Ny okänd enhet efter uppdatering (W10 1803).

Permalänk
Medlem

Ny okänd enhet efter uppdatering (W10 1803).

Uppdaterade precis till Windows 10 nr 1803 och har nu fått en ny lagringsenhet i utforskaren (Se bild!)
Det nya i bilden är att jag efter uppdateringen fått (H:) som "är nästan full", men trots att jag kan se dolda mappar så syns inget.
I diskhanteringen blir jag ännu mer förvirrad. Jag kan se att Disk 1 (SSD, operativsystemet) är uppdelad i tre (?), C, H och Disk 1 partition 2. Eftersom att jag har mitt operativ på denna disk vågar jag inte göra något själv av rädsla för att ha sönder allt!

(ps jag gjorde en avast scan, som sade att den var tom)
Tack

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem

...lite oklart vad du undrar över men, ja... enhetsbokstäver är ju tilldelade så du kan ju klicka lite där och se vad det är på dom som tar plats.

Boot/systemdisk bör du inte ändra på partitionerna.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Laxen123: Du kan ta bort enhetsbokstaven H: genom att högerklicka på partitionen i Diskhantering, välj Ändra enhetsbeteckningar och sökvägar och välj sedan Ta bort.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Radera partitionerna så läggs utrymmet på sin ursprungliga plats. Kan vara en "säkerhetsåtgärd" som windows rekommenderar om man vill dela upp sina diskar för att lägga t.ex Recovery på ett separat ställe. HP kör ofta på det viset.

Visa signatur

- Learning by Doing -
MICROSOFT EDU SWE

Permalänk
Medlem

Sett flera trådar om detta ny här på swec. verkar som att uppdateringen tilldelar bokstäver till systempartitioner. du kan lugnt ta bort bokstaven, men formatera den inte!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

...lite oklart vad du undrar över men, ja... enhetsbokstäver är ju tilldelade så du kan ju klicka lite där och se vad det är på dom som tar plats.

Boot/systemdisk bör du inte ändra på partitionerna.

Skrivet av janee:

@Laxen123: Du kan ta bort enhetsbokstaven H: genom att högerklicka på partitionen i Diskhantering, välj Ändra enhetsbeteckningar och sökvägar och välj sedan Ta bort.

Skrivet av sc89:

Radera partitionerna så läggs utrymmet på sin ursprungliga plats. Kan vara en "säkerhetsåtgärd" som windows rekommenderar om man vill dela upp sina diskar för att lägga t.ex Recovery på ett separat ställe. HP kör ofta på det viset.

Skrivet av Haptic:

Sett flera trådar om detta ny här på swec. verkar som att uppdateringen tilldelar bokstäver till systempartitioner. du kan lugnt ta bort bokstaven, men formatera den inte!

Hur tar jag bort de då? H partitionen har inga alternativ utöver "hjälp" när jag högerklickar, "Disk 1 partition 2" är alla alternativen gråa och går inte att klicka på. Om det inte framgick så vill jag inte ha fler än 1 partition på disk 1 (och nu har jag 3 utan att jag gjort något). Alla andra diskar funkar att öppna, utforska etc, just dessa 2 som inte fungerar

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem

Att recovery partitionen får en enhetsbokstav är en bugg i 1803 som MS ska fixa, går att hitta lösningar på nätet för att få bort den om man inte vill vänta.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Hur tar jag bort de då? H partitionen har inga alternativ utöver "hjälp" när jag högerklickar, "Disk 1 partition 2" är alla alternativen gråa och går inte att klicka på. Om det inte framgick så vill jag inte ha fler än 1 partition på disk 1 (och nu har jag 3 utan att jag gjort något). Alla andra diskar funkar att öppna, utforska etc, just dessa 2 som inte fungerar

Som andra skriver i denna tråd så är det en bugg i W10 1803, jag kunde ta bort min enhetsbokstav i Diskhantering för Windows 10 Insider men detta fungerar tydligen inte för vanliga W10, jag tycker att du kan vänta på att Microsoft fixar buggen, detta är ingenting som gör W10 sämre förutom att du och många andra blir irriterad på denna enhetsbeteckning.

Och du skall inte ta bort några partitioner eftersom dom behövs för att W10 skall fungerar som det är tänkt.

Här ser du hur en normal W10 installation ser ut i Diskhantering

Edit: Som du ser så är dom första två partitionerna endast 450MB +100MB stora och det kan dom flesta leva med.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Hur tar jag bort de då? H partitionen har inga alternativ utöver "hjälp" när jag högerklickar, "Disk 1 partition 2" är alla alternativen gråa och går inte att klicka på. Om det inte framgick så vill jag inte ha fler än 1 partition på disk 1 (och nu har jag 3 utan att jag gjort något). Alla andra diskar funkar att öppna, utforska etc, just dessa 2 som inte fungerar

Om vi säger så här då, att förut innan 1803 så hade du även då dessa partitioner men du såg inte dessa i utforskaren då denna eller dessa inte fick någon bokstav tilldelat, du kunde dock även tidigare hitta dessa i diskhanteraren.

Hursom rör inte dessa partitioner (mer är försöka ta bort enhetsbokstaven) då de är viktiga för systemet, tar du bort eller ändrar dessa så slutar Windows fungera..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300