Hyra ut BRF i 2-hand - tankar om adressändring?

Permalänk
Medlem

Hyra ut BRF i 2-hand - tankar om adressändring?

Hej,

Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andrahand till en vän i familjen under 8 månader, medans jag är ute och reser. Jag har inte värst mycket post och med tanke på att det är en vän till familjen så finns det egentligen ingenting "att dölja". Vidare har vi detaljen att saker såsom bredband, elbolag m.m. kommer stå kvar på mig.

Min tanke är att jag jag står kvar på adressen men att hon gör en adressändring och använder min adress com C/O.

Är det några större pros/cons som jag bör tänka på? Och min andrahandsgäst.

Permalänk
Medlem

Du måste tala med föreningen som skall godkänna detta så du inte riskerar problem senare!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv

Om du bor kvar på adressen så skall du fortfarande vara skriven där, den som hyr kör en c/o. Sen så har du kvar allt som bredband mm och då det mesta är fasta avgifter är det enkelt att räkna ut. Det som är elen och när jag hyrt ut så är det bara att räkna av i början och i slutet om det inte skulle inträffa precis rätt. skicka sedan kopia av de räkningar som är flytande.

Be personen som hyr att antingen skicka posten (1-2 ggr per månad) till dig eller någon i din familj då hon är en vän till familjen och om du inte hade litat på personen hade personen inte hyrt från början antar jag.

Sen som vanligt är det lättaste att prata med personen och göra upp det som behövs på ett smidigt sätt.

Permalänk
Medlem

Du ska kunna stå kvar på adressen och den som hyr använder c/o, blir nog smidigast.
Meddela BRF att du tänker hyra ut bostaden, i detta fall ska dom inte kunna neka dig då du har ett giltigt skäl

Permalänk
Medlem

Tack, vänner! Fått godkänt av föreningen (skriftligt). Fastnade lite på adressändringen.

Då gör jag på så vis att jag skippar allt som heter adressändring för min egna del, och så får hon (den som hyr av mig) adressera c/o till mig efter egen vilja.

Den lilla post som kommer till mig kan hon hushålla tillsvidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att ta en deponi och fotografera lägenheten gällande vilket skick den var vid vid överlämnandet. Avtala om att eventuella skador står hyresgäster för, såsom även ev. kostnader för väktare som kommit pga hög musik. Se även till att hen har en hemförsäkring.

Be även någon granne som du har anförtroende åt att höra av sig till dig om det t ex är mycket högljudda fester.

Visa signatur