Permalänk
Medlem

Seg som sirap...

Svaret finns säkert här på forumet men jag hittar inget vettigt alternativ .
Speccs :
I5 2500k
8gb ram
Gtx 970
1 TB bajshårddisk .

Som sagt , datorn är seg som sirap i alla lägen vare sig jag ska öppna en mapp eller spela spel . Spelen hackar och går knappt att spela ibland .
Jag har gjort någon form av formatering i win 10 men de hjälpte föga .
Har läst att de kan vara hårddisken och skaffade nått program som skulle kolla statusen på den men där va den okej .
Den har aldrig krånglat innan o ja den har några hår på nacken men den är extreeeeeemt seg , de enda som är bytt är grafikkortet sedan jag byggde den från start .
Hoppas någon har nått bra svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

någon form av formatering

Låter nästan som att du inte gjort en riktigt, ren, installation och något som kan bråka. Jag skulle börja där. Kan du beskriva processen du gick igenom?

Sedan kan du ju med fördel byta ut hårddisken mot en ssd, kommer att bli enorm skillnad. Just bajshårddiskar har en tendens att bassa ner prestandan.

Permalänk
Medlem

De finns nått formateringsverktyg i win10 som jag använde mig av då jag inte riktigt vet vart min orginal win skiva är .
Bara för att få till en Quick fix o hoppas på det bästa .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cpu-kylaren kanske sitter dåligt så att cpun throttlar? Har du kollat temperaturerna?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Simpa89: Steg ett är att spela och se vad som händer med temperaturer och klockfrekvenser på både CPU och GPU. Ditt system borde vara rätt bra optimerat så både 970n och 2500k bör ligga rätt högt i belastning. Temperaturerna ska helst ligga under 80-85°C även efter 30+ minuter. Över det kommer klockfrekvenserna sjunka, och prestandan försämras.

Går komponenterna väldigt varma bör du kolla hur datorn ser ut inuti, kanske är den full med damm i kylflänsarna? I såna fall blås med tryckluft. Är det bar processorn som går varm kanske kylpastan behöver bytas, eller eventuellt behöver du köpa en bättre kylare om du kör med intels stockkylare.

Nästa bov kan vara RAM, har du för mycket program igång samtidigt kanske du fyller upp dina 8GB bvilket leder till att datorn måste swappa mot hårddisken, vilket är superslött och upplevs så som du beskriver det. Allt hackar och segar sig, dock brukar datorn kunna funka bra precis vid uppstart innan RAMet är fullt.

Kolla gärna diskanvändningen också, kan mycket väl var att din hårddisk är full med skräp som gör allt segt. Lösningen på det är astt köpa en SSD och installera windows på den. Du kan behålla din mekaniska disk eftersom den verkar frisk, men töm hela och formatera den i diskhanteraren i windows efter att du gjort backup på allt viktigt och har windows på SSDn.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

De finns nått formateringsverktyg i win10 som jag använde mig av då jag inte riktigt vet vart min orginal win skiva är .
Bara för att få till en Quick fix o hoppas på det bästa .

Skickades från m.sweclockers.com

Testa göra en helt ren installation först.
Om du har ett usb minne på 8gb eller mer så kan du följa länken nedan för att ladda ner och installera Windows via usb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Cpu-kylaren kanske sitter dåligt så att cpun throttlar? Har du kollat temperaturerna?

Nej det har jag inte gjort . Som sagt så tappar jag snabbt tålamodet på denna dator men CPUz heter programmet va ? .
De kanske skall framgå att när jag bytte grafikkort så har jag haft problem med att ibland när jag har spelat så blir skärmen blå och jag får signalen ”no video input” el liknande...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om datorn är seg som skit brukar det oftast vara 2 saker man ska kolla först det är disken och vill man köra enkelt så är smart test ganska bra med cystal disc info https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/ annars så skulle min gissning gå mot värme att dator throttlar p.g.a den överhettar och i HW monitor kan du se temp annars är occt jävligt bra där ser man oftast värme och kan belasta cpu occt

Sen om det är windows som ställer till problem och du behöver formatera så finns det program att extrahera licens nyckeln och du kan ta ner windows iso på microsoft sida

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Du har inte vant dig vid en SSD någonstans och inte står ut med hastigheten från en mekanisk hårddisk?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

De finns nått formateringsverktyg i win10 som jag använde mig av då jag inte riktigt vet vart min orginal win skiva är .
Bara för att få till en Quick fix o hoppas på det bästa .

Skickades från m.sweclockers.com

Följ rådet nedan och skapa en bootbar windows usb. Du kan komma att behöva ändra boot order is bios, vilket inte är särskilt svårt. Design kan skilja sig åt litegrann. Kom ihåg att spara allt du vill ha kvar innan du gör en ren installation.

Skrivet av [Qvist]:

Testa göra en helt ren installation först.
Om du har ett usb minne på 8gb eller mer så kan du följa länken nedan för att ladda ner och installera Windows via usb.

Du glömde länken.

Permalänk
Medlem

Det du söker är en ren Windows installation på en SSD. Visst, är väl inga problem med mekaniska så sett men om du bara har en hårddisk, så att t.ex spel inte ens ligger på en separat HDD, så kommer det skräpas ned då du använder den som systemdisk och pysslar med annat.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

Nej det har jag inte gjort . Som sagt så tappar jag snabbt tålamodet på denna dator men CPUz heter programmet va ? .
De kanske skall framgå att när jag bytte grafikkort så har jag haft problem med att ibland när jag har spelat så blir skärmen blå och jag får signalen ”no video input” el liknande...

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan innebära problem med drivrutiner som orsakar konflikter, eller dåliga kablar/sitter dåligt kopplade, eller hårdvaruproblem med grafikkortet. Man brukar allt som oftast se till att grundligt ta bort gamla drivrutiner vid byte av grafikkort, i synnerhet om det rör sig om olika fabrikat.

I cpu-z kan du övervaka klockfrekvenser. (posta gärna en screenshot)

Börja med att blås rent och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du har inte vant dig vid en SSD någonstans och inte står ut med hastigheten från en mekanisk hårddisk?

Nej tyvär hah .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Qvist]:

Testa göra en helt ren installation först.
Om du har ett usb minne på 8gb eller mer så kan du följa länken nedan för att ladda ner och installera Windows via usb.

Det är de jag har gjort innan men som sagt så hittar jag inte skivan och ville testa köra en lättare omformatering eftersom det fanns inbyggt i win10 .
Jag har från början en win7 skiva/kod som jag uppgradera till win10 när den började tjata om de.
Hur gör jag med koden osv ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Det kan innebära problem med drivrutiner som orsakar konflikter, eller dåliga kablar/sitter dåligt kopplade, eller hårdvaruproblem med grafikkortet. Man brukar allt som oftast se till att grundligt ta bort gamla drivrutiner vid byte av grafikkort, i synnerhet om det rör sig om olika fabrikat.

I cpu-z kan du övervaka klockfrekvenser. (posta gärna en screenshot)

Börja med att blås rent och se vad som händer.

Kör på de ! .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

Det är de jag har gjort innan men som sagt så hittar jag inte skivan och ville testa köra en lättare omformatering eftersom det fanns inbyggt i win10 .
Jag har från början en win7 skiva/kod som jag uppgradera till win10 när den började tjata om de.
Hur gör jag med koden osv ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har för mig att det bara är att installera om och använda din Windows 7 kod (antar att du uppdaterade när det var gratis?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Qvist]:

Jag har för mig att det bara är att installera om och använda din Windows 7 kod (antar att du uppdaterade när det var gratis?)

Yes det stämmer . Får försöka leta reda på skivan då .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

Yes det stämmer . Får försöka leta reda på skivan då .

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har ett usb minne så behövs inte det.

Glömde klistra in länken förut...

https://support.microsoft.com/sv-se/help/15088/windows-create...

Permalänk
Avstängd

kör ctrl alt del och kolla aktivitetshanteraren om du har nått som belastar datorn hårt för tex win update kan belasta disken så det känns såsigt och kan ta ett tag om man tex har en ny install av windows men annars ska man knappt märka om man sitter med mekanisk eller med ssd

bara man bootat win och väntat 20 sec och det inte handlar om väldigt stora filer eller om man öppnar en mapp med några tusen bilder då är ssd snabbare man annars är dom ganska lika för det mesta åker in i ram som är snabbare än båda

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hårddisk- eller mjukvarustrul om även mappar och generell navigering i operativet är segt. Visst, det KAN väl vara temperatur också, men finner det mindre troligt. Temperaturer är ju dock lätta att kolla med hjälp av mjukvara, så de skadar inte.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hur länge hållen en mekanisk hårddisk ? . Datorn är ju trots allt minst 7 år om inte mer skulle jag tro och jag sparade in på hårddisken minns jag .
Men den har aldrig varit såhär seg...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Simpa89: De håller rätt länge, den största hårddiskdödaren är smällar av att du flyttar den eller tappar den när den är igång. Nåt som oftast inte händer med stationära datorer. Jag skulle rekommendera en SSD om du aldrig ens testat, det är den enda uppgraderingen jag gjort som verkligen var som natt och dag.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Har sett diskar dö som är 10år och 1 år så är väldigt svårt att säga någon generell tid men oftast kan man få många timmar ur dom så länge dom inte fått sig smällar eller så men 20-30 tusen timmar har jag fått ur dom flesta mekaniska ända upp till 50000 men har reparerat datorer med diskar som gått 7000timmar där disken pajat så kör crystal dsic maqrk och kolla hur den mår för ett smart test ger en bra bild av hur disken mår

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Simpa89: Googla på modellnumret och "meantime between failure" så kanske du får upp någon statistik, men standardavvikelsen är nog rätt hög.

Personligen har jag haft mycket strul med Seagate diskar; ofta redan efter 1-2 år. Anekdotisk bevisföring är dock inget du bör dra slutsatser på, så felsök vidare istället

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Update ! :
Blåste rent datorn ganska så ordentligt tycker jag med tryckluft ( va noga med de en gång i tiden ) .
Va och köpte en SSD idag och håller på med win . Men jag upplevde endå att datorn blev snabbare efter blåsningen ?? Jag vet ju att damm är en stor bov i dramat men kan den verkligen vara SÅ stor att den segar ner hela jäkla datorn ?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hårddisk- eller mjukvarustrul om även mappar och generell navigering i operativet är segt. Visst, det KAN väl vara temperatur också, men finner det mindre troligt. Temperaturer är ju dock lätta att kolla med hjälp av mjukvara, så de skadar inte.

Skrivet av Simpa89:

Update ! :
Blåste rent datorn ganska så ordentligt tycker jag med tryckluft ( va noga med de en gång i tiden ) .
Va och köpte en SSD idag och håller på med win . Men jag upplevde endå att datorn blev snabbare efter blåsningen ?? Jag vet ju att damm är en stor bov i dramat men kan den verkligen vara SÅ stor att den segar ner hela jäkla datorn ?!

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om du hade min rekommendation i åtanke, men med blås rent menade slang uttrycket "blås rent" disken; gör en ren installation. Ber om ursäkt för att jag var otydlig.

Skadar visserligen inte, men jag håller med @Gorian till fullo, temp problem låter osannolikt om öppning av mappar är problem redan direkt efter uppstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Vet inte om du hade min rekommendation i åtanke, men med blås rent menade slang uttrycket "blås rent" disken; gör en ren installation. Ber om ursäkt för att jag var otydlig.

Skadar visserligen inte, men jag håller med @Gorian till fullo, temp problem låter osannolikt om öppning av mappar är problem redan direkt efter uppstart.

Jag förstod dig men blåste rent den också då den var väldigt dammig .
Gjorde en ny formatering och installerade om win på SSD disken , känns som att man har bott under en sten ! Nu lirar allt som det ska

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

Jag förstod dig men blåste rent den också då den var väldigt dammig .
Gjorde en ny formatering och installerade om win på SSD disken , känns som att man har bott under en sten ! Nu lirar allt som det ska

Skickades från m.sweclockers.com

Schysst att det funkar, många nördar här inklusive jag själv har haft SSD så länge att vi tar för givet att alla andra skaffat det med.

Jag minns inte hur det var att ha HDD, men jag glömmer nog aldrig första gången jag bootade win7 från min laptop med Intel 320 160GB i. Fick stänga och starta igen bara för att ta tiden i sekunder, det var ju skitfräckt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Schysst att det funkar, många nördar här inklusive jag själv har haft SSD så länge att vi tar för givet att alla andra skaffat det med.

Jag minns inte hur det var att ha HDD, men jag glömmer nog aldrig första gången jag bootade win7 från min laptop med Intel 320 160GB i. Fick stänga och starta igen bara för att ta tiden i sekunder, det var ju skitfräckt.

Problemet i mitt fall har nog varit snålhet och lathet då jag har varit inne på att köpa en SSD många ggr.
Men som sagt så var det inte en dag för tidigt , köpte även ny kylpasta om de hade behövts 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

Jag förstod dig men blåste rent den också då den var väldigt dammig .
Gjorde en ny formatering och installerade om win på SSD disken , känns som att man har bott under en sten ! Nu lirar allt som det ska

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att det löste sig. Ja, SSD är i princip att måste idag.