Intel Cannon Lake på 10 nanometer i bärbar dator från Lenovo

Permalänk
Melding Plague

Intel Cannon Lake på 10 nanometer i bärbar dator från Lenovo

Inför en bredare övergång till problemfyllda 10 nanometer och processorfamiljen Cannon Lake har Intel inlett leveranserna i lägre volymer, där Lenovo är först ut med datorn Ideapad 330.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

TN-panelen gjorde den genast oerhört ointressant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av r3mpuh:

TN-panelen gjorde den genast oerhört ointressant.

1 366 × 768 pixlar var faktisk helt okej 2005.

Nå det känns som om alla bör gå upp i fullhd idag, även om riktigt billiga laptops i 3000kr klassen skulle kunna köra utan. Det positiva är att rena "skräp" cpuer nu håller på att försvinna från marknaden.

Annars Lenovo är ett konstigt märke som gör kvalitesdatorer som är bland de dyraste. En bärbar workstation ganska medioker utrustad med 16GB ram och 500GB ssd går på nästan 30 000kr. Samtidigt är Lenovo ett av de billigaste märkena, lite som Acer var för 10 år sedan.

Så jag hör många hela tiden säga Lenovo är dritt, men när jag jobbar med de dyrare tycker jag inte allas påstående stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

TN-panelen gjorde den genast oerhört ointressant.

720p på en laptop lanserad 2018 gjorde den genast onintressant, TN var bara grädden på toppen.

Permalänk
Inaktiv

Usch vilket skräp och då menar jag skärmen givetvis!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag skulle hellre velat ha en i3-8130 istället för den där processorn. Samma TDP, högre turbo-boost och med en iGPU. Klart bättre val.
https://ark.intel.com/products/137977/Intel-Core-i3-8130U-Pro...
Intels nya nod är inte bra än.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Citat:

1 366 × 768 pixlar

Men allvarligt talat här nu..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Slött är gött.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså, den lär ju vara rejält strömsnål men den upplösningen på 15"-skärm? Om den hade varit ultrakompakt och typ 12" hade jag kanske hat mer förståelse, nu känns det ju bara märkligt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Men allvarligt talat här nu..

hahaha Satte celsiusen i halsen av den där kommentaren!

Nu ser vi ju att 720p är relevant i tester!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UnkeN:

Hej!
Jag skulle hellre velat ha en i3-8130 istället för den där processorn. Samma TDP, högre turbo-boost och med en iGPU. Klart bättre val.
https://ark.intel.com/products/137977/Intel-Core-i3-8130U-Pro...
Intels nya nod är inte bra än.

Jag tar personligen mycket hellre i7-8559U, i5-8269U, i5-8259U eller i3-8109U. 🤗

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på 26% mer än Skylake!?... Vad har hänt med kaby... eller Coffee 14nm laptop CPUerna? är de för bra för att jämföra med eller?

Och 2-core... yeah. Story ends here. Enda nya är i3 har turbo frekvens.

Skulle de jämföra den ens lite vettigt, ta tex i3-7130 som kör 2,7Ghz clock, och samma 15W TDP så pratar vi 2.0 Bas för den skylake CPUn vs i teorin 35% högre klockfrekvens och prestanda. Mao 35% vs 26%... hmm. Så den är mao sämre än motsvarande Kaby Lake CPU?

Så... what the deal?
Pris?

i3 6006U hade rek $281.
i3 7130U har rek $281.
Vet inte den nyas, men de jämför med en i denna prisklass iaf.

Så... håller med @UnkeN. Mao, 10nm är ett skämt. Ett väldigt dåligt skämt.
Tror problemet är att de faktiskt fått 14nm++ för bra. De kan mao inte hålla ens den nivån framåt, utan att iaf ha minst 1 generation mellan. Broadwell/Skylake var ju inga superclockers direkt heller på tidig 14nm. Var ju först med 14nm+ de ens fick "framsteg". Så Intel kan inte ens leverera 10nm som det är nu, men kommer behöva 10nm+ för att ens matcha vettiga nivåer idag verkar det som.

PS @r3mpuh även om jag förstår din poäng, är de du länkat 28W TDP, så lite svåra att jämföra med. Det finns utmärkta U (dvs 15W) CPUer att jämföra med dock.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

1 366 × 768 pixlar var faktisk helt okej 2005.

Nå det känns som om alla bör gå upp i fullhd idag, även om riktigt billiga laptops i 3000kr klassen skulle kunna köra utan. Det positiva är att rena "skräp" cpuer nu håller på att försvinna från marknaden.

Annars Lenovo är ett konstigt märke som gör kvalitesdatorer som är bland de dyraste. En bärbar workstation ganska medioker utrustad med 16GB ram och 500GB ssd går på nästan 30 000kr. Samtidigt är Lenovo ett av de billigaste märkena, lite som Acer var för 10 år sedan.

Så jag hör många hela tiden säga Lenovo är dritt, men när jag jobbar med de dyrare tycker jag inte allas påstående stämmer.

Det är inte så att det är garantierna och supporten (nya delar inom 24h osv osv) man pungar ut dom pengarna för då, som brukligt när det kommer till produkter riktade mot företag?
Sen är ju hållbarheten ett antal snäpp högre än de flesta andra märken jag använt. Har tappat ett antal Lenovo laptops i betonggolv från relativt höga höjder utan mer än lite märken.

Permalänk
Medlem

Känns inte 5 timmar extremt lite med en sån energisnål processor och skitskärm? Hade förväntat mig absolut minst 10 timmar när jag såg specsen, kanske bara sitter ett gäng AA batterier i?!

Permalänk

Ibland undrar jag vilket problem som är störst för Intel - Övergången till 10nm, eller att förnya licenserna som krävs för att inkludera en funktionell iGPU?

Det är väl nVidia som sitter på licenserna och sist jag läste (vilket var ett tag sedan) ville dom väl inte förnya vissa kritiskt viktiga avtal med intel? Kanske därför vi börjar se radeon kretsar samsas med intel cpuer i tex Hades Canyon NUCen, och att som vi nu läste i denna nyhet, att det ryktas om cannon lake kretsar utan igpu... Så ja, antingen är det yield'sen på 10nm som spökar o dödar igpu kretsarna i Cannonlake-chippen, eller så är det dessa avtal som tvingat intel att avlägsna igpu funktionaliteten i Cannonlake.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Ibland undrar jag vilket problem som är störst för Intel - Övergången till 10nm, eller att förnya licenserna som krävs för att inkludera en funktionell iGPU?

Det är väl nVidia som sitter på licenserna och sist jag läste (vilket var ett tag sedan) ville dom väl inte förnya vissa kritiskt viktiga avtal med intel? Kanske därför vi börjar se radeon kretsar samsas med intel cpuer i tex Hades Canyon NUCen, och att som vi nu läste i denna nyhet, att det ryktas om cannon lake kretsar utan igpu... Så ja, antingen är det yield'sen på 10nm som spökar o dödar igpu kretsarna i Cannonlake-chippen, eller så är det dessa avtal som tvingat intel att avlägsna igpu funktionaliteten i Cannonlake.

Yielden har de officiellt sagt påverkar. Därav de lanserar snåla 2c-laptop, med låg klock, då dessa är lättare att få bra yield på. Men desktop på 4,5Ghz+ och 6c är bara att glömma utan extremt dålig yield.

Men det kan mycket väl ha lite att göra med det du säger också. Intel verkar vilja göra egen GPU krets. De har ju tom licenserat delar från AMD för detta, och verkar anställa rätt många inom den linjen. Deras 14nm++ skulle dessutom bli en saftig grundnod att bygga det på, med tanke på hur bra den är. Kan tänka mig Nvidia känner sig lite hotade där, då Intel bör ha resurserna för att kunna verkligen ta mycket marknad från dem.

Tror problemet med CPUer/10nm är att Intel antagit att man kan göra större och större kretsar på mindre och mindre noder, och bara "lösa problemen". Det är ju så de har tacklat allt från Haswells prestanda problem/nod problem till broadwell/skylake när 14nm kom. GPUer kräver ju en stabil nod som har mognat, pga det är enorma kretsar man gör. Och Intels 8 core är inte små de heller. Detta är ju varför tex -"X" CPUerna, sk X99/X299 osv alltid legat 1 gen "bakom". För de var tvungna att mogna noden innan de vågade göra 6-core och större.

AMD satte dem på pottan här, då AMD gör inget mer än 4C8T CPUer... oavsett vad det är du köper, är det en sådan du får. Skillnaden är att du får kanske två sådana... och då effektivt en 8C16T. Eller två trasiga sådana och 6C12T. Plötsligt var Intel tvungen att göra 6C och tom 8C på just omogen nod, vilket de medvetet undvikt innan. Första 6C för konsument är ju gjord på just mogen 14++ och inte på tidig 14nm som broadwell.

Så Intel kan inte göra som AMD. Intel har kunnat ta trasiga CPUer och stänga av HT (om en kärna, lite cache varit skadad) och göra en i5a. Därför får du en billig sådan, men med färre trådar och lite mindre cache. Detta är ju varför du har 8600k tex. Och du har 7700k kvar, för de trasiga där blir 8350k och 7600k (även om 14nm++ lär vara mer än nog mogen för att ha rätt bra yield, kan de inte konkurrera ut sin 8600k). Detta har varit deras $$$ plan i 5+ år...

Men problemet är ju... varför titta på 4c4t/6c6t när AMD pumpar ut 6c12t för typ samma pris? Det kan väl gå i vissa situationer, men en 8600k idag är redan utdaterad imorgon. Och AMD kommer ju bara fortsätta förbättra sina CPUer. De är trots allt i nivån av Nehalem just nu (sett till arkitektur mognad), och Sandybridge var ju Intels monster förr, och AMD ska ju med Ryzen 2 göra optimeringar i arkitekturen.

Så Intel lär ha panik just nu. Deras 10nm nod kan inte bära så hög yield de måste ha för att spotta ut CPUer med HT i 6C och 8C, utan att sälja de trasiga. Blir ren förlust. Och de kan inte göra 4c8t på 10nm snabba nog för att konkurrera. Lägg till Meltdown och spectre och de har saker som måste fixas och tar värdefull prestanda från CPUn.

Så jag tror ärligt Intel har en lång lista med problem idag, de inte trodde ana skulle komma för 2 år sedan. För 10nm skulle lanseras 2017 om jag minns rätt... och de hade ju ingen konkurrens från AMD då.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt det är till fördel att släppa en slö liten krets nu, då kan eventuella "oväntade" problem (som hastigheter eller instabilitet etc) fixas innan de börjar släppa stora kraftiga kretsar, vilket upskattas.

Om jag får vara helt ärlig dock känns det som att de bara ville vara först på nya noden oavsett hur underpresterande den kan vara...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Bara jag som reagerar på 26% mer än Skylake!?... Vad har hänt med kaby... eller Coffee 14nm laptop CPUerna? är de för bra för att jämföra med eller?

Och 2-core... yeah. Story ends here. Enda nya är i3 har turbo frekvens.

Skulle de jämföra den ens lite vettigt, ta tex i3-7130 som kör 2,7Ghz clock, och samma 15W TDP så pratar vi 2.0 Bas för den skylake CPUn vs i teorin 35% högre klockfrekvens och prestanda. Mao 35% vs 26%... hmm. Så den är mao sämre än motsvarande Kaby Lake CPU?

Så... what the deal?
Pris?

i3 6006U hade rek $281.
i3 7130U har rek $281.
Vet inte den nyas, men de jämför med en i denna prisklass iaf.

Så... håller med @UnkeN. Mao, 10nm är ett skämt. Ett väldigt dåligt skämt.
Tror problemet är att de faktiskt fått 14nm++ för bra. De kan mao inte hålla ens den nivån framåt, utan att iaf ha minst 1 generation mellan. Broadwell/Skylake var ju inga superclockers direkt heller på tidig 14nm. Var ju först med 14nm+ de ens fick "framsteg". Så Intel kan inte ens leverera 10nm som det är nu, men kommer behöva 10nm+ för att ens matcha vettiga nivåer idag verkar det som.

PS @r3mpuh även om jag förstår din poäng, är de du länkat 28W TDP, så lite svåra att jämföra med. Det finns utmärkta U (dvs 15W) CPUer att jämföra med dock.

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt här. Rörigt inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt här. Rörigt inlägg!

Jämförelsen på i3-8121U är mot i3-6006U istället för i3-7130U, dvs. inte så relevant om man tänker generationsmässigt.

Om man räknar rakt av på den lilla mängd data som finns har i3-8121U 26% högre prestanda än i3-6006U, om man kollar på i3-7130U har den ca 35% högre prestanda än i3-6006U, det betyder att i3-8121U presterar ca 6-7% sämre än förra generationens motsvarande processor.

Detta är nog vad intel har menat förut med att de behöver nå en ny optimering på den nya noden för att ens uppnå samma prestanda som de hade tidigare, 14nm++ är så extremt optimerad att de behöver 10nm+ eller 10nm++ och inte rakt av 10nm (vilket i grova drag motsvarar den nya 7nm från TSMC). Detta för att de har optimerat "för mycket" vilket har gjort produktion svår för 14nm++ och i stort sett omöjlig att motsvara med 10nm.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt här. Rörigt inlägg!

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje

Du behöver inte förstå det, då en hel del andra gör det är det uppenbarligen inte inlägget i sig. Annars har wowsers varit snäll nog att förklara det för dig igen.

Permalänk
Skrivet av r3mpuh:

TN-panelen gjorde den genast oerhört ointressant.

Jag kan förstå TN vid budget klass, men upplösningen är bläh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje

Du behöver inte förstå det, då en hel del andra gör det är det uppenbarligen inte inlägget i sig. Annars har wowsers varit snäll nog att förklara det för dig igen.

Jag tror inte att Klappis försökte vara provocerande, bara påpekade att texten var lite svårläst och varför. Efter att ha kollat igenom Klappis senaste historik på hemsidan tror jag mer att det är genuint intresse om ett område som han/hon inte riktigt greppar lika bra i löptext som oss.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jag tror inte att Klappis försökte vara provocerande, bara påpekade att texten var lite svårläst och varför. Efter att ha kollat igenom Klappis senaste historik på hemsidan tror jag mer att det är genuint intresse om ett område som han/hon inte riktigt greppar lika bra i löptext som oss.

Kanske så, men det kändes som ett påhopp, då det inte var någon relation till att hen inte förstod infon, utan att jag skrev den på ett sätt som inte gillades. Jag har gjort ett inlägg i ett forum, inte en artikel som publicerats med officiell info. Det finns många sätt att själv undersöka infon, än att gå på mina inlägg.