En fråga om html5 markup, ingen container tag?

Permalänk
Medlem

En fråga om html5 markup, ingen container tag?

Är det bara jag som är dum i huvudet eller borde det inte finnas en container tag nu när dom lagt till taggar för nav, main, aside, mfl så att man inte behöver använda div för dessa?

Permalänk
Medlem

@Semjonov:

Man använder t.ex. <nav> som container om det handlar om en navigering, annars går det bra att använda div i brist på annat. Det rekommenderas att använda semantiska HTML5-element när man kan det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jo precis, tycker det bara hade varit logiskt med en <container> istället för att använda en div för det att lägga nav, aside, header, etc i för att packa ihop allt innehållet i eller är det bara jag som inte tänker rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jo precis, tycker det bara hade varit logiskt med en <container> istället för att använda en div för det att lägga nav, aside, header, etc i för att packa ihop allt innehållet i eller är det bara jag som inte tänker rätt?

"div" är en generisk "container" vilket även om taggen "container" hade funnits också skulle vara.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

nav, aside, main osv är container-taggar i sig. Man kan ju förstås förpacka ihop dem vidare om man vill man enligt standarden räcker det att container-taggarna html och body paketerar ovanstående för att dokumentet ska bli "well formed".

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Är det bara jag som är dum i huvudet eller borde det inte finnas en container tag nu när dom lagt till taggar för nav, main, aside, mfl så att man inte behöver använda div för dessa?

Section/article kanske passar? (container låter för generellt. Mer eller mindre alla element är "containers")

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Section/article är ju för markup av innehåll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Section/article är ju för markup av innehåll?

Innehåll är precis vad en container innehåller

Skämt åsido, jag kanske har missförstått vad du menar med "container"..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Semjonov:

Section/article är ju för markup av innehåll?

Liksom alla andra HTML-taggar.

Varför tycker du att det ska finnas två taggar, <div> och <container>, med exakt samma innebörd/syfte?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

<section>

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk