Server börja blir överhettad CPU1

Permalänk
Avstängd

Server börja blir överhettad CPU1

Tjo,

Har problem med Serverdator 2 den ena CPU1 ligger nu på 70 grader och har ökat med 3 grader på mindre än 5 minuter men den andra CPU2 ligger på 50 grader.

Är det läge att byta kylpasta på den CPU1 den har inte bytes någon gång sen jag köpte serverdator men CPU2 har ny då jag köpte en ny kylare till den föra året?

Det sitter två E5-2680 dom ska tåla max 86 grader.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hur ligger belastningen på processorerna? Om cpu1 jobbar hårdare är det inge konstigt att en ligger betydligt högre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Hur ligger belastningen på processorerna? Om cpu1 jobbar hårdare är det inge konstigt att en ligger betydligt högre.

Men ESXI ska fördela det på båda CPU innan kunde man välja hur många CPU som ska använda men nu så bestämmer den vilken CPU som ska används.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men ESXI ska fördela det på båda CPU innan kunde man välja hur många CPU som ska använda men nu så bestämmer den vilken CPU som ska används.

Stor skillnad på ska och gör. vissa laster går inte att balansera mellan processorer av samma anledning som vissa inte går att dela på flera trådar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Aldrig dåligt att byta pasta, Om det är original på kan den ju vara läge att byta till något bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Stor skillnad på ska och gör. vissa laster går inte att balansera mellan processorer av samma anledning som vissa inte går att dela på flera trådar.

Min andra Serverdator där delar dom bättre på CPU.

Skrivet av yugurt:

Aldrig dåligt att byta pasta, Om det är original på kan den ju vara läge att byta till något bättre.

Köpte serverdator någon gång 2013. Vilken är den bästa kylpasta?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Min andra Serverdator där delar dom bättre på CPU.

Köpte serverdator någon gång 2013. Vilken är den bästa kylpasta?

du kan ju kolla hur belastningen ligger, så får vi ju rätt snabbt svar på den frågan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Det går ju inte att säga något utifrån bara den informationen. Vi har ingen aning om vad datorn jobbar med i just det ögonblicket, som någon sa kan det vara något som inte går att sprida ut hur som helst. Vad din andra dator gör är ju inte relevant om de inte gör exakt samma sak exakt samtidigt, annars går det inte att jämföra. Sen vet jag inte var du bor heller men här i Göteborg är det just nu 27C i skuggan och har varit liknande hela den senaste veckan. Står datorn inte i något luftkonditionerat utrymme kommer innetemperaturerna garanterat att påverka också. Med det sagt tycker jag 70 grader på en processor låter helt normalt.

Skrivet av superegg:

Köpte serverdator någon gång 2013. Vilken är den bästa kylpasta?

Då kan du tjäna på byte av kylpasta och rejäl urdammning om inte det gjorts på länge. Det är väldigt liten skillnad mellan olika kylpastor, du kan köpa nästan vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Min andra Serverdator där delar dom bättre på CPU.

Köpte serverdator någon gång 2013. Vilken är den bästa kylpasta?

Det mesta på marknaden idag lär vara bättre. Skulle lägga på lite mx-4 mest för att det är prisvärt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

du kan ju kolla hur belastningen ligger, så får vi ju rätt snabbt svar på den frågan.

Skrivet av Andreaz1:

Det går ju inte att säga något utifrån bara den informationen. Vi har ingen aning om vad datorn jobbar med i just det ögonblicket, som någon sa kan det vara något som inte går att sprida ut hur som helst. Vad din andra dator gör är ju inte relevant om de inte gör exakt samma sak exakt samtidigt, annars går det inte att jämföra. Sen vet jag inte var du bor heller men här i Göteborg är det just nu 27C i skuggan och har varit liknande hela den senaste veckan. Står datorn inte i något luftkonditionerat utrymme kommer innetemperaturerna garanterat att påverka också. Med det sagt tycker jag 70 grader på en processor låter helt normalt.

Då kan du tjäna på byte av kylpasta och rejäl urdammning om inte det gjorts på länge. Det är väldigt liten skillnad mellan olika kylpastor, du kan köpa nästan vad som helst.

Har ingen luftkonditionen har 32 grader i mitt rum. Är mest rädd att CPU ska gå sönder pga värmen.

Skrivet av yugurt:

Det mesta på marknaden idag lär vara bättre. Skulle lägga på lite mx-4 mest för att det är prisvärt.

Då vet jag det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av superegg:

https://i.imgur.com/iQBkjrZ.png

Har ingen luftkonditionen har 32 grader i mitt rum. Är mest rädd att CPU ska gå sönder pga värmen.

Då vet jag det.

CPUerna går inte sönder inte ens om du kör dom på precis under max temp.

Och ja 32 grader i rummet blir ju anledningen rätt fort till värmen, sen säkert också belastningen.

Det du kan göra är ju byta kylare + pasta och damma ur / byta fläktar öka RPM på fläktarna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

CPUerna går inte sönder inte ens om du kör dom på precis under max temp.

Och ja 32 grader i rummet blir ju anledningen rätt fort till värmen, sen säkert också belastningen.

Det du kan göra är ju byta kylare + pasta och damma ur / byta fläktar öka RPM på fläktarna.

Dom fläktarna kan gå upp till 15K RPM men då låter den as mycket med.

Tror jag har lite gammalt kylpasta sen 2010 som jag kanske kan använda mig av om den inte har torkat.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom fläktarna kan gå upp till 15K RPM men då låter den as mycket med.

Tror jag har lite gammalt kylpasta sen 2010 som jag kanske kan använda mig av om den inte har torkat.

Alltså 70 grader är troligen 30 grader under rekad max.
Om inte fläktarna ylar på max är tempen helt under kontroll.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av superegg:

Dom fläktarna kan gå upp till 15K RPM men då låter den as mycket med.

Tror jag har lite gammalt kylpasta sen 2010 som jag kanske kan använda mig av om den inte har torkat.

2010 den hade jag inte använt.

Jag har nog 20-30 tuber hemma och använder inte ens dom från 2015.

Va är det för server? ta gärna kort... är det en pizza kartong alltså 1U?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Har ingen luftkonditionen har 32 grader i mitt rum. Är mest rädd att CPU ska gå sönder pga värmen.

32 grader och du undrar varför datorn går varmt? Innan du fått ner den temperaturen kommer byte av kylpasta inte göra någon speciell nytta. Det spelar ju ingen roll hur fräsch kylaren eller kylpastan är om luften som går genom den är jättevarm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Alltså 70 grader är troligen 30 grader under rekad max.
Om inte fläktarna ylar på max är tempen helt under kontroll.

Tror fläktarna ligger på runt 80%.

Skrivet av tvelander:

2010 den hade jag inte använt.

Jag har nog 20-30 tuber hemma och använder inte ens dom från 2015.

Va är det för server? ta gärna kort... är det en pizza kartong alltså 1U?

Får skaffa en ny tub när jag ska byta kylpasta.

#17246836

Skrivet av Andreaz1:

32 grader och du undrar varför datorn går varmt? Innan du fått ner den temperaturen kommer byte av kylpasta inte göra någon speciell nytta. Det spelar ju ingen roll hur fräsch kylaren eller kylpastan är om luften som går genom den är jättevarm.

Vet att jag måste kyla ner luften i rummet men frågan var varför just CPU1 låg på 70 grader då den andra CPU ligger på 50 grader men såg när jag hade posta att CPU ligger på högre volt än CPU2 men tycker ändå det är lite skumt då ESXI ska dela på CPU:ar så att inte bara en används men när jag kollar i ESXI så vad jag kunde se så används båda lika mycket.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg, har du inte ILO? Finns till HP, annars kanske du har IPMI som kan visa exakta värden? Min ser ut såhär as we speak:

Som du ser på bilderna så kan man se exakt vad man behöver veta. Du borde ha någon liknande funktion på din.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enoch85:

@superegg, har du inte ILO? Finns till HP, annars kanske du har IPMI som kan visa exakta värden? Min ser ut såhär as we speak:

https://i.imgur.com/gJIOlxd.png

https://i.imgur.com/8TX6ar1.png

Som du ser på bilderna så kan man se exakt vad man behöver veta. Du borde ha någon liknande funktion på din.

Har IPMI.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

https://i.imgur.com/iQBkjrZ.png

Har ingen luftkonditionen har 32 grader i mitt rum. Är mest rädd att CPU ska gå sönder pga värmen.

Då vet jag det.

Den där bilden sa ju ingenting om fördelningen av lasten. du måste printa en graf där vi ser belastningen på varje individuell core/CPU.

exemple:

Dold text
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Den där bilden sa ju ingenting om fördelningen av lasten. du måste printa en graf där vi ser belastningen på varje individuell core/CPU.

exemple:

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Nu är det kanske jag som är blind, men jag ser inga värden för cpu2? bifoga gärna temperaturer tagna vid samma tillfälle.

Det jag försöker komma fram till är om temperaturerna skiljer sig även om belastningen ligger lika, eller om det går att korrelera dom me varandra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Nu är det kanske jag som är blind, men jag ser inga värden för cpu2? bifoga gärna temperaturer tagna vid samma tillfälle.

Det jag försöker komma fram till är om temperaturerna skiljer sig även om belastningen ligger lika, eller om det går att korrelera dom me varandra.

I ESXI så räkas alla CPU som trådar så vet inte om man kan se just hur en CPU jobbar. Någon förslag?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

https://i.imgur.com/iQBkjrZ.png

Har ingen luftkonditionen har 32 grader i mitt rum. Är mest rädd att CPU ska gå sönder pga värmen.

Då vet jag det.

Jag tycker att du borde fokusera på att sänka temperaturen i ditt rum.
Även om inte CPUn tar skada av 32grader så finns det hårddiskar och sådant som gärna arbetar under svalare förhållanden.

Går det kanske att cirkulera rummets luft med fläktar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Jag tycker att du borde fokusera på att sänka temperaturen i ditt rum.
Även om inte CPUn tar skada av 32grader så finns det hårddiskar och sådant som gärna arbetar under svalare förhållanden.

Går det kanske att cirkulera rummets luft med fläktar?

Har en stor fläkt men får ändå inte ner temperaturen har solen som ligger mot mitt fönster hela tiden jag köpte solfilm igår och säte på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har en stor fläkt men får ändå inte ner temperaturen har solen som ligger mot mitt fönster hela tiden jag köpte solfilm igår och säte på.

Ja solfilm är bra. eller markiser. En fläkt i rummet vispar bara runt luften och ger jämnare temperatur och att du upplever det svalare. Så länge det är svalare ute är det bra att ha fönstret öppet.

Du kommer inte vinna mycket på att byta kylpasta. Så länge att skruvar som håller kylaren är åtdragna. Jag tror det du såg var att den belastade flera kärnor från samma VM och då inte kunde fördela lasten över flera CPU:er. Men svårt att veta utan att både kolla lasten samtidigt som temperaturen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Ja solfilm är bra. eller markiser. En fläkt i rummet vispar bara runt luften och ger jämnare temperatur och att du upplever det svalare. Så länge det är svalare ute är det bra att ha fönstret öppet.

Du kommer inte vinna mycket på att byta kylpasta. Så länge att skruvar som håller kylaren är åtdragna. Jag tror det du såg var att den belastade flera kärnor från samma VM och då inte kunde fördela lasten över flera CPU:er. Men svårt att veta utan att både kolla lasten samtidigt som temperaturen.

Det var runt 22 grader ute igår natt men försöker suga in luften fick även öppna balkongen men lyckas få ner några grader men vi kunde inte ha balkongen dörren uppe så läge då katten vill gärna komma ut.

Har en ide på att köpa en sån här http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Ventila... och sätta upp den på vägen och sen dra ut en slang ut i fönster för att kunna suga in luften bättre när det är kallare ute?

Det känns som det är kallare i andra ställen i lgh men just mitt rum är det över 30 grader så jag tänkte jag dra in luften in i mitt rum från stora rummet men det bliv inte kallare för det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har en stor fläkt men får ändå inte ner temperaturen har solen som ligger mot mitt fönster hela tiden jag köpte solfilm igår och säte på.

Att hindra solen att lysa in i rummet är bra, gärna med ljusa ytor utåt som reflekterar tillbaka värmen.

Men du vill även få in kallare luft i rummet.
Så om det är kallare ute kan du öppna fönstret och ställa en fläkt där som blåser in.
Men under dagtid är det antagligen svalare i rummet bredvid, så ställ fläkten lågt i dörröppningen och blås in kall luft i rummet längs golvet.

Är det en traditionell golvfläkt du har eller hur mycket luft flyttar den?

Vad gäller den där luftpumpen du länkar till i nästa post så skulle jag nog själv först kolla med hyrsvärden alternativt bostadsrättsföreningen att du får installera en sådan, och den inte ger nerslag i nästa OVK.
Jag har själv haft problem med en föregående BRF och en fast fläktinstallation.

Permalänk

Anledningen till att din server blir varm är för att dina cpuer saknar en shroud. Den ska ha en shroud som gör att luften forceras igenom flänsarna på cpu-kylaren.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Att hindra solen att lysa in i rummet är bra, gärna med ljusa ytor utåt som reflekterar tillbaka värmen.

Men du vill även få in kallare luft i rummet.
Så om det är kallare ute kan du öppna fönstret och ställa en fläkt där som blåser in.
Men under dagtid är det antagligen svalare i rummet bredvid, så ställ fläkten lågt i dörröppningen och blås in kall luft i rummet längs golvet.

Är det en traditionell golvfläkt du har eller hur mycket luft flyttar den?

Vad gäller den där luftpumpen du länkar till i nästa post så skulle jag nog själv först kolla med hyrsvärden alternativt bostadsrättsföreningen att du får installera en sådan, och den inte ger nerslag i nästa OVK.
Jag har själv haft problem med en föregående BRF och en fast fläktinstallation.

Min ser ut så här ungefär.

Hade inte tänkt att borra hål i vägen för att få in luft utan tänkte ha slagen utan för fönstret men att borra fast själva fläkten mot vägen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AquaRelliux:

Anledningen till att din server blir varm är för att dina cpuer saknar en shroud. Den ska ha en shroud som gör att luften forceras igenom flänsarna på cpu-kylaren.

Kommer inte ihåg om just den server har det får kolla på det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666