Testpilot: Noblechairs Epic – påkostad gamingstol med äkta läder

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en riktig Recaro som kontorsstol!
http://www.eu.recaro-office.com/en/product-areas.html

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt snygg men tycker denna verkar mycket mera prisvärd bland "gaming" marknadsförda stolar: https://secretlab.eu/products/titan

Gillar själv inte heller att ha uppstickande kanter av metall vid sidan eftersom det begränsar sittpositionen då jag är sån som hela tiden ändrar min sittställning (ibland med benen som bred V, ibland med ena benen över den andra osv, jag kan väl inte va enda som absolut inte kan sitta still i samma ställning, blir ju jobbigt!).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Köpte en dxracer iron i julas när jag slitit ut min tidigare jysk-stol rejält. Hittade en modell som var sänkt pris och verkade vara en ok deal. Verkar inte vara astronomiska skillnader i utformning på gamingstolarna, bortsett från mått så känns detta som min fast i läder. På jobbet står jag till 95% av tiden vid datorn, men hemma vill jag sitta eller ligga i soffan med laptop

Permalänk
Avstängd

Jävla bajsstol. Kolla in denna istället: https://www.liontech.se/vertagear-gaming-series-triigger-350/...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

läder blir bara jobbigt i längden tar hellre en luftig tyg stol så den kan används utan att det blir svett pölar eller att man måste ha en handduk och torka av efter när det är högsommar värme.

Och så slipper man döda en ko på köpet!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Förra gången det dök upp en post om kontorsstolar på framsidan så fanns där ett par användare som hade varier-stolar. Tyckte de lät ganska så intressanta, så nu sitter man på en thatsit balans här hemma.

Har inte provat jättemånga andra ergonomiska stolar, men jag kan inte annat än att rekommendera denna

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Köpt en riktig kontorsstol istället och då menar jag inte från Ikea eller Jysk. Dessa typ av stolar är rena bedrägeriet ergonomiskt!

Har en 600kr stol från jysk sedan några år tillbaka. Hur skön som helst förutom att det inte går att sänka och höja armstöden.

Permalänk
Medlem

Gamingstolar är 95% design 5% komfort, det är för bövelen en stol snodd från racingvärlden framtagen för att hålla kroppen på plats under hårda G-krafter i sidled, den som kom på iden att sätta den stolen framför ett skrivbord borde örfilas till trumhinnorna exploderar. I kontorsanvändning resulterar den bara i kvaddade axlar, värkande ländrygg och en körd nacke tack vare svammelkuddarna som slängts in som en eftertanke.

Vill man komma billigt undan och ändå få kvalite köper man en IKEA Markus och slänger dit egna kuddar.

Vill man ha kvalite och är beredd att betala för något som håller en evighet och är framtagen för att sitta i halva dagen eller dygnet runt köper man ett kontorsmärke som Kinnarps eller något från operatörsindustrin som Isringhausen Ergoseat, där har ni komfort som heter duga. Visst kostar det kanske 10-15 tuss men då har man en stol som med reservdelar kommer hålla livet ut utan problem.

Sen när det kommer till tyg eller skinn är det en smaksak, själv väljer jag skinn alla gånger i veckan. Du slutar inte svettas bara för att du sitter i en tygstol, tvärtom kommer den bara suga åt sig allt som en svamp, ge det några år med ett par varma somrar så känns den inte så fräsch längre, då kommer du önska du tog en skinnklädsel som bara är att torka av och kanske behandla nån gång för att förhindra sprickbildning.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av tBiorrith:

Jag läste "Test: Gamingstol med läder" på SweC framsida och tänkte direkt att Laine var i farten och testar. Jepp. Det var var Laine som testar.

Har sökt hjälp, men det fanns bara tygstolar på mottagningen?!

Skrivet av FireFox:

@Laine: "Öppningarna i stolsryggen består tråkigt nog av plast, här hade jag gärna sett att Noblechairs valt aluminium istället".

Förstår det estetiska i att använda aluminium men snarare ett smart drag att inte använda aluminium då det i kombination med svett får metallen att korrodera med tiden.

Ett tips till de som skaffar en Noblechairs och tycker att den är aningens för hög, man kan få en gascylinder som skiljer ca. 19 mm mot original om jag minns rätt från Noblechairs.

EDIT: Läst hela testet nu och vad gäller gascylinder får man mejla företaget för att få en, fick min utan kostnad.

Tror du att en eventuell anodisering skulle bromsa eller hjälpa mot korrosionen? Mitt förslag var dels för intrycket, som du skriver, men också hållbarhet på längre sikt. Det är väldigt mycket tryck på plasten från lädret, iallafall när stolen fortfarande är ny.

Bra poäng med att kontakta kundtjänst angående gascylinder! Jag fann inget om detta i instruktionsboken eller på hemsidan, och efter en sökning såg jag att tidigare kunder fått köpa lösa cylindrar för att lösa problemet.

Ska se om jag kan lägga till det i artikeln!

Skrivet av Rattnalle:

Läder är å andra sidan inte eftersträvansvärt i en stol man ska sitta länge i. Är det PU-läder eller naturligt läder förresten? Såg inte att det nämndes. PU-läder som används i t ex bilar på alla normalt prissatta modeller är ju plastlackat och därför andas det dåligt. Finare bilsäten är ju normalt ventilerade av den anledningen.

Angående avslappnade sittställningar så har de Kinnarps-stolar jag haft på jobbet hittills haft både generös gungfunktion samt lutning bakåt till den grad att man tror att stolen ska välta bakåt och det är fullt möjligt att ta en bekväm tupplur i den.

Problemet med benämningen PU-läder är att det finns versionen som du nämner, men också versionen som är helt syntetisk. Det Noblechairs med flera väljer att kalla PU-läder i sina produkter är den helsyntetiska, veganska versionen (alltså inte versionen i artikel). Därmed finns ingen vettig dokumentation kring vad det är för typ som använts i denna stolen, utöver att det är äkta. Men det är en hård och något glatt yta, så jag misstänker att det är djurläder bunder med polyuretan. Lädret jag köper i bulk privat är betydligt mer matt och grovt till ytan.

Den Kinnarps jag normalt använder är någon äldre, skinnklädd version men jag kan inte finna en modellbeteckning. Kromad stålbåge från sits upp till armstöd och löpandes runt stolsryggen. Den har väldigt begränsade möjligheter till slappande.

I övrigt är det roligt med så aktiv diskussionstråd till artikeln, fortsätt gärna med alternativ och tips för läsare som letar efter ny stol! Och håll gärna utkik efter @Björn Endre kommande test på Icon!

Permalänk
Medlem

Jag har förbrukat på tok för många stolar genom åren, både vanliga kontorsstolar samt gamingstolar. Tillslut hittade jag AK racing (prime) och den är riktigt robust och stabil. Den är skön/lagom hård och har tyg så det blir inte svettigt efter 5 minuter. Har haft den i snart ett år och inga problem än.

Värt att säga är att jag sitter på den måååånga timmar per dygn och att jag väger ganska mycket (dock inte överviktig)

Permalänk

Skulle vara rätt intressant att få veta rekommenderad längd på personen som skall sitta i stolen samt bredden på ryggstödet vid kurvstöden samt sittdynans bredd i framkant och bakkant. Alla är inte 170 cm och väger 55 kg. Tycker mig ha ögnat igenom testet noga men inte kunnat hitta denna extremt viktiga information.

Permalänk
Medlem

Bra de har urtag för fyrpunktsbälte. Så man inte trillar ur efter man groggat. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror lite på vilket säte det är. Men bilstolar är överlag designade för att vara sköna att sitta i under långa perioder. Då många spenderar ganska lång tid i bilarna och hade sätet varit oskönt så ja, hade det inte gått. Många jag känner har tagit säten ur äldre bilar och byggt egna stolar av, dom är trots allt rediga, justerbara (till viss del), och designad för långa sittningar. Har dock ingen större koll på om dessa gaming stolar bara efterliknar denna design eller faktiskt är bekväma och användbara på samma sätt. Har nog inga planer på att byta ut min Kinnarp de närmaste 10 åren så.

Ja, det är sant förstås. Otydligt av mig. Syftade på att de ser ut som sportstolar och inte bilstol I allmänhet egentligen. "Vingarna" uppe vid axlarna är inget man ska ha på en kontorsstol. Enbart gjort för att se ut som en sportstol i en bil, inget annat eftersom man inte behöver stöd där uppe på en kontorsstol. Ska tvärtom vara fritt runt axlarna.

Sen så, även om dessa stolar efterliknar sportstolar komfortmässigt är det inget bra. Såna stolar är inte tänkta att man ska sitta i så länge dag ut och dag in. De är ju bara tänkta att erbjuda mer stöd vid hård körning.

Finns iofs mittemellan stolar. Har extra sidostöd osv och fortfarande sköna vid långförd. Men en kontorsstol som denna är jag nästan helt 100 kommer inte ens nära den typen av bilstol.

Kort och gott. Undvik allt som liknar denna stol. Dxracer och alla olika kopior är samma skit. Köp ordentliga saker istället. Speciellt om man iaf vill lägga 3k++ på en stol...varför luras av trams som denna stol liksom. Finns gott om rediga grejer där ute istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tror du att en eventuell anodisering skulle bromsa eller hjälpa mot korrosionen? Mitt förslag var dels för intrycket, som du skriver, men också hållbarhet på längre sikt. Det är väldigt mycket tryck på plasten från lädret, iallafall när stolen fortfarande är ny.

Anledningen till att man anodiserar aluminium är ju av två orsaker:
1) Det ger ett bra slitskydd samt skyddar mot korrosion
2) Det går att färga så det ser lite trevligare ut

På jobbet när jag ritar konstruktioner av aluminium så är det inget alternativ att inte anodisera, men ytterst sällan jag färgar då det enbart är korrosionsskyddet samt slitatgeskyddet jag är ute efter.
Så svar på din fråga, ja det hjälper samt att det inte är särskilt dyrt.
Mycket sällan(aldrig?) man ser produkter av aluminium som är i naturellt tillstånd så skulle man modda denna stol så är anodisering ett måste i mitt tycke.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jag hatar ordet Epic...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Detaljer som jag reagerade på:

ej justerbart nackstöd
ej justerbart svankstöd
Skålad, om du blir utsatt för så många G framför datorn att du behöver skålad stol så är det dags att bygga om datorrummet.

Svårt att avgöra vinkeln men tror min Kinnarps hemma går att gunga ungefär lika mycket bakåt. Den nyare på jobbet går inte att gunga lika långt.
Går det att frikoppla sits från ryggstöd så att båda går att gunga separat från varandra.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Och så slipper man döda en ko på köpet!

det är inte det största problemet enligt mig, som köttätare så tycker jag det är bra att man tar vara på alla delar av djuret som man käkar upp. Vi lever i ett kretslopp det är bara trams att inte döda djur.

Skrivet av crew seven:

Jag hatar ordet Epic...

Ja det är lite överanvänt, så det var bra att AMDs server CPU heter EPYC, liten trevlig twist på ordet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

De har tagit fram Icon serien för dig.
Den finns också i PU-läder för 4.000SEK istället.

Skrivet av Svensktiger:

Så länge "gaming stolar" envisas med hål för säkerhetsbälten (lol....) så kommer jag fortsätta att ignorera dom.
Och 6 papp är ju väl in i riktig kontorsstol territorium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

... Du slutar inte svettas bara för att du sitter i en tygstol, ...

Sant. Därför föredrar jag nät, som verkligen ventilerar.

Skrivet av _Merc_:

... som köttätare så tycker jag det är bra att man tar vara på alla delar av djuret som man käkar upp. ...

Jag håller med. Läderhantverk är kul!
Tyvärr är ungefär 80% av världens läderproduktion kromgarvat, vilket varken är bra för miljön eller hälsan. (Ska behandlas som miljöfarligt avfall efter användning!)
Ska det vara läder bör det vara vegetabiliskt garvat, eller någon annan av de mindre giftiga varianterna.

Permalänk
Medlem

Skönt att sitta i en läderstol i kallingarna 😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen poängen med en sådan stol istället för en riktig kontorsstol? Är det bara designen som säljer eller?

Skulle det inte gå att ha med prisinformationen i sidan med information om stolen istället för att nämnas flyktigast i sammanfattningen? riset är ju ändå en del av informationen om stolen och jag har aldrig riktigt förstått varför det saknas i så många recensioner från SC.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Sant. Därför föredrar jag nät, som verkligen ventilerar.

Jag håller med. Läderhantverk är kul!
Tyvärr är ungefär 80% av världens läderproduktion kromgarvat, vilket varken är bra för miljön eller hälsan. (Ska behandlas som miljöfarligt avfall efter användning!)
Ska det vara läder bör det vara vegetabiliskt garvat, eller någon annan av de mindre giftiga varianterna.

Det är synd att majoriteten av läder behandlas med miljöfarliga ämnen, om jag kan få garanti i från en återförsäljare att lädret inte är miljöfarligt är det mer intressant att köpa.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Beror ju på bil. Den sorts stolar för sportbilar som efterliknas i gamingstolarna är snarast byggda för att köra med fullt ös och tryck på ratten. Inget man vill glida länge i. Skillnad om man tar en påkostad fotölj ur en Jaguar, Merca eller dyrare Volvo (som jag själv gärna hade haft ett par i vardagsrummet).

KAB Seating säljer kontorsstolar. Men har för mig dom i läder kostade över 10.000kr.
http://www.kabseating.com/office/

Permalänk

Jag har haft en helsvart Epic real leather i en månad privat. Och den är helt fantastisk att sitta i. Subjektivt så slår den min Kinnarps som jag sitter dagligen i på kontoret. Epicen är bra riktigt bra stol för sitt ändamål.

Jag köpte den för 3999:- ink frakt till dörren från CDON under deras flash-sale. Det är dock svårt att motivera att köp vid normalpriset 6k.

Permalänk
Medlem

jag har en sådan här noble chair och den är riktigt fin och den luktar gott. Svett är inget problem så länge du har kläderna på dig!!!!

Köpa en beg. ergonomi stol för konstorsmiljö är inte heller en dum idé BUT CAN YOU DO THIS?!?!?

Permalänk
Medlem

Den ser rätt fresh ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Stolen är ju lika mycket värd som ett nytt GTX 1080 grafikkort(då när krypto inte hade slagit till).

Damn.

Men man måste ju ha ordentliga skygglappar om man lägger allt krut på gpu&cpu för en bra upplevelse framför datorn...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hann bara skumma igenom lite snabbt men såg inget om hur varm stolen blir? Den enda anledningen att jag inte köpt en ny stol är att jag är väldigt osäker på hur varmt det blir och hur mycket stolen andas så att säga. En läderstol som denna är ju väldigt snygg, men om jag ska behöva säkerhetsbälte på sommaren för att sitta kvar i stolen och ändå svettas bort så känns det inte speciellt intressant.

Såg att det var en annan stol på G, passar ju bra nu när det varit högsommarvärme ett tag. I övrigt verkar flera av dessa gamingsstolar ligga på ungefär samma prisklass och inte skilja sig supermycket från varandra.

Folk som köpt några stolar får gärna dela med sig av märke, modell och inköpspris samt hur bra den fungerar när det ihållande högsommarvärme.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tyg andas bra och är rätt lätt att göra rent om man skulle vilja det. Olackat länder andas visserligen också men inte på samma sätt.

Jag undviker helskinn i bilen också för den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hann bara skumma igenom lite snabbt men såg inget om hur varm stolen blir? Den enda anledningen att jag inte köpt en ny stol är att jag är väldigt osäker på hur varmt det blir och hur mycket stolen andas så att säga. En läderstol som denna är ju väldigt snygg, men om jag ska behöva säkerhetsbälte på sommaren för att sitta kvar i stolen och ändå svettas bort så känns det inte speciellt intressant.

Såg att det var en annan stol på G, passar ju bra nu när det varit högsommarvärme ett tag. I övrigt verkar flera av dessa gamingsstolar ligga på ungefär samma prisklass och inte skilja sig supermycket från varandra.

Folk som köpt några stolar får gärna dela med sig av märke, modell och inköpspris samt hur bra den fungerar när det ihållande högsommarvärme.

Jag har DxRacer hemma, köpte en för ca 3 år sedan och används mycket sen dess. När jag sen kom över en till likadan slog jag till på den också. Tror dom kostade 1790kr styck på chilli då, och skulle dom komma ner på det priset igen klipper jag en eller två till.

Den jag har använt mest är såklart i "använt" skick, lite nedsutten osv. Men inga fel på den. Den andra som är sambons/om någon polare är över, är i princip i nyskick trots 2 år gammal. Dock måttligt använd! Finns andra märken idag som ligger bättre i pris, men har tyckt de är lite sämre också.. Men värme osv är DxRacer i tyg fantastiska med, och bekväma som sjutton. (Ja ibland sover jag i den.)

Länk till den:
https://www.chilli.se/m%C3%B6bler/stolar/kontorsstol-skrivbordsstolar/kontorsstol-racer-1-snurrbar-svartr%C3%B6d-gamingstol-p225438-v92000

Övriga "liknande" märken är ju AkRacing eller typ Arozzi, tycker det viktigaste är att man kan böja ner ryggstödet också.. Inte bara "vinkla" hela stolen så att säga.. #canyoudothis <- !

Tyg
Höjsänkbar
Vinkla stol
Vinkla ryggstöd
Höja/sänka armstöd
Nackkudde(och svank om man föredrar det)

Dessa är de viktigaste punkterna iaf!