Riksdagen föreslår utredning av privatkopieringsersättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De redovisar till vilka organisationer som de betalar ut till, det är sedan dessa organisationer som betalar ut till upphovsmännen och fördelar medlen. Den delen är knappast konstig, det är bara en liten del de fördelar själva. Allt de gör är inte privatkopiering, men av exempelvis 76 696 631 kr (intäkter från privatkopiering, 2016) så går 74 449 864 kr vidare till fördelning. Fonderingar och liknande finns, men de sitter inte på flera miljarder. Liknande organisationer finns i andra europeiska länder, de har lyckas utvidga vilka produkter som omfattas i andra länder innan Copyswede lyckades med samma sak här.

Ingen har pratat om att de sitter på flera miljarder - men åtskilliga miljoner. Varför? Om jag tolkar balansräkningen för 2016 rätt så sitter de på tillgångar värda ~690 miljoner och det är en ökning med 10 från året innan.

Att det finns liknande upplägg i andra länder betyder inte att det är mera legit för det.

Vore det inte rimligt att ta ut en avgift för alla hand- och elverktyg för att ersätta respektive hantverksskrå för uteblivna intäkter? Naturligtvis är det då upp till respektive skrå att bestämma storlek på avgifterna per verkyg och vilka som ska vara avgiftspliktiga. Det är exakt samma sak.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ingen har pratat om att de sitter på flera miljarder - men åtskilliga miljoner. Varför? Om jag tolkar balansräkningen för 2016 rätt så sitter de på tillgångar värda ~690 miljoner och det är en ökning med 10 från året innan.

Att det finns liknande upplägg i andra länder betyder inte att det är mera legit för det.

Vore det inte rimligt att ta ut en avgift för alla hand- och elverktyg för att ersätta respektive hantverksskrå för uteblivna intäkter? Naturligtvis är det då upp till respektive skrå att bestämma storlek på avgifterna per verkyg och vilka som ska vara avgiftspliktiga. Det är exakt samma sak.

Skråverksamhet avvecklades under mitten av 1800-talet.

Den smått fascistiska ordningen med upphovsrättsorganisationer som själv får driva in avgifter har vi inte avvecklat och det är dessutom ingen som säger att vi inte borde avveckla Copyswede här. Jag förklarade bara vad som skett tidigare, Sverige är inte unikt. De siffror du tittar på inkluderar skulder och lite allt möjligt, bland annat fick de 2016 tillbaka cirka 4 miljoner i rättegångskostnader från Samsung. Pengar de bara har för att ha är väl deras aktieobligationer som köptes för 40 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skråverksamhet avvecklades under mitten av 1800-talet.

Den smått fascistiska ordningen med upphovsrättsorganisationer som själv får driva in avgifter har vi inte avvecklat och det är dessutom ingen som säger att vi inte borde avveckla Copyswede här. Jag förklarade bara vad som skett tidigare, Sverige är inte unikt. De siffror du tittar på inkluderar skulder och lite allt möjligt, bland annat fick de 2016 tillbaka cirka 4 miljoner i rättegångskostnader från Samsung. Pengar de bara har för att ha är väl deras aktieobligationer som köptes för 40 miljoner.

Menar du att en skuld är en tillgång?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Menar du att en skuld är en tillgång?

Kundfordringar räknas som tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kundfordringar räknas som tillgång.

Javisst, men om tillgångarna (inkl kundfordringarna) vida överstiger skulderna då? Då tolkar jag det som ett väldigt positivt resultat.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Javisst, men om tillgångarna (inkl kundfordringarna) vida överstiger skulderna då? Då tolkar jag det som ett väldigt positivt resultat.

Av de där 691 miljonerna är 618 miljoner skulder till rättighetsinnehavarna. Det är inte som de har stoppat in nästan 700 miljoner på ett sparkonto. De har alltså inte i närheten av 691 miljoner i kontanta medel eller några andra medel de får spendera fritt.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Aj aj aj! Hur skall skall det gå för mediabranschen? Kommer den att överleva detta om det blir verklighet?
Peter Sundes "Kopimashin" har ju redan orsakat ett djupt jack i kassan för dem...

Se bara på hur SVT löste sin finansiering av sport och nöje.

Hade man varit frisk i huvudet så hade man dragit skatten som ersätter tv-avgift per hushåll, inte per person.

För övrigt borde SVT ha en betalkanal för all sport. Jag som aldrig tittar på sport borde inte behöva betala för den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Se bara på hur SVT löste sin finansiering av sport och nöje.

Hade man varit frisk i huvudet så hade man dragit skatten som ersätter tv-avgift per hushåll, inte per person.

För övrigt borde SVT ha en betalkanal för all sport. Jag som aldrig tittar på sport borde inte behöva betala för den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det enda positiva jag kan se utifrån omläggningen är att jag slipper värja mig mot TV-pejlare som misstar min stordisplay för en TV-mottagare, samt att man möjligen, som påtvingad sponsor, kan börja ställa lite högre krav på utbudet i de statliga kanalerna.
TV-skatten lär ju bli till en enorm kassako för Public Service så som den är utformad idag.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

@eMannen:

För privat bruk är det nödvändigtvis inte olagligt att kringgå kopieringsskydd för privat bruk:
https://lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digital-sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Av de där 691 miljonerna är 618 miljoner skulder till rättighetsinnehavarna. Det är inte som de har stoppat in nästan 700 miljoner på ett sparkonto. De har alltså inte i närheten av 691 miljoner i kontanta medel eller några andra medel de får spendera fritt.

Skulder som löper från år till år för att man inte hittat mottagare för dem va? Likvida medel ökar ganska kraftigt år efter år nämligen.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Skulder som löper från år till år för att man inte hittat mottagare för dem va?

Nej? Det inkluderar pengarna de betalar ut. Vänd dig till PwC eller annan revisionsbyrå om du vill förstå. Det är inte pengar på banken det handlar om, inte ens under rubriken likvida medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej? Det inkluderar pengarna de betalar ut. Vänd dig till PwC eller annan revisionsbyrå om du vill förstå. Det är inte pengar på banken det handlar om, inte ens under rubriken likvida medel.

2015 till höger och 2016 till vänster.

Likvida medel vid årets början 563 272 251 | 520 878 794
Likvida medel vid årets slut 604 010 781 | 563 272 251

Utbetald ersättning 2016: 251 062 246

Ganska stor diff...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Likvida_medel

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

2015 till höger och 2016 till vänster.

Likvida medel vid årets början 563 272 251 | 520 878 794
Likvida medel vid årets slut 604 010 781 | 563 272 251

Utbetald ersättning 2016: 251 062 246

Ganska stor diff...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Likvida_medel

Som sagt, vet du inte vad du pratar om och inte tänker ta in någon information så finns det ingen vits i att fortsätta diskutera. Du får kontakta en revisionsbyrå om du inte förstår och vill diskutera frågan. Årsredovisningen är gjord enligt reglerna.

2016 tog de in 278 089 652 kronor och betalade ut 252 386 434 i ersättningar, hade 9 518 838 i externa kostnader, 15 536 716 i personalkostnader och 595 591 i avskrivningar, resultatet var alltså 52 073 kr. De har inte stoppat in 41 miljoner på banken från ersättningarna de samlar in helt enkelt, det har de inte resultat för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som sagt, vet du inte vad du pratar om och inte tänker ta in någon information så finns det ingen vits i att fortsätta diskutera. Du får kontakta en revisionsbyrå om du inte förstår och vill diskutera frågan. Årsredovisningen är gjord enligt reglerna.

2016 tog de in 278 089 652 kronor och betalade ut 252 386 434 i ersättningar, hade 9 518 838 i externa kostnader, 15 536 716 i personalkostnader och 595 591 i avskrivningar, resultatet var alltså 52 073 kr. De har inte stoppat in 41 miljoner på banken från ersättningarna de samlar in helt enkelt, det har de inte resultat för.

Likvida medel har alltså ökat från 563 272 251 till 604 010 781 trots utbetalningar på 251 062 246.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Likvida medel har alltså ökat från 563 272 251 till 604 010 781 trots utbetalningar på 251 062 246.

Tittar man lite mer än bara på likvida medel så kommer det att stå var/när/hur pengar kommer in och vart de ska ta vägen. Pengar som ligger och skvalpar är troligen huvudsakligen skulder till artister, dvs pengar man dragit in men inte hunnit/kunnat betala ut. Som sagt, det är inga konstigheter och det står i redovisningen om man tittar på mer än ett ställe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tittar man lite mer än bara på likvida medel så kommer det att stå var/när/hur pengar kommer in och vart de ska ta vägen. Pengar som ligger och skvalpar är troligen huvudsakligen skulder till artister, dvs pengar man dragit in men inte hunnit/kunnat betala ut. Som sagt, det är inga konstigheter och det står i redovisningen om man tittar på mer än ett ställe

Jag vill minnas att jag läst i en av deras tidigare årsredovisningar en notering om att de inte hittat mottagare för dessa pengar, varför de läggs på hög. Intressant alltså att man tar in mer än man hittar mottagare för... Särskilt när dom själva i stort sett verkar bestämma vad för utrustning som ska vara avgiftspliktig osv - ingen risk för jäv där inte...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jag vill minnas att jag läst i en av deras tidigare årsredovisningar en notering om att de inte hittat mottagare för dessa pengar, varför de läggs på hög. Intressant alltså att man tar in mer än man hittar mottagare för... Särskilt när dom själva i stort sett verkar bestämma vad för utrustning som ska vara avgiftspliktig osv - ingen risk för jäv där inte...

Jäv? Hur tänker du då?

Pengarna är fortfarande inte tillgängliga för vad som helst utan står fortfarande som en skuld, enda skillnaden är att man inte vet vem skulden är till. De kan fortfarande inte bränna dom på valfria saker då det som sagt är en skuld.

Sedan kan man konstatera att dessa pengar knappast gäller privatkopieringsavgifterna då dom fördelas via sami/stim mfl. Det rör sig högst troligen om pengar från vidaresändningsavgifter där man vet vilka verk/program som pengarna ska fördelas mellan, men man inte alltid vet vem/vilka personer som är upphovsmän. Plus att det av naturliga skäl är en viss eftersläpning i utbetalningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jäv? Hur tänker du då?

Pengarna är fortfarande inte tillgängliga för vad som helst utan står fortfarande som en skuld, enda skillnaden är att man inte vet vem skulden är till. De kan fortfarande inte bränna dom på valfria saker då det som sagt är en skuld.

Sedan kan man konstatera att dessa pengar knappast gäller privatkopieringsavgifterna då dom fördelas via sami/stim mfl. Det rör sig högst troligen om pengar från vidaresändningsavgifter där man vet vilka verk/program som pengarna ska fördelas mellan, men man inte alltid vet vem/vilka personer som är upphovsmän. Plus att det av naturliga skäl är en viss eftersläpning i utbetalningarna.

Förstår du inte varför det blir en jäv-situation när dom själva kan besluta om vilken utrustning som är avgiftspliktig? Lite som om Kronofogden skulle kunna hitta på skulder.

Vad tror du händer med "skulden" när CopySwede läggs ned? Vad händer med avkastningen på dom pengarna? Jag skulle kunna tänka mig att "förvalta" en sån summa - borde gå att leva på avkastningen även om man är halvkass på spekulation. Allmänna arvsfonden?

Privatkopieringesavgiften samlas iaf in av CopySwede.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Förstår du inte varför det blir en jäv-situation när dom själva kan besluta om vilken utrustning som är avgiftspliktig? Lite som om Kronofogden skulle kunna hitta på skulder.

Vad tror du händer med "skulden" när CopySwede läggs ned? Vad händer med avkastningen på dom pengarna? Jag skulle kunna tänka mig att "förvalta" en sån summa - borde gå att leva på avkastningen även om man är halvkass på spekulation. Allmänna arvsfonden?

Privatkopieringesavgiften samlas iaf in av CopySwede.

Nu var frågan varför det är större risk för jäv om dom inte hittar personerna de ska betala ut till...vidareutveckla den tanken lite.

Sedan kommer copyswede knappast att lägga ner ifall privatkopieringsavgifterna stryks, de sysslar med mer än så. Men vad tror du brukar hända när ett företag läggs ner? Spekulera lite kring det och vad det skulle innebära i fallet du beskriver

Vad tror du skulle hända ifall copyswede skulle "förvalta" pengarna som ligger och skvalpar på kontot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu var frågan varför det är större risk för jäv om dom inte hittar personerna de ska betala ut till...vidareutveckla den tanken lite.

Sedan kommer copyswede knappast att lägga ner ifall privatkopieringsavgifterna stryks, de sysslar med mer än så. Men vad tror du brukar hända när ett företag läggs ner? Spekulera lite kring det och vad det skulle innebära i fallet du beskriver

Vad tror du skulle hända ifall copyswede skulle "förvalta" pengarna som ligger och skvalpar på kontot?

Frågan om jäv har inget att göra med pengarna de inte hittar mottagare till - förutsatt att de inte råkar få behålla dem när de läggs ner.

CopySwede är inget företag - de är en ekonomisk förening.

Får inte CopySwede ränta på pengarna?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Frågan om jäv har inget att göra med pengarna de inte hittar mottagare till - förutsatt att de inte råkar få behålla dem när de läggs ner.

CopySwede är inget företag - de är en ekonomisk förening.

Får inte CopySwede ränta på pengarna?

Du formulerade dig så att det gick att tolka som att du menade att risken var jäv var större när man inte hittade mottagare:

Citat:

Intressant alltså att man tar in mer än man hittar mottagare för... Särskilt när dom själva i stort sett verkar bestämma vad för utrustning som ska vara avgiftspliktig osv - ingen risk för jäv där inte.

Det var mest det jag regerade på.

Ja, det är en ekonomisk förening...du får fortfarande gärna spekulera kring vad som händer med "skulden" om de läggs ner? Du formulerade dig på ett sätt som ger bilden att du redan har en klar uppfattning om vad du tror händer. Vidareutveckla gärna.

Jag fick inte heller uppfattningen att det vara ränta på pengar som finns på ett bankkonto du syftade på när du pratade om att "förvalta" en sådan summa. Men även om de går plus på bankontot, vad tror du händer med de pengarna?

Permalänk
Medlem

Likvideras verksamheten så måste de såklart betala sina skulder, avvecklar ägarna verksamheten kan de såklart ta innestående medel som blir över. Allt detta är minsta problemet som finns med verksamheten. Det är inte så att Mattias i smyg tar ut flera hundra miljoner årligen. När det gäller privatkopieringsersättningen går ca 2 miljoner av dessa medel till löner för Copyswede som sagt. Fonderingar förekommer, men det betalas också ut från dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Du formulerade dig så att det gick att tolka som att du menade att risken var jäv var större när man inte hittade mottagare:

Det var mest det jag regerade på.

Ja, det är en ekonomisk förening...du får fortfarande gärna spekulera kring vad som händer med "skulden" om de läggs ner? Du formulerade dig på ett sätt som ger bilden att du redan har en klar uppfattning om vad du tror händer. Vidareutveckla gärna.

Jag fick inte heller uppfattningen att det vara ränta på pengar som finns på ett bankkonto du syftade på när du pratade om att "förvalta" en sådan summa. Men även om de går plus på bankontot, vad tror du händer med de pengarna?

Så tyckte inte jag att jag uttryckte mig men visst.

Jag tror såklart att pengarna kommer att fördelas mellan "intresseorganisationerna" som föreningen består av. Du kanske vet?

Hittar man inte mottagare av pengarna så plockar man ju ut för mycket. Eller? Då hittar man väl inte heller mottagare av någon ränta?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Likvideras verksamheten så måste de såklart betala sina skulder, avvecklar ägarna verksamheten kan de såklart ta innestående medel som blir över. Allt detta är minsta problemet som finns med verksamheten. Det är inte så att Mattias i smyg tar ut flera hundra miljoner årligen. När det gäller privatkopieringsersättningen går ca 2 miljoner av dessa medel till löner för Copyswede som sagt. Fonderingar förekommer, men det betalas också ut från dessa.

Skulder utan fordringsägare kan väl rimligtvis inte betalas? Är det då ens en skuld? Uppenbarligen saknas fordringsägare - annars hade ju pengarna inte samlats på hög.

Ingen har sagt att de tar ut pengar i smyg. Bara att det är skevt och saknar motstycke att de själva beslutar om vilken utrustning som är avgiftspliktig och inte - tack vare en luddigt formulerad lag från medeltiden. De är ju liksom inte ens en myndighet utan en ekonomisk förening.

CS rättfärdigar sin existens med att konsumenter inte ska behöva hållar reda på vad som får privatkopieras och inte och vem som ska ha ersättning eftersom de är så snälla och gör det åt oss. Problemet är att SVT är av en annan uppfattning. På en direkt fråga om huruvida man får spara ner material från SVT Play säger de (SVT) att det beror på deras avtal med upphovsrättsägaren (alltså det som CS säger att dom fixar åt oss).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Skulder utan fordringsägare kan väl rimligtvis inte betalas? Är det då ens en skuld? Uppenbarligen saknas fordringsägare - annars hade ju pengarna inte samlats på hög.

Ingen har sagt att de tar ut pengar i smyg. Bara att det är skevt och saknar motstycke att de själva beslutar om vilken utrustning som är avgiftspliktig och inte - tack vare en luddigt formulerad lag från medeltiden. De är ju liksom inte ens en myndighet utan en ekonomisk förening.

CS rättfärdigar sin existens med att konsumenter inte ska behöva hållar reda på vad som får privatkopieras och inte och vem som ska ha ersättning eftersom de är så snälla och gör det åt oss. Problemet är att SVT är av en annan uppfattning. På en direkt fråga om huruvida man får spara ner material från SVT Play säger de (SVT) att det beror på deras avtal med upphovsrättsägaren (alltså det som CS säger att dom fixar åt oss).

SVT Play använder kopieringsskydd ibland så du får inte spara ner allt därifrån. SVT betalar Copyswede för att få sända sina program på SVT Play och Öppet arkiv för övrigt. Privatkopiering är bara ~27-30 % av Copyswedes intäkter för den delen. Copyswede betalar inte ut ersättningar för att du olovligen rippar program från SVT Play. Väldigt lite av privatkopieringsersättningen fonderas, och de som ska ha pengarna är i regel ägare av Copyswede, vilka är de som får innestående medel om styrelsen bestämmer sig för att avveckla verksamheten vilket som.

Copyswede fixar inga avtal när det gäller privatkopiering, tror du det har du missuppfattat hela upphovsrättslagen.

iblant, allt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

SVT Play använder kopieringsskydd så du får inte spara ner något därifrån. SVT betalar Copyswede för att få sända sina program på SVT Play och Öppet arkiv för övrigt. Privatkopiering är bara ~27-30 % av Copyswedes intäkter för den delen. Copyswede betalar inte ut ersättningar för att du olovligen rippar program från SVT Play. Väldigt lite av privatkopieringsersättningen fonderas, och de som ska ha pengarna är i regel ägare av Copyswede, vilka är de som får innestående medel om styrelsen bestämmer sig för att avveckla verksamheten vilket som.

Copyswede fixar inga avtal när det gäller privatkopiering, tror du det har du missuppfattat hela upphovsrättslagen.

Ah - precis - 604 miljoner i likvida medel, eller "skulder" till fordningsägare som inte existerar. Dessa borde ju då lite behändigt tillfalla organisationerna som står bakom CS.

Enligt SVT själva får man uppenbarligen privatkopiera visst material från SVT-play. Det var det svar jag fick från dem iaf. Däremot vet jag inte hur man avgör vilket men det säger sig ju CS ta hand om.

Det verkar som om du behöver läsa på lite angående deras arbete med privatkopieringsersättning: https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-privatkopieringsersattning/

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ah - precis - 604 miljoner i likvida medel, eller "skulder" till fordningsägare som inte existerar. Dessa borde ju då lite behändigt tillfalla organisationerna som står bakom CS.

Enligt SVT själva får man uppenbarligen privatkopiera visst material från SVT-play. Det var det svar jag fick från dem iaf. Däremot vet jag inte hur man avgör vilket men det säger sig ju CS ta hand om.

Det verkar som om du behöver läsa på lite angående deras arbete med privatkopieringsersättning: https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-privatkopieringsersattning/

Borde väl vara något typ av rip-verktyg (som är en gråzon som bäst när det kommer till lagligt) i så fall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ah - precis - 604 miljoner i likvida medel, eller "skulder" till fordningsägare som inte existerar. Dessa borde ju då lite behändigt tillfalla organisationerna som står bakom CS.

Enligt SVT själva får man uppenbarligen privatkopiera visst material från SVT-play. Det var det svar jag fick från dem iaf. Däremot vet jag inte hur man avgör vilket men det säger sig ju CS ta hand om.

Det verkar som om du behöver läsa på lite angående deras arbete med privatkopieringsersättning: https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-privatkopieringsersattning/

Alltså, copyswede och privatkopieringsersättning gäller vissa källor och vissa lagringsmedia. Svt-play är inte någon källa som privatkopieringsavgifterna täcker, så huruvida du får eller inte får spara ner saker från svt-play är inte något som copyswede är inblandade i alls.

Återkommer imorgon med kommentarer på tidigare inlägg...nu är det dags att sova

Edit: Förresten, de där 604 miljonerna lär väl vara likvida medel rent generellt och inte enbart skulder till upphovsmäns som man inte vet vilka de är? I så fall är inkluderas även skulder till upphovsmän man känner till men som man inte betalat ut till ännu. Troligen så gör de ett fåtal utbetalningar/år vilket gör att pengar ackumuleras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ah - precis - 604 miljoner i likvida medel, eller "skulder" till fordningsägare som inte existerar. Dessa borde ju då lite behändigt tillfalla organisationerna som står bakom CS.

Enligt SVT själva får man uppenbarligen privatkopiera visst material från SVT-play. Det var det svar jag fick från dem iaf. Däremot vet jag inte hur man avgör vilket men det säger sig ju CS ta hand om.

Det verkar som om du behöver läsa på lite angående deras arbete med privatkopieringsersättning: https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-privatkopieringsersattning/

Du har missuppfattat hela internationella ordningen kring upphovsrätt tror jag snarare.

Du kan inte privatkopiera material med kopieringsskydd, så material de kör kopieringsskydd på får du inte kopiera. Det är upphovsrätten (URL) som bestämmer vad som är privatkopiering. Verktygen som finns går runt kopieringsskydden utan att du vet om det däremot och Copyswede har inget med dessa att göra. Copyswede betalar varken för olovlig eller lovlig rippning av SVT Play däremot.

Permalänk
Medlem

@Frispel: 2016 hade de 618 miljoner i skuld till rättsinnehavare. Utan fordringar finns ingen skuld. Vill någon ha hjälp att förstå årsredovisningar som gjorts enligt gällande regler tycker jag de kan vända sig till en revisor som sagt. Det som betalas ut (fördelas) betalas ju ut under tre år vanligtvis dessutom.