eller som fullständigt vilsen, utrymme för uppgradering)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolleen:

Tack för tipset och även mitt i prick angående val av butik. Mycket bra service IMO. Finns även uppgraderings möjligheter för denna dator i framtiden? Med tanke på utrymme i chassi (eller som fullständigt vilsen, utrymme för uppgradering)

Skickades från m.sweclockers.com

Min bror har en likadan låda, inte denna konfiguration men samma låda, och det är helt vanliga delar i den. Vill du byta grafikkort så är det lika simpelt som i vilken annan dator som helst. Det har inte utrymme för de absolut längsta korten men det finns plats då MSI 1070 Armor är ett normallångt kort.

Inga problem att stoppa i mer ram eller mer diskar heller.

Vet inte om du var sarkastisk när det gäller "mitt i prick ang val av butik" men min lokala Elgiganten har visat sig ha väldigt bra service de gånger något strulat om än inte världens bästa djupkunskap alla gånger men alla är inte lika nördiga som jag och vi här är

Permalänk
Medlem

@stolleen: Det är en intel referenskylare i den datorn så ett byte till en Coolermaster Hyper 212 för typ 250 kr är ett enkelt byte som gör datorn tystare för de som inte spelar med lurar t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Min bror har en likadan låda, inte denna konfiguration men samma låda, och det är helt vanliga delar i den. Vill du byta grafikkort så är det lika simpelt som i vilken annan dator som helst. Det har inte utrymme för de absolut längsta korten men det finns plats då MSI 1070 Armor är ett normallångt kort.

Inga problem att stoppa i mer ram eller mer diskar heller.

Vet inte om du var sarkastisk när det gäller "mitt i prick ang val av butik" men min lokala Elgiganten har visat sig ha väldigt bra service de gånger något strulat om än inte världens bästa djupkunskap alla gånger men alla är inte lika nördiga som jag och vi här är

Nej nej, det var väl menat! Har bara bra erfarenheter av min lokala Megastore. Som du säger: Service och kunskap. Det är något de verkligen anammar och deras service/reklamationservice är fenomenal
Angående ditt tips så ska jag snarast besöka en fysisk butik, ställa några dumma frågor och med all säkerhet fullborda köp, tack återigen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stolleen: Låt inte någon random säljare rikta dig fel när det gäller märkesdatorer dock! Går du in där och ska köpa en märkesdator så är det för att du tittat ut en specifik och ingen annan.

I djungeln av märkesdatorer så är 90% totalt skräp och kanske på sin höjd 10% som är värda ett köp.

Den jag länkade för det priset är värt det. När den går upp 3000 kr igen om nån vecka eller så är den absolut inte värd sitt pris alls

Permalänk
Medlem

Sen för att vara övertydlig, jag personligen skulle inte köpa den datorn då jag prioriterar total tystnad och full frihet i komponentval. Men då är jag också villig att betala ett antal tusenlappar mer. Dock rekommenderar jag andra med mindre intresse / mindre vilja att lägga pengar att titta åt det hållet just nu

Om du har en fast budget och den är runt 10-11 så är den jag länkade ett bra val då den ger mest prestanda för pengarna idag mot att du inte är lika fri längre fram. Men det är ett val man gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@stolleen: Låt inte någon random säljare rikta dig fel när det gäller märkesdatorer dock! Går du in där och ska köpa en märkesdator så är det för att du tittat ut en specifik och ingen annan.

I djungeln av märkesdatorer så är 90% totalt skräp och kanske på sin höjd 10% som är värda ett köp.

Den jag länkade för det priset är värt det. När den går upp 3000 kr igen om nån vecka eller så är den absolut inte värd sitt pris alls

Okej, bra att veta! För att vara helt klar, den datorn är alltså värd ett köp för det priset och med de komponenter som finns i. Uppgraderingsmöjligheter finns. Win 10 ingår och bra fps i det jag just nu spelar mest -> CS:GO?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stolleen: Ja den kommer utan problem fungera väldigt bra

Vad mer specifikt är det du tänker att du skulle vilja ha för uppgraderingsmöjligheter? Byter du ut grafikkortet t.ex. så kan du behöva ett nytt nätagg också. Där är en av kompromisserna när man väljer färdigbyggt men inget konstigt i det

Vill du sätta i fler hårddiskar så går det. Om du om något år vill köpa en i7 7700 processor så går det att sätta i den. Det är inte den senaste plattformen idag men om ett år eller två så är inget idag den senaste plattformen oavsett så det är inte heller ett problem

Problemet med att bygga egen dator idag är tillgången på grafikkort och priserna på dessa samt priserna på ram.

Finns i stort sett inga grafikkort i lager någonstans i världen och de som finns är svindyra pga all denna hypen kring kryptovalutor.

Att betala 3900 kr för ett 1060 som några länkar till högre upp är helt galet, men har man inget val så har man inget val tyvärr.

Permalänk
Medlem

Köp den färdigbyggda på elgiganten för 9999kr, när du sen vill uppgradera den i framtiden med mer än ram och SSD's finns det möjlighet till det eftersom det verkar vara ett standard msi moderkort som går att köpa löst

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@stolleen: Har inte tänkt på att fråga men är begagnat ett alternativ? Om man är villig att chansa lite med begagnat så är det ett bra sätt att få mer dator om man har en mindre budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@stolleen: Ja den kommer utan problem fungera väldigt bra

Vad mer specifikt är det du tänker att du skulle vilja ha för uppgraderingsmöjligheter? Byter du ut grafikkortet t.ex. så kan du behöva ett nytt nätagg också. Där är en av kompromisserna när man väljer färdigbyggt men inget konstigt i det

Vill du sätta i fler hårddiskar så går det. Om du om något år vill köpa en i7 7700 processor så går det att sätta i den. Det är inte den senaste plattformen idag men om ett år eller två så är inget idag den senaste plattformen oavsett så det är inte heller ett problem

Problemet med att bygga egen dator idag är tillgången på grafikkort och priserna på dessa samt priserna på ram.

Finns i stort sett inga grafikkort i lager någonstans i världen och de som finns är svindyra pga all denna hypen kring kryptovalutor.

Att betala 3900 kr för ett 1060 som några länkar till högre upp är helt galet, men har man inget val så har man inget val tyvärr.

Det låter fair enough
Jag är ju som sagt inte fanatiskt när det kommer till spelande utan det är mer för att dryga ut tiden. Finns det plats för att byta ut komponenter i framtiden är ju det ett plus vilket verkar finnas i detta fallet.
Gällande priserna, efterfrågan och tillgång på exempelvis grafikkort verkar man kunna tacka icke-nördar för dvs tillexempel redigerare?
Jag är väl inte en av de kräsna ”andra-första-gångare” när det kommer till datorköp. Det jag skulle vilja med min nästa dator är att kunna välja bland några aktuella spel med hyfsad spelupplevelse och prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stolleen: Du kommer kunna spela alla dagens spel och morgondagens spel med vettig prestanda utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@stolleen: Du kommer kunna spela alla dagens spel och morgondagens spel med vettig prestanda utan problem

Återigen tack! Kul att se engagemang, verkligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stolleen: Så lugnt så, bara att hojta till om du behöver hjälp sen om du köper den

Permalänk
Medlem

Det som är bra med Elgigantens burk är ju att hårddiskutrymmet kommer räcka dig ett bra tag framöver. Jag är alltid skeptisk när butiker bara erbjuder en liten SSD om ens det.

Permalänk
Medlem

@PsyCor:

Köpte till sist datorn från Elgiganten och den lever i alla fall upp till mina krav så ett riktigt bra tips och en väldigt bra dator för mig.
Om jag nu vill uppdatera minnet till 16gb, är det något där jag måste tänka på så det "klaffar" med det som sitter i?
Har för mig att det sitter 8 GB DDR4 RAM i datorn nu för tillfället

/stollen

Permalänk
Medlem

@stolleen: Klockrent!

Ladda ner ett program som heter CPUID CPU-Z och ta en screenshot på fliken som heter SPD och länka den här så kan jag guida dig vidare

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Det var snällt av dig, tack!
Återkommer i helgen med screenshot då jag är tillbaka hemma igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@stolleen: Klockrent!

Ladda ner ett program som heter CPUID CPU-Z och ta en screenshot på fliken som heter SPD och länka den här så kan jag guida dig vidare

Detta hade jag visst glömt bort totalt.. Vilken miss! Nära inpå ett år med datorn du rekommendera och allt har funkat kanon. Blev fast igen efter många års uppehåll. Kul som satan. Nu går tankarna att kanske skrämma upp datorn lite om du har några tips på vad jag skulle kunna lägga mina pengar på för att uppnå lite bättre prestanda. Tänker inte på något speciellt bara det är prisvärt och gör datorn till det bättre.

Här är det som finns i datorn just nu:

https://pasteboard.co/I7w4DTE.jpg
https://pasteboard.co/I7w4Rtj.jpg
https://pasteboard.co/I7w52qZ.jpg
https://pasteboard.co/I7vntge.jpg

Permalänk
Medlem

@stolleen: Du måste först specificera lite mer vad det är du vill ska bli bättre. Det är en bra dator även med dagens mått mätt så undrar lite mer specifikt vad det är du känner att du saknar

Mer ramminne är väl det första jag skulle köpa till, och då 1 sticka med 8 Gb DDR4 2400 MHz. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4284360 skulle säkert fungera bra. om du vill komma undan billigare.

Permalänk

Detta som gäller, https://bit.ly/2JNQi3R
allt annat är oanvändbart.
Lita på mig )

Permalänk
Medlem

@PsyCor:

Härligt att du fortfarande vill hjälpa till!
Ah okej, det känns ju tryggt ändå att datorn fortfarande är att räkna med Minne absolut, det går att förbättra och står på min inköpslista. Kanske ska avvakta med annat och köpa mig en ny skärm istället