Permalänk
Inaktiv

Du kan ju även skapa en ramdisk för snabbare åtkomst
Man brukar köra på halva mängden ram, brukar rekommenderas om man inte har väldigt mycket

https://www.tekrevue.com/tip/create-10-gbs-ram-disk-windows/

Permalänk

Tänkte lite som OP men nu efter 3 år kör jag med enbart SSD i datorn. Har en HDD som ligger i lådan men kablarna har jag kopplat bort

Permalänk
Medlem

Det var inte länge man fick vara glad...
igår var det inga problem när jag spelade fortnite c 40-45 min .
Men idag ! , 5 min in i spelet så blir skärmen blå och allt försvinner... hör fortfarande ljud men kolsvart bild :S ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

Det var inte länge man fick vara glad...
igår var det inga problem när jag spelade fortnite c 40-45 min .
Men idag ! , 5 min in i spelet så blir skärmen blå och allt försvinner... hör fortfarande ljud men kolsvart bild :S ....

Du gjorde en ren installation med korrekta drivrutiner för grafikkortet?

Har du bild utanför spelet?

Vad händer efter en omstart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Du gjorde en ren installation med korrekta drivrutiner för grafikkortet?

Har du bild utanför spelet?

Vad händer efter en omstart?

Ja jag laddade ner Nvidias grunka så den borde väll upptäcka vilket grafikkort jag har ?.
Ingen bild alls men jag hör ljudet....
Efter att jag kör omstart via power knappen på darorn så funkar den felfritt igen MEN när jag startade fortnite igen så hinner knappt menyn komma upp innan det blir " No video" .

Jag har googlat på detta och det verkar vara vanligt , så rent spontant känns det som att mitt kort är trasigt ?.... tyvär finns ingen garanti kvar så jag är väll så illa tvungen att bita i det sura äpplet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

Ja jag laddade ner Nvidias grunka så den borde väll upptäcka vilket grafikkort jag har ?.
Ingen bild alls men jag hör ljudet....
Efter att jag kör omstart via power knappen på darorn så funkar den felfritt igen MEN när jag startade fortnite igen så hinner knappt menyn komma upp innan det blir " No video" .

Jag har googlat på detta och det verkar vara vanligt , så rent spontant känns det som att mitt kort är trasigt ?.... tyvär finns ingen garanti kvar så jag är väll så illa tvungen att bita i det sura äpplet ?

Brukar vara rätt lätt att visuellt avgöra vad det är för kort.

Inga problem alls med bilden utanför spelet? Artefakter, flimmer, eller dylikt?

Har det hänt någon gång innan du installerade om OS och all mjukvara igår? Om inte så vore det ju ganska random att det bara dyker upp just nu.

Kör du samma OS nu som innan?

Låter rent spontant som antingen drivrutins relaterat eller hårdvaruproblem.

Jag skulle först försöka med annan version på drivrutiner, efter att grundligt ha avinstallerat nuvarande (http://www.guru3d.com/files_details/display_driver_uninstalle...).

Prova gärna med att köra andra spel/stresstest för att se om liknande symptom uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

Ja jag laddade ner Nvidias grunka så den borde väll upptäcka vilket grafikkort jag har ?.
Ingen bild alls men jag hör ljudet....
Efter att jag kör omstart via power knappen på darorn så funkar den felfritt igen MEN när jag startade fortnite igen så hinner knappt menyn komma upp innan det blir " No video" .

Jag har googlat på detta och det verkar vara vanligt , så rent spontant känns det som att mitt kort är trasigt ?.... tyvär finns ingen garanti kvar så jag är väll så illa tvungen att bita i det sura äpplet ?

Du kan ju prova underklocka grafikkortet och se om det hjälper. Går även sätta ned "powerlimit".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Brukar vara rätt lätt att visuellt avgöra vad det är för kort.

Inga problem alls med bilden utanför spelet? Artefakter, flimmer, eller dylikt?

Har det hänt någon gång innan du installerade om OS och all mjukvara igår? Om inte så vore det ju ganska random att det bara dyker upp just nu.

Kör du samma OS nu som innan?

Låter rent spontant som antingen drivrutins relaterat eller hårdvaruproblem.

Jag skulle först försöka med annan version på drivrutiner, efter att grundligt ha avinstallerat nuvarande (http://www.guru3d.com/files_details/display_driver_uninstalle...).

Prova gärna med att köra andra spel/stresstest för att se om liknande symptom uppstår.

Det har hänt innan... några månader efter jag köpte kortet men ibland går det att spela ett bra tag och ibland som igår går det inte alls .
Konstig dock att de gick o spela såpass länge efter omformateringen.

Dock inga problem utanför spelen så att säga .
Men om det nu är som jag tror att kortet är pajj... vad finns det för kort idag som ligger inom en bra peng och klarar div spel ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Du kan ju prova underklocka grafikkortet och se om det hjälper. Går även sätta ned "powerlimit".

Hur gör jag det på lättast sätt ?.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en SSD natt och dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

Det har hänt innan... några månader efter jag köpte kortet men ibland går det att spela ett bra tag och ibland som igår går det inte alls .
Konstig dock att de gick o spela såpass länge efter omformateringen.

Dock inga problem utanför spelen så att säga .
Men om det nu är som jag tror att kortet är pajj... vad finns det för kort idag som ligger inom en bra peng och klarar div spel ?

Skickades från m.sweclockers.com

Luskat ut vad du har för kort för närvarande? Budget? Är begagnat ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Luskat ut vad du har för kort för närvarande? Budget? Är begagnat ett alternativ?

Evega gtx 970 har jag i dagsläget .
Är öppen för allt just nu bara jag slipper strul 2000:- kan ja tänka mig .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför du inte gör ett test på disken så du vet om den är ok och dyker gpu när du spelar är det troligtvis värme som är problemet och gpu blir så varm att den helt enkelt dyker och det kan duga att bara göra rent kylningen på kortet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Förstår inte varför du inte gör ett test på disken så du vet om den är ok och dyker gpu när du spelar är det troligtvis värme som är problemet och gpu blir så varm att den helt enkelt dyker och det kan duga att bara göra rent kylningen på kortet

Vad tycker du jag ska köra för test ? .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simpa89:

Vad tycker du jag ska köra för test ? .

Skickades från m.sweclockers.com

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/ tanka ner det och starta så ser du på en gång om smart varnar för något på disken och om den mår bra eller inte

Sen på grafikkortet så öppna sidan och kolla kylningen på kortet så den inte är helt full med damm vilket är vanligaste problemet på grafikkort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa89:

Hur gör jag det på lättast sätt ?.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde gå att göra i nvidia-control-panel, men man måste ha drivrutinerna från Nvidia för det.

Själv kör jag Linux, och då får man bl.a. programmet nvidia-settings där man kan göra det.

Annars är tipset att googla på overclock mining nvidia eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag får testa när jag kommer hem .
Men damm borde vi kunna utesluta då jag gick lös med tryckluften ( skrev först högtrycken 😂 ) i datorn .
Spelar det någon roll om man kör med HDMI vs DVI ?