Permalänk
Medlem

Ny PC, budget cirkus 20k.

Detta är det jag plockat ihop, men tycker egentligen att den är något dyr.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11532236/

Spelar egentligen inte så krävande spel till vardags, men vill samtidigt ha alla möjligheter. Håller även på med musik och ev. framtida videoredigering så vill inte begränsa mig, kanske även blir ett ljudkort men det senare isf.
Så är väl två stora frågor jag har egentligen.
Grafikkortet tycker jag gör ont att betala så mycket för, är skillnaden mellan det och typ ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC extremt stor? Om så är fallet, vilken av alla GTX ROG STRIX bör man ta? Finns ju ett par i "samma" prisklass som en lekman har svårt att förstå skillnaden mellan.
Samt den klassiska frågan, är det något jag tagit som inte är prisvärt? Om ni hade bytt ut något, vad hade det varit?
Nätagg på 750W räcker vad jag kunnat förstå, detta stämmer va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadyR:

Detta är det jag plockat ihop, men tycker egentligen att den är något dyr.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11532236/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11532236/

Spelar egentligen inte så krävande spel till vardags, men vill samtidigt ha alla möjligheter. Håller även på med musik och ev. framtida videoredigering så vill inte begränsa mig, kanske även blir ett ljudkort men det senare isf.
Så är väl två stora frågor jag har egentligen.
Grafikkortet tycker jag gör ont att betala så mycket för, är skillnaden mellan det och typ ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC extremt stor? Om så är fallet, vilken av alla GTX ROG STRIX bör man ta? Finns ju ett par i "samma" prisklass som en lekman har svårt att förstå skillnaden mellan.
Samt den klassiska frågan, är det något jag tagit som inte är prisvärt? Om ni hade bytt ut något, vad hade det varit?
Nätagg på 750W räcker vad jag kunnat förstå, detta stämmer va?

Strunta i vilket märke det är på grafikkortet. du jämför gtx 1060 mot gtx 1080.

http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1060-6GB-vs-N...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Strunta i vilket märke det är på grafikkortet. du jämför gtx 1060 mot gtx 1080.

http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1060-6GB-vs-N...

Bryr mig inte nämnvärt om märket. Menar du att jag bör köra på den jag har i kundvagnen?

Permalänk
Medlem

Det är rätt stort skillnad i prestanda på ett 1060 och ett 1080 men du har valt ett dåligt tillfälle att bygga dator när priserna bara går uppåt på både RAM och GPU.
Det jag eventuellt skulle kika på är om du ska byta ut din NVME mot en vanlig 2.5".
Det är relativt stor prisskillnad och i 9/10 fall är priset inte motiverat för en "vanlig" användare.
Jag vet att siffrorna är wow-faktor när man läser på om hur snabbt den skriver och läser men i verkligheten är det fler faktorer än R/W som spelar roll och teknologin är imo omotiverat dyr just nu

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ShadyR:

Bryr mig inte nämnvärt om märket. Menar du att jag bör köra på den jag har i kundvagnen?

Han menar att du borde titta på reviews och bestämma vilken prestanda du vill betala för. 1080 är ju betydligt dyrare och bättre än 1060.. Bara du kan bestämma om det är värt skillnaden. Beror ju också på skärmupplösning osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoilInBagRis:

Det är rätt stort skillnad i prestanda på ett 1060 och ett 1080 men du har valt ett dåligt tillfälle att bygga dator när priserna bara går uppåt på både RAM och GPU.
Det jag eventuellt skulle kika på är om du ska byta ut din NVME mot en vanlig 2.5".
Det är relativt stor prisskillnad och i 9/10 fall är priset inte motiverat för en "vanlig" användare.
Jag vet att siffrorna är wow-faktor när man läser på om hur snabbt den skriver och läser men i verkligheten är det fler faktorer än R/W som spelar roll och teknologin är imo omotiverat dyr just nu

Yeah, men är i sitsen där jag måste nu så..
Jo min uppfattning var väl lite den, samtidigt som jämförelsevis är det i det stora hela inga "stora" pengar i skillnad.

Skrivet av cider123:

Han menar att du borde titta på reviews och bestämma vilken prestanda du vill betala för. 1080 är ju betydligt dyrare och bättre än 1060.. Bara du kan bestämma om det är värt skillnaden. Beror ju också på skärmupplösning osv..

Jo har läst en del reviews, men eftersom jag endast är en lekman får jag inte helt grepp om allt så att säga.
Kommer köpa en ny skärm till denna dator och då använda två stycken, denna är den nya https://www.komplett.se/product/844525/datorutrustning/bildsk...

Permalänk
Medlem

det här då?
https://www.komplett.se/product/1011746/datorutrustning/pc-ko...

Det här är en fin dator, men är sk "fynd" vara och det står både att det är klass 1 och klass 4. Om det är en klass 1 vara så är detta ett fynd. (bara 1 års garanti kan ju vara riskabelt)

https://new.webhallen.com/se/product/286571-ASUS-G11CD-K-NR12...

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Avstängd

https://www.sweclockers.com/test/24653-nvidia-geforce-gtx-107...

Här kan du ju t ex se vad olika kort ger för prestanda i 4k (nedersta testet) även om du köper ett 1080 så kommer du inte kunna maxa grafiken med hyfsad fps.

Har personligen en 1440p skärm med ett GTX 1070 och det fungerar ganska bra ihop, 4k kräver ganska mycket mer om man vill ha samma nivå av ögongodis. Allt är ju dock en fråga om budget & vad man prioriterar - är det värt flera tusen kronor mer för att få lite bättre prestanda i några spel man kanske inte lirar allt för ofta, eller ens märker av ögongodiset mer än i början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

https://www.sweclockers.com/test/24653-nvidia-geforce-gtx-107...

Här kan du ju t ex se vad olika kort ger för prestanda i 4k (nedersta testet) även om du köper ett 1080 så kommer du inte kunna maxa grafiken med hyfsad fps.

Har personligen en 1440p skärm med ett GTX 1070 och det fungerar ganska bra ihop, 4k kräver ganska mycket mer om man vill ha samma nivå av ögongodis. Allt är ju dock en fråga om budget & vad man prioriterar - är det värt flera tusen kronor mer för att få lite bättre prestanda i några spel man kanske inte lirar allt för ofta, eller ens märker av ögongodiset mer än i början?

Tackar, bra länk. Prisskillnaderna på 1070 och 1080 är ju ca. 1500kr, så enligt mig är ju inte det en enorm skillnad om man då jämför 1060 och 1080 där skillnaden är 3500kr. Så antingen 1060 eller 1080 är enligt mig alternativen.

Permalänk
Avstängd

@ShadyR: Skulle tagit 1080.

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk

Någon speciell anledning till moderkortet? Går ju att få ner priset en tusenlapp där annars

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem

Folk brukar vara snabba på att påpeka det, men ser inte det här: Något som är värt att tänka på är att Nvidias nya serie grafikkort kommer snart.

Det kan även vara värt att kolla på begagnade gpu'er, men först bör du veta vad du har för krav på gpu'n så du vet om du vill ha prestandan av ett 1080 eller 1060.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Behöver allt vara ifrån samma butik?
Annars finns det mkt pengar att spara där:
Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700K (3 589 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: KFA2 GeForce GTX1080 EX OC 8GB (5 999 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Meshify C -TG (Ej PSU) (749 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P (1 090 kr hos Elgiganten)
RAM: Ballistix Elite DDR4 16GB (1 890 kr hos NetOnNet)
SSD: Samsung 850 EVO 2.5" SSD (500 GB) (1 299 kr hos NetOnNet)
PSU: EVGA SuperNOVA G1+ 650Watt 80 PLUS Gold (899 kr hos Inet)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (349 kr hos Inet)
Summa: 15 864 kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ShadyR:

Tackar, bra länk. Prisskillnaderna på 1070 och 1080 är ju ca. 1500kr, så enligt mig är ju inte det en enorm skillnad om man då jämför 1060 och 1080 där skillnaden är 3500kr. Så antingen 1060 eller 1080 är enligt mig alternativen.

Absolut. Jag hade också satsat på 1080 om jag skulle köra 4k skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadyR:

Tackar, bra länk. Prisskillnaderna på 1070 och 1080 är ju ca. 1500kr, så enligt mig är ju inte det en enorm skillnad om man då jämför 1060 och 1080 där skillnaden är 3500kr. Så antingen 1060 eller 1080 är enligt mig alternativen.

Du klarar dig inte med ett 1060-kort om du ska spela i 4K. Ärligt talat klarar dig inte med ett 1080-kort heller, utan bör isåfall gå på 1080Ti. Själv har jag ett 1080 från ASUS, och det är väldigt svårt att få 60 FPS i 4K (i nya spel). Jag landar snarare på ca 40-55FPS efter att jag mixtrat med inställningarna och överklockat rejält.

Angående grafikkort så hade jag nog antingen köpt begagnat eller ett billigare kort - för att sedan uppgradera när nya grafikkorten dyker upp senare i år (troligtvis).
Du säger att det gör ont att betala så mycket för ett grafikkort, men idag så är det framförallt grafikkortet som avgör hur bra din dator presterar i spel - så det är här man bör lägga krutet.

Angående övriga delar så hade jag delvis valt ett billigare moderkort (finns bra för betydligt mindre), valt en billigare SSD (t.ex Samsung 860). Tips är också likt ovan att använda prisjakt eller dylikt - då kommer du ned ordentligt i pris.

Sist men inte minst så hade jag nog satsat på en skärm i 1440p (2560x1440) - då 28 tum är lite för litet för att 4K ska komma till sin rätta, samtidigt som 1440p är mycket mer lättdrivet. Alternativt kan du titta på ultrawide-skärmar med resolutionen 3440x1440, men dessa är ofta ganska dyra.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Blev i stora drag exakt det jag hade i kundvagnen där uppe, lite små förändringar jag valde att göra. SSD på 250gb istället (har sämre billigare SSD hemma jag tänker använda i datorn också).

Skrivet av Linkan0039:

@ShadyR: Skulle tagit 1080.

Blev det

Skrivet av sp4ceRock3r:

Någon speciell anledning till moderkortet? Går ju att få ner priset en tusenlapp där annars

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag läst mig till ska det existerande ljudkortet i den vara betydligt bättre än billigare alternativ. Då jag håller på med musik hoppas jag kunna undvika att köpa ett ljudkort. Samt tyckte den lät bra i allmänt när jag läste på hemsidan, men förstår att en tusenlapp där inte kanske är helt motiverad. Men det blev det moderkortet.

Skrivet av Icecrystal:

Behöver allt vara ifrån samma butik?
Annars finns det mkt pengar att spara där:
Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700K (3 589 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: KFA2 GeForce GTX1080 EX OC 8GB (5 999 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Meshify C -TG (Ej PSU) (749 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P (1 090 kr hos Elgiganten)
RAM: Ballistix Elite DDR4 16GB (1 890 kr hos NetOnNet)
SSD: Samsung 850 EVO 2.5" SSD (500 GB) (1 299 kr hos NetOnNet)
PSU: EVGA SuperNOVA G1+ 650Watt 80 PLUS Gold (899 kr hos Inet)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (349 kr hos Inet)
Summa: 15 864 kr

Smart, synd att jag inte tänkte på det. Nu har du ju dock typ ändrat alla produkter till annat märke/billigare variant. Kanske att min är lite overkill i nätagg, chassi, processorfläkt men betalar gärna mer på det som fått väldigt bra recensioner och är tystgående då jag bor ganska litet. Men det grafikkortet hade jag missat då jag endast kollade på inet, dåligt av mig

Skrivet av Samlooh:

Du klarar dig inte med ett 1060-kort om du ska spela i 4K. Ärligt talat klarar dig inte med ett 1080-kort heller, utan bör isåfall gå på 1080Ti. Själv har jag ett 1080 från ASUS, och det är väldigt svårt att få 60 FPS i 4K (i nya spel). Jag landar snarare på ca 40-55FPS efter att jag mixtrat med inställningarna och överklockat rejält.

Angående grafikkort så hade jag nog antingen köpt begagnat eller ett billigare kort - för att sedan uppgradera när nya grafikkorten dyker upp senare i år (troligtvis).
Du säger att det gör ont att betala så mycket för ett grafikkort, men idag så är det framförallt grafikkortet som avgör hur bra din dator presterar i spel - så det är här man bör lägga krutet.

Angående övriga delar så hade jag delvis valt ett billigare moderkort (finns bra för betydligt mindre), valt en billigare SSD (t.ex Samsung 860). Tips är också likt ovan att använda prisjakt eller dylikt - då kommer du ned ordentligt i pris.

Sist men inte minst så hade jag nog satsat på en skärm i 1440p (2560x1440) - då 28 tum är lite för litet för att 4K ska komma till sin rätta, samtidigt som 1440p är mycket mer lättdrivet. Alternativt kan du titta på ultrawide-skärmar med resolutionen 3440x1440, men dessa är ofta ganska dyra.

Tackar för informationen. Jo är medveten om att det är i grafikkortet det sitter och därför valde jag att betala det jag gjorde. Spelar ju som sagt inte som standard högt krävande spel, därför jag tyckte det "gjorde ont"/kändes lite onödigt.
Aha, får väl se om jag tycker det känns dåligt. Men vill dock inte spela på en större skärm än 28 tum, tycker det är en lagom storlek och när jag testat större gillar jag det inte helt enkelt. Så blev inte exakt den jag länkade utan en annan 28 tum jag fick rekommenderad av en IRL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadyR:

Blev i stora drag exakt det jag hade i kundvagnen där uppe, lite små förändringar jag valde att göra.

Så du beställer innan du du läser våra svar? Varför ens fråga överhuvudtaget? Du hade kunnat få plats med ett 1080Ti inom samma budget om du varit lite smart på vart du lägger pengarna.

Aja, lycka till med bygget!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Så du beställer innan du du läser våra svar? Varför ens fråga överhuvudtaget? Du hade kunnat få plats med ett 1080Ti inom samma budget om du varit lite smart på vart du lägger pengarna.

Aja, lycka till med bygget!

Nämnde inte det i början av inlägget, men var i snabbt behov av den och hade förhoppningen att jag skulle få den idag om jag beställde torsdag morgon (vilket jag fick).
Så sökte helt enkelt snabb respons och fick en del input som gjorde att jag ändrade några små saker. Om du menar att processorfläkt, nätagg, moderkort var något dyrare än nödvändigt så är jag medveten om det. Men recensionerna på de två förstnämnda ansåg jag vara värt det då jag prioriterar en tyst dator (där även chassit kanske var lite dyrare än vad jag prompt behövt). Moderkortet hade jag fått ett bra intryck av och vad jag förstod var det inbyggda ljudkortet där av högre kvalité än billigare klasser vilket jag anser vara värt det då jag håller på en del med musik. Kanske blir så att jag måste köpa ett ljudkort ändå om den inte är så bra som jag vill, men det får vi se helt enkelt.