Har en i7 6700k som idlar på 55-60 grader

Permalänk
Medlem

Har en i7 6700k som idlar på 55-60 grader

Hejhej, mitt problem är att jag är orolig över min temp i datorn. Den ligger normalt sett mellan 40-60 men den hoppar hela tiden. Jag har haft datorn i drygt halvår och tidigare idag så städade jag den samt applicerade kylpasta med förhoppning att det skulle bli bättre. Men icke, tempen är fortfarande hög och när jag spelar R6 så går tempen up till nästan 90 grader, efter ca en timma av spelandet. Jag har gjort det jag har kunnat, sökt lite på internet och sett att volten på denna processor ligger som standard 1,4V i bios. Jag har inte rört bios, förutom när jag ställde in något för RAM och undrar om det är det som spökar? Min kylare som jag använder är CoolerMaster Hyper Evo 212 vilket ska vara bra.

Innan jag går in i bios så undrar jag om andra har stött på samma problem och vad ni har gjort för att fixa det? Helst vill jag inte spendera pengar för jag har typ inget pengar.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag tror att 1.4 är väldigt högt för Skylake!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag kör min 6700K överklockad 4.6GHz på 1.3v. Så något är skumt med din volt på cpun. Tror normalt ska den ligga på 1.2v.

Permalänk
Medlem

Enligt HWmonitor so är volten runt 1.2 men tempen känns ändå väldigt högt=/ vet inte vad jag kan göra, vågor inte spela krävande spel för vill just inte överhetta processorn

Permalänk
Medlem

Ställ in allt på default i bios spara starta om datorn och kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Ställ in allt på default i bios spara starta om datorn och kolla.

Hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karylia:

Hur gör jag det?

När du är inne i bios så borde det stå "Optimized defaults" eller något liknande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

"Idlar" kan ju även betyda att något virus eller annan process drar en massa CPU-kraft. Så vad menar du med idle? Bara att du inte gör något på datarrn eller även att CPU inte arbetar med något. Som vanligt är det intressanta när det gäller värmeutveckling och kylning den högsta temperaturen som CPU når vid full belastning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Idlar= när jag har satt på datorn och inte startat något program.

Såg på HWmonitor att max volt är på 1.360V O.O
Volten "åker upp och ner" hela tiden, går från 0.6 till 1.360 varje second. Det enda jag har på just nu är firefox och skype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karylia:

Idlar= när jag har satt på datorn och inte startat något program.

Många (de flesta) processer på en dator körs utan att man själv startat dem. Idle för mig innebär att kan kollar aktivitetshanteraren (task manager) och då skall den totala CPU användningen växla mellan 0 och någon enstaka %. Speciellt när man startar en dator kan det vara många processer som använder CPU rätt mycket i början innan det lugnar ner sig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karylia:

Idlar= när jag har satt på datorn och inte startat något program.

Såg på HWmonitor att max volt är på 1.360V O.O
Volten "åker upp och ner" hela tiden, går från 0.6 till 1.360 varje second. Det enda jag har på just nu är firefox och skype.

Låter som att du har multicore enhancement på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Låter som att du har multicore enhancement på.

Har ingen aning vad det är, kan det göra att min CPU är varmare än vad det ska?

Jag frågade på steam om hjälp också, det här sa en person att jag skulle göra eftersom hon/han tror att volten gör att CPUn är varmare;
1st) Enter BIOS:
2nd) Go to Overclocking and set Mode to Expert
3rd) Go down to Voltage (CPU Core Voltage) and change voltage to 1.290V
4th) save it and boot to windows

-> if failing to boot raise Voltage by +0.010V
-> if booting continue

5th) loading down Prime 95 and run it 1334K (Options -> Torture Test -> Custom -> both min and max FTT @1334)
6th) run it for 1h

-> if faily raise V-Core (CPU Core Voltage) by +0.010 or +0.005V
-> if succedd lwoer V-Core by -0.010V or -0.005V

Continue until you found your stable V-Core and rais the V-core by +0.010V to keep it stable all time and run a 12-24h stress test when you asleep or at work to ensure longtime stability.

if fail... you know what to do.

Är detta korrekt?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Vad har du för moderkort?

MSI Z270-A PRO är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karylia:

MSI Z270-A PRO är det

Lättaste för dig blir nog att du kollar på youtube och ställer ner volten till CPUn 1.2v är alltså normal volt för en 6700K helt stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Lättaste för dig blir nog att du kollar på youtube och ställer ner volten till CPUn 1.2v är alltså normal volt för en 6700K helt stock.

Då försöker jag med det imorn, jag säger till om det blir bra/dåligt. Tack för hjälpen ikväll!

Permalänk
Medlem

När du kollar i BIOS, kolla ifall du hittar något som heter ungefär "Multi Core Enhancement/ Turbo Enhancement" och om det står på on/ enabled? Stäng av det isåfall.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karylia:

Har ingen aning vad det är, kan det göra att min CPU är varmare än vad det ska?

Jag frågade på steam om hjälp också, det här sa en person att jag skulle göra eftersom hon/han tror att volten gör att CPUn är varmare;
1st) Enter BIOS:
2nd) Go to Overclocking and set Mode to Expert
3rd) Go down to Voltage (CPU Core Voltage) and change voltage to 1.290V
4th) save it and boot to windows

-> if failing to boot raise Voltage by +0.010V
-> if booting continue

5th) loading down Prime 95 and run it 1334K (Options -> Torture Test -> Custom -> both min and max FTT @1334)
6th) run it for 1h

-> if faily raise V-Core (CPU Core Voltage) by +0.010 or +0.005V
-> if succedd lwoer V-Core by -0.010V or -0.005V

Continue until you found your stable V-Core and rais the V-core by +0.010V to keep it stable all time and run a 12-24h stress test when you asleep or at work to ensure longtime stability.

if fail... you know what to do.

Är detta korrekt?

Det va en bra beskrivning av honom/henne.

Skulle dock börja med att kika på multicore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karylia:

Har ingen aning vad det är, kan det göra att min CPU är varmare än vad det ska?

Jag frågade på steam om hjälp också, det här sa en person att jag skulle göra eftersom hon/han tror att volten gör att CPUn är varmare;
1st) Enter BIOS:
2nd) Go to Overclocking and set Mode to Expert
3rd) Go down to Voltage (CPU Core Voltage) and change voltage to 1.290V
4th) save it and boot to windows

-> if failing to boot raise Voltage by +0.010V
-> if booting continue

5th) loading down Prime 95 and run it 1334K (Options -> Torture Test -> Custom -> both min and max FTT @1334)
6th) run it for 1h

-> if faily raise V-Core (CPU Core Voltage) by +0.010 or +0.005V
-> if succedd lwoer V-Core by -0.010V or -0.005V

Continue until you found your stable V-Core and rais the V-core by +0.010V to keep it stable all time and run a 12-24h stress test when you asleep or at work to ensure longtime stability.

if fail... you know what to do.

Är detta korrekt?

Skrivet av milkab:

Det va en bra beskrivning av honom/henne.

Skulle dock börja med att kika på multicore

Min åsikt är att detta sätt att hitta en "stabil" överklockning är onödigt extremt. Att försöka pejla in en överklockning som är stabil i p95 med 0.005 V marginal är att utmana ödet och verkligen leva på gränsen.

Jag håller absolut med om att kika på Multi Core Enhancement, och stänga av MCE ifall du inte ämnat överklocka alls.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

1.4v är inte farligt för Skylake, har själv runt max 1.45v under load men med en rejäl kylare och OC då.

Med "Auto" voltage i BIOS brukar det ösas på onödigt mycket så även jag rekommenderar att följa ovanstående guide och ställa in volten manuellt till något lägre om du ändå tänkt köra med stock clocks.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Min 6700k gick oxå extremt varm och voltade på onödigt mkt orginal (med auto voltage). Överklockade och satte manuell volt på ca 1.375 men den gick fortfarande varm (100 grader) och throtlade på 2 av 4 cores medans de andra var hack i häl på 96 grader. Inget fel på kylmonteringen eller kylaren i sig (H115i) så jag bestämde mig för att delida på egen hand. När jag tog bort IHSen så såg jag att det fanns egentligen knappt kylpasta och det lilla som fanns var torrt som fnöske. Nu såhär i efterhand har jag ca 63 grader load med 70% fläkt och den går i 4.5ghz med 1.375 volt. Fick tyvärr "dåligt" chip så måste volta onödigt mkt för att få den stabil på högre klocks så nöjde mig här.

Som många andra redan nämnt och det du har fått info om på steam, pröva sätta en manuell volt och se om det blir bättre, annars kanske det rent utav behövs en delid för dig med

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |