Permalänk
Medlem

MC-kläder för varmt väder?

Godkväll!

Jag ska köra upp nästa vecka och har i dagsläget byxor/jacka i kraftig textil. Problemet är att de är alldeles, alldeles för varma på sommaren (öppnat upp alla ventilationsöppningar) och jag är genomblöt när jag kommer hem efter en lektion.

Jag blir lätt varm och tål inte värme särskilt bra. Jag tänkte därför fråga er som troligen vet bättre - Vilka kläder är bäst för bra ventilation? Jag behöver minst byxor + skor (som ser lite ut som vanliga skor, vid en första blick iaf)

- Jag bryr mig inte det minsta om hur de hanterar regn
- Ska gå att använda om jag t.ex. åker till affär/besöker någon, utan att jag ska behöva stå och byta om (lite diskreta)
- Ska vara godkända vid uppkörningen (CE-godkända skydd, antar jag?)

Har tittat lite på kläder typ tröja och byxor för att visa lite hur jag tänker.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej!

Håller med om att värmen blir störande när man åker på en tur. Jag gjorde som du när jag skulle ta mitt Mc-kort och köpte ett rejält allvädersställ, men övergav det ganska snart efter att jag fick kortet, den mesta körningen blir ju (iallafall för mig) eftermiddags/helgturer och då är det lämpligare att ha kläder för det.

Idag åker jag oftast i Mc-skor, Kevlarjeans, Jacka av vaxad textil (Segura Jimmy) och Sommarhandskar

Åker själv med endast t-shirt under jackan. Skor och jeans funkar kanon att gå i och jackan är inte som ett tält heller vilket är trevligt. Det jag däremot hade kollat efter om jag köpte byxor idag skulle vara insytt kevlar i jeansen, i mina ligger det på insidan, är inte obekvämt men tenderar att fastna när man ska ta av sig byxorna igen, en liten grej men värt att tänka på.

P.s. tänk på att byxorna bör vara lite för långa när du provar dem, så de inte glipar när du sitter på hojen, speciellt om du åker med låga skor.

Lycka till med uppkörningen, och var försiktig i trafiken framöver!

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån dainese skyddsjacka med armbågskydd ryggskydd och axelskydd. Över den skulle man kunna dra en kevlar hoodie eller något. Sedan typ kevlarjeans som han nämnde ovan. Allvädersställ eller skinn kommer bli tokvarmt tills du kommer upp i typ 70-80 så på körlektioner är det såklart helt värdelöst.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@Nomu: Detta är vad jag använder när jag åker iaf
Byxor
Skor
Jacka

Sen kan jag säga att det är mycket upp till din uppkörningsledare om han tycker kläderna är lämpliga så jag rekommenderar att du tar dina nuvarande godkända kläder på uppkörningen då kevlar jeans inte är så super poppis

Lycka till iaf

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Absolut Torr! Jag använder AT vid högsommarvärme.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan rekommendera ett bra underställ. Kör själv i ett bambuunderställ som göra det mycket bekvämare. Vissa kör i siden och jag har även hört om merinoull. Hjälper att transportera bort svett och svalkar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Kan också rekommendera Absolut Torr! Jag använder AT vid högsommarvärme.

Så som jag kommit hem efter på sistone hade jag behövt rulla runt i ett kar av AT. Känns inte helt praktiskt, hehe.

Jag uppskattar alla ni som ger tips och pratar om vad ni själva använder, sett flera saker jag själv vill ha nu.