Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

@jakobg:

Att jämföra Dell laptopar med Macbook är som att jämföra Renault med BMW. De gör båda jobbet men med stora skillnader i byggkvalité, användarglädje och hållbarhet.

Dells XPS serie håller minst lika bra byggkvalité som Macbooks, likaså gör HP's Elitebook serie och Lenovos Thinkpad T /X Serie.
Dom kostar också närmare en Macbook.

Ska du jämföra en dator i absoluta premiumsegmentet så får du även jämföra den mot en dator i absoluta premium segmentet.

Thinkpads är allmänt kända som pansarvagnar, dom är i stort sätt omöjliga att ha sönder under allt som kan rymmas under normala arbetsförhållanden och en bra bit till.

Alla 3 serier kan komma med NBD replacement och supporten är allmänt helt otroligt bra, ange ditt S/N eller ST och du blir direkt kopplad till någon som vet precis vad dem håller på med.

Min egen synpunkt ur ett perspektiv som framförallt innefattar företagsanvändande.

Macbooks stora fördelar ligger i estetisk design. Bra byggmaterial samt bra byggteknik betyder även bra kvalité.
Det kommer även med Unix (OSX använder BSD kärna).
Apple har aldrig varit rädda för att gå sin egen väg och sätta design i främre rummet. Det betyder dock att anslutningsmöjligheter försämras. T.ex den totala avsaknaden av officiell dockningsstation, och den uppsjö av adaptrar som behövs för t.ex ansluta till projektor.

3djeparts dockningsstationer använder USB C och är ingen vidare smidig lösning där du enkelt klickar ner din dator i en station.

Apple har helt frångått sin ambition att vara en lösning för företag. Xserve (server serien) har stängts ner och supporten även för företag är långt under standard enligt de utsagor jag hört.

Apple Mini används till stor del som VMware host för virtuella OSX installationer då licensavtalen säger att OSX måste köras på Apple hårdvara även om den är virtuell. (Mac mini är så vitt jag vet den enda icke server hårdvaran WMware officiellt supporterar.)

Casper/JAMF PRO är väl fortfarande vägen att gå om du ska administrera OSX datorer i en enterprise miljö.

Jag räknar inte OSX som ett seriöst alternativ i en företagsmiljö, ska en OSX maskin in så behöver den ha en god anledning att befinna sig där. För en säljare kan dock designen och premiumstämpeln datorn/märket har vara en god anledning.

Ipads ska enligt de utsagor jag hört ha ett välfungerande ekosystem för managering i större miljöer. Jag har själv ingen erfarenhet av detta men har bara hört gott.

Gränssnittet/DEn Aqua har jag på ett personligt plan aldrig kommit överens med, det är om möjligt tyvärr sämre än Windows DE.

Kortfattat är min personliga åsikt att Apple gör fantastiska produkter såvida du är väl medveten om de begränsningar som finns och kan arbeta runt dem/dem inte berör dig. Gillar du Aqua som DE är det fritt fram.

Huruvida priset är rimligt kan diskuteras i all evighet men man får i sin prisberäkning ta med att Apple även utvecklar OSX och detta ska räknas in i priset på maskinen.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

både pc och mac

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag gör filmer för YouTube och brukar använda min PC med Premiere Pro för detta. Jag har aldrig haft en mac, men börjar bli sugen på en MacBook Pro då renderings-/exporttiderna för mina videor gör mig galen och jag har sett att final cut pro x renderar/exporterar löjligt mycket snabbare tack vare optimeringen. (Dessutom är jag sugen på att prova hur livet är på Apple-sidan.)
Jag har dock en hel del funderingar kring hur det är att redigera i final cut i övrigt. Är det jättelimiterat? Måste man lägga massa pengar på plugins?
Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

Har nog sagts förut, men tål att upprepas: PC är inte samma som Windows!

PC=Hårdvara.
Windows=Mjukvara.

Helt olika saker alltså.

Gillar PC eftersom det ger mest frihet; mycket att välja på, billigare, kan bygga själv, välja komponenter, lättare att hitta begagnat, osv.

Kör Linux och BSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Dells XPS serie håller minst lika bra byggkvalité som Macbooks, likaså gör HP's Elitebook serie och Lenovos Thinkpad T /X Serie.
Dom kostar också närmare en Macbook.

Ska du jämföra en dator i absoluta premiumsegmentet så får du även jämföra den mot en dator i absoluta premium segmentet.

Thinkpads är allmänt kända som pansarvagnar, dom är i stort sätt omöjliga att ha sönder under allt som kan rymmas under normala arbetsförhållanden och en bra bit till.

Alla 3 serier kan komma med NBD replacement och supporten är allmänt helt otroligt bra, ange ditt S/N eller ST och du blir direkt kopplad till någon som vet precis vad dem håller på med.

Min egen synpunkt ur ett perspektiv som framförallt innefattar företagsanvändande.

Macbooks stora fördelar ligger i estetisk design. Bra byggmaterial samt bra byggteknik betyder även bra kvalité.
Det kommer även med Unix (OSX använder BSD kärna).
Apple har aldrig varit rädda för att gå sin egen väg och sätta design i främre rummet. Det betyder dock att anslutningsmöjligheter försämras. T.ex den totala avsaknaden av officiell dockningsstation, och den uppsjö av adaptrar som behövs för t.ex ansluta till projektor.

3djeparts dockningsstationer använder USB C och är ingen vidare smidig lösning där du enkelt klickar ner din dator i en station.

Apple har helt frångått sin ambition att vara en lösning för företag. Xserve (server serien) har stängts ner och supporten även för företag är långt under standard enligt de utsagor jag hört.

Apple Mini används till stor del som VMware host för virtuella OSX installationer då licensavtalen säger att OSX måste köras på Apple hårdvara även om den är virtuell. (Mac mini är så vitt jag vet den enda icke server hårdvaran WMware officiellt supporterar.)

Casper/JAMF PRO är väl fortfarande vägen att gå om du ska administrera OSX datorer i en enterprise miljö.

Jag räknar inte OSX som ett seriöst alternativ i en företagsmiljö, ska en OSX maskin in så behöver den ha en god anledning att befinna sig där. För en säljare kan dock designen och premiumstämpeln datorn/märket har vara en god anledning.

Ipads ska enligt de utsagor jag hört ha ett välfungerande ekosystem för managering i större miljöer. Jag har själv ingen erfarenhet av detta men har bara hört gott.

Gränssnittet/DEn Aqua har jag på ett personligt plan aldrig kommit överens med, det är om möjligt tyvärr sämre än Windows DE.

Kortfattat är min personliga åsikt att Apple gör fantastiska produkter såvida du är väl medveten om de begränsningar som finns och kan arbeta runt dem/dem inte berör dig. Gillar du Aqua som DE är det fritt fram.

Huruvida priset är rimligt kan diskuteras i all evighet men man får i sin prisberäkning ta med att Apple även utvecklar OSX och detta ska räknas in i priset på maskinen.

Mycket bra sammanfattat. Särskilt om hur värdelöst Mac är i en företagsmiljö vilket stämmer väl överens med mina erfarenheter. Det värdelösa nätverksstödet den har och bristen på anslutningar gör att den i princip bara kan användas som fristående dator och det funkar inte i en nätverksmiljö.
MacBook pro är rustad som en lågbudgetdator från Mediamarkt och Apples skämt till workstation - Mac pro är snuskigt överprisad och har inte uppdaterats på över tre år.
Vilka människor är egentligen målgruppen för de datorerna? Wannabe-hipsters?

Det roliga är att många som väljer Mac när de är nya på företaget efter ett tag brukar välja Windows-PC istället när de upptäcker hur krångligt och användarfientligt macOS är. Det har jag varit med om flera gånger.
iPad är den enda som inte brukar lämnas tillbaka mot något annat.

Det utjatade argumentet om byggkvalitet kanske stämde till viss del för 10-15 år sen men absolut inte idag. Det finns många Windows-PC i premiumsegmentet som är lika bra eller bättre byggda och det till ett lägre pris och med mycket bättre prestanda för pengarna än Mac.

Det enda Apple har att komma med idag som ligger före andra tillverkare är iPad och till viss del iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Inaktiv

Nu har priserna på imac pro kommit en värsting utan mjuvaror hamnar på runt 150 000kr, men en vettig modell går att få för 130 000kr. (dyrt att ta 4TB SSD) https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac-pro?product=MQ2Y2K...

Även om 130 000kr kan låta mycket, vilken pc-alternativ finns för folk som vill ha en allt i skärmen dator med 18 kärnor, 128GB ECC minne etc? Jag sitter själv med 64GB på mina datorer och det räcker knappt åt att starta något så 128GB behövs om man enbart ska jobba på en dator.

Jag tycker nu att Apple har börjat tillverka hårdvara som imponerar, först var det iPhoneX, nu iMac, snart kanske iPad X etc, där ingen kan säga att det finns bättre alternativ om man tar till utseende, prestanda etc.
*edit*
Mac Pro var skapligt, nu när varenda kotte har 8 core så kommer nog dessa att uppgraderas också. Och jag ser en stor trend hos apple att deras Pro-grejer blir skapade för pro-users.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl vad för produktivitetsökning får man av att sätta in allt i skärmen? Att bygga en dator med mycket ram i sig är ju ingen konst. Tror heller inte att man uppgraderar bara för att var och varannan kotte också har åtta cores

Men jag håller med dig på en punkt, deras Pro grejer är för pro users. Dock vill jag bara passa på att slänga in att Microsofts egna datorer, förvisso i en helt annan prisklass, också är helt jämförbara när det kommer till målgrupp och att man fått till det där "speciella" med sina produkter som andra tillverkare sällan lyckas med.

Permalänk

Mina intryck efter några månader med Mac på jobbet (kommer från Windows och Linux)

Största fördelar:
+Efter omstart återställs aktiva program! Helt underbart. Jag bävar inför att starta om Windows under pågående arbete, på Mac behöver jag inte bry mig.
+Font-renderingen är överlägsen Windows. (Linux ska vi inte ens tala om)
+Designen på allt från fönster (gillar borderless och box-shadow) och UI-element såsom scrollbars och dropdowns.
+Smidig installation av mjukvara. Att bara kunna droppa en dmg-fil i App-mappen funkar som en dröm i de flesta fall.
+Apps for MacOS och iOS. Säga vad man vill om att tex iTunes suger, men att synca Notes, Messages, FaceTime, Reminders osv mellan datorn och telefonen känns gjutet.
+Gestures och tillhörande animationer. Gör det till en fröjd att arbeta med multiple desktops.
+Display scaling. Fungerar riktigt bra på flera externa monitorer. Slipper alla problem jag hade på Windows när man byter till en skärm med hög DPI och får enorma scrollbars för att Windows inte skalat om programmet.
+Spotlight! (iofs inget jätte-argument, på Windows kör jag Launchy)

Både positivt och negativt:
* Pakethanterare. Att använda Brew känns inte lika bra som de flesta pakethanterare i Linux.
* AppStore är bra men saknar väldigt många stora program. Bättre än inget förstås. Men jag finner oftast att jag får sitta och installera program via downloadlänkar på webben.
* Tänket med att endast det aktiva fönstrets menubar visas. Jag uppskattar det rena och konsekventa i det hela. Men ibland känns det lite gammeldags för någon som använder 3 monitorer och femtioelva fönster samtidigt.

Största nackdelar:
-Brist på inbyggd fönsterhantering. Total avsaknad av inbyggt stöd för att placera två fönster sida-vid-sida med varandra med piltangenterna. Galet omodernt.
Kan förstås lösas med tredjepartsprogram som Spectacle. Men bara delvis. Du kan fortfarande inte flytta fönster smidigt mellan flera externa monitorer, bara på samma monitor. (Gissar att jag måste skaffa ett betalprogram för att lösa det)

-Hanteringen av aktiva program. Mac klumpar alltid ihop varje instans av Chrome till samma - och det är omöjligt att konfigurera så att varje instans visas som en separat grej i Dockan eller i Alt+Tab menyn.
Detta sänker min produktivitet rejält på jobbet. Som webutvecklare behöver jag kunna öppna massor av instanser av samma program, och visa dom som separata fönster. Tex har jag en stooor skärm och då kan jag jämföra 2 siter med varandra sida vid sida. Då kan jag öppna 6 Chrome-fönster för att se vardera site i mobil, tablet och desktop samtidigt. Kanske även har flera instanser av DevTools öppna samtidigt.
Jag vill kunna se varje fönster som en separat instans i Dock eller i Alt+Tab. Det är helt omöjligt på Mac, jag tvingas högerklicka på Chrome-ikonen i Dock (vilket suger) för att välja instans. Eller så får jag gå in i Mission Control.
Windows har jag mycket fler möjligheter, jag kan både använda motsvarigheten till Mission Control men jag kan även välja indiviuella fönster i Taskbar med 1 klick, eller hoppa mellan dom via Alt+Tab.

- Saknar faktiskt ett enkelt inbyggt bildrederingsprogram i still med Paint
- XCode krävs för att installera vissa paket. Märkligt att det krävs ett IDE för grundläggande utvecklar-saker.
- Mac OS är inte alls så problemfritt som folk påstår. På bara några månader har jag fått flera problem med hängningar, som krävt omstarter. Provat 3 olika generationer av MacBooks, både på jobbet och hemma och varenda en har råkat ut för dödliga badbollar ett par gånger.
- Stör mig lite på DS_Store filerna som strösslas överallt. Varje gång en Macanvändare skickar mig en zip så ska det följa med två DS_Store filer

Och så en rant om tangentbordet och shortcuts:
-Hur kan ett "användarvänligt" system som MacOS kommaundan med att inte ha en dedikerad Print Screen-tangent?
Nåt så enkelt som att ta en screenshot till clipboard har en totalt ologisk keybinding som kräver att man använder två händer och fyra tangenter. Cmd+Alt+Shift+4. Ren idioti.
- Ingen dedikerad Delete-tangent heller.
Såvitt jag vet kan man inte ta bort filer i Finder på nåt smidigt vis. Fn+Backspace verkar inte fungera i just Finder...
-Tangentbordskombinationer är inte alltid helt konsekventa. Man sprider ibland ut shortcuts - ibland är det Cmd, ibland Ctrl. På windows är Ctlr för de flesta shortcuts som gäller text osv och Windowstangenten är i princip endast för fönsterhantering.
-Tangentbordslayouten. Ogillar att tangenten i nedre vänstra hörnet är Fn, och att den modifier-key man använder oftast kräver att man använder tummen. Tummen ska va resverad för spacebar imo. Känns mer ergonomiskt på Windows där man kan köra lillfingret för Ctrl.
+Ingen shortcut för att låsa datorn när man ska gå och ta en kaffe. (motsvarande Windows+L). "Stäng bara locket" kanske du tänker. Men det går inte, jag kör ofta Macbooken stängd i en docka, kopplad till tre externa skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Macarna brukar vara betydligt mer slimmade, snyggare design, ha bättre batteritid och framför allt, ha OS X (och inte att glömma, touchpaden som e ljusår före de andra laptopsen).
Är du bara ute efter ren prestanda så är mac troligen inte för dig.

IOS är uppbyggt för att prestera och är ett OS som inte kräver större hårdvara, en gammal iphone slår lätt en Android telefon som är ca 1 år gammal.

Kollla bara på Macbook pro, osx, en 5-7 år gammal macbook pro flyter på som bara den, samtidigt som en bra Windows-dator som är något år gammal inte flyter på lika bra. Det är just pga optimeringen som Apple göra i sina programvaror.

Iphone X, skärmen som sitter i den telefonen är ju från Samsung, och det var sämre modeller än de som satt på note 8, Samsung s8, men pga optimeringen som Apple gör på skärmarna så fick de bättre resultat.

Så ja skulle säga tvärtom, är man ute efter prestanda så väljer man Apple, men är man ute efter att skryta över prestandan som finns på pappret, så väljer man andra tillverkare. Vi har telefontillverkare som sätter 8gb, 6gb i sina telefoner, och presterar hälften så bra som iphones, samtidigt som Apple fortfarande använder 2-3 gb i sina telefoner.

Jag är absolut ingen Fanboy, utan jag köper det som presterar bäst, och skiter i vilket företag som står bakom det.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

IOS är uppbyggt för att prestera och är ett OS som inte kräver större hårdvara, en gammal iphone slår lätt en Android telefon som är ca 1 år gammal.

Det finns en teknisk skillnad som gör att iPhones ofta känns rappare, och det är att iOS har en dedikerad UI-tråd, till skillnad från Android där operativsystemet behandlar varje tråd på mer liknande vis.
Vilket alltså ger snabbare bakgrundsprocesser, men inte lika rapp känsla i interaktionen.
Den sega responsen var dock något som tydligast märktes på tidiga Android-modeller och har minskat i och med att enheterna blivit mer kraftfulla.

Men påståendet att en gammal IOS-enhet skulle vara snabb skulle jag starkt ifrågasätta.
I synnerhet efter avslöjandet att de klockar ned processorerna när batteriet blir gammalt.

* Jag sitter själv med en 2.5 år gammal iphone 6, som just nu är så seg att det tar runt 8 sekunder att öppna en vanlig standard-app såsom Podcasts.
Batteriet är helt kört och går slut på nolltid. Tvingas ha ett batteriskal för att klara mig 12 timmar.

* Tidigare generationers ipads är i närmaste oanvändbara idag för att de idag är så sega.

Jag skulle nog påstå att batteriets levnadstid är totalt avgörande för hur snabb en IOS-enhet blir.
En +2 år gammal enhet är sannorlikt segare än en gammal Android - om inte annat enbart för att batteriet har tappat så mycket kapacitet, och enhetens processor blivit nedklockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

+Ingen shortcut för att låsa datorn när man ska gå och ta en kaffe. (motsvarande Windows+L). "Stäng bara locket" kanske du tänker. Men det går inte, jag kör ofta Macbooken stängd i en docka, kopplad till tre externa skärmar.

Command + Option + Power är jag rätt säker på 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Det finns en teknisk skillnad som gör att iPhones ofta känns rappare, och det är att iOS har en dedikerad UI-tråd, till skillnad från Android där operativsystemet behandlar varje tråd på mer liknande vis.
Vilket alltså ger snabbare bakgrundsprocesser, men inte lika rapp känsla i interaktionen.
Den sega responsen var dock något som tydligast märktes på tidiga Android-modeller och har minskat i och med att enheterna blivit mer kraftfulla.

Men påståendet att en gammal IOS-enhet skulle vara snabb skulle jag starkt ifrågasätta.
I synnerhet efter avslöjandet att de klockar ned processorerna när batteriet blir gammalt.

* Jag sitter själv med en 2.5 år gammal iphone 6, som just nu är så seg att det tar runt 8 sekunder att öppna en vanlig standard-app såsom Podcasts.
Batteriet är helt kört och går slut på nolltid. Tvingas ha ett batteriskal för att klara mig 12 timmar.

* Tidigare generationers ipads är i närmaste oanvändbara idag för att de idag är så sega.

Jag skulle nog påstå att batteriets levnadstid är totalt avgörande för hur snabb en IOS-enhet blir.
En +2 år gammal enhet är sannorlikt segare än en gammal Android - om inte annat enbart för att batteriet har tappat så mycket kapacitet, och enhetens processor blivit nedklockad.

Om du nu skall blanda in batteritiden pga en händelse som hände nu under 2017, så är detta något Apple rättat till, och detta gäller bara de äldre modellerna, och samtidigt telefonerna. Vill du verkligen jämföra batteritiden med en macbook pro mot en windows-laptop? Batteritiderna på både iphones samt macbook pro är hästlängder före sina konkurrenter, och jag vet att jag får mig själv att framstå som ett fanboy, men jag talar utifrån min erfarenhet och det jag ser av andra.

Du säger att batteriet är den avgörande faktorn på IOS snabbhet, hur illa är det då med konkurrenterna, då de presterar ännu sämre?

Permalänk

Något jag förbryllas över nu, är hur minimeringsfunktionen fungerar på MacOS.

Jag minimerar en applikation med gula knappen på fönstret.
Sen försöker jag alt+tabba för att öppna applikationen igen.
Då går det inte.

Är det inte genomkorkad systemdesign att de VISAR fönstret i alt+tab-menyn men det går inte att öppna på det viset? (går endast att öppna via dockan)

Detta går säkert att ändra vi en setting, men jag kan bara inte begripa varför det överhuvudtaget finns möjligheten att ställa in så att alt+tab blir värdelös.

Skrivet av Hasson39:

Om du nu skall blanda in batteritiden pga en händelse som hände nu under 2017, så är detta något Apple rättat till, och detta gäller bara de äldre modellerna, och samtidigt telefonerna. Vill du verkligen jämföra batteritiden med en macbook pro mot en windows-laptop? Batteritiderna på både iphones samt macbook pro är hästlängder före sina konkurrenter, och jag vet att jag får mig själv att framstå som ett fanboy, men jag talar utifrån min erfarenhet och det jag ser av andra.

Du säger att batteriet är den avgörande faktorn på IOS snabbhet, hur illa är det då med konkurrenterna, då de presterar ännu sämre?

"En händelse som hände under 2017" Får det att låta som det va nåt tillfälligt. Men det påverkar ju massor av telefoner som redan släppts och kräver väl batteribyte för att bli bra.
Det är väl fortfarande så att miljoner människor går runt med nedklockade processorer i sina telefoner för att de inte har bytt batteri?
(Rätta mig om jag har fel)

Ja det är ju samma sak för alla batterier, jag bara reagerade på uttalandet att en gammal iphone skulle va bättre än en ny android - för oavsett enhet är det ofta så att cirka några år av konstant batterianvändning har försämrat batteriets kapacitet så mycket att en nyare telefon med stor säkerhet upplevs bättre.

Men ja det blir kanske lite OT att snacka telefoner.

När det gäller macBooks batteri så är det ju bara att söka på "best battery life laptop" så kommer du finna ett gäng windowslaptops som anses ha längre batteritid än en mac. (Ja, vi vet alla att specs ljuger, men det finns även tester av tex Linus Tech Tips på youtube, där de verkligen kollar verklig batteritid)

Jag håller absolt med att Mac generellt har mycket bättre batteritid än genomslittlig pc-laptop (men det är ju samma även där med batteriets ålder. Själv har jag en 6 år gammal macbook pro 13" och batteriet är så slutkört att det bara håller laddningen i 45 minuter) men det finns faktiskt ett par pc-modeller som specialiserat sig på större batterier och slår Macbooken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Något jag förbryllas över nu, är hur minimeringsfunktionen fungerar på MacOS.

Jag minimerar en applikation med gula knappen på fönstret.
Sen försöker jag alt+tabba för att öppna applikationen igen.
Då går det inte.

Är det inte genomkorkad systemdesign att de VISAR fönstret i alt+tab-menyn men det går inte att öppna på det viset? (går endast att öppna via dockan)

Om du gör rätt så fungerar det.
Använd Command + L för att förstora fönstret igen när det är minimerat.
Eller när du Command + Tab. Håll kvar Command när du valt rätt program i tab-menyn och håll in option. Då förstoras fönstret.
Anledningen är att ett program är inte ett fönster, det är inte windows. Du vill tex inte att alla fönster ska öppnas automatiskt bara för att du tabbar till det.

Rekommenderar att använda Hide istället för Minimize.
Command + H.
När du då kör Command + Tab öppnas fönstret.

Permalänk
Medlem

Vad är genvägen för att "maximera" ett fönster/program i OSX? Så att det fyller ut hela skärmen alltså. Har försökt lista ut det men jag får inte till det.

Permalänk

Är pc användare men de här inte hit riktig.
De jag fått höra om skillnad mellan PC och mac
PC har säkerhet som en durkslag går rakt igenom
Mac har Som en bunke inget kommer igenom
Musik
Ja de finns program till pc som är lika bra
Men de programmen kostar en del mer än vad de gör till mac.
Skulle använda en Mac om ja inte spelade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vad är genvägen för att "maximera" ett fönster/program i OSX? Så att det fyller ut hela skärmen alltså. Har försökt lista ut det men jag får inte till det.

Ctrl+Command+F om du vill ha helskärm.
Maximera som i Windows heter Zoom i OS X.
Bara vissa program av någon anledning har detta inbyggt och görs med Control+Command+Z
I shortcuts i system preferences, gå till App Shortcuts och gör en ny shortcut, skriv in Zoom och kör ett kortkommande av det.
Då får du det i alla applikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

-Hanteringen av aktiva program. Mac klumpar alltid ihop varje instans av Chrome till samma - och det är omöjligt att konfigurera så att varje instans visas som en separat grej i Dockan eller i Alt+Tab menyn.
Detta sänker min produktivitet rejält på jobbet. Som webutvecklare behöver jag kunna öppna massor av instanser av samma program, och visa dom som separata fönster. Tex har jag en stooor skärm och då kan jag jämföra 2 siter med varandra sida vid sida. Då kan jag öppna 6 Chrome-fönster för att se vardera site i mobil, tablet och desktop samtidigt. Kanske även har flera instanser av DevTools öppna samtidigt.
Jag vill kunna se varje fönster som en separat instans i Dock eller i Alt+Tab. Det är helt omöjligt på Mac, jag tvingas högerklicka på Chrome-ikonen i Dock (vilket suger) för att välja instans. Eller så får jag gå in i Mission Control.
Windows har jag mycket fler möjligheter, jag kan både använda motsvarigheten till Mission Control men jag kan även välja indiviuella fönster i Taskbar med 1 klick, eller hoppa mellan dom via Alt+Tab.

Och så en rant om tangentbordet och shortcuts:
-Hur kan ett "användarvänligt" system som MacOS kommaundan med att inte ha en dedikerad Print Screen-tangent?
Nåt så enkelt som att ta en screenshot till clipboard har en totalt ologisk keybinding som kräver att man använder två händer och fyra tangenter. Cmd+Alt+Shift+4. Ren idioti.

+Ingen shortcut för att låsa datorn när man ska gå och ta en kaffe. (motsvarande Windows+L). "Stäng bara locket" kanske du tänker. Men det går inte, jag kör ofta Macbooken stängd i en docka, kopplad till tre externa skärmar.

Rekommenderar att googla upp dina kortkommandon istället för att skriva så lång text

När du ska tabba mellan flera fönster av samma applikation. Meda du kör Command+Tab och valt din ikon/program du ska växla till, tryck piltangent ned så får du växla mellan fönster i den applikationen.

Vill du ha en dedikerad funktion för print screen om du gör det ofta, gör en egen shortcut för det i system preferences. Att tro att alla saker är exakt som windows kommer bara leda till strul för alla som är ovan med Windows eftersom många funktioner funnits så länge att det vore förvirrande att byta till Windows sätt att göra saker.

För att låsa, använd ctrl+shift+power om du har lockscreen enablat.
Detta var jätteenkelt under den tiden det fanns en tydlig power-knapp på tangentbordet. Med senaste generationerna MBP så är power-knappen lite annorlunda så det känns inte lika bekvämt. Rekommenderar att göra en egen shortcut.

Permalänk
Medlem

@Junescar: hur seriösa och långa saker gör du? Slut"leverans" direkt ut från premiere?
Jag tycker inte det är jättekul med mac nu med bara amd-grafiken. Jag funderar på att skaffa en ms supertunn-laptop med 1060 istället för min macbook pro för nvidiagpun och jag kör uteslutande mac sen MÅNGA år.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt PC eftersom det är ett öppnare alternative.

Permalänk
Medlem

Det mesta är väl en vanesak antar jag. Efter några år med både Windows och OS X så har jag nu landat i Ubuntu. Saknar inte direkt något mer än Apples skärmar och min Windows-vana.

Köpte en ganska trevlig Dell XPS 13 som nästan känns lika rejäl som min gamla MBP.

Spelar fortfarande på Windows i princip varje dag och använder min sambos Mac till och från, så jag får min dos av andra OS och hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Command + Option + Power är jag rätt säker på 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Det funkar. Jag har gjort en hotspot i vänster nedre hörn, kör jag muspekaren dit släcks skärmen och datorn låses.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Skrivet av flygande dadeln:

Men påståendet att en gammal IOS-enhet skulle vara snabb skulle jag starkt ifrågasätta.
I synnerhet efter avslöjandet att de klockar ned processorerna när batteriet blir gammalt.

Går det inte att byta batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Det finns en teknisk skillnad som gör att iPhones ofta känns rappare, och det är att iOS har en dedikerad UI-tråd, till skillnad från Android där operativsystemet behandlar varje tråd på mer liknande vis.
Vilket alltså ger snabbare bakgrundsprocesser, men inte lika rapp känsla i interaktionen.
Den sega responsen var dock något som tydligast märktes på tidiga Android-modeller och har minskat i och med att enheterna blivit mer kraftfulla.

Men påståendet att en gammal IOS-enhet skulle vara snabb skulle jag starkt ifrågasätta.
I synnerhet efter avslöjandet att de klockar ned processorerna när batteriet blir gammalt.

* Jag sitter själv med en 2.5 år gammal iphone 6, som just nu är så seg att det tar runt 8 sekunder att öppna en vanlig standard-app såsom Podcasts.
Batteriet är helt kört och går slut på nolltid. Tvingas ha ett batteriskal för att klara mig 12 timmar.

* Tidigare generationers ipads är i närmaste oanvändbara idag för att de idag är så sega.

Jag skulle nog påstå att batteriets levnadstid är totalt avgörande för hur snabb en IOS-enhet blir.
En +2 år gammal enhet är sannorlikt segare än en gammal Android - om inte annat enbart för att batteriet har tappat så mycket kapacitet, och enhetens processor blivit nedklockad.

Tips: kostar 295 kronor att få ett nytt fräscht batteri av Apple

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/pricing

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

beror på dina behov

Permalänk
Medlem

/Från supportavdelningen på företag med 1500 anställda i intensiv IT miljö.

Mac / iOS människor lär sig ett gränssnitt men nästan inget om IT.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

/Från supportavdelningen på företag med 1500 anställda i intensiv IT miljö.

Mac / iOS människor lär sig ett gränssnitt men nästan inget om IT.

Kausalitet - orsak samband: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kausalitet
Sedan tar jag ej mycket för den källan heller, då jag har hört samma sak om windowsanvändare och där de rekommenderade unix: https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo

Nå det jag menade med Kausalitet var att personer som både saknar kunskap och intresse av att lära sig något om datorer, ofta drar sig till vissa typer av datorer. Det köper ofta en färdigmonterad dator med enklare hårdvara, där de kan prioritera utseende.

Jag tycker detta egentligen är ej relevant, det är för olika operativsystem bra ju fler användare av alla typer, undantags möjligtvis sabotörer. Sedan ser man på genomsnitt användaren idag får finns det inget större intresse att lära sig något alls, det enda de vill är att datorn ska klara av är webbläsaren, office, ritprogram och några spel.

*edit*
Tänker tillbaka när jag var ung, varenda datorintresserad person körde linux parallellt genom dualboot. I dag köra linux i en färdig vm, det tar ca 3minuter att starta och ingen konfiguration. Nej oj vad jobbigt och man kan dessutom lära sig något om man testar, så den stora skaran "datorintresserade" skiter i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

/Från supportavdelningen på företag med 1500 anställda i intensiv IT miljö.

Mac / iOS människor lär sig ett gränssnitt men nästan inget om IT.

Så är det tyvärr. Känner igen problemet.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd

Tänkte försöka svara på några av de punkter du anger som nackdelar. Jag håller med om mycket, men ev. kan något kanske hjälpa..

Skrivet av flygande dadeln:

Mina intryck efter några månader med Mac på jobbet (kommer från Windows och Linux)

Största nackdelar:
-Brist på inbyggd fönsterhantering. Total avsaknad av inbyggt stöd för att placera två fönster sida-vid-sida med varandra med piltangenterna. Galet omodernt.
Kan förstås lösas med tredjepartsprogram som Spectacle. Men bara delvis. Du kan fortfarande inte flytta fönster smidigt mellan flera externa monitorer, bara på samma monitor. (Gissar att jag måste skaffa ett betalprogram för att lösa det)

- Håller med, "lösningen" att hålla nere gröna fullskärmsknappen är ett skämt. Detta gör Windows mycket bättre.

-Hanteringen av aktiva program. Mac klumpar alltid ihop varje instans av Chrome till samma - och det är omöjligt att konfigurera så att varje instans visas som en separat grej i Dockan eller i Alt+Tab menyn.
Detta sänker min produktivitet rejält på jobbet. Som webutvecklare behöver jag kunna öppna massor av instanser av samma program, och visa dom som separata fönster. Tex har jag en stooor skärm och då kan jag jämföra 2 siter med varandra sida vid sida. Då kan jag öppna 6 Chrome-fönster för att se vardera site i mobil, tablet och desktop samtidigt. Kanske även har flera instanser av DevTools öppna samtidigt.
Jag vill kunna se varje fönster som en separat instans i Dock eller i Alt+Tab. Det är helt omöjligt på Mac, jag tvingas högerklicka på Chrome-ikonen i Dock (vilket suger) för att välja instans. Eller så får jag gå in i Mission Control.
Windows har jag mycket fler möjligheter, jag kan både använda motsvarigheten till Mission Control men jag kan även välja indiviuella fönster i Taskbar med 1 klick, eller hoppa mellan dom via Alt+Tab.

- Du kan bläddra mellan fönstren i samma app med <CMD + `>, eftersom detta är sjukt osmidigt på ett svenskt tangentbord kan du programmera om shortcuten i inställningar. Jag kör tex knappen ovan tab <CMD + §>.

- Saknar faktiskt ett enkelt inbyggt bildrederingsprogram i still med Paint

- Vet inte om du testat, men i Preview som är standard för bilder finns det ett antal verktyg som är ungefär lika kraftfulla som paint (tror jag, använder aldrig paint). Klicka på View - Show Markup Toolbar.

- XCode krävs för att installera vissa paket. Märkligt att det krävs ett IDE för grundläggande utvecklar-saker.

- Jag vet inte vilket paket du installerade, men oftast kommer man undan med bara Xcode Command Line tools som installeras genom: xcode-select --install

- Mac OS är inte alls så problemfritt som folk påstår. På bara några månader har jag fått flera problem med hängningar, som krävt omstarter. Provat 3 olika generationer av MacBooks, både på jobbet och hemma och varenda en har råkat ut för dödliga badbollar ett par gånger.

- Inget os är felfritt Om det var en app, testade du Force quit?

- Stör mig lite på DS_Store filerna som strösslas överallt. Varje gång en Macanvändare skickar mig en zip så ska det följa med två DS_Store filer

- Jag också, måste alltid skriva in att dem ska ignoreras när jag kör Rsync backup...

Och så en rant om tangentbordet och shortcuts:
-Hur kan ett "användarvänligt" system som MacOS kommaundan med att inte ha en dedikerad Print Screen-tangent?
Nåt så enkelt som att ta en screenshot till clipboard har en totalt ologisk keybinding som kräver att man använder två händer och fyra tangenter. Cmd+Alt+Shift+4. Ren idioti.

- Cmd+Shift+4 låter dig välja vilken yta som du ska ta ett screenshot av. Det lägger dock bilden på skrivbordet. Jag tycker detta fungerat mycket bättre än i Windows, nu finns iofs Winkey+S men om man vill spara bilden måste man öppna paint osv.. (tror jag).

- Ingen dedikerad Delete-tangent heller.

- De stora tangentborden har en delete-key, de små får nöja sig med Fn+Backspace (suck)

Såvitt jag vet kan man inte ta bort filer i Finder på nåt smidigt vis. Fn+Backspace verkar inte fungera i just Finder...

- Ett generellt tips i macOS är att kolla i menyerna efter det du vill göra. Tex så finns "Move to trash" och kommandot är <CMD + Backspace>

-Tangentbordskombinationer är inte alltid helt konsekventa. Man sprider ibland ut shortcuts - ibland är det Cmd, ibland Ctrl. På windows är Ctlr för de flesta shortcuts som gäller text osv och Windowstangenten är i princip endast för fönsterhantering.

- Även om jag håller med så har även Windows börjat med allt fler Winkey kommandon, börjar väl ta slut på alternativ antar jag.

-Tangentbordslayouten. Ogillar att tangenten i nedre vänstra hörnet är Fn, och att den modifier-key man använder oftast kräver att man använder tummen. Tummen ska va resverad för spacebar imo. Känns mer ergonomiskt på Windows där man kan köra lillfingret för Ctrl.
+Ingen shortcut för att låsa datorn när man ska gå och ta en kaffe. (motsvarande Windows+L). "Stäng bara locket" kanske du tänker. Men det går inte, jag kör ofta Macbooken stängd i en docka, kopplad till tre externa skärmar.

- Detta måste jag anse vara en vanesak, många tangentbord på PC har också Fn-knappen längst ner till vänster. (Tex min Thinkpad). Låsa tangentbordet är något osmidigt med kommandot: Control + Shift + Eject, jag föreslår att du ställer in en "hot corner", då är det bara dra musen i valfritt hörn så låser du skärmen.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå det jag menade med Kausalitet var att personer som både saknar kunskap och intresse av att lära sig något om datorer, ofta drar sig till vissa typer av datorer. Det köper ofta en färdigmonterad dator med enklare hårdvara, där de kan prioritera utseende.

Förvisso. Därmed Mac, fast även Chromebook börjar komma som ett billigare alternativ... kanske med bättre resultat.

Visa signatur