Permalänk

Fläkt från stationär på en laptop?

Hej,

Jag använder min min glamla laptop som min huvuddator till tvn. DVS jag använder den inte som laptop utan mer som en stationär- Den har dock bra prestanda så jag tycker det är onödigt att slänga den och byta.
Mitt problem är att fläkten låter sjukt mycket. Rätt mycke i "IDLE" men gör jag något mer krävande(kikar på nexflix eller spelar) så går fläkten på turbo-mode och kör typ 100%
Min fråga är ifall jag kan slänga på en tystare flökt. Somsagt så använder jag den som en stationär så gör igen ifall det skulle sitta en klump under. Bara den är tyst.

CPUn är en i7 3840QM med socket G2 om jag läst rätt

Skulle det gå att sätta en fläkt från en stationär PÅ EN LAPTOP?

PS jag har testat en laptop platta med fläktar och det funkade tyvärr inte.

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Hedersmedlem

Med största sannolikhet behöver den städas ur. Alla bärbara jag har rensat på damm har blivit rejält mycket tystare direkt. Jag är osäker på hur du menar att du ska sätta dit en ny fläkt på den. Dels kommer den inte passa att ansluta till moderkortet och dels får den ju inte plats någonstans?

Permalänk
Hedersmedlem

Bra tips av @Andreaz1 om att rengöra datorn. Men titta även på energisparinställningarna. Det kan göra en skillnad för hur mycket värme datorn producerar till att börja med.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Med största sannolikhet behöver den städas ur. Alla bärbara jag har rensat på damm har blivit rejält mycket tystare direkt. Jag är osäker på hur du menar att du ska sätta dit en ny fläkt på den. Dels kommer den inte passa att ansluta till moderkortet och dels får den ju inte plats någonstans?

jag har gjort det och det hjälpte. a bsolut men den låter fortfarande sjuk mycket.
jag har en tom dataorlåda som jag tänkte lägga laaptopen i. O så får flänkten stick ut.

hur mycket tror ni att det skulle hjälpa ifall jag bytte kylpasta på den?

Nå andra tips förutom att byta fläkt?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Bra tips av @Andreaz1 om att rengöra datorn. Men titta även på energisparinställningarna. Det kan göra en skillnad för hur mycket värme datorn producerar till att börja med.

Åkej vad ska jag ha för iställningar på energisparläget? snålt eller prestanda?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av longbottom:

jag har gjort det och det hjälpte. a bsolut men den låter fortfarande sjuk mycket.
jag har en tom dataorlåda som jag tänkte lägga laaptopen i. O så får flänkten stick ut.

hur mycket tror ni att det skulle hjälpa ifall jag bytte kylpasta på den?

Nå andra tips förutom att byta fläkt?

Hur pass ordentligt städade du den? Damm i de små kylflänsarna sitter rejält. Jag menar att skruva isär den helt, blåsa ur med kompressor/burkluft och byta kylpasta i samma svep. Det hjälper definitivt. Jag rekommenderar inte att du byter fläkt alls för ärligt talat tror jag inte den planen hjälper.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Hur pass ordentligt städade du den? Damm i de små kylflänsarna sitter rejält. Jag menar att skruva isär den helt, blåsa ur med kompressor/burkluft och byta kylpasta i samma svep. Det hjälper definitivt. Jag rekommenderar inte att du byter fläkt alls för ärligt talat tror jag inte den planen hjälper.

jag körde trycklufft o hela chebanget men jag skruvade ksnske inte isär allt i molekyler får pröva de tack 😊

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av longbottom:

jag körde trycklufft o hela chebanget men jag skruvade ksnske inte isär allt i molekyler får pröva de tack 😊

Det rekommenderar jag alltid om det är något du är bekväm med. En dator jag jobbade med såg ganska ren ut tills kylflänsen skruvades ur och blåstes genom med kompressor, då flög det ut stenhårda dammtussar som inte syntes innan. Om din dator har en 3840QM är den troligen några år gammal, har den inte rengjorts ordentligt på den tiden finns risken att den ser likadan ut. Om du vill byta kylpastan måste du ändå plocka isär den så då kan du lika gärna kolla hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

En lösning med standard-fläkt som kylning till en laptop är inte helt omöjlig. Det kräver kanske att man gör ett relativt enormt hål i chassit där originalfläkten sitter, och helt enkelt klistrar fast den nya på undersidan av chassit. Den kommer dessutom behöva extern strömförsörjning till sagda fläkt eftersom det kanske inte är helt realistiskt att förvänta sig att moderkortet till laptopen ska leverera rätt drivspänning, eller klara effektuttaget.

En annan lösning är ju "kylplatta" för laptop, eller en hemma smidd extern kylningslösning som parar ihop en fläkt monterad i en kanal, med laptoppens utsug.

Men först hade jag provat med det klassiska... Får laptopen verkligen luft nog så att dess original-kylning kan arbeta effektivt? Palla upp den med något så att det blir en cm luft under den och se om det hjälper ljudnivån något.

Allt, efter att man sett till att den verkligen är dammfri, enligt tidigare tipsare, förstås.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

En lösning med standard-fläkt som kylning till en laptop är inte helt omöjlig. Det kräver kanske att man gör ett relativt enormt hål i chassit där originalfläkten sitter, och helt enkelt klistrar fast den nya på undersidan av chassit. Den kommer dessutom behöva extern strömförsörjning till sagda fläkt eftersom det kanske inte är helt realistiskt att förvänta sig att moderkortet till laptopen ska leverera rätt drivspänning, eller klara effektuttaget.

En annan lösning är ju "kylplatta" för laptop, eller en hemma smidd extern kylningslösning som parar ihop en fläkt monterad i en kanal, med laptoppens utsug.

Men först hade jag provat med det klassiska... Får laptopen verkligen luft nog så att dess original-kylning kan arbeta effektivt? Palla upp den med något så att det blir en cm luft under den och se om det hjälper ljudnivån något.

Allt, efter att man sett till att den verkligen är dammfri, enligt tidigare tipsare, förstås.

Hej,

jag skruvade isär och bytte kylpastan(den var helt "krispy" och funkade snarare som en isolator )
Nu är den tyst och fin ))

Tack för alla svar.

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**