Söndagsläsning – historien om klassiska spelet Backpacker

Permalänk
Medlem

Att spela spel i skolan på 90-talet var ju snarare ett straff än en förmån. Jag lyckades smyginstallera Comanche: Maximum Overkill på skolbibliotekets nya dator (som stödde MPC2 ) när jag gick i sjuan, då det var den enda datorn på skolan som var tillräckligt snabb samt hade ljudkort. Skolan hade ett system där man fick låna nyckeln till biblioteket för att gå dit och läsa (vilket typ ingen gjorde) p.g.a. att bibliotekarien inte var där alla dagar, och då gick det sitta där och spela ostörd om man planerade lite.

I mitten av 90-talet skedde ju en rejäl spelrevolution på PC och det kom ut en lång rad spel såsom Jagged Alliance, Command & Conquer, Diablo, Duke Nukem 3D och annat som var betydligt intressantare att spela på skolans datorer än smörjan man egentligen skulle spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Älskade backpacker 2, dels för att det engagerade alla, till och med mormor. Och dels för att man fick resa runt och uppleva platser, något jag inte fick som liten.

Försökte installera BP2 på windows 10 för några månader sedan men fick det aldrig att fungera, tråkigt

Samma här med BP3. Det startar inte alls.

Permalänk
Medlem

polis 2 någon?

Permalänk
Medlem

Mobilspelet delar ju som sagt inte mycket mer än titel med originalet, fan va besviken jag blev när jag hittade det...
Och originalet verkar inte gå att hitta heller längre, men går det inte att spela på w10 är det väl bara att förpassa det till barndomsminnen tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Backpacker2 börja jag med och gick över till 3an.
Intromusiken! måste vara därför man började lyssna på sån musik

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Spelade massvis med Backpacker 2 när jag gick i sexan. Tid vid klassrummets dator var nämligen belöningen till de elever som blivit klara med alla tilldelade uppgifter.

Valet stod mellan Chefrens Pyramid, Backpacker 2 eller Doktorn ("Är du CP?", "Jag förstår inte vad du menar med "Är du CP"...).

Skickades från m.sweclockers.com

Man kunde nästan tro att du gick i samma skola som mig. Men knappast, för jag gick på Åland ...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Var visst 21 när denna kom, har tydliga minnesbilder av att man satt och klurade med polaren , skulle vara kul att testa igen

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Doktorn ("Är du CP?", "Jag förstår inte vad du menar med "Är du CP"...).

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, hade glömt Doktorn. Klassiska programmet. Ser också att det inte enbart var vi som störde 'honom' med att dryga oss

Permalänk
Medlem

Vi hade väldigt dåliga datorer på vår grundskola och när jag växte upp så var det fortfarande inte så vanligt att man "köpte en dator via jobbet", iaf på min ort. Det gjorde att man var tvungen att lira dessa spel hos någon annan. Minns att jag lirade Svea Rike och Backpacker hos en kille vars föräldrar hade mac(!). Så för mig så var de första spelupplevelserna på dator faktiskt via macintosh. Det låter sjukt med tanke på att spel på mac idag är så ovanligt men många av dessa enklare spel på 90-talet funkade ofta på mac eller hade iaf mac-versioner, mycket mer än idag, konstigt nog.

Vi köpte dock en windows pc eftersom det var det enda som morsan fick erbjudande av via hennes jobb när de faktiskt började med den typen av program på vår ort. Så på den vägen blev det. Annars hade jag blivit en Apple fanboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Man kunde nästan tro att du gick i samma skola som mig. Men knappast, för jag gick på Åland ...

Strandnäs ftw

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Var tyvärr totalt insnöad på Doom och Quake när det begav sig med Backpacker.

Mitt bästa spelminne från skoltiden var väl från gymnasiet. Hade en smyginstallation av Quake på några av datorerna i mediasalen. Elarna fick spela på sina datorer, och det var alltid deathmatches up and running där på rasterna. Brukade hoppa in i deras games och piska skiten ur dem, det var rätt mycket snack om Tabacman som ingen visste vem det var

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Sambon har det vet jag, men jag tror aldrig jag ens har sett det. Men som sagt, antingen har man spelat det eller så har man hört talas om det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Finns det någonstans där man kan få tag på Backpacker 1/2 på laglig väg och spela det på nyare dator? (Windows 10)

Permalänk
Medlem

Det lättaste sättet att spela Backpacker 2 på en modern dator är att installera windows 98 i en VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Pettson och findus var ju grejer det. "skicka iväg Raketen!"

var det någon förutom jag som minns ett innebandy spel ifrån den tiden. tror det var den här.
https://www.youtube.com/watch?v=73jOBvhmxGo

Ja, MER Innebandy, utvecklat av UDS i Norrköping.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Ja, MER Innebandy, utvecklat av UDS i Norrköping.

Visst var det så att det följde med som freebie till nån datortidning?

Permalänk
Medlem

Körde ettan så mycket att jag kunde alla svaren. Till denna dag minns jag svar som "Ampel" för hängande kruka och att avokado är den frukt med mest kalorier.

Tvåan gillade jag inte så mycket för den hade mycket fler frågor vilket gjorde det svårare att memorera allting.

Svea Rike för svenskt spel från samma tid som man körde mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Visst var det så att det följde med som freebie till nån datortidning?

Osäker, var ett reklamspel för MER där jag antar Falcon Bryggerier betalade utvecklingen, tror man kunde få spelet genom att köpa MER flaskor och skicka in etiketter eller kapsyler till Falcon eller något sådant. Men det kanske även skickades med i någon tidning.

Unique Development Studios (UDS) gjorde även andra reklamspel som t.ex. The Patrick Polly Swooshball Challenge på uppdrag av Cloetta(Candelia?) som gjorde reklam för Polly godis. Skickade man in streckkoden från 5 påsar Polly så fick man spelet enligt denna blogartikel (https://subretro.wordpress.com/2011/11/05/the-patrick-polly-s...) så jag antar det var något liknande upplägg för MER Innebandy.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

En riktig klassiker! Hade nästan glömt bort det spelet.
Är det någon som inte har det? Mitt ligger nog snyggt inpackat i orginalkartongen någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill ha hela trilogin. (eller hur många det nu kom)
Har tvåan någonstans på hyllan med gamla spel.

Skrivet av houze:

Osäker, var ett reklamspel för MER där jag antar Falcon Bryggerier betalade utvecklingen, tror man kunde få spelet genom att köpa MER flaskor och skicka in etiketter eller kapsyler till Falcon eller något sådant. Men det kanske även skickades med i någon tidning.

Unique Development Studios (UDS) gjorde även andra reklamspel som t.ex. The Patrick Polly Swooshball Challenge på uppdrag av Cloetta(Candelia?) som gjorde reklam för Polly godis. Skickade man in streckkoden från 5 påsar Polly så fick man spelet enligt denna blogartikel (https://subretro.wordpress.com/2011/11/05/the-patrick-polly-s...) så jag antar det var något liknande upplägg för MER Innebandy.

UDS står även bakom Ignition, ett gammalt bilspel med experimentell vy eller topdown i 3d med grym musik.

När man klarat hela spelet är det bara att starta om det och knappa in "svinpole" i huvudmenyn så får man en helt annan upplevelse

Permalänk
Medlem

Sjukt kul spel, när det kom. Jag hade Stefan som bildlärare och minns att vi pratade en del om spelet och fick testa någon demoversion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Så för mig så var de första spelupplevelserna på dator faktiskt via macintosh. Det låter sjukt med tanke på att spel på mac idag är så ovanligt men många av dessa enklare spel på 90-talet funkade ofta på mac eller hade iaf mac-versioner, mycket mer än idag, konstigt nog.

Jag skulle dock tro att det är betydligt vanligare att folk spelar på Mac idag.

Skrivet av Patrik356b:

UDS står även bakom Ignition, ett gammalt bilspel med experimentell vy eller topdown i 3d med grym musik.

När man klarat hela spelet är det bara att starta om det och knappa in "svinpole" i huvudmenyn så får man en helt annan upplevelse

Ignition hade jag faktiskt glömt, var som en bättre version av Micro Machines, om jag minns rätt. Det kan nog ha varit det senaste bilspel av det slaget jag spelade.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ignition hade jag faktiskt glömt, var som en bättre version av Micro Machines, om jag minns rätt. Det kan nog ha varit det senaste bilspel av det slaget jag spelade.

Ungefär, ja. Du hittar spelet hos Abandonia i alla fall. Dock saknas musiken.

Till Mac fanns ju Myst. Jag var för liten att för att förstå det dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@wenazen: Godby! Whoop Whoop!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000