Värt att reparera iphone 6? Behöver råd.

Permalänk
Medlem

Värt att reparera iphone 6? Behöver råd.

Hej!

Mina föräldrar har en Iphone 6 som de haft i ca 2.5 år som nu har gått sönder. Den är i övrigt välskött och inne på reparation sa de att den såg ut som ny. Tydligen är det kretskortet som behöver bytas och går på ca 1500-1800kr. Kretskortet de byter till är dock begagnat. Kommer den fungera bra i något år till tror ni? Andra alternativ de borde överväga?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@Jolten1:
Om man är nöjd med telefonen, och med tanke på vad en ny Iphone kostar, så hade jag personligen repererat den, och ja, den kommer toligtvis att fungera bra i några år till efter bytet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Förr lätt användning är den väl ok. Men 6'an har ju bara 1GB RAM så inget jag hade använt längre. Både appar och websidor blir mer och mer minneskrävande så det blir ju värre för varje år.

Permalänk
Inaktiv

2,5år, är det inte då man brukar byta batteri på mobilen? Sedan att det är krångligt på dagens nya är ej bra. Men när de ändå har öppnat iphonen kanske det inte är så dyrt att också byta batteriet?

Nå mobilen kostar väl 3700kr sprillans ny, https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Och jag ser det mer som en ekonoms fråga, köpa en ny iPhone6 idag och sedan ha den andra liggande kan kännas som slöseri på pengarna, men om man skaffar något bättre så får man en annan upplevelse på köpet. -Upplevelsen att mer pengar försvann från ens konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

2,5år, är det inte då man brukar byta batteri på mobilen? Sedan att det är krångligt på dagens nya är ej bra. Men när de ändå har öppnat iphonen kanske det inte är så dyrt att också byta batteriet?

Inte nödvändigtvis, ett batteri håller längre än så, det är mer beroende av hur ofta batteriet har laddats.

Jag har telefoner som är bra mycket äldre än 2.5 år, och batteriet är fortfarande friskt på dem.

Sen till om de samtidigt kan byta batteri, så kan de säkerligen göra det om det önskas för en mindre kostnad än vad det skulle kosta annars.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Skulle köpt en begagnad iphone 6s istället. De ligger på runt 1600-1800 kronor begagnade enligt traderas avslutade auktioner. https://www.tradera.com/search?itemStatus=Ended&q=Iphone+6s

Sen skulle jag göra ett batteribyte på 6san för 295 kr

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/battery...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag reparerade min iPhone 6 med nytt batteri och laddkontakt. 3 månader senare är den död. Köpte en Pixel istället.

Permalänk
Medlem

Kan ni få ett uttalande från firman som vill reparera den om varför kretskortet är trasigt? dvs om det är erat fel eller fabriksfel. Är det ett fabriksfel så kan du reklamera telefonen då den är inom 3 år och du därmed har reklamationsrätt enligt lag

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Vet ej om jag kan få veta huruvida det är fabriksfel eller ej. Det var min mor som var i kontakt med reparatören. Det enda jag lärt mig om eventuell reklamation är att det ska vara näst intill omöjligt att få rätt, någon med erfarenhet? Börjar luta åt en helt ny telefon då det vore mycket pengar i sjön om fler fel börjar dyka upp t.ex batteriet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolten1:

Det enda jag lärt mig om eventuell reklamation är att det ska vara näst intill omöjligt att få rätt, någon med erfarenhet?

Då jag har varit inblandad i ett garanti ärende där Apple nekade att ta på garanti, med hänvisning till att fel var orsakat av användare, trots att det kunde bevisas att det inte var det.
Så skulle jag säga att det är inte ens lönt att försöka ta den striden med Apple.

Om du tycker det är för dyrt att reperera den, gemfört med att köpa en beg./ny telefon, köp en beg./ny istället.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det blir en reparation. Telefonen är så pass välskött i övrigt och batteriet har fungerat bra. Tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com