Grannar som firar högtid ( låter mycket )

Permalänk

Grannar som firar högtid ( låter mycket )

Hej!

Det är så att jag bor i en marklägenhet och mina grannar ska såklart fira ramadan. Nu är det dock så att jag har ett jobb att sköta och jag vill komma utvilad dit. Vad är det som gäller? Hur länge får man föra liv utan att det kan anses som störande?

Eftersom att denna frågan är väldigt känslig både i politiken och rent allmänt hoppas jag att vi alla kan hålla diskussionen på en bra nivå.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Lämna en arg lapp? Skaffa hörselskydd? Eller knacka på och förklara situationen snällt?

Men eftersom du bor i en lägenhet finns det inte en utsatt tid det ska vara tyst efter?

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde stå något om ordningsregler i dina papper från hyresvärden? Annars vet jag inget kring lagar om detta.

Permalänk
Medlem

På vardagar tror jag att det står åtminstone på mina papper att det ska vara tyst mellan 22-06.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Avstängd

Ring störningsjouren och hoppas på det bästa, eller flytta.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogou:

Lämna en arg lapp? Skaffa hörselskydd? Eller knacka på och förklara situationen snällt?

Men eftersom du bor i en lägenhet finns det inte en utsatt tid det ska vara tyst efter?

Hörselskydd hjälper inte mot gående i golvet tramp, endast mot högt diskantljud inte djupa bas i reglar ljud som färdas till sängen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

hos oss tror jag det ska vara tyst efter kl 22:00

Permalänk

Det som händer nu är en massa springande och spolande med vatten samt slå med köksluckor ect.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Firar de och låter 24/7 i en månad? Eller under vilka tider är de högljudda? Eller är det bara efter solnedgång? Pratat med de andra grannarna om problemet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej! Det är så att jag bor i en marklägenhet och mina grannar ska såklart fira ramadan. Nu är det dock så att jag har ett jobb att sköta och jag vill komma utvilad dit. Vad är det som gäller? Hur länge får man föra liv utan att det kan anses som störande?

Eftersom att denna frågan är väldigt känslig både i politiken och rent allmänt hoppas jag att vi alla kan hålla diskussionen på en bra nivå.

Be din hyresvärd göra ett A4 utskick om vilka regler gäller samt straffen som tillämpas. Vill de inte göra det så får du väl skriva ut själv och slänga i brevlådorna Själv har jag aldrig haft problem med lata hyresvärdar, ringer upp direkt och gör de inget åt saken stövlar jag in på kontoret och frågar vem som sköter kåken. Bevis i form av video- och ljudmaterial på telefonen hjälper ju också.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Firar de och låter 24/7 i en månad? Eller under vilka tider är de högljudda? Eller är det bara efter solnedgång? Pratat med de andra grannarna om problemet?

Hur länge varar ramadan? Jag är varken intresserad av eller insatt i ämnet. Något har hänt för vid den här tiden brukar dom ha lagt sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

@Swedish Berserk: det varar ca 1 månad

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Skrivet av tfwo:

@Swedish Berserk: det varar ca 1 månad

Tack för svar. Är det varje dag? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur länge varar ramadan? Jag är varken intresserad av eller insatt i ämnet. Något har hänt för vid den här tiden brukar dom ha lagt sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Pågår varje dag i typ 29-30 dagar och går ut på att de ska från gryning till solnedgång helt avstå från mat, dryck och sex exc

Så när solen väl är nere så passar de på att njuta, vilket självfallet kan orsaka ljud. Ta och prata med de bara?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Tycker du bör prova det vänliga approachet och förklara för dem att du har jobb att sköta och störs av dem, funkar inte det, så får du sätta på bitchmode och ta det via störningsjour/hyresvärd/smäll på käften eller något.

Har tyvärr gedigna erfarenheter av folk som firar just ramadan och när man försöker vänligt be dem dämpa sig så brukar rasist kortet dras illa kvickt, respektlösheten är oftast total, för nåde den som trampar på den där traditionen.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur länge varar ramadan? Jag är varken intresserad av eller insatt i ämnet. Något har hänt för vid den här tiden brukar dom ha lagt sig.

Ramadan 2018. Börjar på kvällen den:
onsdag
, 16 maj

Slutar på kvällen den:
torsdag
, 14 juni

I en månad lär du höra livet mitt i natten.
Det ska vara tyst efter 22:00, men kan bli att få genom det om de bara äter och pratar (och gl att hitta någon som vågar göra något mot muslimer).
Man får annars aldrig riktigt föra liv i en lägenhet, det ska vara lungt dygnet runt (iaf på alla ställen jag bott).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Lagstiftning och Bostadsrättsföreningens regler trumfar en religiös företeelse. Steg ett torde vara att på ett civiliserat sätt prata med de störande grannarna ansikte mot ansikte. Förklara bara läget att du behöver din vila för att kunna sköta ditt jobb och att är svårt när dem för oljud så sent på kvällarna / nätterna. Som steg två hade jag kontaktat styrelsen och som steg tre störningsjouren.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det som händer nu är en massa springande och spolande med vatten samt slå med köksluckor ect.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är praxis att man ska hålla det tyst mellan 22-07, det brukar stå i alla lägenhetskontrakt. Det är dock ingen lag eller allmän regel, utan något som både HRF och BRF själva har valt.

Vet däremot inte om springande och spolande med vatten och stänga köksluckor kommer att räknas som störande, eftersom det är vanliga handlingar man gör när man är vaken, mer eller mindre.

Det bästa du kan göra är att ringa till din hyresvärd/BRF-ordförande och fråga, om du inte vill/vågar ta diskussionen direkt med dem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag skulle knacka på innan jag ringer någon störningsjour.

Tror säkert dem skulle dämpa sig lite om du sa till dom snällt.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för svar. Är det varje dag? :/

Skickades från m.sweclockers.com

var dag i en månads tid, ja.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Inaktiv

Jag är inte alls insatt i ramadan, man jag betvivlar att de gör en indiandans hela natten eller liknande; https://www.youtube.com/watch?v=8ph6X86JKHA
Jag skulle gissa att de på kvällen när solen har gått ner börjar laga mat, kanske låter lite i början om man har dålig isolerad lägenhet, men det sedan är tysta. De som oss andra har skola/jobb att sköta och orkar ej göra liknande dans som jag visade hela natten.

Sedan klaga, lämna ramadan åt sidan då rasistkortet kommer direkt. Du är så körd så det inte är klokt. Sätt en lapp vid ingången där det står vänligen respektera att det finns andra som bor i huset och försök att vara lite tyst efter kl 22:00, fungerar inte det så kan du gå vidare.

Permalänk

Håller med @anon159643, varför dom väsnas är inte relevant alls. Är det en viss tid som gäller så är det så. Rättar dom sig inte så ta det vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är nog bättre att våga prata med de antigen genom att skriva en fin lapp och förklara problemet än att klaga hos hyresvärden eller ringa störningsjouren, onödigt att skapa dålig stämning om problemet handlar om brist på kommunikation.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet däremot inte om springande och spolande med vatten och stänga köksluckor kommer att räknas som störande, eftersom det är vanliga handlingar man gör när man är vaken, mer eller mindre.

Tänkte också på det, då jag jobbar skift så innebär det mycket "dagligt" rörande på sig i lägenheten efter 22 och ibland runt kl halv 5 på morgonen. Ingen granne som verkar ha något problem med det ännu, men inte så mycket man kan göra åt de.

Känns alltid konstigt när man vaknar tidigt och tar en skit på toan och ska spola, garanterat att spolningen kommer att höras.

Men till OP, såvida de inte sitter och har fest så kan jag inte påstå att det är något problem. Om de sitter runt ett matbord och äter och pratar, i en normal volym, så går de inte att klaga på enligt min bok.

Men du, välkommen till alla svenska högtider för oss som jobbar skift. Ibland får man ha lite förståelse för liv, t ex nyår även om det är ett helvete.

Permalänk
Inaktiv

Läs detta https://www.metro.se/artikel/juristen-det-h%C3%A4r-g%C3%A4lle...

1. Försök prata med några och förklara att reglerna anger att det ska vara tyst mellan 22:00 - 06:00.

2. Funkar det inte 1'an så pratar du med hyresvärden, detta gör du varje gång dom bryter mot regen ovan för att hyresvärden ska inse vidden av problemet.

3. Funkar det fortfarande inte så kan du kanske höra med ex. polisen om hur du ska gå vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tänkte också på det, då jag jobbar skift så innebär det mycket "dagligt" rörande på sig i lägenheten efter 22 och ibland runt kl halv 5 på morgonen. Ingen granne som verkar ha något problem med det ännu, men inte så mycket man kan göra åt de.

Känns alltid konstigt när man vaknar tidigt och tar en skit på toan och ska spola, garanterat att spolningen kommer att höras.

Men till OP, såvida de inte sitter och har fest så kan jag inte påstå att det är något problem. Om de sitter runt ett matbord och äter och pratar, i en normal volym, så går de inte att klaga på enligt min bok.

Men du, välkommen till alla svenska högtider för oss som jobbar skift. Ibland får man ha lite förståelse för liv, t ex nyår även om det är ett helvete.

Bra att du inte upplever något problem med TS grannar! Det kanske beror på ATT DU INTE BOR I HANS LÄGENHET. Uppenbarligen är det ett tillräckligt stort bekymmer för att TS ska starta en tråd här i hopp om att få hjälp. Nu tycker jag att han har fått bra råd. 1. Kontakta grannarna. 2. Kontakta hyresvärd (upprepade gånger om nödvändigt). 3. Ev. störningsjour el. dylikt.

Ps. Välkommen att presentera för mig en svensk högtid som varar i en månad!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tänkte också på det, då jag jobbar skift så innebär det mycket "dagligt" rörande på sig i lägenheten efter 22 och ibland runt kl halv 5 på morgonen. Ingen granne som verkar ha något problem med det ännu, men inte så mycket man kan göra åt de.

Känns alltid konstigt när man vaknar tidigt och tar en skit på toan och ska spola, garanterat att spolningen kommer att höras.

Men till OP, såvida de inte sitter och har fest så kan jag inte påstå att det är något problem. Om de sitter runt ett matbord och äter och pratar, i en normal volym, så går de inte att klaga på enligt min bok.

Men du, välkommen till alla svenska högtider för oss som jobbar skift. Ibland får man ha lite förståelse för liv, t ex nyår även om det är ett helvete.

Kring vilka svenska högtider brukar det låta illa? Jag jobbar natt och har aldrig haft märkt av någon. En granne som bodde ovanför mig blev dock vräkt på tre månader, de spelade musik (lite högre än normalt) och såg sport eller nå på natten.
Undviker ju dock ramadan också, för att jag er är hemma och ej har muslimer i mitt bostadsområde.

Har bott på ställen där man inte fick använda vattnet mellan 22-06, din skitning på morgonen hade fått dig vräkt =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag bode får några år sedan med två polare i ett område med ungefär 40% Svenskar och 60% invadrare, hade mycket trevliga grannar av olika härkomst sedan flyttade de över oss och ett konstant oväsen fördes av de nya grannarna.

Jag försökte vara trevlig och förklarade att det inte är okej att spela baskett innomhus kl 04 på natten/morgonen men efter några dagar av tystnad uppstod problemet igen.

Det slutade med att jag var tvungen att vara rak och ärlig med vad som skulle hända om de inte slutade, absolut inga direkta hot men det gick absolut att utläsa ifrån hur jag framförde mig. Men börja med att vara trevlig och försök att förklara att de stör dig och din förmåga att sköta ditt jobb.

Jag har sedan dess flyttat och bor nu mitt i stan (Örebro), där jag under 5 års tid aldrig haft problem med grannar oavsett varfrån de kommer. Min närmaste granne är Indier och kommer från norra delarna så de är muslimer, har har kommit och förvarnat när de har besök och frågar ofast om de stör när de utöver sina högtider. Och "to be fair" har jag inte hört ett ljud ifrån dem, så handlar nog absolut mer om hur personer är.

Tänk också på att man själj kan förstora problemet om det skapar irritation, man ligger och vrider och vänder sig och irritationen bara ökar och ökar. De kanske inte ens är medvetna om att de stör eller hur högljuda de är, så var artig och trevlig och informera dem om hur du upplever det. Och hoppas på att de tar åt sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är praxis att man ska hålla det tyst mellan 22-07, det brukar stå i alla lägenhetskontrakt. Det är dock ingen lag eller allmän regel, utan något som både HRF och BRF själva har valt.

Vet däremot inte om springande och spolande med vatten och stänga köksluckor kommer att räknas som störande, eftersom det är vanliga handlingar man gör när man är vaken, mer eller mindre.

Det bästa du kan göra är att ringa till din hyresvärd/BRF-ordförande och fråga, om du inte vill/vågar ta diskussionen direkt med dem.

Bor man i lägenhet får man räkna med lite ljud, väldigt svårt att tro att det som beskrivs här skulle räknas som störande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Ps. Välkommen att presentera för mig en svensk högtid som varar i en månad!

Fotbolls-VM

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.